Mikroskoopista kysymys

Seuraa 
Viestejä9
Liittynyt25.12.2011

Terve! Eli oon ajatellu ostaa tommosen 400x suurentavan Mikroskoopin jonka voi USB:llä kytkeä tietokoneeseen, kuinka pieniä eliöitä sillä näkee? Mikä olisi ehkä pienin elävä asia mitä sillä voi nähdä? Tarkoitan siis että pystyykö sillä nähdä aivan pikkuisia eliöitä ilman että ne näkee just ja just. (Aika sekavaa mutta toivoisin vastausta )

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

100-kertaisella näkee selvästi ja pystyy tunnitamaan jo verisolut, kudossolut, virtsan mahdolliset solut, yskökset ja kaikki sairaalassa tehtävät mikroskopoinnit. 100-kertaisella näkee myös bakteerit ja niiden muodon pystyy erottamaan (kokki, sauva). Näytteet on kuitenkin värjättävä ensin. En tiedä mistä noita värejä saa siviilikäyttöön.

luonnonystävä
Seuraa 
Viestejä215
Liittynyt18.3.2005

Mikroskooppeja markkinoidaan korkeilla korkealta vaikuttavilla suurennoskertoimilla. Tämä ei kuitenkaan takaa korkeaa erottelukykyä vaan kertoimeen on saatettu laskea mukaan kuvan venyttäminen tietokoneen ruudulla.

Toinen ratkaiseva asia on kohteen valaiseminen ja värjääminen. Päältä valaisevilla USB-mikroskoopeilla ei väe esim bakteereja, jotka erottaa hyvin 400x suurentavalla läpivalaisumikroskoopilla, värjättynä tai ilman värjäystä vaihevastakohtavalaistuksen avulla.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

On Suomessa nettikauppa joka erikoistunut mm. mikroskooppeihin. En vain löydä sitä enää. On ollut tarkoitus joskus hankkia joku suht laadukas yleismikroskooppi ihan huvin vuoksi ja ajankuluksi. Sillä sivustolla oli aika kattavasti opastusta mitä mihinkin voi käyttää. Ilmeisesti myyntiä oli suunnattu lähinnä oppilaitoksille. Tietääkö joku kys. putiikin, niin voisi pistää linkin.

Olen ostanut joskus mukuloille niitä markettien pilipali mikroskooppeja, mutta ne on olleet ihan turhia. Kouluissa joskus muinoin oli ihan laatupelejä, mutta en ole sellaista saanut käsiini ja ovat jo kai harvinaista museokamaa kuten minäkin.

Minulla on 1.25" tähtiputken usb-ccd-vga-okulaari jota voisi kai käyttää mikroskoopissakin. Digijärkkäri sovitteella kai on parhaasta päästä, jos haluaa laatua? Kaiketi kannattaa hyödyntää ristiin optiikkaa mahd. paljon, jos on lintu-/rataputkea, tähtiputkea, mikroskooppia, kameraa, kennoa, jne.

- Ubi bene, ibi patria -

luonnonystävä
Seuraa 
Viestejä215
Liittynyt18.3.2005
Viltsu292
Mikroskooppi on Veho VMS-004 Deluxe USB Microscope jos jollakin on niin voisi vähän kertoa onko hyvä.

Olen käyttänyt laitetta joka näytti tismalleen tuolta Veho-mikroskoopilta. En ole varma oliko juuri sama tuote. Voi sillä saada kohtuullisia kuvia pintojen yksityiskohdista, joskin laitteen tarkentaminen oli melko hankalaa. Putkella olevasta kiekosta säädetään suurennus ja laite asetetaan sitten joko manuaalisesti tai jalustan avulla sopivalle etäisyydelle kohteesta.

Ainakaan käyttämäni laite ei saavuttanut lähellekään 400x-läpivalaisumikroskoopin tarkkuutta.

luonnonystävä
Seuraa 
Viestejä215
Liittynyt18.3.2005

Vielä lisäys kun huomasin että kysyit miten sillä näkee pieneliöitä. Siihen tarkoitukseen tuo sopii huonosti. Pölypunkin sillä voisi ehkä nähdä mutta yksisoluisia eliöitä käytännössä ei. Samalla rahalla näyttää Amazonista saavan läpivalaisumikroskoopin jolla voisi päästä paljon paremmin pieneliöiden maailmaan.

Vierailija

Voisihan siinä käyttää läpivalaisumikroskooppia, joita löytyy vaikka kirppikseltä ja web kameraa 2-5 Mb resoluutiolla.
Lampun tilalle säädettävä kirkasvalo LED.
Kirjoita youtubeen how to make digital microscope (kiinnitä kamera okulaariin sopivalle etäisyydelle)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Tarve saada mikroskooppi SMD-komponenttien juottamiseen. Tässä, kuten muussakin lähtee helposti "mopo käsistä" ja ihan halpaa ei varmaan muutenkaan kannata ostaa. Mukavaa olisi myös muutakin tutkiskella ja kuvatakin - chilinkukkia, ameeboja ja sen sellaisia. Olen miettinyt tuollaista:

http://www.mueller-optronic.com/xtcomme ... ::582.html

Ilmeisesti tuo on Optikan mikroskooppi, jota tunnutaan myyvän vaikka millä nimillä ympäri nettiä:

http://www.optikamicroscopes.com/RESOUR ... LAR_EN.pdf

Kovasti kehuvat itse hinta-laatusuhdettaan ja laatuaan. Olisiko kenelläkään tietoa kyseisistä mikroskoopeista - spekseiltään olisi sopiva, mutta ei tuo nyt kovin halpa kuitenkaan ole, joten kiva olisi, että laatuakin olisi sitten lupausten verran.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10605
Liittynyt16.3.2005

Joskus ostin Lidlistä Bresserin mikroskoopin. Ihan kiva vehje ja sillä näkee kärpäsen jaloista karvat. Läpivalaisu jne. Maksoi muistaakseni 70 €. Kamera ja objektiiiveja ja okulaareja jne. Voi natiaisille näyttää luonnon ihmeitä. 20x-1280x.

Mitään tekoa sillä ei ole elektroniikan tai mekaniikan kanssa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Simplex
Seuraa 
Viestejä2709
Liittynyt26.1.2010
Volitans
Tarve saada mikroskooppi SMD-komponenttien juottamiseen. Tässä, kuten muussakin lähtee helposti "mopo käsistä" ja ihan halpaa ei varmaan muutenkaan kannata ostaa.

Olen kokeillut ihan tavallista HD-kuvaa tuottavaa, muutaman kympin Web-kameraa tuossa hommassa. Valolähteeksi joku sopiva valkoista valoa tuottava, USB-liittimestä virtansa saava LED joustavan varren päähän, jotta valolähteen paikkaa voi säätää varjojen esteiden mukaan. Kameran voi kiinnittää myös johonkin joustavaan varteen, jolloin kameran voi säätää helposti sopivaan kuvauskulmaan ja pois työskentelyn tieltä.

Kamera ei tule niin pahasti juottimen ja/tai pinsettien tielle kuin noissa perinteisissä mikroskoopeissa. Web-kameran lisäksi tarvitaan tietenkin joku wanha läppäri tai pöytäkone+litteä näyttö, josta kuvaa voi sitten ihailla.

Lopputulos näyttää suunnilleen tällaiselta:
http://www.youtube.com/watch?v=NfzMOzuqNDQ

Laitetaan tähän kaupanpäälle vielä näppärä ohje SMD-komponenttien juottamisesta:
http://www.youtube.com/watch?v=3NN7UGWYmBY

Vierailija
maalaisukko
kabus
En tiedä mistä noita värejä saa siviilikäyttöön.

Yliopiston apteekista olen ostanut.

Ovatko kalliitakin?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat