Linja-autojen turvallisuus ala-arvoista?

Seuraa 
Viestejä1667
Liittynyt3.10.2007

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194709 ... rassa.html

Moottoritiellä välillä Heinola-Lahti koettiin kauhunhetkiä perjantai-iltana seitsemän aikaan. Nelostietä etelään päin ajanut linja-auto oli suistua tieltä, kun pikkupojat heittelivät lumipalloja linja-autoa päin.



Jos linja-auton tuulilasiin heitetty lumipallo saa uutisessa kuvatun kaltaista tuhoa aikaan, niin miten käy silloin, jos iso lintu lentää päin tuulilasia? Ilkivalta on tietysti aina tuomittavaa, mutta lasten ajattelemattomuudelle ja varsinkaan eläinten käytökselle ei yleensä voi mitään.

Miksi muuten linja-autojen tuulilasit eivät enää ole kaksiosaisia, niinkuin joskus ennen? Ne ovat aina kohtisuoraan menosuuntaa vastaan ja varsinkin moottoritienopeuksissa ilmanvastuksen aikaansaama paine on melkoinen. Ilmeisesti on halvempaa valmistaa yksi iso tuulilasi kahden pienemmän sijaan ja yhden tukipalkin poisjäänti tekee linja-auton korista helpomman (ja halvemman) valimistaa?

Kommentit (3)

Vierailija
ID10T
Jos linja-auton tuulilasiin heitetty lumipallo saa uutisessa kuvatun kaltaista tuhoa aikaan, niin miten käy silloin, jos iso lintu lentää päin tuulilasia?



Harvemminpa tällaisesta on uutisoitu.

Sitäpaitsi mistä sinä tiedät vaikka lumipallon sisässä olisi ollut jääkokkare tai kivi?

ID10T
Miksi muuten linja-autojen tuulilasit eivät enää ole kaksiosaisia, niinkuin joskus ennen?



Koska ne voidaan valmistaa yksiosaisina ja ohutkin pystypalkki haittaa näkyvyyttä ajaessa.

Autojenkin tuulilaseihin tulee säröjä pienistäkin kivistä, pitäisikö autojen tuulilasit valmistaa ruutuikkunoina?

ID10T
Ne ovat aina kohtisuoraan menosuuntaa vastaan ja varsinkin moottoritienopeuksissa ilmanvastuksen aikaansaama paine on melkoinen.



Entäs sitten? On varmaan otettu suunnittelussa huomioon.

ID10T
Ilmeisesti on halvempaa valmistaa yksi iso tuulilasi kahden pienemmän sijaan ja yhden tukipalkin poisjäänti tekee linja-auton korista helpomman (ja halvemman) valimistaa?



Mitä sitten vaikka tekisikin halvemman? Halvempi ei aina ole teknisesti huonompi. Miten kaksiosainen tuulilasi kestäisi paremmin iskuja? Tuossa isku on osunut kuskin puolelle joten suora näkyvyys eteenpäin olisi jaonkin kanssa menetetty.

Miten tämä uutinen yhtäkkiä tekee bussien turvallisuudesta "ala-arvoista"? Kannattaisiko taas vähän miettiä mitä kirjoittaa ennen kuin pupeltaa tänne kaikenmaailman aivopieruja mutuargumenteilla höystettynä? Odotas, minäkin yritän. Lainataanpa hesarin tämänpäiväistä uutista

"Seinäjoella sattui lauantaina henkilöauton ja kuorma-auton kolari, jossa sai surmansa paikkakuntalainen 18-vuotias mies. Nuorukaisen henkilöauto lähti heittelehtimään sohjoisella Kitinojantiellä ennen kello 17:ää."

Henkilöautojen turvallisuus ala-arvoista?!?!?!?! Miksi henkilöautojen renkaissa ei ole jääpiikkejä ja miksi kaikkia teitä ei pidetä sulana 24/7?!?! Johtuuko tämä siitä että on halvempaa valmistaa normaaleja renkaita ja olla sulattamatta kaikkia teitä pitkin talvea?!? Ennenvanhaan 1800-luvulla kun autotkin kykenivät kulkemaan vain kävelyvauhtia niin tällaisia ongelmia ei ollut!

Vierailija

Lasten ajattelemattomuus voidaan ratkaista viemällä ne saunan taakse.

Arvot menee kaaliin kun käyttää tarpeeksi voimaa oli lapsi miten lapsi tai ajattelematon tahansa.

Rikosoikeudellinen vastuu heti syntymästä asti voimaan.

Tässä nähdään taas hössötys yhteiskunnan tuotoksia.

ID10T
Seuraa 
Viestejä1667
Liittynyt3.10.2007
anusnymous
päläpäläpälä...



Jäikö aamulääkkeet ottamatta, vai mikä nyt noin kiukuttaa?

Sitäpaitsi mistä sinä tiedät vaikka lumipallon sisässä olisi ollut jääkokkare tai kivi?



En tiedäkään, mutta jos lumipallon sisällä ei ollut mitään ylimääräistä, niin eikö huuoleni ole silloin aiheellinen?

...ohutkin pystypalkki haittaa näkyvyyttä ajaessa.



Totta, mutta monesti ruuhkabusseissa on matkustajia seisomassa käytävällä etuovelle asti, ja sekös ei haittaa näkyvyyttä? Turvallisuus edellyttää joskus myös kompromisseja jonkun muun osa-alueen kustannuksella.

Miten kaksiosainen tuulilasi kestäisi paremmin iskuja?



Ai mitenkö? Tottakai pienemmän ikkunaruudun murtolujuus on parempi, koska ne ruudut ovat kuitenkin samanpaksuisia.

Kannattaisiko taas vähän miettiä mitä kirjoittaa ennen kuin pupeltaa tänne kaikenmaailman aivopieruja mutuargumenteilla höystettynä?



Edelliseen aivopieruusi viitaten suosittelisin samaa itsellesikin.

Uusimmat

Suosituimmat