Oletko valelääkäri omalle itsellesi?

Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Kototekoinen valelääkäri on lähempänä kuin uskotkaan. Hän istuu tietokneesi ääressä ja näppäilee oireita netin hakumoottoreihin, ja etsii vastauksia ja diagnooseja netin tietokannoista ja keskustelualueilta. Monelle tämä valelääkäri menee täydestä. Tuntkikausien lääketieteellisten sivujen seuraaminen antaa valheellisen kuvan valelääkärin pätevyydestä.

Tämän valelääkärin diagnoosi voi kutenkin mennä täysin pieleen. Vakava sairaus, joka vaatii hoitoa, voi tulla diagnosoiduksi täysin väärin. Seuraukset voivat olla peruuttamattomat. Jopa kuolema.

Onneksi tällä valelääkärillä ei ole vielä reseptikirjoitusoikeutta. Tai on, mutta vain Internetin valeapteekkarille, joka toisinaan toimittaa ihan aitoa lääkettä, kun taast toisinnan värillisiä pillereitä, jotka voivat sisätlää mitä tahansa melamiinista rotanmyrkkyyn.

Mutta mitkä mahtavat olla tavallisimmat mokat yleisimmällä valelääkärillämme? Entkä mitkä olisivat vaarallisimmat tämän valelääkärin virhediagnoosit?

Sivut

Kommentit (22)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32560
Liittynyt6.12.2009
Emotion Science
Kototekoinen valelääkäri on lähempänä kuin uskotkaan. Hän istuu tietokneesi ääressä ja näppäilee oireita netin hakumoottoreihin, ja etsii vastauksia ja diagnooseja netin tietokannoista ja keskustelualueilta. Monelle tämä valelääkäri menee täydestä. Tuntkikausien lääketieteellisten sivujen seuraaminen antaa valheellisen kuvan valelääkärin pätevyydestä.

Tämän valelääkärin diagnoosi voi kutenkin mennä täysin pieleen. Vakava sairaus, joka vaatii hoitoa, voi tulla diagnosoiduksi täysin väärin. Seuraukset voivat olla peruuttamattomat. Jopa kuolema.

Onneksi tällä valelääkärillä ei ole vielä reseptikirjoitusoikeutta. Tai on, mutta vain Internetin valeapteekkarille, joka toisinaan toimittaa ihan aitoa lääkettä, kun taast toisinnan värillisiä pillereitä, jotka voivat sisätlää mitä tahansa melamiinista rotanmyrkkyyn.

Mutta mitkä mahtavat olla tavallisimmat mokat yleisimmällä valelääkärillämme? Entkä mitkä olisivat vaarallisimmat tämän valelääkärin virhediagnoosit?

Hep tässä on yksi!

Olen käyttänyt itseäni jo 20v koekaniinina erilaisiin itse kehittämiini testeihin ja en ole vieraillut minkään sairauden takia lääkärillä 20 vuoteen muuten kuin hammaslääkärillä. Pyysin piruuttani amalgaamipaikkaa lohjenneen paikan tilalle, lääkäri katsoi kieroon ja sanoi että niitä ei enään laiteta, kysyin miksi. ei vastannut

Viimeisin testi oli C-vitamiinilla verenpaineen muuttamiseen joka onnistu odotetulla/ennakoidulla tavalla sekä jodilla menossa seuraava testi.

Arvostan lääkäreitä, ei kannata ymmärtää väärin.

Rotanmyrkkyä, hmm eikohän sitä Suomessa virallisesti anneta muuutamille sadoille tuhansille rytmihäiriöista ja sydän sekä verisuonitauteja sairastaville? Rotanmyrkky on tehokas lääke. Väärin annosteltuna se voi myos tappaa

PS. Emotion science jos tulet keskustelemaan Tiede lehden palstalle varaudu myos siihen että sinua haastetaan ja sinulta vaaditaan perusteluja, Ei pelkkä julistaminen toimi täällä tai systeemin/auktoriteettien selän taakse piiloutuminen. Meillä on jäänyt monet keskustelut kesken...Varaudu siihen että voit olla väärässä, minä ainkin olen saanut itseni kiinni väärässä olemisesta useamman kerran.

Vierailija

Itse käytän poissulkevaa diagnostiikkaa tutkiessani jotakin ja aloitan karsimisen aina vakavimmasta vaihtoehdosta. Jos oireet pystytään poissulkemaan täydellisesti, siirryn eteenpäin, mutta jos ilmenee ristiriitaisuuksia ja on olemassa mahdollisuus, että kyse on lääketieteellistä hoitoa vaativasta ongelmasta, niin sitten käyn kysymässä vielä lausunnon oikealta puoskarilta.

Tähän mennessä taustatyö on ollut niin tehokasta, että olen joka kerta päätynyt samaan lopputulokseen oikean lääkärin kanssa silloin, kun konsultoilti on katsottu aiheelliseksi. Tämä siitäkin huolimatta, että syyllistyn helposti luulosairauteen, ts. tulkitsen pienimmänkin oireen oletusarvoisesti kuolemanvakavaksi, ennen kuin toisin todistetaan.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32560
Liittynyt6.12.2009
Bushmaster
Itse käytän poissulkevaa diagnostiikkaa tutkiessani jotakin ja aloitan karsimisen aina vakavimmasta vaihtoehdosta. Jos oireet pystytään poissulkemaan täydellisesti, siirryn eteenpäin, mutta jos ilmenee ristiriitaisuuksia ja on olemassa mahdollisuus, että kyse on lääketieteellistä hoitoa vaativasta ongelmasta, niin sitten käyn kysymässä vielä lausunnon oikealta puoskarilta.

Tähän mennessä taustatyö on ollut niin tehokasta, että olen joka kerta päätynyt samaan lopputulokseen oikean lääkärin kanssa silloin, kun konsultoilti on katsottu aiheelliseksi. Tämä siitäkin huolimatta, että syyllistyn helposti luulosairauteen, ts. tulkitsen pienimmänkin oireen oletusarvoisesti kuolemanvakavaksi, ennen kuin toisin todistetaan.

Kaksiko meitä vaan on? Noh nyt voi Evira huokaista helpotuksesta, syylliset on identifioitu ja pesä on jälleen puhdas. CG Jung olisi käyttänyt tästä termiä varjon projisointi?

Vierailija

Netti on erinomainen paikka saada lisäinfoa siihen, mitä lääkäri on ehtinyt lyhyellä käynnillä kertoa. Siitäpä onkin sitten mahdllisella seuraavalla tapaamisella hyvä jatkaa, kun itselläkin on hiemna pohjatietoa aiheesta. Osaa mm. kysyä itseään askarruttvaista asioista jo siellä lääkärin pakeilla, eikä vasta kotona ihmettele, että mitähän se oikeastaan mahtoi tarkoittaa.

Eiköhän ihmiset ole luulosairaita, hysteerikkoja tai välinpitämättömiä ihan jo luonteensa puolesta muutenkin. Netti tuo siihen vain oman pikantin lisänsä. Jos on jalat maassa maalaisjärjellä ja suhteellisuudentajulla varustettu, ei netin lääkäripalstojen selaaminen tuota tuhoa. Jos taas luulee aina kuoleman uhkaavan itseä tai läheisiä jo kulmakarvan katketessa, netti ei tuota tilaa paranna tai pahenna juurikaan.

Monesti se on se terveyskeskuksen lääkäri, joka intoutuu epäilemään ties mitä vaivoja, en minä itse. On tässä jo ehtinyt törmätä useinkin aika turhiin tutkimuksiin ja epäilyihin, vaikka itse on ajatellut kyseessä olevan jonkin varsin harmittoman vaivan.

Emotion Science
Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Jos omista nettihauista ja itsediagnosoinnista huolimatta menee oikean lääkärin vastaanotolle, niin asiahan on kunnossa. Ainakin jos uskoo oikean lääkärin ohjeita ja tulkintoja.

Jos on melko terve, ja miespuolinen ja työnantaja ei edellytä lääkärin kirjoittamaa sairauslomatodistusta, niin armeijan jälkeen voi kulua parikymmentäkin vuotta kertaakaan käymättä lääkärin vastaanotolla. Sen vuoksi ei ole ihme, että kun tällainen mies menee valittamaan olkapääkipua lääkärille, niin potilaan ihmetykseksi lääkäri tutkii myös sen mahdollisuuden, että kivut ovat sydänperäisiä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Itse lähden oireilleni selitystä etsiessäni aina siitä että haetaan ensin ne harmittomimmat vaihtoehdot mitkä voisivat ne selittää. Jos minulla pistää rintaan, en ajattele ensimmäiseksi sydänkohtausta - senkin takia että olen kuullut että suolisto voi sijaita hyvinkin korkealla ja tämän vuoksi ruoansulatushäiriöt saattavat tuntua kipuna rinnassakin.

Rintasyöpää en osaa pelätä koska suvussani ei ole sitä. Ruoansulatusalueen sairauksiin on suurempi sukuperäinen todennäköisyys, mutta olen kuitenkin vasta nelikymppinen joten en ihan vielä osaa odotella syöpää - vaikka pidänkin todennäköisenä että jonkun tuon alueen syövän saan ja ties vaikka siihen sitten henkeni heittäisin loppujen lopuksi.

Noin ylipäätään kun en tupakoi, en lotraa viinan kanssa ja liikun kohtalaisesti, en kauheammin jaksa kamaluuksia pelätä. Ärsyttää vaan kaikenlaiset pikkuvaivat silloin kun ne jatkuvat jatkumistaan eikä niistä pääse eroon vaikka päällään seisoisi. Jos tulee sellaista vaivaa ettei siltä saa hetken rauhaa ja menee yöunetkin ärsytyksessä, kivussa tms. niin sitten menee helposti paljon energiaa siihen että käyn kaikki kirjat ja nettisaitit läpi että mitä tilanteelle voisi tehdä.

Pakkomielteiseksi ja ahdistuneeksi itseni toki määrittelisin, mutta en ehkä oikein luulosairaaksi kun ei se syöpä yms. tosiaan kokoajan väiky mielessä.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32560
Liittynyt6.12.2009
Emotion Science
Jos omista nettihauista ja itsediagnosoinnista huolimatta menee oikean lääkärin vastaanotolle, niin asiahan on kunnossa. Ainakin jos uskoo oikean lääkärin ohjeita ja tulkintoja.

Jos on melko terve, ja miespuolinen ja työnantaja ei edellytä lääkärin kirjoittamaa sairauslomatodistusta, niin armeijan jälkeen voi kulua parikymmentäkin vuotta kertaakaan käymättä lääkärin vastaanotolla. Sen vuoksi ei ole ihme, että kun tällainen mies menee valittamaan olkapääkipua lääkärille, niin potilaan ihmetykseksi lääkäri tutkii myös sen mahdollisuuden, että kivut ovat sydänperäisiä.

Minun henkilökohtainen lähestyminen perussairauksiin on hieman normaalista poikkeava, hoidan tauteja joita minulla ei (vielä) ole..

Tarkoittaa että todennäköisyyden mukaan minunkin riskinä on nämä suomen yleisimmät rappeumasairaudet ,mutta en elä luulossa ettei niitä minulle tule vaan olen jo noin 20 v ajan etsinyt tietoa ihmisen kehon toiminnasta monilta eri kantelilta ja kahlannut pub med tietonkataa läpi aihe kerrallaan ja koostanut kokonaisnäkemystä siitä mistä perussyt näihin rappeumasairauksiin johtuu ja rakentanut ravinotainekoostumuksen jonka pitäisi eri tutkimusten mukaan tukea kaikkia niitä prosesseja joiden heiketessä ilmenee rappaeumasairaudet. eli käytän ns enneltaehkäisyä en "katumuspillereitä" Mielestäni lääketieteessä nojataan liikaa näihin katumuspillereihin ja henkilot antavat kehon mennä päin seinää ihan liian leppoisasti.."Onhan meillä lääkkeet ja kirurginveitsi joilla ne pitää minut hengissä" tyyliin.

Ei hyvä mielestäni, tuudittaudutaan hyvään uskoon lääkkeiden tukemasta terveydestä ja heitetään vastuu omasta terrveydestä muille,

Siksi käytän myos globaalia tietoa, myos tuhatvuotista aasialaista terveyskäsitystä en pelkästään suomalaista etsiessäni tietoa sairauksien perussyistä.

Ihmettelin jo noin 15-20 vuotta sitten milksi esim kalan rasvahappojen edulliset vaikutukset sydän ja verisuoniterveyteen sivuutettiin Suomessa käytännössä kokonaan. Tutkimustietohan oli jo tuolloin saatavilla.

Sitten jälkeenpäin huomasin mahdollisen paradoksin , miten rasva voisi olla hyödyllistä rasvasta johtuvissa sydän ja verisuonitaudeissa?

En ole aikeissa muuttaa tapojani. Tämä on yksi harrastuksistani ja saan tyydytystä siitä että pystyn koostamaan isoja asiakokonaisuuksia selkeiksi yksinkertaisiksi konsepteiksi jotka vielä toimii käytännössä.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Emotion Science

Valelääkärien mokat lienevät ainoastaan taudin hoitamisen viivästymisiä silloin, jos arpa ei osu heti kohdalle. Oikeiden lääkärien hoitovirhetilastoihin on vielä aika paljon kirimistä, mutta ehkäpä sekin onnistuisi, jos saisimme sekoitettua mukaan vähän noituutta, manausta, Etelä-Amerikan luonnosta uutettuja voimakkaita rohtoja, sekä reipasta urheilumieltä.

Vierailija
Emotion Science

Omalla kohdallani kyllä nuo lääkärien määräämät tutkimukset ovat usein olleet jjuuri niin turhia kuin itse etukäteen olen ajatellutkin niiden olevan. Voihan sitä juosta labrassa ja röntgenissä, mutta kaikkien vaivaa ja aikaa olisi useimmiten säästynyt jättämällä turhat tutkimiset väliin. Mutta jos lääkäri todella uskoo, että nuorehkon naisen isovarpaan tulehdus johtuu ennemmin kihdistä kuin pienestä urheiluvammasta, niin mikäs siinä...Eipä kuitenkaan tärpännyt.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Lääkäreiden erehtyvyys murentaa masentavalla tavalla ihmisten uskoa tieteiden kaikkitietävyyteen... Kun on olemassa kaikki mahdolliset tropit, testit ja tutkimukset, miten kukaan voi kehdata erehtyä missään mitenkään...

Makaaberia huumoria. Mutta olen tosiaan kuullut ylilääkärin hoitaneen katkennutta jalkaansa reumana sekä kuullut tapauksesta että TK-lääkäri ei laittanut syöpäsairasta jatkotutkimuksiin kun luuli sairautta joksikin mitättömäksi ja harmittomaksi. En muista kuoliko potilas, jos kuoli niin siinä oli kai se seikka millä tavalla se syöpä sitten todettiin.

Mitenkähän jatkossa vältettäisiin sellaisetkin virheet kuin antibioottien liika- tai väärällä tavalla käyttö joka on johtanut siihen että on syntynyt resistenttejä kantoja? Ei tästä niin kauaa ole kuin yksi mies uhosi minulle että heti kun hän parantuu hän jättää antibioottikuurin kesken - selitä siinä sitten miksi se pitää syödä loppuun asti. Tai miksi on melkein parempi kun ei aloita alunperin ollenkaan, jos ei kerta malta noudattaa sitä reseptiä!

Kyllähän ihmisen on hyvä itse olla vastuussa terveydestään ja olla ennakoiva kuten jussipussikin kuvailee, mutta kyllä se joskus alkaa väsyttämään kun joka suunnasta tuutataan milloin mitäkin uusinta tietoa joka asettuu ristiriitaan edellisen tiedon kanssa. Alkaa tuntua siltä että pitää muhia jatkuvassa syyllisyydentunteessa jos syö tai jos ei syö D-vitamiinia, jos juo tai ei juo maitoa, jos käyttää tai ei käytä viljatuotteita jne. Lopulta menee niin hermo että tekee mieli lähinnä pitäytyä don Juanin näkemyksessä että kehoon ei vaikuta haitallisesti se mitä sille ei tee, vaan se mitä sille tekee. Vähempi on parempi?

Vierailija

Minä ainakin Googlaan lapsieni tilan, yleensä I'm feeling lucky metodilla, eli ensimmäistä hakutulosta käyttäen. Tämä I'm feeling lucky metodihan oli epäonnistunut yritys saada ihmiset menemään mainossaiteista eniten maksaneelle, ja varsinkin ne jotka eivät koko mekanismista mitään tiedostaneet. Ei taida olla enää käytössä.

Mutta ei ne lääkärit aina kuuntele tarpeeksi muita, vaan menevät sen todennäköisimmän kautta, varman päälle kun pelaavat. Se ei ikävä kyllä toimi kuin 99 kertaa sadasta, ja siksi ainakin 1% kansalaisista (todennäköisesti kuitenkin usean käynnin seurauksena ainakin 10%) omaa kokemuksia siitä että oma intuitio oli oikeammassa kuin lääkärin arvio.

Lapsena sisko kiikutti minua terkkariin, ja sanoin matkalla että minulla on keuhkokuume (olin jotain 8 ). Ei uskonut, ennen kuin lääkäri vahvisti.

Netistä löytyy pseudoreferenssejä ja mahdollisesti tiedon hippusia ohjaamaan tulkintaa oikeaan suuntaan. Mutta onhan joku kodin lääkärikirja fiksumpi lähde kuin netti.

Kirjanoppineet tulevat korvautumaan nettioppineilla. Se on sääli, sillä ihmiskunta taas tyhmenee ainakin kymmenkertaisesti tässä vaihtokaupassa. Tosin ovat ne kirjanoppineetkin jo melkoisen pihalla elämästä, jos siis ovat naama kiinni kirjassa elämänsä istuneet. Moni arvostettu tiedemies on valitettavasti sellainen.

Vierailija

Olen huomannut että työpaikkalääkärit ja terveyskeskuslääkäritkin varmaan ovat ihan tavallisia erehtyväisiä ihmisiä joilla on hiukka liika kiire. Siksipä toimivat kun autonkorjaajat ja sen 15 minuutin session aikana tai jo ensimmäisten minuuttien aikana tekevät päätöksen vaivasta ja sitten toteavat että ota tosta noita pillereitä tai tätä salvaa ja tule takaisin jos ei tehoa. aika usein tehoaa niinkuin autonkorjaajillakin. Kun tämän joskus 15...20 vuotta sitten keksein niin ryhdyin hoitamaan itseä ennakolta juoksemalla ja syömällä perusterveellistä ruokaa jota ei ole prosessoitu liikaa ja sillä oon pysynyt kunnossa. Lääkäriltä tai ns. terveysasemalta kun menee kysymään neuvoa ennen kun on tullut kipeäksi niin ne suunnilleen nauravat sun ulos ja kysyvät että mitä helv...ä sä täällä teet. Ei sinne saa mennä kun sairaana. Internettiä kun selailee niin sieltä kyllä löytää tutkimalla artikkeleita ja niistä seulomalla yleensä apua ja vielä voi käydä lääkäriltä varmistamassa mutta kannattaa ensin kyllä olla itse valelääkärinä että ei mee ihan ummikkona kun voi olla että lääkäri ei osukkaan oikeaan puoliarvauksessaan

Vierailija
jussipussi

Miksi fokusoidutaan oireiden hoitoon ei syihin???

Mikä mielestäsi olisi se syy, jota pitäisi mieluummin hoitaa? Yksilön elämäntavat? Ovathan nekin vain oire jostakin. Esimerkiksi siitä, miten meillä on kulttuurissamme piirteitä, jotka sitten joidenkin kohdalla johtavat epäterveellisiin elämäntapoihin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat