Joku vilustuminen? Kaulassa turvotusta..

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli leuan alla molemmilla puolin kaulaa tuntuu sellaiset turvonneet möykyt. Nuo vaikuttaa joltakin sylkirauhasilta tmv. paskalta, joita en ole ennen huomannut ja ne myös aristavat. Kun leukaa "jännittää" sillein jännästi niin ne tuntuvat muljuavan siellä, eli ovat vissiin yhteydessä johonkin lihaksiin tmv. Oireisiin kuuluu myös jomottelu ja vihlonta kaulalla sekä puristava tunne(ruokatorvi).

Emt mitä nuo ovat, mutta mitään vilustumisen oireita ei ole, eli mikä noi voisi aiheuttaa:

(kuva ei ole oma vaan wikipedian "kaula" - artikkelista riistetty ja editoitu tarpeiden mukaiseksi)

Sivut

Kommentit (103)

Vierailija

Njoo, sukulaisilla on ollut taannoin kylmän sodan aikaan sikotautia, joten jos se on altis tarttumaan piilevänä infektiona niin ei se ole silloin poissuljettu. Olen myös oleskellut viimeisen 5 vuorokauden aikana potentiaalisesti sairaiden ihmisten keskuudessa (sairaalassa jotain kokeita), joten jos kyseessä on jokin infektio(fluenssa) niin sekin voi olla.

Epätodennäköistä että kyseessä olisi varsinaisesti mikään vakavampi sairaus, sillä ikäluokassani esimerkiksi imusuonistoon liittyviä karsinoomia diagnosoidaan noin 17 tapausta vuodessa, joka tekee 200 000 ikäryhmässä yhden suhteen noin 15 tuhanteen(vaikka esiintymishuippu onkin 20-30 ikävuoden välillä). Lisäksi koska turvotusta esiintyy molemmilla puolilla ja ne eivät ole luonteeltaan kovia vaan pehmeitä ja kipeitä, ne eivät ole tyypillisiä karsinoomia. Myös muut (lymfoomiin liittyvät) oireet puuttuvat käytännössä.

Vierailija

Todnäk reaktiivisia imusolmukkeita tod näk johonkin banaaliin virusinfektioon liittyen. Sikotauti eli parotiitti aikas harvinainen rokotusten myötä ja sekin iskee korvasylkirauhaseen, ei leuan alle. Maligni tauti mitä todennäköisimmin ei kyseessä.

Voit ottaa chillisti, ellei helpota viikossa parissa voit hakeutua lekuriin.

-PP74-
Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Minulla oli kaks pallukka joita pysty liikutteleen pitkin leukaluuta sormin. Hammaslääkäri kertoi sen olevan sylkirauhasen tulehdus, aikaa parikymmentä vuotta. Silloin ei vaatinut mitään toimenpiteitä, hävisi itekseen.

Vierailija

Minulla nuo rauhaset ovat jatkuvasti turvoksissa ja tunnusteltavissa. Lääkärin mukaan johtuu jostain aikaisemmasta tulehduksesta. Kylmällä ilmalla pyöräillessä tai juostessa alkaa koskea kaulan ja korvien alueelle.

Vierailija

Minulla nuo rauhaset ovat jatkuvasti turvoksissa ja tunnusteltavissa. Lääkärin mukaan johtuu jostain aikaisemmasta tulehduksesta. Kylmällä ilmalla pyöräillessä tai juostessa alkaa koskea kaulan ja korvien alueelle.

Vierailija

Jeah, mulla onkin toisessa asiassa aika varattu jo lekurille sopivasti jouluaaton alle, niin saan diagnoosin sitten joululahjaksi.

Reagoin vain aina hyvin pessimistisesti kaikkiin uusiin oireisiin. Ei siinä muuta jos niitä olisi ollut aiemmin, mutta jos yhtäkkiä ilman mitään suoraa selitystä kaulaan pamahtaa outoja patteja niin herättäähän se kysymyksiä. Tässäkin olen lueskellut että lymfoomien oireita ovat imusolmukkeiden turpoaminen, hikoilu(etekin yöllä), paleleminen, kuumeilu, kutina, laihtuminen, heikotus jne. niin voin todeta että melkein noita kaikkia on esiintynyt viime aikoina kuumetta lukuun ottamatta, mutta sen lisäksi myös tyypillisiä vilustumisen oireita, joten tilastodiagnostisesti kyseessä on vain jokin randomi flunssa. On kuitenkin hyvä muistaa, että lymfoomassa kuumeilu ja yöhikoilu tarkoittavat vain huonompaa ennustetta, eli kaikkien oireiden ei tarvitse esiintyä lymfooman ollessa kyseessä...

Vierailija

Nojuu, kun toi feno varasi jo ton syövän, mulle jäi sitten enää sikotauti noin hihasta. Pystyisi kai sitä pahempiakin hakemaan...

Vierailija

Lähisukulaisella on ollut sikotauti taannoin kuten taisin mainita, joten se voi olla se vain, jos tauti voi olla piilevänä ja puhjeta jälkeenpäin joskus. Käsittääkseni sikotaudin varalta on kuitenkin 90-luvulta lähtien rokotettu vissiin kaikki, joten aika epätodennäköistä se sitten olisi.

Nuo leukaluun juuressa olevat turvonneet jutut ovat sen verran pieniä, ettei niitä edes näe peilistä katsoessa, vaan ne tuntee ainoastaan sormilla. Kaulalla kurkunpään molemmin puolin olevat imusolmukkeet on sitten taas helposti tunnettavissa sormilla ja siellä ne muljuavat, sellaiset herneenkokoiset möntit.

Vierailija

Etkös maininnut matkustavasi paljon? Viime aikoina kaikki suomalaiset sikotautitapaukset on voitu jäljittää ulkomaille.

En minä nyt oikeasti väitä sitä, mutta onhan se periaatteessa yksi mahdollisuus. Sen voi sairastaa oireettomanakin, joten varmaan kaikenlainen oireiden kirjo olisi periaatteessa mahdollinen.

Läppä se nyt oikeasti oli.

Vierailija
kabus

Ei tarvitse uskoa kaikkea mitä lääkäri kertoo tai ainakin kannattaa varmistaa, ettei kyseessä ole joku hihhuli, joka on kutsumusammatissaan, siltikin vaikka rahkeet eivät siihen riittäisi.
Imusolmukkeet voivat olla turvoksissa jonkin aikaa lähistöllä olleen tulehduksen jälkeen, kestoturvotus vaatisi ehkä tarkempia tutkimuksia.
Kyseessä voi olla vaikka krooninen ientulehdus/parodontiitti tai Hodgkinin tauti, josta aiheutuu usein kestoturvotus kaulan imusolmukkeissa.
Ei ole kovin järkevää juosta kylmällä ilmalla, ainakaan ulkona.

Vierailija
fenomenologi
kabus

Ei tarvitse uskoa kaikkea mitä lääkäri kertoo tai ainakin kannattaa varmistaa, ettei kyseessä ole joku hihhuli, joka on kutsumusammatissaan, siltikin vaikka rahkeet eivät siihen riittäisi.
Imusolmukkeet voivat olla turvoksissa jonkin aikaa lähistöllä olleen tulehduksen jälkeen, kestoturvotus vaatisi ehkä tarkempia tutkimuksia.
Kyseessä voi olla vaikka krooninen ientulehdus/parodontiitti tai Hodgkinin tauti, josta aiheutuu usein kestoturvotus kaulan imusolmukkeissa.
Ei ole kovin järkevää juosta kylmällä ilmalla, ainakaan ulkona.

Joo-o. Alkoi kuumottamaan, kun luin noita lymfooman oireita. Minulla on ne kaikki.

Vierailija
kabus

Joo-o. Alkoi kuumottamaan, kun luin noita lymfooman oireita. Minulla on ne kaikki.

... Kannattaa kuitenkin muistaa että imusolmukkeista pääsääntöisesti kandee huolestua vain jos ne(/se) on yli n.1.5-2cm halkaisijaltaan joka kasvaa tai ei pienene useamman kuukauden seurannassa. Myös solmukkeen aristelu viittaa enemmän hyvänlaatuisuuteen. Yleisoireistakaan voi hirveämmin vetää johtopäätöksiä kun ovat niin epäspesifisiä sopien myös miljardiin hyvänlaatuiseen syyhyn. Ja toisaalta yleisimmin yleisoireita ei lymfoomassa ole (etenkään hodgin).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat