Peseytyminen. Hyvä, paha vai ei merkitystä?

Seuraa 
Viestejä2368
Liittynyt4.9.2010

En pessyt tukkaani yli kuukauteen. Hiukseni olivat sen jälkeen oikein hyvän tuntuiset. Kiiltävät, mutta eivät yhtään klimpissä tai muuten huonon näköiset. Olin pessyt niitä vain vedellä. Ei kai pesuaineiden käyttäminen luonnollista ole ja ne menevät lisäksi viemäristä alas. Sitten muun kehon peseminen. Joillakin eläimillähän muodostuu d-vitamiinia ihon karvoituksen rasvoituksessa. Mitäköhän muita merkityksiä ihon rasvoitukselle on evoluution saatossa kehittynyt. Ei kai me kovin kauan aikaa olla säännöllisesti itseämme pesuaineilla puhdistettu.

Vakavanha Väinämöinen, tietäjä iänikuinen.

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija
Vomies
En pessyt tukkaani yli kuukauteen. Hiukseni olivat sen jälkeen oikein hyvän tuntuiset. Kiiltävät, mutta eivät yhtään klimpissä tai muuten huonon näköiset. Olin pessyt niitä vain vedellä. Ei kai pesuaineiden käyttäminen luonnollista ole ja ne menevät lisäksi viemäristä alas. Sitten muun kehon peseminen. Joillakin eläimillähän muodostuu d-vitamiinia ihon karvoituksen rasvoituksessa. Mitäköhän muita merkityksiä ihon rasvoitukselle on evoluution saatossa kehittynyt. Ei kai me kovin kauan aikaa olla säännöllisesti itseämme pesuaineilla puhdistettu.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, miltä hiuksesi haisevat? Haluaisin vertaisarvion myös.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Itselläni on ainakin niin rasvaiset hiukset, että niitä pitää olla alituiseen pesemässä, jos haluaa niiden näyttävän edes jollain tapaa säädyllisiltä. Siksi pruukaankin leikata itseni tykkänään kaljuksi. Alituinen hiusten pesu on muutenkin jotenkin arveluttavaa.

Mutta mitä peseytymiseen noin ylipäänsä tulee, palstallahan kirjoittelee omalla nimellään muudan peseytymättömyyden päälle vannova naishenkilö. Hän oli ainakin kovasti sitä mieltä, että on tyystin hajuton ihminen, mistä olisi niin ikään ollut mielenkiintoista kuulla vertaisarvio.

Vomies
Seuraa 
Viestejä2368
Liittynyt4.9.2010
Electric shadow
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miltä hiuksesi haisevat? Haluaisin vertaisarvion myös.

Tuosta meinasinkin mainita, mutta kun en itse havainnut mitään hajua. Enkö pystynyt haistamaan? Kukaan ei myöskään sanonut mitään. Yhdellä kaverillani on yleensä tapana sanoa suoraan. Ei ole vertaisarviointia eikä tietoa. Nyt olen jo pessyt ne.

Vierailija
Heksu
...palstallahan kirjoittelee omalla nimellään muudan peseytymättömyyden päälle vannova naishenkilö.

Anagrammihan se on, vaikkei hän muutoin mitenkään henkilöllisyyttään salaile.

Siitä minäkin todella haluaisin vertaisarvion. Jo kuulemma vuosia peseytymättä.

kurremus
Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt28.8.2011

Meikä pesee nykyjään hampaat pelkällä vedellä, koska hammastahnasta saan näppylöitä suuhun.

Hampaat tuntuvat ihan hyvältä! Tuntuu siltä, että suurimman työn tekee itse harjaus, kun on hampaiden hoidosta kyse... lähtee kaikki se ikävän tuntuinen aines hammaspinnoilta, ja hampaat / suu tuntuu hyvältä.

Olen myös miettinyt ruveta käyttämään suolavettä... Käytinkin joskus, mutta nyt pelkkä harjaus / vesi on toiminut vielä ihan hyvin.

En suosittele kenellekään.

Olen kehitellyt kylläkin teorioita omassa päässäni että ylimääräinen antibakteria vain tekee hallaa ihmisille, koska meneehän se hammastahna mahaankin ja tappaa siellä bakteereita... Niitä hyviä bakteereita. Ja miksei suussa voisi olla myös niitä hyviä, huoltapitäviä bakteereja? Olen kuitenkin sitä mieltä että hampaiden harjaus on tarpeellista. Lähtee ainakin suurimmat hajut ja ikäväntuntuiset pinnat harjaamalla.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Electric shadow
Heksu
...palstallahan kirjoittelee omalla nimellään muudan peseytymättömyyden päälle vannova naishenkilö.

Anagrammihan se on, vaikkei hän muutoin mitenkään henkilöllisyyttään salaile.

Katos perhanaa, jopas mokasin - tokihan hänellä nimimerkki on, nyt kun tarkemmin ajattelee.

Sinänsä pidän ihan mahdollisena, ettei peseytymättömyys välttämättä tarkoita mitään kovin voimakasta odööriä, eihän joku kissa tai koirakaan mitenkään kovin voimakkaasti haise. Märkä koira tosin on sitten ihan oma lukunsa...

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Eihän se pesu kuulema ole herkkäihoisten suurin huvitus, mutta kuka käskee jynssätä saippuan kanssa koko kropan läpi? Itse laitan pesuainetta päivittäispesussa iholle vain kainaloihin, vain harvemmin raastan sienen kanssa koko kehon läpi, ehkä kerran kuussa? Intiimialueen pesussa suositellaan käyttämään vettä tai korkeintaan maitohappobakteeripitoisia happamia pesuaineita. Vähempi tukanpesu olisi tietysti minullekin hyvästä koska se samperin shampoo ja hoitoainekin valuu ikävästi selkää pitkin ja ärsyttää muutamia atooppisia alueitani reisille asti päästyään, mutta en tykkää "paskaisuuden" tunteesta päässä. Pesen tukan shampoolla joka toinen päivä ja välipäivinä käytän hoitoainetta.

Sen olen huomannut että pelkkä vesi ei irrota hikeä kainaloista, eikä varsinkaan kylmä vesi. Joten jos tykkää että kesällä riittää pelkkä järvissä uiminen jotta pysyy hajuttomana, niin kannattaa miettiä uusiksi.

Toki voi kysyä että miksei saisi haista, mutta ei se hiki nyt vaan oikein valloittava tuoksu ole. Suurempi ongelma muuten siistien miesten kohdalla on kuitenkin ollut hengenhaju. Aika vaikea innostua tyypistä jonka suusta lemahtelee kaikenlaista, ja tämä sitten tietysti haluaisi vielä varsinkin pussailla. Yögh.

Yksi ikävä seikka mitä moni mies (ehkei naisetkaan) ei tajua on se että pyyhkeet pitäisi kuivattaa sillä tavalla ilmavasti etteivät pääse ummehtumaan. Se on todella ikävää että kivan pitkän tukkansa pessyt mies kuivaa sen ummehtuneeseen pyyhkeeseen, ja sitten se tukka haisee naisen nenään kun ollaan lähekkäin. Ei kai se pitkän tukan funktio ole nimenomaan olla haiseva...?

Lapsuudestani muistan erään suojatyökeskuksessa töissä käyneen miehen joka bussiin tullessaan haisi aina kuin... sanotaan nyt vaikka pilaantunut lenkkimakkara. Kaikki jännittivät aina että ettei se vaan tulisi viereen istumaan. Jos tämä tyyppi ei yksinkertaisesti peseytynyt, niin kysyä sopii että mistä se helvetillinen lemu häneen tuli, mikäli pesua karttava ihminen ei haise? Vai onko se nassukohtaista?

Vierailija

Menen nyt saunaan. Viimeksi peseydyin perjantai-iltana. Ei näin rasvaisilla hiuksilla kehtaa huomenna töihin mennä.

Kaapelijehu
Seuraa 
Viestejä341
Liittynyt13.4.2009

Hyvänen aika, kuukauden pesemättä?

Vaikka olenkin mies ja vaikka tunnetusti legendan mukaan mies ai vaihda sukkia ennen kuin ne pysyvät itsellään pystyssä. Niin käyn sentään suihkussa joka päivä ja yleensä pesen samalla tukankin.

Kaapelijehu

Vomies
Seuraa 
Viestejä2368
Liittynyt4.9.2010
Kaapelijehu
Hyvänen aika, kuukauden pesemättä?

Vaikka olenkin mies ja vaikka tunnetusti legendan mukaan mies ai vaihda sukkia ennen kuin ne pysyvät itsellään pystyssä. Niin käyn sentään suihkussa joka päivä ja yleensä pesen samalla tukankin.

Niin, kävin kyllä suihkussa, mutta en pessyt millään pesuaineella tukkaani, kainalot esim. pesin, koska vähän haiskahtivat.

HooFoo
Seuraa 
Viestejä813
Liittynyt30.9.2006

Ite yleensä käytän yleensä vaan mäntysuopaa, kun siinä ei oo mitään ylimääräisiä hajusteita ja lisäaineita.

Kaveri sano, et tukan rasvottuminen rupee vähenemään kun ei käytä pesuaineita, lämpimällä vedellä pesee vaan, en oo testannu...

Itse olen huomannut, että paidat joita on pitänyt ja hionneet paljon, ei lähde 40 asteessa puhtaaksi. Heti kun ne pesun jälkeen vähän kostuu päällä, niistä lahtee tympeä märän rätin haju. Oonkin aatellu että se on joku märkärättibakteeri, joka ei heitä henkeensä haaleassa pesussa. Saman hajun huomaa monissa voimakkaasti hikoilevissa henkilöissä. Lisää celsiusta vaan peliin. Ikävä vaan monet nykytekstiilit ei taho kestää kovia lämpötiloja...

Toinen ongelma on pahan hengityksen aiheuttavat kurkkuproput. Kun ei ole nielurisoja leikattu, niin risojen "taskuihin" kerääntyy ruokaa ja bakteereja ja joskus pullahtaa niistä kammottavan hajusia valkoisia "proppuja". Lieneekö yleinen ongelma ja pahanhajuisen hengityksen alkusyy?

Vaalimatematiikkaa: Jos et äänestä, niin äänestät sitä jota eniten vastustat.
Kopiointi + muuntelu + valinta => universaali evoluutio
Reality, not faith, has still the best resolution and interface

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
HohoFoo
Ite yleensä käytän yleensä vaan mäntysuopaa, kun siinä ei oo mitään ylimääräisiä hajusteita ja lisäaineita.

Kaveri sano, et tukan rasvottuminen rupee vähenemään kun ei käytä pesuaineita, lämpimällä vedellä pesee vaan, en oo testannu...

Itse olen huomannut, että paidat joita on pitänyt ja hionneet paljon, ei lähde 40 asteessa puhtaaksi. Heti kun ne pesun jälkeen vähän kostuu päällä, niistä lahtee tympeä märän rätin haju. Oonkin aatellu että se on joku märkärättibakteeri, joka ei heitä henkeensä haaleassa pesussa. Saman hajun huomaa monissa voimakkaasti hikoilevissa henkilöissä. Lisää celsiusta vaan peliin. Ikävä vaan monet nykytekstiilit ei taho kestää kovia lämpötiloja...

Toinen ongelma on pahan hengityksen aiheuttavat kurkkuproput. Kun ei ole nielurisoja leikattu, niin risojen "taskuihin" kerääntyy ruokaa ja bakteereja ja joskus pullahtaa niistä kammottavan hajusia valkoisia "proppuja". Lieneekö yleinen ongelma ja pahanhajuisen hengityksen alkusyy?

Varmaan nuo kosteassa muhivat bakteerit ovat hemmetin sitkeitä. Olen joskus pessyt pyyhkeen 60 asteessa (missä pesen aina sitä vähänkin sietävät ja pyyhkeet ja vuodevaatteet), kuivannut sen kuivausrummussa ja sitten kun otan sen kaapista usean viikon päästä niin eikös olekin ummehtunut haju jossain nurkassa. Kuivausrummun kanssa saa olla tarkkana sikäli että sieltä otetut vaatteet saattavat olla vaikka tulikuumia, mutta sitten myöhemmin osoittautuu että eiväthän ne olekaan kunnolla kuivuneet vaikka siltä tuntuvat.

Eksälläni haisi henki tuon tuostakin kuin ummehtunut tiskirätti, samaan aikaan hänellä oli kurkku kipeä. Kun erosimme ja kissat jäivät minulle, haiseminen loppui koska mies olikin ollut niin allerginen kissoille että oli sen vuoksi jatkuvasti kipeä! (Astmaatikko jolla oli ollut kissoja omastakin takaa ennen minua.)

Jos kurlaa kitusiaan suuhuuhteella, ei kannata käyttää niitä huuhteita missä on alkoholia, koska alkoholi kuivattaa suuta ja sylkeä tarvitaan huuhtomaan bakteereita pois. Kuiva suu on kuin kuiva viemäri - moni on varmaan huomannut miten tyhjissä asunnoissa viemäri vessassa haisee kun se on ollut pitkään kuivana.

Vierailija
Vomies
En pessyt tukkaani yli kuukauteen. Hiukseni olivat sen jälkeen oikein hyvän tuntuiset. Kiiltävät, mutta eivät yhtään klimpissä tai muuten huonon näköiset. Olin pessyt niitä vain vedellä.

Hiuspohjan rasvoittuminenhan on hyvinkin yksilöllistä. Mitäpä sitä hiuksia pesuaineilla lutraamaan, jos rasvaa ei muodostu nimeksikään. Oikein kuivahiuksisen kannattaa ennemminkin lisätä rasvaa päähänsä kuin sitä tiuhalla shampoopesulla jatkuvasti poistaa. Itselläni hiusten pesu on tarpeen lähinnä muun likaantumisen kuin rasvoittumisen takia. Vanhemmiten tuntuu, ettei niin pitkää pesuväliä voi pitääkään, että hiuksiin varsinaisesti rasvaa pääsisi tulemaan. Välillä vain pitää pestä erilaiset muotoiluaineet ja hiuksiin jätettävät hoitosuihkeet pois.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Kuiva viemäri haisee, koska vesilukko on tyhjä. Tämän takia sitä viemärivertausta suuhun en pidä erityisen kuvaavana.

Suuhuuhteita ei kannata käyttää, koska se tuhoaa luontaisen rauhallisen bakteerikannan suusta ja voi jopa johtaa villinpään bakteerikantaan suussa. Suuvedet pitäisi olla reseptillä ja antaa vain pahasta suutulehduksesta kärsiville.

Intiimialueita ei saisi pestä jatkuvasti, normaalin suihkun yhteydessä tehtävä kevyt vesipesu riittaa aivan täysin. Sukupuolielimet on kuitenkin kehon puhtain alue ja hiivasieni on paljon isompi ongelma kuin bakteerit. Tärkeintä olisikin huolehtia käsien puhtaudesta ennen sukupuolielimen limakalvoille koskemista, koska kädet ovat todellinen bakteeripesä. Virtsatietulehdukset voitaiin estää ihan vain perushygieniasta huolehtimalla. Joillain on kuva, että sukupuolielimet olivat jotenkin likaiset, joka ei terveen ihmisen yhteydessä pidä ollenkaan paikkansa. Toki mm. sperma ja veri on pidemmän päälle epähygienista, jonka takia ne tietysti kannattaa aina pestä pois.

Peseytymisessä yleensäkin kannattaa käyttää järkeä. Monet saavat aknea, koska he pesemällä kuivattavat ihonsa pilalle. Ihoa ei saisi pestä kuin kerran päivässä ja silloinkaan ei pesuaineilla. Karvoitus ja takamus on ainoat paikat joita kannattaa pestä pesuainein. Ihon ja hiusten rasva on ihan normaali asia, eikä sitä saisi ihan täysin edes yrittääkään poistaa. Hiusten kova rasvoittuminen on elimistön epätoivoinen vastareaktio ihmisen liialliselle hiusten shampoopesulle. Käsiäkään ei tarvitse rasvata, jos niitä ei pese saippualla. Normaali vesipesu on käsille pääsääntöisesti täysin riittävä, ellei ole tekemisissä jonkin korkeaa käsihygieniaa vaativan asia kanssa.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Tuppu L 2.0
Kuiva viemäri haisee, koska vesilukko on tyhjä. Tämän takia sitä viemärivertausta suuhun en pidä erityisen kuvaavana.

No, tilannehan on ihan sama: viemärissä ei ole vettä huuhtomassa bakteereja pois, täten viemäri haisee. Suussa ei ole sylkeä huuhtomassa bakteereita pois (koska suu on kuivatettu alkoholilla), täten suu haisee.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat