Tietokoneen tuuletin

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Tietokoneen tuuletin, kannattaako itse vaihtaa kannettavaan vai viedä johonkin huoltoon?.

Itsellä tälläinen halpakone korkeintaan maksanut muutama vuosi sitten 500 euroa.

epäilen että jos tuuletin hajoaa niin konekin menee samalla, komponetit ei kestä kuumaa.

Sivut

Kommentit (26)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Huollossa maksaa kyllä aikalailla. Jos vaan oikean osan saa käsiin, niin itse voi vaihtaa, MUTTA:

Kannettavissa on luokkaa 200+ ruuvia, ja niiden ruuvaamiseen menee aikaa. Syytä kirjata vielä ylös, että mikä ruuvi on mistäkin - ne ovat eri pituisia, eri kierteillä jne. Itse olen korjannut yhden läppärin (virtaliitin) ja hommaan meni noin 4 h, kun koko kone piti hajottaa alkutekijöihinsä, jotta sai emolevyn irti.

Puhaltele se tuuletin välillä paineilmalla puhtaaksi, niin tuulettuu paremmin, eikä tuuletinkaan käy sitten niin kovilla kierroksilla. Ja muutenkin pitää läppärin siten, että ilma pääsee kiertämään.

Vomies
Seuraa 
Viestejä2368
Liittynyt4.9.2010

Olen vähän pelaillut tuon asian kanssa viime aikoina. On pöytäkone, torni. Kone sammui, kun power ylikuumeni, siellä on kai jokin thermistori, jonka tilaa tutkitaan tai vastaava, mikä katkaisee virran, kun poweri ylikuumeni. Otin powerin irti ja purin sen ja otin tuulettimen irti siitä. Tuulettimen keskellä oli laitetarra, jonka alta sai kaivamalla pienen luukun auki. Siellä luukussa näkyi akseli. Laitoin sinne akselille vähän öljyä. Nyt tuuletin pyörii taas.

Pc:n prosessorin päällä on tuuletin ja se luultavasti kävi kokoajan täysillä, koska tuulettimen alla prosessorin päällä oleva jäähdytysrima oli pölystä aivan tukossa. Puhdistin sen. Nyt tuuletin nostaa tehoaan, kun vien käden sen eteen. Siinä systeemissä taitaa olla jokin tunnistin.

Toisen chipin (jonkin piirin) päällä on toinen tuuletin, joka ei aina lähde pyörimään käynnistettäessä. Pyöräytän sen liikkeelle. Minulla on kuoret pois koneen ympäriltä. Aion tutki, että voisiko siihenkin tuulettimeen lisätä akselille öljyä.

Vakavanha Väinämöinen, tietäjä iänikuinen.

Vierailija
Volitans
Huollossa maksaa kyllä aikalailla. Jos vaan oikean osan saa käsiin, niin itse voi vaihtaa, MUTTA:

Kannettavissa on luokkaa 200+ ruuvia, ja niiden ruuvaamiseen menee aikaa. Syytä kirjata vielä ylös, että mikä ruuvi on mistäkin - ne ovat eri pituisia, eri kierteillä jne. Itse olen korjannut yhden läppärin (virtaliitin) ja hommaan meni noin 4 h, kun koko kone piti hajottaa alkutekijöihinsä, jotta sai emolevyn irti.

Puhaltele se tuuletin välillä paineilmalla puhtaaksi, niin tuulettuu paremmin, eikä tuuletinkaan käy sitten niin kovilla kierroksilla. Ja muutenkin pitää läppärin siten, että ilma pääsee kiertämään.

Läppäreille saa alustoja, joissa on USB-liitännällä toimiva tuuletin. Aiempi läppärini kuumeni pitkäaikaisessa käytössä niin paljon, että tulin sellaisen ostaneeksi. Siitä oli ihan ilmeistä apua, laite pysyi selvästi viileämpänä.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

prosessorin tuuletin pruukaa kyllä olla aika esillä joten ei tarvitse yleensä muuta kuin irroittaa pohjalevy jolloin pääsee käsiksi puhaltimeen ja jäähdytyssiileen.

toisen polven pilkkuvirhe

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32519
Liittynyt6.12.2009

Minulla on läppärin alla pleksilevy jalkoineen jossa usb liitännästä virtansa ottava tuuletin noin15cm halkaisija..ei joudu läppäri niin koville lämmöille, teoriassa läppäri kestää pidempään, eikä läppärin oma tuuletin joudu niin "koville" huomaa käsin näppiksen lämpotilasta tuulettimen vaikutuksen. Maksoi alle kymmenen euroa.

Vierailija

Läppärin kun panee pöydälle niin useinkaan alle ei jää isoakaan rakoa jalat niin matalat jos vielä pöytäliina niin väliä jää vielä vähemmän pöydän ja läppärin väliin. Auttaa kun liimaa vaikka sentin jatkoa jalkaan niin pääsee ilma paremmin alle.

Vierailija
tiäremiäs
Ihan näkyy silmillä se tuuletin. Ajattelin viedä sellaiseen huoltoliikkeeseen, en mihinkään kalliseen merkkihuoltoon.

Miksi tuuletin pitäisi vaihtaa jos se toimii?
Harvemmin ne hajoo, laakerit voi mennä, mikä aiheuttaa ääntä tai jos pölyä kerääntyy, voi mennä jumiin ja hajoaa vasta sitten.
Prosessorissa on ylikuumenemissuoja, jos kone sammuu itsestään, johtuu varmaan pölystä.
Jos et jaksa avata, käy varastamassa huoltoasemalta renkaantäyttösäiliö, sillä voi poistaa pölyt tuulettimesta ja jäähdytyssiilistä aika monta kertaa.

Vierailija

Prossun tuulettimen huolto maksaa lämpötöhnän verran. Siili ropeleineen irti ja suihkuun ja takaisin huolehtien että töhnä tulee kunnolla taas väliin. Toki puhaltimen saa pois mutta sekin kaipaa pesun.

Resurssinhallinta näyttää kierrosnopeuden. Kannattaa vilkuilla miten pyörii.

o
Seuraa 
Viestejä1641
Liittynyt16.11.2005

On kyllä niin yksinkertaista, että tämän forumin ihmisíltä luulisi onnistuvan. Läppäirin pienet jäähdyttmet menee nopeasti pölystä tukkoon niin, että niiden siilien putsaamisesta vois aloittaa. Jos pohjassa on luukku eikä tarvii purkaa osiin niin on parin minuutin homma..

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
tietää

Ehkä sulla. Kaikilla ei. Ropelin kierrosnopeuden kuulee parhaiten korvalla.

Mitä itse kysymykseen tulee niin kaupoista saa tuulettimia. Vaihtaminen ei ole amerikantemppu jos kykenee käyttämään työkaluja. Esim. ruuvimeisseliä ja muita eksoottisia kapineita.

Vomies
Seuraa 
Viestejä2368
Liittynyt4.9.2010
Vomies
Olen vähän pelaillut tuon asian kanssa viime aikoina. On pöytäkone, torni. Kone sammui, kun power ylikuumeni, siellä on kai jokin thermistori, jonka tilaa tutkitaan tai vastaava, mikä katkaisee virran, kun poweri ylikuumeni. Otin powerin irti ja purin sen ja otin tuulettimen irti siitä. Tuulettimen keskellä oli laitetarra, jonka alta sai kaivamalla pienen luukun auki. Siellä luukussa näkyi akseli. Laitoin sinne akselille vähän öljyä. Nyt tuuletin pyörii taas.

Laitoin muuten sinne rypsiöljyä jääkaapista, kun muuta ei ollut.

Vakavanha Väinämöinen, tietäjä iänikuinen.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Vomies

Laitoin muuten sinne rypsiöljyä jääkaapista, kun muuta ei ollut.

Rypsiöljy polymerisoituu ilman vaikutuksesta ja kohta on laakerit jumissa...

Vierailija
CE-hyväksytty
tietää

Ehkä sulla. Kaikilla ei. Ropelin kierrosnopeuden kuulee parhaiten korvalla.

Mitä itse kysymykseen tulee niin kaupoista saa tuulettimia. Vaihtaminen ei ole amerikantemppu jos kykenee käyttämään työkaluja. Esim. ruuvimeisseliä ja muita eksoottisia kapineita.

Minulla on sävelkorva mutten varmuudella erota sitä powerin tuulettimen äänestä.

Korjaus: Muistin väärin tuon resurssinhallinnan. Se onkin BIOS missä näkyy kierrokset.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32519
Liittynyt6.12.2009
o
On kyllä niin yksinkertaista, että tämän forumin ihmisíltä luulisi onnistuvan. Läppäirin pienet jäähdyttmet menee nopeasti pölystä tukkoon niin, että niiden siilien putsaamisesta vois aloittaa. Jos pohjassa on luukku eikä tarvii purkaa osiin niin on parin minuutin homma..

Minä olen noiden propelien puhdistukseen käyttänyt sopivankokoista maalipensseliä..sillä yltää irroittamatta putsaamaan tuulettimen. samalla saa hyvin myös näppiksen puhtaaksi samaisella pensselillä. Näppis vain ylösalaisin ja maalipensselillä huiskii..

Ja jos lukija on amerikkalainen; ei tarvitse laittaa maalia siihen pensseliin..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat