Sivut

Kommentit (119)

Japetus
Seuraa 
Viestejä12478
qaz
Pitäisin ajatustani tyhmänä, jos muka pystyisin tekemään lapsia. Sitten jos ei lasta kuuluisi, niin kehenkä muuhun olisin pettynyt kuin itseeni. Että olisin odottanut sellaista tapahtuvaksi mistä on viisaampaa olla vain odottavalla asenteella liikkeellä. Muuta en nyt tähän keksi sulle enää sanoa.

Ihan samalla tavoin voisit olla odottavalla asenteella liikkeellä, jos yrität koota pienoismallin Eiffel-tornista. Kun torni ei vain pysy kasassa, ketä muuta voit syyttää kuin itseäsi. Olisit odottanut sellaista, mitä olisi viisaampaa vain toivoa Herralta. Sitten kyllä torni hyppää pystyyn ja vauvoja tippuu taivaalta kuten kunnon sadussa kuuluukin.

Olli S. paljastaa salaisuutensa: "Mä puhun tahallani ristiin, että Japetus saisi oikeita aiheita syyttää mua."
Sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%... eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"
Keijona ymmärtää naisia: "Onkohan sellaista munasolua edes olemassa ? Onko joku nähnyt sellaisen?"

jogger

Vaikka se kuulostaa sinun aikuisille korvillesi vain viattomalta lorulta, se on silti tiedottomien lapsien korvissa suuri totuus. Voisin verrata tuota lorun hokemista rukoiluun, sillä joskus se kakku onnistuu ja joskus ei, sama juttu rukoilussa, jolloin vain ne onnistuneet kerrat muistetaan ja opitaan että toivomalla asiat onnistuvat.

Mutta kun se ei minulle lapsenakaan ollut mitään muuta kuin loru. (Lapset eivät muuten ole tiedottomia.) Omien lasteni kanssa iloitsimme "hyvistä" ja "pahoista" kakuista ihan samalla tavalla. Molemmathan olivat kiinnostavia ja yhtä lailla yllättäviä lopputuloksia. Sitäpaitsi ne "hyvätkin" rikotaan aina samantien.

Toivomisella ei ole erityistä vaikutusta asioiden onnistumiseen - paitsi siten, että omaan onnistumiseen uskominen toki parantaa onnistumista. Mutta sillä ei kyllä ole mitään teemistä taikavoimien kanssa, vaan lähinnä psykologian. Joskus koulussa eläydyin etukäteen huonoon koetulokseen, jotta sellainen ei olisi niin suuri pettymys, jos sattuisikin toteutumaan. SEKIN oli lähinnä psykologinen juttu - eivätkä ne koetulokset tästä eläytymisestä huonoiksi muuttuneetkaan.

En ole koskaan kuullut ihmisestä joka ei olisi taikauskoinen ollut edes joskus, oletko varma että mietit tarpeeksi hyvin?

Ei, minä en ole taikauskoinen. En vain ole. Ollenkaan.

Kyllä sitä vaan kivasti rämpytetään sitä peliautomaattien tuplausnappia vaikkei se vaikuta tulokseen mitenkään (yksi miljoonista esimerkeistä joihin monet lankeavat helposti). Ja helposti siinä alkaa toivomaan jännittämällä että tulisiko se voitto vai ei... siitä sitten lähtee kehittymään kaikenlaisia loruja "tule hyvä kortti älä paha kortti" rukoilua sekin.

En ole koskaan tainnut pelata niillä peliautomaateillakaan. En edes tiennyt niissä olevan tuplausnappi. Enkä pidä yleensäkään pelaamisesta kovinkaan paljon. Sellainen jännitys ei vain kiehdo minua ollenkaan. Saati että innostaisi loruilemaan voiton puolesta. Liikunnanopettajani repi hiuksia päästään, kun hän selitti juurta jaksain, miten onnistuisin saamaan lentopallosyötön verkon yli, mutta minä vain kysyin: "Miksi minun pitäisi saada pallo verkon yli?" Minusta asia oli täysin yhdentekevä. Minusta olisi tullut äärimmäisen huono kilpaurheilija. Mitään rahapelejä en pelaa koskaan. En edes nauti leikkimielisistä kisailuista. En ole koskaan harrastanut mitään kilpailulajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
fenomenologi
Juoni

Itseasiassa ei välttämättä näinkään. Ainankaan noin jyrkästi.

Esim. Justin Barretin ja osin muidenkin kognitiivisten uskontotieteilijöiden, sekä kehityspsykologien (esim. Michael Tomasello) mukaan ihmisillä on hyvin vahva taipumus olettaa maailmassa tapahtuvat erinäiset asiat päämäärähakuisten toimijoiden aiheuttamiksi, ennemminkin kuin kausaalisista mekaanisista syistä johtuviksi.

Tietenkään lapsilla ei ole "synnynnäistä" käsitystä juuri jonkun tietyn uskomusjärjestelmän toimijasta (Jahve, Allah, Shiva, Vishnu, esi-isän henki, luonnonhenki, noita jne.), mutta kaikkiin näihin uskominen pohjautuu samoihin kognitiivisiin kykyihin.

Vaikka uskonto"tieteilijöiden" mielestä joillakin hihhulistisesta pakko-oireyhtymästä kärsivillä ihmisillä on taipumus olettaa jotkut asiat väärin, ei se tarkoita sitä että se olisi kaikkien ihmisten ominaisuus.

Ei kognitiivisestä uskontotieteestä kirjoitettaessa lainausmerkkejä tarvita. Ala on ihan arvostettu tieteenala muiden joukossa, eikä siis mikään uskovaisten pseudotiede, jos sitä epäilet. Toki esim. mainittu Justin Barrett on uskovainen kristitty, mutta ei tämä ole mikään argumentti hänen psykologiatieteellistä tutkimustaan vastaan.

Lapsilla ei ole mitään synnynnäistä taipumusta uskoa jumalaan tai uskontoihin, he uskovat kaiken mitä heille kerrotaan koska ei ole tietoa asioista, on silloin aika vaikeaa arvioida onko esimerkiksi joulupukki olemassa.

Jos tuo pitäisi paikkansa uskontojen pitäisi olla hyvin harvinaisia. Lisäksi lapset -tai ihmiset ylipäätään- eivät usko lähimainkaan kaikkea mitä heille kerrotaan, vaan nimenomaan intuitioidenmukaiset, tai niitä sopivassa määrin loukkaavat uskomukset omaksutaan helpoiten.

Uskominen, uskovaisuus tai asioiden olettaminen perusteettomasti "päämäärähakuisten toimijoiden aiheuttamiksi" ei ole kognitiivinen kyky, vaan kyvyttömyyttä hahmottaa todellisuutta riittävällä tavalla.

Perusteettomasti tai ei, kyseessä nimenomaan on kognitiivinen kyky, jota käytät itsekin juuri tällä hetkellä lukiessasi kirjoittamaani tekstiä.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
emp
Liikunnanopettajani repi hiuksia päästään, kun hän selitti juurta jaksain, miten onnistuisin saamaan lentopallosyötön verkon yli, mutta minä vain kysyin: "Miksi minun pitäisi saada pallo verkon yli?" Minusta asia oli täysin yhdentekevä. Minusta olisi tullut äärimmäisen huono kilpaurheilija. Mitään rahapelejä en pelaa koskaan. En edes nauti leikkimielisistä kisailuista. En ole koskaan harrastanut mitään kilpailulajia.

Täh?! Eikö teille opetettu että liikuntatunnit ovat liikuntatunteja, eikä tavoitteena ole voittaminen? Meille ainakin kerrottiin selkeästi että pitää saada hiki pintaan, ja se oli ainoa syy miksi me pelejä pelattiin... Ei voi muuta kuin ihmetellä miten et voinut asiaa tajuta, tai miksi edes kyseenalaistit opettajan... mutta et kyseenalaistanut sitä miksi pitää opetella asioita ulkoa kokeeseen jossa pitää osata kasvien lehtien osien nimiä ulkoa ym. paskaa... TUO on minusta ajan haaskausta.

Pelejä pelattiin siksi jotta liikkuminen olisi jotenkin hauskaa edes, olisihan se turhauttavaa juosta ympyrää 2 tuntia... Mietin tässä, oletko koskaan edes leikkinyt lapsena yhtään mitään...?

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

qaz
emp
qaz

Kyllä, ne vain putkahtelevat jos ovat syntyäkseen. Mikään määrä yhdyntöjä, lapsen tekemisiä ei välttämättä synnytä yhtään lasta, vai mitä? Yhdyntä ilman ehkäisiyä on riski saada lapsi. Lapsia siis saadaan ei tehdä.

Joku pitkät ja raskaat hedelmöityshoidot läpikäynyt saattaisi olla kanssasi hyvin eri mieltä ja pitää lapsen tekemistä jopa työn omaisena toimintana, jota harrastetaan kuumemittarin ja kalenterin kanssa ilman muuta tarkoitusta. Tekemisessä vain on aina sekin mahdollisuus, että ankarasta yrittämisestä huolimatta ei sittenkään synny lasta - eikä *askaakaan. Siis muissakin tekemisissä kuin lasten.

PS. Voiko mielestäsi muuten tehdä virheitä? Vai syntyvätkö nekin ihan itsekseen putkahtaen? Va tekeekö joku niitä ihan aikomuksella ja harkiten?

Hoidot eivät saamista miksikään muuta. Jos "luonto on päättänyt" ettei lapsi synny, ei ihmisen tekemiset riitä lapsen saamiseen. Tuonkin seikan varmaankin moni hoitoja ottanut tietää.

(Itseensä nähden) ei voi tehdä virheitä. Ja vielä, lapsi tai aikuinen on aina sellaisenaan täydellinen luomus. Luonto ei tee virheitä.

Luonto ei tee mitään "väärin" tai "oikein". Se ei päätä mitään. Se vain on. Mutaatioita esiintyy, mutteivat nekään ole "virheitä" tai "oikein tehtyjä". Niitä vain ilmenee.

Ihminen on syntyessään aika pieni ja napanuoralla kiinni äidissään.

Japetus
Seuraa 
Viestejä12478
Kauko
qaz
Hoidot eivät saamista miksikään muuta. Jos "luonto on päättänyt" ettei lapsi synny, ei ihmisen tekemiset riitä lapsen saamiseen. Tuonkin seikan varmaankin moni hoitoja ottanut tietää.

(Itseensä nähden) ei voi tehdä virheitä. Ja vielä, lapsi tai aikuinen on aina sellaisenaan täydellinen luomus. Luonto ei tee virheitä.

Luonto ei tee mitään "väärin" tai "oikein". Se ei päätä mitään. Se vain on. Mutaatioita esiintyy, mutteivat nekään ole "virheitä" tai "oikein tehtyjä". Niitä vain ilmenee.

Ihminen on syntyessään aika pieni ja napanuoralla kiinni äidissään.

Juurikin näin. Tuossa on muuten hyvä esimerkki siitä infantiilista teleologiasta, joka on keskustelussa pulpahtanut esiin pari kertaa. Luonto oletetaan intentionaaliseksi toimijaksi, joka päättää raskauksista ja toimii vieläpä virheettömästi jonkin standardin mukaan.

Olli S. paljastaa salaisuutensa: "Mä puhun tahallani ristiin, että Japetus saisi oikeita aiheita syyttää mua."
Sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%... eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"
Keijona ymmärtää naisia: "Onkohan sellaista munasolua edes olemassa ? Onko joku nähnyt sellaisen?"

Juoni
Lapsilla ei ole mitään synnynnäistä taipumusta uskoa jumalaan tai uskontoihin
Jos tuo pitäisi paikkansa uskontojen pitäisi olla hyvin harvinaisia.
Uskominen, uskovaisuus tai asioiden olettaminen perusteettomasti "päämäärähakuisten toimijoiden aiheuttamiksi" ei ole kognitiivinen kyky, vaan kyvyttömyyttä hahmottaa todellisuutta riittävällä tavalla.
Perusteettomasti tai ei, kyseessä nimenomaan on kognitiivinen kyky, jota käytät itsekin juuri tällä hetkellä lukiessasi kirjoittamaani tekstiä.

Miljardit ihmiset hahmottavat todellisuutta myös uskontojen kautta. Tuskin ihmistä yhä tänään ne kiinnostaisivat, ellei niidenkin kautta jotain mielenkiintoista tunne saavansa.

qaz
jogger
PSYbuse
Vai voiko olla mahdollista, että jotkut vain ovat syntymästään alkaen 'pahoja'? Että siellä tyhjässä taulussa onkin joku valmistusvirhe..
Syntyyhän niitä vammaisia lapsia kokoajan, miksei sekopäitäkin?

Aivan niin, jotkut ovat jo syntymästään alkaen "pahoja". Todellisuudessa ei yksikään ole paha tai hyvä, paitsi inhimillisesti eli rajoittuneesti ajatellen.

Ei ole valmistusvirhettä "tyhjässä taulussa", eikä myöskään vammaisissa tai sekopäissä. Elämä vain ilmenee monimuotoisena tämänkin lajin ollessa kyseessä.

Kyllä on tiedossa, että elämä se vain ilmenee .. en siis Kauko ole väittänytkään, että olisi virheitä.

Ei myöskään ole niin, että lasta voitaisi kasvatuksella tai olosuhteillakaan miksikään muuttaa, se on elämään valmis sellaisenaan, jos se jää henkiin.

Ihmisten tapa ajatella inhimillisen rajallisesti, ihmiskeskeisesti ei ole minun heiniäni. Turha on ihmisen luulla olevansa muuta kuin eläin eläinten joukossa.

jogger

Täh?! Eikö teille opetettu että liikuntatunnit ovat liikuntatunteja, eikä tavoitteena ole voittaminen? Meille ainakin kerrottiin selkeästi että pitää saada hiki pintaan, ja se oli ainoa syy miksi me pelejä pelattiin... Ei voi muuta kuin ihmetellä miten et voinut asiaa tajuta, tai miksi edes kyseenalaistit opettajan... mutta et kyseenalaistanut sitä miksi pitää opetella asioita ulkoa kokeeseen jossa pitää osata kasvien lehtien osien nimiä ulkoa ym. paskaa... TUO on minusta ajan haaskausta.

En koskaan ymmärtänyt, miksi minun olisi pitänyt liikkua juuri pallon kanssa. Paljon enemän, mielenkiintoisemmin ja haasteellisemmin liikuin omassa harrastuksessani. Opettaja oli sitäpaitsi hyvin helppoa tässä kyseenalaistaa, koska hän itse oli tyystin kyvytön innostumaan liikuntatuntien pidosta tai meidän oppilaitten tekemisistä niillä. Hiki tulee muuten ihan helposti myös silloin, kun pallo ei mene verkon yli. Verkko on tyystin tarpeeton kapine hien saamiseen. Itse asiassa myös pallo on, vaikka toki se pienen vastuksen kädelle tuottaakin.

Sen sijaan kasvinosien nimikkeet olivat mielestäni oikeasti mielenkiintoisia. Sitäpaitsi niiden opettelussa ei ollut juurikaan vaivaa, joten aikaakaan siihen ei ihmeesti haaskautunut. Voihan sitä saman tien tunnilla kuunnella, mistä puhutaan, kun paikalla joka tapauksessa on oltava.

Pelejä pelattiin siksi jotta liikkuminen olisi jotenkin hauskaa edes, olisihan se turhauttavaa juosta ympyrää 2 tuntia... Mietin tässä, oletko koskaan edes leikkinyt lapsena yhtään mitään...?

Olisin paljon mieluummin juossut ympyrää 2 tuntia. Olisi saanut itsekseen rahassa liikkua. Vaikka ei se juokseminenkaan järin innostava liikuntamuoto monotonisuudessaan ole. Minusta vain pelaaminen ei ole vähimmässäkään määrin hauskaa. Lähinnä vaivaannuttavaa, kun pitää teeskennellä, että voittajalla on jotain merkitystä.

Olen toki leikkinyt lapsena. Itse asiassa olen ammatissa, jossa saan ihan työkseni "leikkiä". Eikä tännekään kirjoittelu ole mitään muuta kuin leikkimielistä leikkiä. Mutta sinun on tietenkin hieman ykstotisena ihmisenä hankalaa ymmärtää, etteivät kaikki aina innostu ihan samoista jutuista kuin sinä itse. Eikä se asenne edes ole mitenkään tarkoitettu vähättelemään omia innostuksiasi. Me vain olemme erilaisia me ihmiset.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
emp
Olisin paljon mieluummin juossut ympyrää 2 tuntia.

Oletko sattumoisin autistinen tms? Asperger? jotain vikaa on jos haluaa mielummin pyöriä ympyrää 2 tuntia... Voin jo kuvitella kuinka hauskoja juhlia osaat järjestää.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

jogger

Oletko sattumoisin autistinen tms? Asperger? jotain vikaa on jos haluaa mielummin pyöriä ympyrää 2 tuntia... Voin jo kuvitella kuinka hauskoja juhlia osaat järjestää.

Ovatko kaikki pitkänmatkanjuoksijat autisteja, kun juoksevat ympyrää mieluumin kuin pelaavat lentopalloa?

Juuri sain kiitosviestin yhdeltä vieraistamme uutenavuonna. Kehui vuolaasti, kuinka me osaamme saada ihmiset viihtymään. Mutta varmaan sinä, joka et koskaan ole minua edes tavannut ymmärrät paremmin...

Mutta tämä alkaa kyllä olla jo varsin kaukana aiheesta.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
emp
Juuri sain kiitosviestin yhdeltä vieraistamme uutenavuonna. Kehui vuolaasti, kuinka me osaamme saada ihmiset viihtymään.

Ehkä se oli miehesi/muiden ansiota?

jogger
Ehkä se oli miehesi/muiden ansiota?

Miksi siis kiitokset osoitettiin minulle? Mutta hei - mitä välii, jos olisinkin ylen tylsä? Kunhan itse viihdyn itseni kanssa. Minähän se ainoa olen, joka on todella pääsemättömissä aina tässä seurassa. Te muut voitte mennä rukoilemaan lottovoiton puolesta jonnekin yhdessä, jos se on teistä hauskaa.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
emp
Miksi siis kiitokset osoitettiin minulle?

Vaikea sanoa, ehkä siksi koska teit ruoat? Ehkä kiitoksen antaja oli pääasiassa sinun kaverisi? Montakin mahdollisuutta muita kuin että sinä olisit yksinomaisesti ollut se viihdyttävä osapuoli... ei tarvitse aina heti ensimmäisenä ajatella itseään, juu nou.

Ja tuosta kilpailusta... tykkääthän sinä täällä foorumeilla kivasti kilpailla pelissä "kumpi on oikeassa" että kyllä sitä kilpailuhalua sinultakin löytyy vaikket uskalla myöntää.

qaz
Pitäisin ajatustani tyhmänä, jos muka pystyisin tekemään lapsia. Sitten jos ei lasta kuuluisi, niin kehenkä muuhun olisin pettynyt kuin itseeni. Että olisin odottanut sellaista tapahtuvaksi mistä on viisaampaa olla vain odottavalla asenteella liikkeellä. Muuta en nyt tähän keksi sulle enää sanoa.

Jotkut kuvittelevat tulevansa tähän maailmaan valmiina. Heitä ei kiinnosta se, kuinka typeriltä heidän omat uskomuksensa muiden silmissä näyttävät. Pääasia on se, että kukaan ei saisi kiinnittää niihin mitään huomiota, kun he eivät itsekään kiinnitä. Valitettavasti siinä vaiheessa, kun tällainen henkisesti lapsi ihminen paskantaa housuun, kenelläkään muulla ei ole enää kivaa kuin henkilöllä itsellään.

Shriek
qaz

Jotkut kuvittelevat tulevansa tähän maailmaan valmiina. Heitä ei kiinnosta se, kuinka typeriltä heidän omat uskomuksensa muiden silmissä näyttävät. Pääasia on se, että kukaan ei saisi kiinnittää niihin mitään huomiota, kun he eivät itsekään kiinnitä. Valitettavasti siinä vaiheessa, kun tällainen henkisesti lapsi ihminen paskantaa housuun, kenelläkään muulla ei ole enää kivaa kuin henkilöllä itsellään.

--------

Kun lapsi on syntynyt, eikö se ole sinullekin itsestäänselvyys, että valmishan se on - ei sen perimässä enää tapahdu muutosta. Ei kiinnosta hyökätä uskomuksiasi vastaan, olet niiden suhteen oikeassa kaiken aikaa. Tuon - henkisesti lapsi - mielipiteen allekirjoitan.

jogger

Vaikea sanoa, ehkä siksi koska teit ruoat?

En tehnyt.

Ehkä kiitoksen antaja oli pääasiassa sinun kaverisi?

Ei ollut.

Montakin mahdollisuutta muita kuin että sinä olisit yksinomaisesti ollut se viihdyttävä osapuoli...

Sekö saa ihmiset mielestäsi viihtymään, että ryhtyy "viihdyttämään"? Eikös silloin kannata mennä katsomaan vaikka jotain stand-up-koomikkoa? Kun ystävät kokoontuvat yhteen, ei minun mielestäni tarvita yhtä "viihdyttämään" heitä, vaan tarkoitus on saada aikaan sellainen tunnelma, jossa kaikki lopulta luovat sitä viihtymistä yhdessä. Ei vieraiden ole tarkoitus toimia isännän / emännän yleisönä. Itse en ainakaan viihdy tuollaisissa juhlissa.

Ja tuosta kilpailusta... tykkääthän sinä täällä foorumeilla kivasti kilpailla pelissä "kumpi on oikeassa" että kyllä sitä kilpailuhalua sinultakin löytyy vaikket uskalla myöntää.

Kilpailla voi niin monella tavalla - ja myös itseään vastaan. Kyllähän myös ympyrää juoksemalla kilpaillaan jatkuvasti. Ei siihen tarvita palloa, ei edes joukkueita. Minähän jo sitäpaitsi itse nimesin tämän palstalla roikkumisen leikiksi. Leikkimielistä "kisaahan" täällä harrastetaan varsin paljon, vaikka joskus syntyy myös sellaista keskustelua , jossa itse asian yhdessä pohiminen on se olennaisempi juttu kuin voittaa sanasodassa.

qaz
Kun lapsi on syntynyt, eikö se ole sinullekin itsestäänselvyys, että valmishan se on - ei sen perimässä enää tapahdu muutosta. Ei kiinnosta hyökätä uskomuksiasi vastaan, olet niiden suhteen oikeassa kaiken aikaa. Tuon - henkisesti lapsi - mielipiteen allekirjoitan.

Ei se valmis ihminen vielä ole pitkään aikaan. Eläimillä, kuten myös ihmisillä, vastasyntynyt on kyvytön huolehtimaan itsestään. Jos tiedettäisiin, että lapsi on valmis, lapsia voitaisiin yhtä hyvin tehdä tehtailla liukuhihnalla tai kasvattaa kasvihuoneissa, eikä muilla ihmisillä olisi tässä prosessissa mitään merkitystä.

En minäkään hyökännyt sinun uskomuksiasi vastaan. Yritin lähinnä selittää sinulle niistä ihmisistä, joilla sellainen tarve on.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
emp
Kehui vuolaasti, kuinka me osaamme saada ihmiset viihtymään.
emp
Miksi siis kiitokset osoitettiin minulle?
emp
Sekö saa ihmiset mielestäsi viihtymään, että ryhtyy "viihdyttämään"?

Ensiksi sanot että sinä viihdytit vieraita, sillä sinullehan ne kiitokset osoitettiin! Olit siis päätähti koko juhlissa. Sitten sanot ettet viihdyttänytkään ketään vaan jotenkin maagisesti vieraat viihtyivät ilman sinun panostasi, jolloin taas kysyn: miksi kiitokset osoitettiin sinulle, jos et kerran yhtään mitään tehnyt vieraiden viihdyttämiseksi?

jogger

Ensiksi sanot että sinä viihdytit vieraita, sillä sinullehan ne kiitokset osoitettiin! Olit siis päätähti koko juhlissa. Sitten sanot ettet viihdyttänytkään ketään vaan jotenkin maagisesti vieraat viihtyivät ilman sinun panostasi, jolloin taas kysyn: miksi kiitokset osoitettiin sinulle, jos et kerran yhtään mitään tehnyt vieraiden viihdyttämiseksi?

Ymmärrätkö eron: a) luoda hyvät puitteet viihtymiselle b) viihdyttää esiintymällä? Itse en ainakaan viihdy juhlissa, joissa ainoa viihdyke on seurata "päätähden" esiintymistä. Haluan olla aktiivisena mukana, en yleisönä yhden hengen showlle. Jos haluan seurata esitystä, menen teatteriin, oopperaan, elokuviin tms. joissa esiintyjät ovat ammattilaisia. Amatöörinäyttelijöiden, koomikoiden tai wannabe-talkshow-isäntien yleisönä on tylsää, vaivaannuttavaa ja usein turhauttavaa olla.

Useimmat ihmiset nauttivat, kun heitä kuunnellaan tai heistä ollaan kiinnostuneita. Vieraat viihtymään saava isäntä / emäntä saa toisilleen vieraammatkin juttelemaan keskenään, pitää huolta, ettei kukaan jää ulkopuoliseksi tai huomiotta, luo mukavat puitteet yhdessä ololle (ruokaa, juomaa, mukavia istuimia, sopivasti musiikkia, mahdollisesti alkukankeuden murtavaa pientä ohjelmaa jne.) Tai vaikka mukana oleville lapsille yhteistä tekemistä tai apua taaperon vahtimiseen, jotta vieraana olevat vanhemmat ehtivät muutakin kuin vahtia jälkikasvuaan.

Mutta ehkä olet itse niin saamaton, ettet viihdy viihdyttämättä, et osaa keskustella muiden kanssa, et oikeastaan halua olla yhdessä, vaan mieluummin olet passiivisena ja ainoastaan vastaanottavana osapuolena, yleisönä? Meidän vieraamme vain eivät olleet tällaisia. Siksi heidän viihtymisekseen ei ollut viisasta ryhtyä keskipisteeksi, yhden miehen showksi. Ennemminkin piti päästää jokainen vuorollaan "estradille".

Olen kyllä ollut sellaisissakin juhlissa, joissa vieraiden "tehtävänä" on kehua asuntoa, ruokaa ja isäntiä, kuunnella isännän monologia ja taputtaa ja nyökytellä sopivissa kohdissa samanmielisenä. Vieraanakin on tärkeä lähinnä silloin, jos on riittävän "hieno", jotta pönkittää isännän asemaa tai riittävän" erikoinen", jotta isännän laaja-alaisuus tulee todistetuksi. Vieraslista on oikeastaan isännän CV:n jatke. Not my kind of party.

Sivut

Kuukauden tykätyin

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat