Vituiks män, taas kerran. ADD:ko?

Seuraa 
Viestejä134
Liittynyt2.12.2011

Hejssan.

No niin taas tuli pistettyä elämä remonttiin, siinä samalla myös aiheutettu muille surua ja pahaa oloa, kuin myös itselle.
Jotenkin tuntuu että koko elämäni on ollut yhtä sotkua, kaikki menee uusiksi parin vuoden välein, rupee ahdistamaan ja pitää saada muutosta.
Luiskelin männä viikolla kun ahdistus oli kovimmillaan ADD:stä, netissä oli kirjoituksia 50 vuotiailta, joiden elämä on ollut myös samanlaista sekamelskaa, aina tulee ahdistus kun kaikki pitäisi olla hyvin, eikä koskaan ole hyvä olla.

Onko tällä palstalla kenelläkään kokemusta ADD:stä? En ole huomionhakuinen, ei kiinnostaisi pätkääkään lähetä tiedustelemaan lääkäriltä mielenterveysmerkintöjä kun en niitä ole vielä 30 ikävuoteen mennessä saanut.. mutta toisaalta olen täysin kyllästynyt itseeni, mikä helvetti oikein on kun en osaa olla tyytyväinen kun kaikki on hyvin. Voisiko kyseessä olla kaksisuuntainen mielialahäiriö? Toisaalta en oikein suostu myöntämään että mulla olisi niitä masisjuttuja, enemmänkin kun lähtee homma hanskasta, on miljoona projektia menossa, ja aiemmin olen opetellut käyttämään "Gettin Thing Done" metodeja että saan edes pienen osan niistä jotenkin hanskattua, tätä tohinaa yleensä kestää kunnes väsähdän ja relaan pari viikkoa, sitten taas sama uusiksi..

Jos tollainen diagnosoidaan, niin siitä kait ei voi parantua.. lääkitystä taitaa olla mutta kannattaako? toisaalta mulle on tuosta tehoputkesta hyötyä työssäni (ohjelmointi), hommat menee hyvin kun olen sillä tuulella, ja saan paljon aikaan ja olen saanut paljon kiitosta työstäni, häiritseekö lääkitys työtäni?

Sivut

Kommentit (20)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
aaapeee
Hejssan.

No niin taas tuli pistettyä elämä remonttiin, siinä samalla myös aiheutettu muille surua ja pahaa oloa, kuin myös itselle.
Jotenkin tuntuu että koko elämäni on ollut yhtä sotkua, kaikki menee uusiksi parin vuoden välein, rupee ahdistamaan ja pitää saada muutosta.
Luiskelin männä viikolla kun ahdistus oli kovimmillaan ADD:stä, netissä oli kirjoituksia 50 vuotiailta, joiden elämä on ollut myös samanlaista sekamelskaa, aina tulee ahdistus kun kaikki pitäisi olla hyvin, eikä koskaan ole hyvä olla.

Onko tällä palstalla kenelläkään kokemusta ADD:stä? En ole huomionhakuinen, ei kiinnostaisi pätkääkään lähetä tiedustelemaan lääkäriltä mielenterveysmerkintöjä kun en niitä ole vielä 30 ikävuoteen mennessä saanut.. mutta toisaalta olen täysin kyllästynyt itseeni, mikä helvetti oikein on kun en osaa olla tyytyväinen kun kaikki on hyvin. Voisiko kyseessä olla kaksisuuntainen mielialahäiriö? Toisaalta en oikein suostu myöntämään että mulla olisi niitä masisjuttuja, enemmänkin kun lähtee homma hanskasta, on miljoona projektia menossa, ja aiemmin olen opetellut käyttämään "Gettin Thing Done" metodeja että saan edes pienen osan niistä jotenkin hanskattua, tätä tohinaa yleensä kestää kunnes väsähdän ja relaan pari viikkoa, sitten taas sama uusiksi..

Jos tollainen diagnosoidaan, niin siitä kait ei voi parantua.. lääkitystä taitaa olla mutta kannattaako? toisaalta mulle on tuosta tehoputkesta hyötyä työssäni (ohjelmointi), hommat menee hyvin kun olen sillä tuulella, ja saan paljon aikaan ja olen saanut paljon kiitosta työstäni, häiritseekö lääkitys työtäni?

Tuohon raamiin mahtuu melko moni asia. Ekana tulee mieleen Yksisuuntainen mielialahäiriö, ADD tai huomiohakuinen persoonallisuushäiriö. Tai sitten, sinä vaan olet sellainen.

Jos olisin sinä, niin lähtisin purkamaan asiaa ihan konkreettisesti siten että miettisin, kuinka paljon nykyinen elämäntilanteesi tai tapasi elää haittaa sinun elämääsi. Oletko tyytyväinen, oletko onnellinen? Onko sinulla jokin syy sille miksi et osaa olla onnellinen? Sitäkin voi nimittäin oppia. Jos "vaivasi" on sellainen että sen kanssa voi elää niin älä lähde hakemaan sille mitään diagnoosia.

Mutta! Sen sijaan voisit käydä TK:ssa tai MTT:lla pyytämässä "reality checkiä". Eli siis kävisit juttelemassa ammattilaiselle siitä minkälaista elämäsi on nyt ja millaista toivoisit sen olevan. Yhdessä voisitte pohtia sitä syytä miksi sinusta ei juuri nyt tunnu siltä. Ja sitä miten omaa elämänhallintaa voi kehittää niin että haave ja todellisuus kohtaavat enemmän.

Lääkkeitä kannattaa syödä vasta sitten kun opetellut elälmänhallintakeinot eivät auta. Mielenterveys on asia jonka eteen on nähtävä vaivaa ja tehtävä aktiivista työtä. Lääkket voivat tukea, mutta taikapillereitä ei ole olemassakaan.

Hämmentää.

Vierailija

Viina on paras lääke masennukseen?

"Naisten aivojen serotoniinijärjestelmä on miesten vastaavaa herkempi alkoholista aiheutuville vaurioille, osoittaa tutkija Kristina Berglundin johdolla Göteborgin yliopistossa tehty tutkimus.

Tutkijat havaitsivat, että naisilla jo neljä vuotta kestänyt alkoholin ongelmakäyttö heikentää jopa 50 prosentilla aivojen serotoniinijärjestelmän toimintaa. Miehillä vastaavanlainen toiminnan heikentyminen ilmenee vasta 12 vuoden ongelmakäytön jälkeen.

Aivojen välittäjäaine serotoniini säätelee muun muassa mielialaa, vireystasoa, unirytmiä ja ruoka- sekä seksihaluja. Serotoniinin puute voi aiheuttaa impulsiivisuutta ja väkivaltaisuutta"
http://www.ts.fi/teemat/terveys/279829.html

Jos ei ole tulevaisuuden suunnitelmia tai tavoitteita, voi masentua ilman mitään muuta syytä.

apassi
Seuraa 
Viestejä134
Liittynyt2.12.2011

Yksisuuntainen mielialahäiriö on uutta, mutta huomionhakuinen en ole, en ainakaan tietoisesti.

Kirjoitin tästä, koska touhuni rupee kyllästyttää, enkä ole aiemmin sen suuremmin ajatellut asiaa, että olisiko minussa sittenkin jotain vialla. En ole mikään seurapiirihuora, en mainosta puuhiani, ja itseasiassa saan parhaat kiitokset itseltäni projekteistani, kun näen ja tunnen tekeväni asiat hyvin ja saan valmista, en tee asioita muiden mielipiteen takia.

Voihan se olla että mä vain olen tämmöinen, ja sitä toivonkin. Toisaalta, olisi kiva jos osaisi asettua aloillensa, mutta pahalta vaikuttaa, kun kelailen elämääni taakseppäin, niin tuollainen sisäinen levottomuus on alkanut n. 12 vuotiaana, olinkin nuorna aika vilpertti, putkassa on tullut oltua ja elämääni on aina kuulunut alkoholi, nuorena myös huumeet ja imppaus.
Toistaalta olen rikkinäisestä perheestä, no vanhempieni ero ei kyllä ole minua koskaan koskettanut, joten en omasta mielestäni ole oikeastaan edes kapinoinut, mutta vanhemmiltani en koskaan saanut sellaista kontaktia, mitä sain kavereistani, ja kaveripiirini onkin ollut elämässäni minulle enemmänkin perhe.

Nykyisin lähinnä otan jonkun kaljan vloppuna, niin ikävää kuin se onkin, niin 3 oluen jälkeen olo on rauhallinen, voin vain maata tuolissa ja tuijottaa tyhjyyteen ja olla vain, ei häiritse sekamelska päässä, voi vaan olla..

No mutta, en tiedä, taas on sotkua selvitettävänä ja siitähän saankin itselleni projektia.. Tavallaan tulen elämässä tosi hyvin toimeen, mutta silti kun olen yksin, en halua olla yksin, ja kun seurustelen, en halua seurustella, mutta kai mun on vain myönnettävä itselleni, että minut on luotu elämään yksin.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Jotkut on luotu levottomiksi. Käy jutteleen jonkun kanssa, ei siksi että oppisit rauhoittumaan, vaan siksi että oppisit elämään sun levottomuutesi kanssa.

Jokaisella on oikeus tuntea elämänsä mielekkääksi.

Jos joku on sairas tai vammainen tai päässä viiraa, niin tärkeintä on osata ite olla sen kanssa.

Hämmentää.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Mä oon oppinut sen että jos/kun on tuskaa niin siitä kannattaa jutella lääkärille. Aika monessa firmassa (jos jonkin palvelijaksi on itsensä myynyt) on työterveyshuolto. Muuten vaan on kunnallinen terveydenhoito. Se toimii kohtuullisen hyvin kyllä.

Vierailija
aaapeee
, niin tuollainen sisäinen levottomuus on alkanut n. 12 vuotiaana

Kyseessä on varmaankin yleistynyt ahdistuneisuushäiriö,

"Yleistyneen ahdistuneisuushäiriön tausta on monitekijäinen, kuten yleensäkin useimmissa mielenterveyden häiriöissä. On esitetty että aivojen hermovälittäjäaineet, kuten norepinefriini, serotoniini ja gaba toimisivat osittain virheellisesti. Heikentynyt stressinsieto on liitetty hypotalamus-aivolisäke-lisämunuaisakselin toimintahäiriöön. Aivojen kuvantamistutkimuksissa on todettu aineenvaihdunnallisia muutoksia amygdalan, basaaliganglioiden, OTSA-ohimo- ja takaraivon lohkon alueella. Potilaat myös valvovat enemmän yön aikana kuin terveet ihmiset ja unen laatu on kaiken kaikkiaan huonompi. Kielteiset elämäntapahtumat edesauttavat häiriön syntymistä perinnöllisten tekijöiden vaikuttaessa taustalla.

Muita riskitekijöitä ovat vanhempien puutteellinen huolenpito tai päinvastoin ylihuolehtiminen. Potilaat kärsivät myös hyvin usein huonosta itsetunnosta, perusturvallisuuden tunteen puutteesta, eroahdistuksesta sekä riippuvuus- ja aggressio-ongelmista. Ahdistuneisuutta voivat aiheuttaa myös jotkin lääkeaineet sekä päihteiden käyttö, liiallinen kahvinjuonti ja runsas tupakointi"

Koko tarina löytyy tuolta, http://www.poliklinikka.fi/hyvan-mielen ... io-3162130

Kumpaa sukupuolta olet?

Vierailija
Vatkain
fenomenologi
Kumpaa sukupuolta olet?

Se on ninja. Ninjoilla ei ole sukupuolta. Ne on ninjoja!

Ninjat on yleensä naisia,

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
fenomenologi
Vatkain
fenomenologi
Kumpaa sukupuolta olet?

Se on ninja. Ninjoilla ei ole sukupuolta. Ne on ninjoja!

Ninjat on yleensä naisia,

Hämmentää.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
aaapeee
Kirjoitin tästä, koska touhuni rupee kyllästyttää, enkä ole aiemmin sen suuremmin ajatellut asiaa, että olisiko minussa sittenkin jotain vialla. En ole mikään seurapiirihuora, en mainosta puuhiani, ja itseasiassa saan parhaat kiitokset itseltäni projekteistani, kun näen ja tunnen tekeväni asiat hyvin ja saan valmista, en tee asioita muiden mielipiteen takia.

Oot tuossa mielessä samanlainen kuin mä. Ehkä. Voi olla että suakin kiinnostaa jonkin verran muiden mielipide ja muiden touhu mistä itse olet syrjässä.

aaapeee
Voihan se olla että mä vain olen tämmöinen, ja sitä toivonkin. Toisaalta, olisi kiva jos osaisi asettua aloillensa, mutta pahalta vaikuttaa, kun kelailen elämääni taakseppäin, niin tuollainen sisäinen levottomuus on alkanut n. 12 vuotiaana, olinkin nuorna aika vilpertti, putkassa on tullut oltua ja elämääni on aina kuulunut alkoholi, nuorena myös huumeet ja imppaus.

Alkoholi huumeet ja imppaus eivät ole merkittäviä tekijöitä tässä olettaen että huumehommat oli mietoja. Putka kuuluu nuoren elämään ja sillä ei ole merkitystä mihinkään.

aaapeee
Toistaalta olen rikkinäisestä perheestä, no vanhempieni ero ei kyllä ole minua koskaan koskettanut, joten en omasta mielestäni ole oikeastaan edes kapinoinut, mutta vanhemmiltani en koskaan saanut sellaista kontaktia, mitä sain kavereistani, ja kaveripiirini onkin ollut elämässäni minulle enemmänkin perhe.

Monilla on rikkinäinen perhe. Mieti minkä verrabn se vaikuttaa ja mihin.

aaapeee
Nykyisin lähinnä otan jonkun kaljan vloppuna, niin ikävää kuin se onkin, niin 3 oluen jälkeen olo on rauhallinen, voin vain maata tuolissa ja tuijottaa tyhjyyteen ja olla vain, ei häiritse sekamelska päässä, voi vaan olla..

Ei ole ollenkaan ikävää että kolmen oluen jälkeen olo on rauhallinen. Niin kalja vaikuttaa. Se on yksi sen ominaisuuksista.

aaapeee
No mutta, en tiedä, taas on sotkua selvitettävänä ja siitähän saankin itselleni projektia.. Tavallaan tulen elämässä tosi hyvin toimeen, mutta silti kun olen yksin, en halua olla yksin, ja kun seurustelen, en halua seurustella, mutta kai mun on vain myönnettävä itselleni, että minut on luotu elämään yksin..

Elo on vaikeeta.

Sulla on kolmekympin kriisi. Antamiesi tietojen perusteella en muuta osaa sanoa. Paitsi sen mitä kirjoitin jo aiemmin

Vierailija
aaapeee
nuorena myös huumeet

Ekstaasiakin? -->"5-HT(serotoniini)reseptoreiden tuhoutuessa aiheutuu kestomasennus, eli joitakin kertoja hyvä olo, mahdollisesti loppuelämän kestävä vitutus ja tyhmyys.
Kannattaa miettiä parikin kertaa, että onko se sen arvoista"
Tuolta löytyy jotain ekstaasin aiheuttamista aivovaurioista,
post1379248.html#p1379248

Vierailija
jussipussi

Täällä ei syödä perunalastuja vaan merilevälastuja, herkullisia...

Toivottavasti saat muutakin ruokaa, aika ankeeta taitaisi olla muuten.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat