Miksi ihmisen uloste lemuaa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Koiran jätös ei haise miltään. Jäniksen papanoita ei nenällä löydä. Ihmisen uloste sitä vastoin haisee ja lemuaa kauaksi. Mikä on hajun tarkoitus? Houkutella ja pitää lauma koossa? Viestittää lajitovereille? Karkoittaa petoja?

Joku syy valtavaan lemuun täytyy olla.

Sivut

Kommentit (21)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Evoluutiossa ovat pärjänneet paremmin ne joita ihmisen jätökset äklöttävät.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
SakkeTNT
Veijo Lundberg
Koiran jätös ei haise miltään.

No eipä vissiin.

Eikä maistu miltään, päinvastoin kuin ihmisen uloste. Ilmeisesti ihmiskoneen hyötysuhde on niin paljon huonompi kuin esim. koiralla että ulos tulee huomattavasti enempi elinvoimaisen aktiivisia bakteereita.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008
Veijo Lundberg
Koiran jätös ei haise miltään.

Koiraa useiden vuosien ajan ulkoiluttaneena ja jätöksiä pussittaneena rohkenen olla varsin eri mieltä asiasta. Tuore koiran jätös haisee. Lienet tutustunut koran jätöksiin lähinnä etäältä ja siinä vaiheessa, kun haihtuvat aineet ovat niistä jo suurimmaksi osaksi poistuneet. Myös koiran ruokavaliolla on merkitystä.

Aiheesta keskusteltiin aiemminkin:

psykologia-aivot-ja-aistit-f12/miksi-kakka-haisee-pahalle-t13917.html

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Vierailija

Olen minä törmännyt metsässä "kaksijalkaisten ylläreihin" ja eivät ne ole haisseet sen enempää kuin muidenkaan elukoiden törky. Tuoreena tai suurissa määrin ne haisevat kaikki.

Vierailija
Bushmaster
Olen minä törmännyt metsässä "kaksijalkaisten ylläreihin" ja eivät ne ole haisseet sen enempää kuin muidenkaan elukoiden törky. Tuoreena tai suurissa määrin ne haisevat kaikki.

Olen pitänyt sua vähän omituisena tyyppinä, en silti olisi arvannut että kyykistyt aina nuuskimaan paskaa kun sitä jossain näet.

Vierailija
fenomenologi
Bushmaster

Olen pitänyt sua vähän omituisena tyyppinä, en silti olisi arvannut että kyykistyt aina nuuskimaan paskaa kun sitä jossain näet.

...Sen verran mitä ko. "yllärit" haisevat about siltä etäisyydeltä, kun ne usein havaitsee ennen niiden joutumista kengänpohjan ja maan väliin, eli noin metrin-puolen metrin päästä. Lähtökohtaisesti minulle riittää visuaalinen havainto voidakseni todeta, että kyseessä on mitä todennäköisimmin paskaa.

Vierailija
Bushmaster
Lähtökohtaisesti minulle riittää visuaalinen havainto voidakseni todeta, että kyseessä on mitä todennäköisimmin paskaa.

Mites niissä tapauksissa kun et ole ihan varma asiasta?

Emotion Science
Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Oma pieru ei kuitenkaan haise pahalle. Ihmiset, jotka ovat rehellisiä itselleen ja muille, myöntävät ainakin itselleen, että joskus nauttivat oman pierunsa tuoksusta. Näin kirjoitti aikanaan legendaarinen toimittaja Veikko Ennala.

Myös pienten lasten äidit kertovat, että oman lapsen kakka ei haise vastenmieliseltä.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32874
Liittynyt6.12.2009

Alapään tuotoksista on hieman vaikeampi saada asiallista keskustelua aikaan kun ne on hieman tabuja ..menee herkästi "kikatteluksi"

Viimeksi kommentoin seuraavaa:

Itselläni on kokeilu menossa jossa nautin noin 20 grammaa kuivattua merilevää per päivä, 2 viikkoa mennyt ja ulosteen koostuumus "terve" ja tuoksu "terve" ja noin kolmasosa normaalista hajun voimakkuudesta Eli oletan että merilevä vaikuttaa mädättäjäbakteerien suhteelliseen osuuteen suolessa. Etukäteen pahoitteluni herkille lukijoille.

Suoliston tasapainoinen toiminta on terveyden tukipilareita, siksi kannattaa myos huomioida nämä "jätöksetkin" huolella.

Vaikka elämästä jäisi jälkeen pelkkä paskainen vana, kannattaa silti huomioida se vana

-Koostumus
-Tuoksu
-Väri
-Ulostusfrekvenssi

Muistaakseni Kiinalaisilla on yleinen tapa jossa he "istuvat pytyllä" joka aamu niin kauan että kakka tulee, pitävät päivittäistä samaan aikaan tapahtuvaa ulostamista tärkeänä terveyden kannalta...

Vierailija

Jos puhutaan ihmisestä ja koirasta niin onko niin, että koiran anaalirauhasen erite muodostaa ulosteen päälle hajun eristävän rasvaisen kalvon. Koiran tuore uloste haisee vain, kun koiralla on ripuli. Silloinhan anaalirauhanen ei pelitä.

Tämän voisin testata yksinkertaisella koejärjestelyllä. Otan mukaani kaksi koiraa. Toinen on terve ja toisella on vatsa löysällä. Menemme kolmistaan kyykylle meidän olohuoneen käsin solmitulle aidolle Kashmir-matolle. Sitten pyydän vaimoni paikalle. Hän varmasti ilmoittaa, mitä mieltä on.

Vierailija
Veijo Lundberg
Tämän voisin testata yksinkertaisella koejärjestelyllä. Otan mukaani kaksi koiraa. Toinen on terve ja toisella on vatsa löysällä. Menemme kolmistaan kyykylle meidän olohuoneen käsin solmitulle aidolle Kashmir-matolle. Sitten pyydän vaimoni paikalle. Hän varmasti ilmoittaa, mitä mieltä on.

Voit informoida sitten meitä kirjaston tai jonkin nettikahvilan koneelta, ellet ehdi ottaa läppäriä mukaasi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat