Autosta akkuvirranvirran lainaaminen, antaminen.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tekniikan-maailmassa oli juttua naapuriille käynnistysvirran antamisesta akusta. Sanottiin olevan auton elektroniikalle terveellisempää, että niinus navat yhdistetään rungosta runkoon eikä akun niinus navasta toisen akun miinusnapaan. Joissain autoissa on kuulema erikseen vielä määritelty runkoon liitettävän niinuksen paikkakin.
Olen ollut siinä uskossa, että on parempi akun miinukset suoraan kytkeä toisiinsa kaapelilla. Mkä olisi paras tapa noin yleiskäyttöön ?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija
VPeltonen
Tekniikan-maailmassa oli juttua naapuriille käynnistysvirran antamisesta akusta. Sanottiin olevan auton elektroniikalle terveellisempää, että niinus navat yhdistetään rungosta runkoon eikä akun niinus navasta toisen akun miinusnapaan. Joissain autoissa on kuulema erikseen vielä määritelty runkoon liitettävän niinuksen paikkakin.
Olen ollut siinä uskossa, että on parempi akun miinukset suoraan kytkeä toisiinsa kaapelilla. Mkä olisi paras tapa noin yleiskäyttöön ?

Virtaa antavan akun - navasta käynnistettävän auton runkoon. Silloin on mahdollisimman vähän kaapelia ja mahdollisesti hapettuneita liitoksia välissä. Tämä on ainoa järkevä syy, kaikenlaista muutakin kyllä kuulee.

Eri asia sitten, kannattaako noista nykyvempeleistä paljon virtaa kenellekään antaa, ne mustat laatikot on järjettömän hintaisia ja pirun herkkiä. Kyllä siinä oma höveliys potuttaa jos saa kolmen tonnin laskun ja tuskin sitä se virtaa saanut maksaa.

Vierailija
Volitans
Akusta voi muodostua räjähdyskaasua, joten syytä olla räiskimättä lähellä akkua.

Aivan. Plussat ensin ja viimeisenä (-)liitin käynnistettävän auton runkoon. Vastakkaisessa järjestyksessä irti.

myl
Seuraa 
Viestejä224
Liittynyt18.11.2010
Aivan. Plussat ensin ja viimeisenä (-)liitin käynnistettävän auton runkoon. Vastakkaisessa järjestyksessä irti.



Näin tosiaan usein neuvotaan tekemään, mutta miksi? Normaalisti sähkötekniikassa ensin kytketään maa (-napa eli runko). Siihen on hyvä syy.

Neuvotaan myös sammuttamaan virtaa antavan auton moottori. Miksi ihmessä, siitähän voi seurata että molemmat autot jäävät seisomaan, kun akusta loppuu virta.

-myl

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
myl
Aivan. Plussat ensin ja viimeisenä (-)liitin käynnistettävän auton runkoon. Vastakkaisessa järjestyksessä irti.



Näin tosiaan usein neuvotaan tekemään, mutta miksi? Normaalisti sähkötekniikassa ensin kytketään maa (-napa eli runko). Siihen on hyvä syy.



Auto on maadoitettu akun miinusnavasta. Kytkemällä ensin plussat ei kipinöintiä tapahdu ja viimeisenä auton runkoon kauemmas akusta kytkettävä johdin vasta kipinöi. Kytkettäessä ensin miinus ja sitten plus, tapahtuisi kipinöiti akun navassa, joka voi johtaa räjähdykseen (epätodennäköistä, mutta mahdollista).

jjw
Seuraa 
Viestejä522
Liittynyt20.9.2010
myl
Aivan. Plussat ensin ja viimeisenä (-)liitin käynnistettävän auton runkoon. Vastakkaisessa järjestyksessä irti.



Näin tosiaan usein neuvotaan tekemään, mutta miksi? Normaalisti sähkötekniikassa ensin kytketään maa (-napa eli runko). Siihen on hyvä syy.

-myl




Jos miinukset kytketään ensin, voi syntyä oikosulku, kun plus-johdin osuu vahingossa runkoon.
Kun plussat yhdistetään ensin, oikosulku vaatii miinus-johtimen osumisen plus-napaan.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Volitans
myl
Aivan. Plussat ensin ja viimeisenä (-)liitin käynnistettävän auton runkoon. Vastakkaisessa järjestyksessä irti.



Näin tosiaan usein neuvotaan tekemään, mutta miksi? Normaalisti sähkötekniikassa ensin kytketään maa (-napa eli runko). Siihen on hyvä syy.



Auto on maadoitettu akun miinusnavasta. Kytkemällä ensin plussat ei kipinöintiä tapahdu ja viimeisenä auton runkoon kauemmas akusta kytkettävä johdin vasta kipinöi. Kytkettäessä ensin miinus ja sitten plus, tapahtuisi kipinöiti akun navassa, joka voi johtaa räjähdykseen (epätodennäköistä, mutta mahdollista).

Ei mitään väliä miten nämä piuhat kytkee kiinni, kunhan ei vahingossa tee oikkaria kytkettäessä, eikä tosiaankaan tee kipinöitä akun lähelle. Itsellä on sellanen umpiakku, sieltä ei tule räjähtäviä kaasuja eikä mitään muutakaan, silti vanhasta muistista laitan miinus-johdon kiinni jonnekin runkopellin mutteriin mikä on kaukana akusta... Autojen elektroniikka on vaan elektroniikkaa, joten jännitepiikkejä pitää välttää, tietenkin. Nämä elektroniikat on tosin suunniteltu useimmiten niin, että ne kestävät hetkelliset ylijännitepiikit mutta kuitenkin: Auto joka antaa virtaa on käynnissä kun kaapelit laitetaan kiinni. Sen jälkeen startataan auto jonka akku on tyhjä eli ei käynnisty. Tässä yhteydessä on hyvä nostaa avittavan auton kierroksia, esim. hieman kaasua painamalla.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

-PP74-
Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010
myl
Aivan. Plussat ensin ja viimeisenä (-)liitin käynnistettävän auton runkoon. Vastakkaisessa järjestyksessä irti.



Näin tosiaan usein neuvotaan tekemään, mutta miksi? Normaalisti sähkötekniikassa ensin kytketään maa (-napa eli runko). Siihen on hyvä syy.

Neuvotaan myös sammuttamaan virtaa antavan auton moottori. Miksi ihmessä, siitähän voi seurata että molemmat autot jäävät seisomaan, kun akusta loppuu virta.

-myl


Ei se akku yhdestä apuvirran antamisesta tyhjene, vaikka auto ei oliskaan käynnissä.
Auton elektroniikka ja laturi säästyy paremmin vahingoilta ku ei ole käynnissä edes kytkentä vaiheessa.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Tapoja on monia.

Kaapelit kytketään virtaa antavan auton käydessä. Annetaan käydä eli lataantua jonkin aikaa ennen starttia.

Nenu pidetään poissa akun päältä, sillä moka ylensä ampuu ainakin yhden kennon kannen ylös. Se tarkoittaa n. 20-50 cm sinistä pistoliekkiä, haulikkomaista paukahdusta, sirpaleita ja happoroiskeita. Onnistuu parhaiten kytkemällä kaapelit ristiin tai oikoseen.

Tuossa apukaapeleiden kytkentäjärjestyksessä on toisinaan hyvä käyttää talonpoikaisjärkeä tilanteesta riippuen. Akun kaapelikengissähän irroitus/kytkentä on pakkopullaa tehdä määräjärjestyksessä. Apukaapeleillakin jos - on kiinni yhä akuissa ja ottaa + irti toisesta päästä ja kääntyessään irrottamaan sitä toisesta päästä, tökkää sen irroituspään runkoon. räsähtää valokaarta tai pamahtaa edellä kuvatusti. Kun taas jos ottaa ensin - kaapelin, ei sen tökkääminen aiheuta harmia. Eli irroittaessa - ensin pois.

Kytkettäessä toisin päin. Eli plussa kaapeli ensin, koska jos miinus on jo kiinni, niin kun tökkää sen pluskaapelin runkoon tms. pam tai räts.

Pam on kennojen vääntyessä syntyvä vety-happi räjähdys joka ennakoi opaskoiran hankintaa ja räks on ääni joka ennakoi autosähköliikkeen asiakkuutta.

Joku voisi yrittää kirjoittaa ton soperruksen puhtaaksi. Ajatus varmaan tuli selväksi.

Kaikkiaan ei ole viisasta touhuta akkujen kanssa jos ei tiedä mitä tekee. Puhutaan 12V järjestelmässäkin vähintään 500 A virroista, palo ja räjähdysriskeistä. Kultasormus suorastaan räjähtää ja metallinen kellonranneke muuttuu siniseksi/ruskeaksi yhdessä hetkessä joutuessaan oikoseen.

Huono kontakti saattaa myös sulattaa akun navan, jolloin sula lyijy voi aiheuttaa vahinkoa.

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija

Paras olisi jos toisen kaapelin väliin panisi ison päävirtakykimen jossa voi kytkeä suoraan napoihin. Syy on se että kipinöiden ohella on hyvä välttää suuria virtoja ties minkä kautta jos maadoitus onkin viallinen ja syynä huonoon pyörittämiseen. On hyvä tarkistaa ettei akun liittimissä ole hapettumaa.

Vierailija

Siis antavasta autosta virrat voisi ottaa suoraan akunnavoista, annettavaan autoon niinus terveellisempi kytkeä annettavan auton runkoon, tukevan näköiseen puhtaaseen metalliin. Starttihan on yleensä kytketty auton runkoon ja miinus johto akusta myöskin eli autossa on niinus johdossa kaksi kontaktipintaa ronkoon ennen starttia. Virtaa annettaessa jää toinen kontaktipinta pois kun kytkee miinuksen annettavan auton runkoon. Näin minä ymmärrrän asian.

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248
Liittynyt23.3.2007

Niin, tuo kytkentäjärjestys on tärkeää varsinkin silloin, kun ajoneuvon akku on täysin tyhjä. Eikä varsinaisesti kytkentä, vaan irroitus. Kun tuohon tyhjään akkuun lykätään virtaa, alkaa se luonnollisesti lykkäämään vety-happea pihalle. Silloin kun irroitetaan kaapeli, se melko usein iskee jonkinsortin kipunaa. Kipinä + vety-happi = pumpum, kaverilla naamassa muistutus asiasta. Eikä tuo akkujen pamahtelu loppupeleissä ole edes kovin harvinaista, vähänväliä netissä kuvia virheellisen toiminnan aiheuttamista possahtaneista yksilöistä.

Runkoon maadoittamisen ideahan on viedä kipinälähde riittävän etäälle tuosta akusta, ettei käy vahinkoa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat