Auton sisätilanlämmitys. -Sähkönsäästömalli-

Seuraa 
Viestejä209
Liittynyt21.8.2010

Moro!
Juolahti mieleen, että jos liittäisi auton jäähdytysnestejärjestelmään esim. 10l lämpöeristetyn lisänestesäiliön, joka lämpiäisi n.100 °C pidemmän ajon aikana. Silleen toki, että auto olisi siis kerennyt lämmetä ennenkuin lisäsäiliön nestekierto alkaa (ettei mee pitkään auton moottorin lämpenemiseen). Säiliöstä sitten erillisellä puhaltimella saisi lämmön siirrettyä kennon kautta sisätilaan. Ja säiliön eristys sellainen, että pysyy parkissa kuumana yön yli.

Tähän 10 litraan (esim. vettä c=4,2 kJ/kg.K) saataisi siis varastoitua lämpöä vaikka 80 °K lämpötilaerotuksella 10*4,2Kj*80=3360kJ=0,93 kWh
Sillä energiamäärällä jo lämmittaisi sisätilaa tunteroisen ja jos tehoa tarvii lisää niin kasvattaa vaan säiliön kokoa.
Kysymyksiä:
Toimisiko?
Miksei autonvalmistajilta saa valmiiksi moista järjestelmää, pieneen lisähintaan tietty?

Kas lempijuomaani, Alkoholia!

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Sen takia kun kilowatti ei riitä eikä se pysyisi lämpimänä kovalla pakkasella, mutta entäs jos veden korvaa isolla lyijyharkolla?

Vierailija

Lämmön varastointi ei autossa onnistu. Lisäeriste peittona päällä auttaa kun lämmittää parkissa sitä. Tuulettaa täytyy koska kosteus on saatava pois. Itselle pitkä untuvatakki auttaa paleluun.

Midian
Seuraa 
Viestejä209
Liittynyt21.8.2010
Sahrah
Sen takia kun kilowatti ei riitä eikä se pysyisi lämpimänä kovalla pakkasella, mutta entäs jos veden korvaa isolla lyijyharkolla?

1dm3 lyijyä (paino 11,34kg) vastaisi ominaislämpökapasiteetiltaan n. kolmasosaa vesilitrasta.
Eli painoa tulisi pirusti lisää, tilaa menisi enemmän ja ei taida lyijy ihan ilmaista sekään olla.

Sisätilanlämmitin (1kW) kun pyörii tunnin riittää auton lämmitykseen. Jona aikana siis kuluttaa 1 kWh.
Lisätään säiliö 20 litraan ja saadaan 1,86kWh tehoa jolla lämmittää ehkä jo mukavasti? (Nesteen lämpötila kun kuitenkin laskee koko lämmitysprosessin ajan)

Kas lempijuomaani, Alkoholia!

Midian
Seuraa 
Viestejä209
Liittynyt21.8.2010
tietää
Lämmön varastointi ei autossa onnistu. Lisäeriste peittona päällä auttaa kun lämmittää parkissa sitä. Tuulettaa täytyy koska kosteus on saatava pois. Itselle pitkä untuvatakki auttaa paleluun.

Ei autoa olla eristämässä, vaan pieni säiliö ja siihen kunnon eristys. Jonka senkin voi tarvittaessa sijoittaa esim. moottoritilaan

Kas lempijuomaani, Alkoholia!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32760
Liittynyt6.12.2009
Midian
Moro!
Juolahti mieleen, että jos liittäisi auton jäähdytysnestejärjestelmään esim. 10l lämpöeristetyn lisänestesäiliön, joka lämpiäisi n.100 °C pidemmän ajon aikana. Silleen toki, että auto olisi siis kerennyt lämmetä ennenkuin lisäsäiliön nestekierto alkaa (ettei mee pitkään auton moottorin lämpenemiseen). Säiliöstä sitten erillisellä puhaltimella saisi lämmön siirrettyä kennon kautta sisätilaan. Ja säiliön eristys sellainen, että pysyy parkissa kuumana yön yli.

Tähän 10 litraan (esim. vettä c=4,2 kJ/kg.K) saataisi siis varastoitua lämpöä vaikka 80 °K lämpötilaerotuksella 10*4,2Kj*80=3360kJ=0,93 kWh
Sillä energiamäärällä jo lämmittaisi sisätilaa tunteroisen ja jos tehoa tarvii lisää niin kasvattaa vaan säiliön kokoa.
Kysymyksiä:
Toimisiko?
Miksei autonvalmistajilta saa valmiiksi moista järjestelmää, pieneen lisähintaan tietty?




Huomasin mielenkiintoisen ilmiön, ohjausratin lämmitin auttaa kummasti, tuntuu kuin koko auto olisi lämmin kun kädet tuntee lämpymän ohjausratin kylmän sijasta..

AIka energiatahokas ratkaisu, en kylläkään palele kovinkaan herkästi joten olla olla pahasti "näkemyksellinen" tämä.

Midian
Seuraa 
Viestejä209
Liittynyt21.8.2010
jussipussi
ohjausratin lämmitin auttaa kummasti, tuntuu kuin koko auto olisi lämmin kun kädet tuntee lämpymän ohjausratin kylmän sijasta..

Penkinlämmitys kans auttaa lämmöntuntuun ihmeesti.
Sisätilanlämmitintä käytän ihan vaan sen takia, ettei tarvi aina ikkunoita skrappailla.

Ertsu
Lämpöakusta lyhyt juttu tuolla: http://www.motiva.fi/liikenne/liikentee ... eluautossa

Tuokin enemmän ilmeisesti moottorinlämmitykseen, jos haluaa pikkupakkasilla ikkunat kylmästä autosta jokseenkin sulaksi, tuskin tarvitsee tehokasta lämmönlähdettä.

Kas lempijuomaani, Alkoholia!

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Midian

Toimisiko?
Miksei autonvalmistajilta saa valmiiksi moista järjestelmää, pieneen lisähintaan tietty?



Kuten jo mainittua, lämpöakkuja on saatavilla, lähinnä barium-suolan faasimuutokseen perustuvia, termospullon kokoisia smurguloita. Mutta koska vain halvin on kyllin hyvää sekä autotehtaille, että suomalaisille kuluttajille, ei tuote saa tuulta alleen. Moottoritilan edes välttävä eristys ei myöskään kannata, koska se maksaa monta kymppiä ja puuttuva eristys ei maksa mitään.

Midian
Seuraa 
Viestejä209
Liittynyt21.8.2010
Denzil Dexter
Kuten jo mainittua, lämpöakkuja on saatavilla, lähinnä barium-suolan faasimuutokseen perustuvia, termospullon kokoisia smurguloita.
Viitsitkö kertoa lisää tuosta seoksesta? Onko tää se joka jähmettyy n. 50 °C?

Ja mitähän ainetta mahtaa näissä pikkupusseissa olla, jossa sen sisällä olevan metallilevyn naksautuksella saa koko nesteen jähmettymään ja tulee paljon lämpöä? Jotain metastabiilissa tilassa olevaa nestettä? Sitten vaan keittämällä ladataan uudelleen.

Kas lempijuomaani, Alkoholia!

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Vanha lämminvesivaraaja pelkillä putkiliitännöillä riittää teen keitoon ja astianpesuun.
käyttövesi kuitenkin lämmitettävä sellaisessa säiliössä jossa glykolia ei ole väliseinän takana.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Vierailija
Sahrah
Sen takia kun kilowatti ei riitä eikä se pysyisi lämpimänä kovalla pakkasella, mutta entäs jos veden korvaa isolla lyijyharkolla?



Kyllä yksi kWh riittää auton moottorinesteiden lämmitykseen. Moottorin lohkolämmittimen teho on luokkaa 0,5kW ja parin tunnin lämmityksellä moottori on mukavassa alkulämmössä.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Midian
Denzil Dexter
Kuten jo mainittua, lämpöakkuja on saatavilla, lähinnä barium-suolan faasimuutokseen perustuvia, termospullon kokoisia smurguloita.
Viitsitkö kertoa lisää tuosta seoksesta? Onko tää se joka jähmettyy n. 50 °C?

Ja mitähän ainetta mahtaa näissä pikkupusseissa olla, jossa sen sisällä olevan metallilevyn naksautuksella saa koko nesteen jähmettymään ja tulee paljon lämpöä? Jotain metastabiilissa tilassa olevaa nestettä? Sitten vaan keittämällä ladataan uudelleen.




Muisti voi pätkiä, mutta google pelastaa. Aine on mitä ilmeisemmin

barium hydroxide octahydrate

ja eräs menetelmä esitetty tuossa:

Google patents

Vierailija
Denzil Dexter
Midian
Denzil Dexter
Kuten jo mainittua, lämpöakkuja on saatavilla, lähinnä barium-suolan faasimuutokseen perustuvia, termospullon kokoisia smurguloita.
Viitsitkö kertoa lisää tuosta seoksesta? Onko tää se joka jähmettyy n. 50 °C?

Ja mitähän ainetta mahtaa näissä pikkupusseissa olla, jossa sen sisällä olevan metallilevyn naksautuksella saa koko nesteen jähmettymään ja tulee paljon lämpöä? Jotain metastabiilissa tilassa olevaa nestettä? Sitten vaan keittämällä ladataan uudelleen.




Muisti voi pätkiä, mutta google pelastaa. Aine on mitä ilmeisemmin

barium hydroxide octahydrate

ja eräs menetelmä esitetty tuossa:

Google patents





http://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumasetaatti

Vierailija

Vähän pidempi selostus (loppuraportti) tuosta jakeluauton lämpöakkukokeilusta. Noiden faasimuutosaineiden ongelma on alijäähtyminen, eli kiteytyminen ei alakaan lämpötilan laskiessa ja faasimuutokseen varastoitunutta lämpöenergiaa ei saada käyttöön.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat