Erikoiset allergiat?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015
Yhä useampi suomalaislapsi noudattaa jotakin erityisruokavaliota.

Esimerkiksi Tampere joutuu hankkimaan lääkärin- tai terveydenhoitajan todistuksella vahvistettuihin erityisruokavalioihin eddo-juuresta, strutsia, kengurua, safloriöljyä ja Uuden-Seelannin karitsaa.

http://www.hs.fi/kotimaa/P%C3%A4iv%C3%A ... 5551553984

Mikä allergia aiheuttaa sen, ettei voi syödä naudan- kanan- tai sianlihaa, mutta voi syödä kengurua?
Onko kyse allergiasta itse raaka-ainetta kohtaan, vai siihen käytettyjä lisäaineita kohtaan?
Jos lisäaineet aiheuttavat allergioita, eikö olisi viisaampaa ja halvempaa valmistaa ruoka keittiöissä, sen sijaan että tarjotaan teollisesti valmistettuja einesruokia, jotka aiheuttavat allergioita, ja sitten allergisille on järjestettävä erityisruokavalioita.

Kommentit (3)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Kyseessähän on siis ruokavaliot kuten karppaus tahi kokolihaasyöväheteromies. Itsekin hain peruskoulua varten tuollaisen lääkärintodistuksen aikanaan jotta sain sitä ruokaa mitä halusin.

Tänä päivänä vaadin kokolihaa eineehköjen lihapullien yms. sijaan.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32560
Liittynyt6.12.2009
väläys
Yhä useampi suomalaislapsi noudattaa jotakin erityisruokavaliota.

Esimerkiksi Tampere joutuu hankkimaan lääkärin- tai terveydenhoitajan todistuksella vahvistettuihin erityisruokavalioihin eddo-juuresta, strutsia, kengurua, safloriöljyä ja Uuden-Seelannin karitsaa.

http://www.hs.fi/kotimaa/P%C3%A4iv%C3%A ... 5551553984

Mikä allergia aiheuttaa sen, ettei voi syödä naudan- kanan- tai sianlihaa, mutta voi syödä kengurua?
Onko kyse allergiasta itse raaka-ainetta kohtaan, vai siihen käytettyjä lisäaineita kohtaan?
Jos lisäaineet aiheuttavat allergioita, eikö olisi viisaampaa ja halvempaa valmistaa ruoka keittiöissä, sen sijaan että tarjotaan teollisesti valmistettuja einesruokia, jotka aiheuttavat allergioita, ja sitten allergisille on järjestettävä erityisruokavalioita.

Se minä muotoina nämä allergiat esiintyy voi varmaankin jatka loputtomiin mutta mielestäni perussyy on siinä ettei lapsilla ole ensimmäisinä syntymävuosinaan kosketusta maaperän ja ympäristön luonnolliseen bakteerikantaan, Käsittääkseni lapsen immuniteettin tason asettautuminen tapahtuu jo ensimmäisien elinviikkojen aikana ja jos silloin ei saa luonnollisia bakteereja lapsi elimistöönsä ja elimistö aseta immuunipuolustusta sopivalle tasolle bakteerien saannista riippuen, tilanne jää pysyvästi yliherkäksi eli immuunipuolustus reagoi yliteholla kaikkeen kehon ulkopuoliseen pahimmassa tapauksessa myös kehon omiin "aineisiin". vanhemilla on suuri rooli tässä, hygienianeuroottisuus on paha tässä. Nykyajan lapset saa kosketuksen bakteereihin varmaankin vain tietokoneen näppäimistön kautta.. pitäisi mennä metsiin ja pelloille rymyään ja syomään porkkanoita suoraan maasta ja marjoja pensaista jne. Tällä hetkellä ympäristömme jonka lapsi kokee ensimmäisinä elinvuosinaan on ns luonnoton/luonnottoman puhdas ja siitä johtuu nämä kasvavat allergiaongelmat

Niin sanotun hygieniaolettamuksen mukaan allergiat ovat lisääntyneet sen vuoksi, että immuunijärjestelmämme kohtaa liian vähän bakteereja lapsena. Hypoteesin todistaminen on kuitenkin vielä kesken.

Tutkijat ovat aiemmin jo arvelleet, että bakteerikirjo on merkityksellinen lasten allergian kehitykselle. Kuitenkin vasta dna-tekniikan kehittyminen on mahdollistanut olettamuksen testaamisen.

Ruotsalaistutkimuksessa kerättiin näytteet 40 lapselta. Puolella heistä esiintyi atooppista ihottumaa ja IgE-vasta-aineita ruoka-aineille. Toiset 20 toimivat verrokkiryhmänä. Näytteistä analysoitiin niiden sisältämät bakteerilajit.

Analyysi paljasti, että bakteerien monimuotoisuus oli terveillä lapsilla kuukauden ikäisenä selvästi suurempi kuin niillä, joille myöhemmin kehittyi allergia.

http://www.tiede.fi/uutiset/4520/baktee ... llergialta

Aikuisen ihmisen suhteen varmaan hyvä olisi ensin laittaa oma suolistofloora kuntoon oikealla ruokavaliolla ja kunnon annostuksella probiootteja.. Sitä tarkeämpää on se mitä enemmän on elämänsä aikana syönyt antibioottikuureja..

Vierailija
jussipussi

Se minä muotoina nämä allergiat esiintyy voi varmaankin jatka loputtomiin mutta mielestäni perussyy on siinä ettei lapsilla ole ensimmäisinä syntymävuosinaan kosketusta maaperän ja ympäristön luonnolliseen bakteerikantaan, Käsittääkseni lapsen immuniteettin tason asettautuminen tapahtuu jo ensimmäisien elinviikkojen aikana ja jos silloin ei saa luonnollisia bakteereja lapsi elimistöönsä ja elimistö aseta immuunipuolustusta sopivalle tasolle bakteerien saannista riippuen, tilanne jää pysyvästi yliherkäksi eli immuunipuolustus reagoi yliteholla kaikkeen kehon ulkopuoliseen pahimmassa tapauksessa myös kehon omiin "aineisiin". vanhemilla on suuri rooli tässä, hygienianeuroottisuus on paha tässä. Nykyajan lapset saa kosketuksen bakteereihin varmaankin vain tietokoneen näååäimistön kautta.. pitäisi mennä metsiin ja pelloille rymyään ja syomään porkkanoita suoraan maasta ja marjoja pensaista jne

Itse olen ymmärtänyt, että kyseessä on ennemminkin yleinen hygieniatasomme ja etääntyminen mm. tuotantoeläimistä. Ettei suoraan voida päätellä, että vähän holtittomampaa hygieniaa noudattamalla voisi lapsensa säästää allergioilta. Allergiataipumus ienee erilainen eri yksiöillä ja siinähän on myösp erinnöllisyyttä. On siis ehkä hieman syyllistävää väittää, että vanhemmat voisivat suoraan vaikuttaa lapsensa allergiariskiin. Ennemminkin voidaan sanoa, ettei enenevä hygienian lisääminen ole terveyden kannalta pelkästään suotuisaa. Mutta korjatkaa ihmeessä, jos olen ymmärtänyt väärin. Itse ainakin kärsin atopiasta, vaikka mitään ylihygieenisyyttä ei perheessämme missään tapauksessa noudatettu, vaan sain suhteellisen vapaasti möyriä lähimetsässä, leikkiä kissani kanssa ja syödä mustikoita ja ketunleipiä suoraan pihaltamme. Tiedä sitten, josko tämä taipumus on jäänyt pahemmiksi allergioiksi kehittymättä juuri näiden harrastusten johdosta.

Uusimmat

Suosituimmat