Liian vähän vatsahappoja?

Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Tätä ei ehkä ole pohdittu täällä, joten yllättävästi "taas" monet oireeni
täsmää ja kun ikäänkin jo yli 40 v kuten alla kerrotaan on todennäiköisyys
kasvanut että kärsiikin liian vähästä vatsahapoista?!

"If you suffer from bloating, gas, indigestion, heartburn and a host of other food related digestive issues (including diarrhea and constipation), you could be suffering from low stomach acid. If you are over forty years of age, there is a forty percent chance that you do. "

http://www.puristat.com/coloncleansing/ ... hacid.aspx

Aloitin siis juuri VHH-dietin ja siis olen syönyt liki main VAIN proteiineja
ja ne tuntuu sopivan kun taas eritoten sokerit närästää jne ja myös öljyt rasvat jollaine lailla "epäsopivia"?

Kiinnostaisi taas kuulla kokemuksia tästäkin?

ps. mulla siis lisämunuaisten jaksamisessa yms hormonitoiminnoissa ongelmia ja heikot vatsahapot saanee aikaan nekin?

Low Acid Symptoms

•Bacterial/fungal overgrowth
•Bad breath
•Belching
•Bloating
•Diarrhea and constipation
•Distension
•Fatigue
•Food sensitivities
•A feeling of fullness
•Gas
•Headaches
•Heartburn
•Increased incidence of parasitic infections
•Indigestion
•Malabsorption problems
•Nausea
•Nutritional deficiency
•Rectal itching
•Stomach pain and distress
•Unexplained hunger
•Vomiting
•Weakened hair, nails, and skin
•yeast infections, and a host of other ailments.

Don't give up!

Sivut

Kommentit (47)

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Sivusto josta on ihqua tunkea letku hanuriin, ei ole ehkä the source.

Sulla pitäisi olla b12-vitamiinin puutostila, jos hapotonta vatsaa pelkäät. (atrofinen gastriitti)

Luin äsken kauhukertomuksia Acetiumista kertovalla sivulla siitä että atrofinen gastriitti on löydetty vasta kolmannen tai neljännen gastroendoskopian jälkeen.

Onko ne pitäny jotku tuparit siellä ensiksi vai hä?

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
jees
Sulla pitäisi olla b12-vitamiinin puutostila, jos hapotonta vatsaa pelkäät. (atrofinen gastriitti)

Luin äsken kauhukertomuksia Acetiumista kertovalla sivulla siitä että atrofinen gastriitti on löydetty vasta kolmannen tai neljännen gastroendoskopian jälkeen.

Onko ne pitäny jotku tuparit siellä ensiksi vai hä?

Niin mullakin vatsa tähystetty 2 x tosin 90-luvulla... ja isältäni vatsa joudttiin leikkaan kun löytyi kasvain .....

Joo on mua piikitetty B12:lla ja välillä pillereitäkin ( 1gr) olen syönyt ja kuten muistat mulla on ollut stressiä yms josta lisämunuaisten uupumusta MUTTA jospa nyt ikääntymisen myötä on vaan vatsahapot alentuneet eli metabolia kärsii ja siksikin stressi pääsi iskee muhun liian kovaa?

Olen yrittänyt syödä moni-B- vitaa mutta tuskin se miniannokset auttaa jos puute B12 ...

EDIT: olen siis 2000-luvulla joutunut syömään varmaan "kilokaupalla" vatsan happosalpaajia tms ja jos vaikka oikea syy olisi ollut liian vähän happoja
ja siten vatsahappo"lääkeet" ovat vaan pahentaneet/heikentäneet tilaani ja siksi stressi pääsi iskeen...?

Don't give up!

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Lisäselitystä EHKÄ miksi RUNSAS mineraali(suolan) käyttöni alkoi jo kesällä jotenkin helpottaan olotilaani....?

Ja EHKÄ selitystä siihen miksi yöllä herään liian aikaisin kun liika porteiini nostaa mun kortisoli tasot korkeeksi (jopa 800) liian aikaisin yöllä ja herään ....?

"2.You become mineral deficient.

As your blood becomes more acidic, it will look for minerals from anywhere in your body, in order to get your blood to its more ideal alkaline state. Acidic blood robs your body of minerals, even taking minerals from your bones (which is important to know if you want to prevent osteoporosis).

Low stomach acid eventually creates a vicious cycle: low stomach acid = low minerals = acidic blood. This cycle continues because acidic blood further creates low minerals and low stomach acid.

Once this vicious cycle has started, there is a cascade of consequences:

■You could eat plenty of protein and still be protein malnourished. This raises cortisol levels (stress or death hormone), thereby raising your blood glucose (blood sugar levels). Elevated cortisol adversely affects your behavior and temperment.

■Eventually, your adrenals become depleted (adrenal fatigue) and DHEA, the youth hormone, is suppressed, leading to premature aging.
"

http://bodyecology.com/articles/low_sto ... mptoms.php

Don't give up!

Vierailija

Juu, itse uskon nykyään enemmän tuohon vähähappoteoriaan, kuin siihen perinteiseen, että vaivat johtuisivat liiasta haposta ja sitä varten pitäisi syödä happosalpaajia. Tuohon tulokseen olen tullut ihan lukemalla erilaisia artikkeleita, tuttavien juttujen perusteella sekä erityisesti omien kokemusten takia. Itselläni on yli kymmenen vuoden kokemus närästysoireista ja haponestolääkkeitä olen usean vuoden ajan myös syönyt, samoin kuin antasideja (emäksisiä mineraaleja kuten kalsiumia, natriumia jne.)

Aikojen kuluessa olen huomannut, että happosalpaajat kyllä auttavat hetkellisesti (koska poistavat happamuuden) ja rauhoittavat akuutin tilanteen, mutta vuosien käytöllä ne tuntuvat olevan huono vaihtoehto ja vain pahentavan tilannetta (itse siis käyttänyt niitä vuosia). Ei minultakaan koskaan mitattu, että kärsinkö matalasta vai korkeasta happotasosta, vaan suoraan vain oletettiin johtuvan liian korkeista tasoista, joita täytyy alentaa. Mitähän jos samaa logiikkaa noudatettaisiin muidenkin lääkkeiden ja vaivojen kanssa? Juu, insuliinia vaa lisää..

Myöhemmin olen huomannut, että oireet saattavat todellakin olla peräisin jostain stressin takia lauenneesta liian vähäisestä hapon erityksestä (stressin aikaan elimistön ruoansulatustoiminnot heikkenevät) ja liiallisesta valkoisen vehnän ja muun paskan syömisen yhteisvaikutuksesta. Happamat juomat tuntuvat usein auttavan oireisiin hyvin ja myös tuliset ruoat, kuten teelusikallinen cayennepippuria aterian alussa saattaa poistaa närästyksen kokonaan. Kapsaisiini ilmeisestikin tehostaa ruoansulatusentsymien ja hapon tuotantoa.

Suolahappoa olen myös kokeillut sekä pepsiiniä, mutta pidän käytännöllisyyden takia kai nykyään parempana vaihtoehtona juuri muita happopitoisia tuotteita ja juomia. Happamat juomat ovat siis usein toimivia - vaikka ehkä hampaille eivät kovin hyväksi olekaan - ja mm. viinietikka kokeilemisen arvoista.

Myös sen voisin sanoa, että kun olen useina kertoina jo päivittäin juonut erästä litkua, jonka happopitoisuus oli oman mittaukseni mukaan pyöreä nolla tai alle yhden, on se yleensä vain parantant närästysoireita ja tuntunut tyhjentävän vatsaa.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
rollerghost
Juu, itse uskon nykyään enemmän tuohon vähähappoteoriaan, kuin siihen perinteiseen, että vaivat johtuisivat liiasta haposta ja sitä varten pitäisi syödä happosalpaajia. Tuohon tulokseen olen tullut ihan lukemalla erilaisia artikkeleita, tuttavien juttujen perusteella sekä erityisesti omien kokemusten takia. Itselläni on yli kymmenen vuoden kokemus närästysoireista ja haponestolääkkeitä olen usean vuoden ajan myös syönyt, samoin kuin antasideja (emäksisiä mineraaleja kuten kalsiumia, natriumia jne.)

Aikojen kuluessa olen huomannut, että happosalpaajat kyllä auttavat hetkellisesti (koska poistavat happamuuden) ja rauhoittavat akuutin tilanteen, mutta vuosien käytöllä ne tuntuvat olevan huono vaihtoehto ja vain pahentavan tilannetta (itse siis käyttänyt niitä vuosia). Ei minultakaan koskaan mitattu, että kärsinkö matalasta vai korkeasta happotasosta, vaan suoraan vain oletettiin johtuvan liian korkeista tasoista, joita täytyy alentaa. Mitähän jos samaa logiikkaa noudatettaisiin muidenkin lääkkeiden ja vaivojen kanssa? Juu, insuliinia vaa lisää..

Myöhemmin olen huomannut, että oireet saattavat todellakin olla peräisin jostain stressin takia lauenneesta liian vähäisestä hapon erityksestä (stressin aikaan elimistön ruoansulatustoiminnot heikkenevät) ja liiallisesta valkoisen vehnän ja muun paskan syömisen yhteisvaikutuksesta. Happamat juomat tuntuvat usein auttavan oireisiin hyvin ja myös tuliset ruoat, kuten teelusikallinen cayennepippuria aterian alussa saattaa poistaa närästyksen kokonaan. Kapsaisiini ilmeisestikin tehostaa ruoansulatusentsymien ja hapon tuotantoa.

Suolahappoa olen myös kokeillut sekä pepsiiniä, mutta pidän käytännöllisyyden takia kai nykyään parempana vaihtoehtona juuri muita happopitoisia tuotteita ja juomia. Happamat juomat ovat siis usein toimivia - vaikka ehkä hampaille eivät kovin hyväksi olekaan - ja mm. viinietikka kokeilemisen arvoista.

Myös sen voisin sanoa, että kun olen useina kertoina jo päivittäin juonut erästä litkua, jonka happopitoisuus oli oman mittaukseni mukaan pyöreä nolla tai alle yhden, on se yleensä vain parantant närästysoireita ja tuntunut tyhjentävän vatsaa.

Kiitos rollerghost kommentistasi, munkin tekis mieli huutaa jo et BINGO!

Todellakin itse olen syönyt "kilokaupalla" närästyslääkeitä tms ja apu VAIN tilapäinen. Mustaherukasta olen aina tykännyt ja siinä se syy et se tukee
vatsan happotoimintaa jne ja jo syksyllä totesin että apteekin Hypochylin 300 mg auttoi mutta tässä mun sekavassaa "oirekirjossa" hukkasin ratkaisun kun ei lääkäreistäkään ole ollut apua...tää foorumi ja kova googletus paras apu!

Don't give up!

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Tällaisen ao asiantuntija-tekstin löysin netistä.

Siis perinteinen närästyshoito olisi vaan oireiden hoitoa, ei oikeesti apua vatsaan
vaan saattaisi jopa pahentaa? Ts. parempi olisi joko välttää ruokia jotka eivät sovi tai närästystilanteessa lisätä HCL:ää (ja entsyymejä, klorideja) joilla ongelma korjaantuisi oikeasti? Itse jo kesällä huomasin närästyksen vähenevän karkealle merisuola-kiteellä ja joku sanoi syyksi jonkun hyvä kloridin (entsyymit) joka tukee HCl:ää? Viimeisin siis apteekin HCL-pillerit.

"kirjasta Empty Harvest, missä tri. Bernard Jensen kirjoittaa seuraavasti:
"You need to have plenty of digestive enzymes and hydrochloric acid (HCl) in the stomach. As I mentioned, most people with digestive problems don't have too much HCl in their stomach, they have too little, regardless of what all the antacid commercials say. Without HCl, food beginst to ferment in the stomach."

"The stomach, the acid machine. The organ of fire. It has one function in life, to make HCl. The only biological reason the stomach lives is to make HCl ! Do we want to take that one function away from it? There are pharmaceutical companies making billions just in their efforts to destroy the function of the human stomach. "

"When the stomach digests, it churns. The more HCl it has, the less it has to churn, because the churning action is just a means of mixing the HCl, juices, pepcinogen, and enzymes in contact with the food. If there's no HCl, the food begins to rot. It begins to break down through the process of fermentation. After all, it's 98.6ºF, dark, and wet in there. Anything would rot in that environment without enzymatic and digestive juices preventing the decay.
There's a little HCl left in the stomach, so the stomach starts to churn harder and harder to put the juices in contact with the decaying food matter. At some point in this deficient digestive process, a fermentation process starts, and organic acids of fermentation develop. They are by-products of fermentation. They're very stinging. As the stomach starts to churn harder and harder, some of it regurgitates back up into the esophagus, and the organic acids of fermentation, along with whatever small amounts of HCl remains, sting that epithelial lining. This process is what produces the symptoms of heartburn.
What caused the heartburn? HCl deficiency. You then take an antacid, if you're so inclined, and the antacid immediately cools you down because it neutralizes any acid, including the deviant organic acids of fermentation. But by doing so you have neutralized what precious little HCl was in the stomach, inhibiting digestion. HCl has been an innocent victim of billions of advertising dollars aimed at blaming it to sell antacids.
Next, this undigested food mass enters the duodenum (gut). It leaves through the pyloric valve about three hours after it has entered the stomach, unless it was fruit, which, if eaten alone, takes only about twenty minutes to leave. The food that did not digest in the stomach stays undigested in the gut. Now your liver and your pancreas have to do all your "chewing" (digesting) for you."

Don't give up!

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Ympäri käydään ja yhteen tullaan eli etsin syytä miksi sokerit ei sovi tms
ja sen takia vatsassa jotain ongelma kun närästää jne..
ja tässähän se närästyksen syy onkin: pepsiini ?!

Pepsin is an enzyme whose zymogen (pepsinogen) is released by the chief cells in the stomach and that degrades food proteins into peptides
...
In laryngopharyngeal refluxPepsin is one of the primary causes of mucosal damage during laryngopharyngeal reflux.[15][16] Pepsin remains in the larynx (pH 6. following a gastric reflux event.[13][14] While enzymatically inactive in this environment, pepsin would remain stable and could be reactivated upon subsequent acid reflux events.[12] Exposure of laryngeal mucosa to enzymatically active pepsin, but not irreversibly inactivated pepsin or acid, results in reduced expression of protective proteins and thereby increases laryngeal susceptibility to damage.[13][14][12]

Pepsin may also cause mucosal damage during weakly acidic or non-acid gastric reflux. Weak or non-acid reflux is correlated with reflux symptoms and mucosal injury.[17][18][19][20] Under non-acid conditions (neutral pH), pepsin is internalized by cells of the upper airways such as the larynx and hypopharynx by a process known as receptor-mediated endocytosis.[21] The receptor by which pepsin is endocytosed is currently unknown. Upon cellular uptake, pepsin is stored in intracellular vesicles of low pH at which its enzymatic activity would be restored. Pepsin is retained within the cell for up to 24 hours.[22] Such exposure to pepsin at neutral pH and endoyctosis of pepsin causes changes in gene expression associated with inflammation, which underlies signs and symptoms of reflux,[23] and tumor progression.[24] This and other research[25] implicates pepsin in carcinogenesis attributed to gastric reflux

http://en.wikipedia.org/wiki/Pepsin

Onko niin ettei mun heikko vatsan suolahappo entsyymeineen kestä (pysty sulaattaan yhtaikaa ) sokeria ja proteiineja/rasvaa yhdessä mutta erikseen kyllä kun tunteja välissä?

Jos syön yhtaikaa niin proteiini ei imeydy kunnolla?
- katsokaas kynsiänne josko niissä on valkeita laikkuja? Mulla liki joka sormessa
joka ao. linkin mukaan kertoo jo jotain proteiinien metabolia-ongelmasta?

http://www.livestrong.com/article/8922- ... eficiency/

Don't give up!

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Tästä "kakusta" voisi kehitellä vastaukset mun pääongelmiin:

- alhainen suolahappo-taso johtuen geeniperimästä että paljosta happosalpaajien käytöstä?

- seuraa mineraalivaje

- edelleen seuraa heikosta/laimeasta suolahaposta ja tarvittavista vähäisistä entsyymeistä proteiinien heikko imeytyminen esim. tryptofaani joka on kaiketi aika herkkä jäämään "viimeiseksi" imeytymisessä

- koska tryptofaani ei imeydy riittävästi niin siitä seuraa (kroppa kärsii)
-unettomuus
-mieliaongelmia mm masennus

Oisko ratkaisu SYYHYN tässä yo.:ssa?

HOITONA
- HCL:ää
- mineraaleja mm. KIDE merisuolan kloridia
- muitakin entsyymejä lisää kasviksista
- syödä happoa lisääviä marjoja mm herukka, mansikka
- runsas proteiini-dieetti
-Valmarin tueksi ettei happamoid liikaa
- ei antasidejä/happosalpaajia enää
- syödä sokerit ERI aikaan kun proteiini/rasva -ruuat
- vältä stressiä ainakin ruokailun aikana, mutta jos stressiä niin vain pieniä ruoka-annoksia ja/tai lisätä HCl:ää, koska stressi heikentää vatsan suolahappoa

Don't give up!

Toope
Seuraa 
Viestejä23135
Liittynyt23.7.2006
tootired
Aloitin siis juuri VHH-dietin ja siis olen syönyt liki main VAIN proteiineja

Jätkä on siis aloittanut jonkun ihmedieetin ja nyt ihmettelee, jos elimistö on sekaisin. Pysy monipuolisessa ruokavaliossa, silloin vatsasikin pysyy kunnossa, ei se ole sen vaikeampaa. Vähemmän kaljaa, vähemmän pitsaa, enemmän kasviksia, vähän harkintaa ruokavalioon, avot! Tuo ohje toimii useimmille vatsaongelmista valittajille.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32547
Liittynyt6.12.2009
tootired
Tästä "kakusta" voisi kehitellä vastaukset mun pääongelmiin:

- alhainen suolahappo-taso johtuen geeniperimästä että paljosta happosalpaajien käytöstä?

- seuraa mineraalivaje

- edelleen seuraa heikosta/laimeasta suolahaposta ja tarvittavista vähäisistä entsyymeistä proteiinien heikko imeytyminen esim. tryptofaani joka on kaiketi aika herkkä jäämään "viimeiseksi" imeytymisessä

- koska tryptofaani ei imeydy riittävästi niin siitä seuraa (kroppa kärsii)
-unettomuus
-mieliaongelmia mm masennus

Oisko ratkaisu SYYHYN tässä yo.:ssa?

HOITONA
- HCL:ää
- mineraaleja mm. KIDE merisuolan kloridia
- muitakin entsyymejä lisää kasviksista
- syödä happoa lisääviä marjoja mm herukka, mansikka
- runsas proteiini-dieetti
-Valmarin tueksi ettei happamoid liikaa
- ei antasidejä/happosalpaajia enää
- syödä sokerit ERI aikaan kun proteiini/rasva -ruuat
- vältä stressiä ainakin ruokailun aikana, mutta jos stressiä niin vain pieniä ruoka-annoksia ja/tai lisätä HCl:ää, koska stressi heikentää vatsan suolahappoa

Orgaaniset hapot , hedelmistä/marjoista on happoja mahassa mutta aineenvaihdunnan lopputuotteena ne on emäsylijäämäisiä (poislukien puolukka) samoin toimii Valmarin.
Orgaaniset hapot ovat aineenvaihdunnan lopputuotteena eri kuin epä orgaaniset hapot.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32547
Liittynyt6.12.2009
rollerghost
että kun olen useina kertoina jo päivittäin juonut erästä litkua, jonka happopitoisuus oli oman mittaukseni mukaan pyöreä nolla tai alle yhden, on se yleensä vain parantant närästysoireita ja tuntunut tyhjentävän vatsaa.

Tuo pH lukema ei taida nyt pitää ihan paikkaansa..siinä menisi suu ja kurkku aikalailla piloille samantien jos noilla pH lukemilla olevaa nestettä joisit.

Mahalaukun ruoansulatusnesteiden pH on 1.5-3.5

Gastric acid is a digestive fluid, formed in the stomach. It has a pH of 1.5 to 3.5 and is composed of hydrochloric acid (HCl) (around 0.5%, or 5000 parts per million), and large quantities of potassium chloride (KCl) and sodium chloride (NaCl). The acid plays a key role in digestion of proteins, by activating digestive enzymes, and making ingested proteins unravel so that digestive enzymes can break down the long chains of amino acids.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gastric_acid

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
jussipussi

Orgaaniset hapot , hedelmistä/marjoista on happoja mahassa mutta aineenvaihdunnan lopputuotteena ne on emäsylijäämäisiä (poislukien puolukka) samoin toimii Valmarin.
Orgaaniset hapot ovat aineenvaihdunnan lopputuotteena eri kuin epä orgaaniset hapot.

Puolukat on siis persiistä ja muut marjat hyviä? Onko puolukoilla joitain muita terveyttä edistäviä vaikutuksia, siis ovatko ne yleisesti ottaen terveellisiä vai epätervellisiä?

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32547
Liittynyt6.12.2009
Mouho
jussipussi

Puolukat on siis persiistä ja muut marjat hyviä? Onko puolukoilla joitain muita terveyttä edistäviä vaikutuksia, siis ovatko ne yleisesti ottaen terveellisiä vai epätervellisiä?

Ei voi näin sanoa että persiistä vaan sitä että aineenvaihdunnan lopputuote puolukalla on hapan ja muilla yleisillä suomen marjoilla emäksinen. Tuohon viittasin ylläolevassa puolukka poislukien suluissa. Marjana se on terveellinen siinä missä muutkin marjat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat