Soutamalla sähköä?

Seuraa 
Viestejä495
Liittynyt15.10.2006

Idea syntyi kuntosalilla jonka soutulaitteessa on äänen perusteella vinhasti pyörivä huimapyörä jota magneetilla jarrutetaan. Eikun kauppaan laitetta ostamaan. Mutta mitä. Tuohan on vieteri vetoinen. Kuva:
http://aijaa.com/004059133934.jpg
Valkoisessa kiekossa on vieteri joka antaa perusvastuksen. Rautakiekkoon vaikuttavilla magneeteilla saadaan lisävastusta. Rautakiekko pyörähtää vain sen verran kun kapulasta vetää. Kun kapulasta päästää ei kiekko pyöri. Turha tuohon on dynamoa säveltää. Pieleen meni koko projekti.

Lue vähemmän-tiedät enemmän.

Kommentit (4)

Vierailija

Tunnin verisellä soutamisella voi synnyttää kovakuntoinen jamppa sellaisen energiamäärän, jolla pystyy ehkä hätäisesti keittämään haaleat kahvit. Vaikka kaikki maailman fyysinen kuntoilu muunnettaisiin sähköenergiaksi, siitä ei tulisi juurikaan saavutettuja hyötyjä.

maalaisukko
Seuraa 
Viestejä495
Liittynyt15.10.2006

No en minä kahvia. Tarkoitus oli laittaa viinakaapin led-valot akulle. Soutamalla olisin akkua ladannut. Siinä olis yhdistynyt huvi ja hyöty.

Lue vähemmän-tiedät enemmän.

Vierailija
maalaisukko
No en minä kahvia. Tarkoitus oli laittaa viinakaapin led-valot akulle. Soutamalla olisin akkua ladannut. Siinä olis yhdistynyt huvi ja hyöty.

Eikö tuo sentään onnistu.

Ja nyt tietysti kaikki kehityksen vastustajat ovat sitä mieltä ettei kuntopyörien sähköverkkoon liittäminen mitään auta, mutta on se huima määrä läskiä koko maailman kuntosaleilla, joka koko ajan polkee tai soutaa soutimilla.

Aina tulee sähköä jostain, ei mitään säätövoimaa tarvita. Sähköverkko vaan ajan tasalle ja vähän luovuutta peliin.

Muistan vain kun katselin Tallink-hotellin ikkunasta vastapäisessä rakennuksessa olevaa kuntosalia ja ajattelin: kaiken tuon turhan touhun kun saisi sähköksi...

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Sen sähkön saa varmaan paremmin kerättyä veivillä ja polkimilla kuin soutulaitteella, kun käytännön tekniikkaa miettii. Hyvä generaattori taitaa jonkin verran maksaa. Vaihteiston saa fillarista jolla voi säätää kuormaa. Muistelisin monasti eri asiayhteyksissä törmänneeni innovaatioon, jossa TV.tä, radiota tai radiopuhelinta olisi käytetty polkien tai veivaamalla.

7-luokkalaisilla oli kone- ja sähköopin tai fysiikan tuntien puitteissa aurinkokennon teko josta muistin, että.

Minä kun en itse ajatellut kennoa tehdä, niin olisiko jollain vinkkiä ja linkkiä heittää alan kamoja myyvälle edulliselle ja luotettavalle toimittajataholle. Pitäisi hoitaa 12V akun 60-120 Ah ylläpitovaraus eräkämpällä. Säädin, teline, paneeli, johdot, akku ja nippelit. Taitaa saada valmiita pakettejakin.

Olisiko jollain jotain sanottavaa. Onko kennoja eri systeemeillä? Käyttöikä? Hinta-laatu?

Kannattaako ostaa valmispaketti? Palasina jos kokoaa, niin mielestäni hinta vastaavaan valmispakettiin nähden edullisempi. Tulee tietysi helposti sutta näin aloittelijalla, mutta kokoamalla itse sarjan, pääsisi asiaan sisälle paremmin. Ehkäpä innostuu ja alkaa lisätä kapasiteettia.

Yritin löytää keskusteluja aiheesta, mutta ei oikein osunut sopivaa ja aattelin sitten, että pistän tähän jatkeeksi aasinsillalla, kun en uutta tohdi avata. Polkemaan tahi soutamaan en silti rupea.

- Ubi bene, ibi patria -

Uusimmat

Suosituimmat