Poskiontelontulehdus ja nenähuuhtelu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko kellään kokemusta, auttaako poskiontelontulehduksessa mitenkään, jos lämpimällä suolaliuoksella huuhtelee kolviansa ns. sarvikuonolla? Löysin haulla ainoastaan siitepölyallergiaan liittyvän jutun täältä...

Olis kiva saada tuo nenä edes jotenkin päin auki.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Noh itselläni oli aikoinaan paha poskiontelotulehdus missä nuo huuhtelut oli arkipäivää jonkun putkilon kautta, kyllähän se auttaa kun niitä puhdistetaan säännöllisesti.

Paha sanoo kuitenkaan mitään tarkempia ohjeita.

Vierailija
FLC
Onko kellään kokemusta, auttaako poskiontelontulehduksessa mitenkään, jos lämpimällä suolaliuoksella huuhtelee kolviansa ns. sarvikuonolla? Löysin haulla ainoastaan siitepölyallergiaan liittyvän jutun täältä...

Kyllä siitä on varmaan jonkin verran apua, yhtä paljon kuin niistämisestä.
Enemmän tietysti auttaisi jos tökkäisit neulan poskionteloon, silleen ne huuhdellaan suolaliuoksella jos ei muu auta.
Ei kannata imeä räkää sisään päin, ...

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
fenomenologi

Riippuu ihan nenän ontelorakenteesta. Esim. minä en sais niistää ollenkaan ulospäin vaan pitäisi ryystää sisään.

Kyllä huuhteleminen auttaa poskiontelon tulehdukseen ja sen ehkäisyyn. Kun ontelot on siistit niin sinne ei pesiydy tulehdusta niin herkösti kuin jos siellä räkä vaan ässehtisi. Lisäksi huuhtelu rauhoittaa nenää ja ehkäisee limakalvojen turpoamista. Usein olo voi olla kuin poskiontelontulehduksessa vaikka kyseessä ei ole "kuin" turvotus. Jos poskiontelontulehdukset ovat jatkuvia, huuhtelun lisäksi kannattaa käyttää reseptillä saatavaa kortisonisuihketta.

Hämmentää.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32548
Liittynyt6.12.2009
FLC

Anna kehollesi mahdollisuus kovan kolmen koplan avulla rakentaa heikko immuunipuolustus jälleen kilpailukuntoon.

C-vitamiini

D-vitamiini

Probiootit suolistoon.

Ja reaalimaailmassa 99% valitsee ANTIbioottikuurin...Kaikki bakteerit hengiltä kehosta sokeasti

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
FLC

Ei ole kokemusa, nyt jos nyt itse potisin vastaava niin ehdottomasti
kokeilisin koska suola(liuos) on antihistamiini eli hoitaa, desinfioi limakalvoja jne

Olet itsekin kuullut suolahuoneista jossa ihmiset käy hengittämissä ja siinä hengityksen mukana esim. keuhkojen limakalvot saa suolahoitoa ja muistaakseni ihoallergioissakin.

Itse olen kokenut jo monesti nielukipuub tai vastaaa suuntulehduksiin tuo¨helpottavaa hoitoa kun purskuttaa suolaa suussa 1-2 min.

Don't give up!

Vierailija
fenomenologi

Miksei? Eikö niistäminen ole kuitenkin poskiontelojen kannalta huonompi vaihtoehto? Jos miettii ihan muodostuvia paineita, niin niistäessä sinne nenään tulee painetta, joka työntää räkää poskionteloon. Sisäänpäin räkää vetäessä taas nenään muodostuu alipainetta, joka taas ennemminkin vetää räkää pois poskionteloista.

Löytyykö mitään kliinisiä tutkimuksia niistämisen vaikutuksista poskionteloihin?

Vierailija

Ostin sitten sellaisen nenäkannun apoteekista ja pistin sillä menemään tuossa aloituksen jälkeisinä päivinä. Ensimmäiset pari kertaa auttoi vaan hetken, sanotaanko joku pari tuntia. Mutta sen jälkeen alkoi pikkuhiljaa röörit nenässä pysyä hengitettävässä kunnossa ja loppui se vihertävän tatinan niistäminen nenästä. Eli kyllä se jotain tais tehdä.

Lääkärille asti mä en toki jaksanut mennä (eli ei mitään antibiootteja käytetty tai muitakaan nappuloita tulehdukseen), kun sen sai jotenkin jokamiehen konsteilla paremmaksi. Sinänsä hauska, että oli ensimmäinen kerta viimeisen 9 vuoden aikana, kun on ollut kipeä ollenkaan Mutta voin kokemuksesta nyt sitten sanoa, että kyllä, kannattaa nenäkannua käyttää, jos on siellä kohtaa tukoksia.

Vierailija
jussipussi
FLC

Anna kehollesi mahdollisuus kovan kolmen koplan avulla rakentaa heikko immuunipuolustus jälleen kilpailukuntoon.

C-vitamiini

D-vitamiini

Probiootit suolistoon.

Ja reaalimaailmassa 99% valitsee ANTIbioottikuurin...Kaikki bakteerit hengiltä kehosta sokeasti

Mun ei tarvitse ottaa onneks noita purkista, kun ruokavalioni pitää huolen, että vitamiinit ja kivennäiset ja kaikki muukin hyvä tulee sieltä ruoasta. Siksi en pitkään aikaan olekaan ollut kipeä, tuota kertaa siis lukuunottamatta. Antibiootit jätän mahdollisimman pitkälle väliin ja muutkin lääkkeet. Tiedän kyllä, että se kroppa hoitaa kuntoon ittensä, kunhan sillä on materiaalia millä hoitaa.

Tuo vain alkoi jo ottamaan päähän, kun yöllä yritti nukkua ja kaikki tuossa silmien alapuolella aina vaan valui sille puolelle mikä kulloinkin oli lähinnä tyynyä Piti käännellä ja väännellä ja sitten vielä välillä nousta pystyynkin aina välillä, kun tuntui ettei sieltä kulje sitten enää ilmakaan läpi.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32548
Liittynyt6.12.2009
FLC
jussipussi
FLC

C-vitamiini

D-vitamiini

Probiootit suolistoon.

Mun ei tarvitse ottaa onneks noita purkista, kun ruokavalioni pitää huolen, että vitamiinit ja kivennäiset ja kaikki muukin hyvä tulee sieltä ruoasta. Siksi en pitkään aikaan olekaan ollut kipeä, tuota kertaa siis lukuunottamatta. Antibiootit jätän mahdollisimman pitkälle väliin ja muutkin lääkkeet. Tiedän kyllä, että se kroppa hoitaa kuntoon ittensä, kunhan sillä on materiaalia millä hoitaa.

Tuo vain alkoi jo ottamaan päähän, kun yöllä yritti nukkua ja kaikki tuossa silmien alapuolella aina vaan valui sille puolelle mikä kulloinkin oli lähinnä tyynyä Piti käännellä ja väännellä ja sitten vielä välillä nousta pystyynkin aina välillä, kun tuntui ettei sieltä kulje sitten enää ilmakaan läpi.

Tulehdustiloissa C-vitamiinin tarve on hyvin laaja käsite joten sitä kannatta harkita kuurina jos tulehdusta pakkaa päälle. Mutta se on hyvä kuulla että piippu auttoi ja keho pisti hyvin kampoihin omin voimin.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
FLC
Kyllä se niin kauan pistää kampoihin, kun pystyy. Yllättävän sitkeitä me ollaan.

Olen itsekin pohdiskellut viimeaikoina paljon suolan ja histamiinin tulehdusvaikutuksia niin kuulemma suola on yksi parhaista "antihistamiineistä"
eli suola hoitaa limakalvot kuntoon ja sullakin taisi käydä näin?

Hienoa että sait apua ilman "lääkitystä"!

Don't give up!

Vierailija

Suositukset täältäkin sarvikuonolle ja myös suolapiipulle sekä eccinafortelle myös munkkitipoille ja höyryhengitykselle.

Suola on kyllä ihmeaine ja varsin lääkinnällinen, mm. suolaveden (1 tl yhteen litraan vettä päivässä) puhdistaa verta melkosen tehokkaasti.

Vierailija

Mulla ei ole nenä ollut kunnolla tukossa useampaan vuoteen kun olen aina tukkoisuuden ilmaantuessa huuhdellut molemmat sieraimet sarvikuonolla kerran päivässä, joskus pahempaan tilanteeseen 2-3 kertaa päivässä, niin pitkään ettei enää yritä tukottaa. Useimmiten vaiva poistuu jo yhden tai kahden päivän toimenpiteellä.
Täytyy sanoa, että olen erittäin tyytyväinen sarvikuonon käyttäjä!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32548
Liittynyt6.12.2009
juhis68
Mulla ei ole nenä ollut kunnolla tukossa useampaan vuoteen kun olen aina tukkoisuuden ilmaantuessa huuhdellut molemmat sieraimet sarvikuonolla kerran päivässä, joskus pahempaan tilanteeseen 2-3 kertaa päivässä, niin pitkään ettei enää yritä tukottaa. Useimmiten vaiva poistuu jo yhden tai kahden päivän toimenpiteellä.
Täytyy sanoa, että olen erittäin tyytyväinen sarvikuonon käyttäjä!

Yksikertainen viisaus joka tuppaa unohtumaan; kohdatkaa ongelma kun se on vielä pieni ongelma...

Vierailija

Itsekin tuli tuo nenäkannu hommattua kun krooniset poskiontelotulehdukset vähän vaivannut, ihan näppärä laita täytyy myöntää, jännä ettei kukaan lääkäri tai apteekkari ikinä missään niillä 3-x kerralla kun poskiontelotulehduksen takia olen sinne mennyt - ole suositellut noita. Vieressä myytiin jotain vastaavanlaista jossa hengitetään jotain suolaa keuhkoihin ja sitten suola parantaa siellä tai jtn..

Mielenkiintoinen aine tuo suola tosiaan...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat