Joululimpun muotoiset iskunvaimentajat autoon

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Citroenissa on kaasupallojouset, mutta missään autossa ei ole joululimpun muotoisia jousia.

Jos ne tehtäisiin sitkeestä ja joustavasta kumista ei iskunvaimentajia tarvitsisi koskaan vaihtaa ja uusia.

Voisi Isältä pojalle antaa perintönä

Kommentit (11)

Vierailija

Taitaapa olla ne kumiset puslat ja tiivisteet suurin syy, miksi autoihin osia vaihdetaan. Ensin pitäisi kehittää isältä pojalle kestävä kumi, tai joululimppu, miten vaan.

Ainakin vaakatasoon sijoitettuna joululimppu sallisi kovin pienen joustovaran.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005

Kaikkein halvimmissa polkupyörien joustokeuloissa käytetään joskus elastomeerijousitusta. Jostain syystä kunnollisissa keuloissa käytetään kuitenkin kierre- tai ilmajousia.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Joululimpussa iskunvaimentajana on se hyvä puoli, että jos nälkä tulee kesken reissun, niin voi syödä sitä limppua. Ehkä kuljettajan turvatyynynkin vois kytkeä off-asentoon ja kiinnittää rattiin isokokoisen ruislimpun? Tai hakea peräti Kuopion torilta Hanna Partasen tekemän ison kalakukon!

Vierailija
tiäremiäs
Citroenissa on kaasupallojouset, mutta missään autossa ei ole joululimpun muotoisia jousia.

Jos ne tehtäisiin sitkeestä ja joustavasta kumista ei iskunvaimentajia tarvitsisi koskaan vaihtaa ja uusia.

Voisi Isältä pojalle antaa perintönä





Luulisi, että jos joustimena olisi pelkkä kumilimppu, niin joustomatka jäisi lyhyemmäksi, kuin nykytekniikalla.
Riippuu tietysti limpun koosta.

Limppu saattaisi olla myös aika jäykkä pakkasilla tai liian pehmeä kesäkuumilla.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
Electric shadow
Taitaapa olla ne kumiset puslat ja tiivisteet suurin syy, miksi autoihin osia vaihdetaan. Ensin pitäisi kehittää isältä pojalle kestävä kumi, tai joululimppu, miten vaan.

Ainakin vaakatasoon sijoitettuna joululimppu sallisi kovin pienen joustovaran.


Minissähän oli kumi(neste)jousitus. Kumi oli kuitenkin yksinään se joustava materiaali.
Hyvin toimivat lapinmatkalla, vaikka oli 5 isoo ukkoo sisällä ja täydet retkailyvarusteet katolla.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Raskaassa kalustossa ja joissain motskareissa käytetään paljejousia, ts kumihaitarin näköisiä systeemejä. Jos ne niissä toimivat, ei pitäisi olla estettä pienemmässäkään autossa. Eri asia sitten, mitä hyötyä noista henkilöautossa olisi, jos kuormitustaso ei niin paljon vaihtele.

Vierailija
Denzil Dexter
Raskaassa kalustossa ja joissain motskareissa käytetään paljejousia, ts kumihaitarin näköisiä systeemejä. Jos ne niissä toimivat, ei pitäisi olla estettä pienemmässäkään autossa. Eri asia sitten, mitä hyötyä noista henkilöautossa olisi, jos kuormitustaso ei niin paljon vaihtele.

On minunkin autossani ilmajouset, idea on sama kuin raskaassakin kalustossa. Mutta niissä ilma on se joustava elementti. Ainakin se mahdollistaa alustan korkeuden muuttamisen ja kuorman tasaamisen.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Joustovarat ainakin jäisi lyhyiksi.
Iskareiksihan kutsutaan heilahduksenvaimentimia, en tiedä mimmoiset kimmo-ominaisuudet eri kumilaaduilla on, mutta jos ne on yhtään kimmoisia ei niistä ole iskareiksi=heilahduksenvaimennin.

Jousiksi ehkä, en tiedä.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Uusimmat

Suosituimmat