Painokiekot kiiltäviksi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hommasin käsipainoihin teräksisiä kiekkoja, 20mm paksuja, 100mm säde, paino noin 5kg. Ne on polttoleikattu levystä, ja niissä on ruosteen lisäksi jonkin sortin maalipinta päällä.

Mikä olisi kaikkein helpoin tapa tehdä näistä mahdollisimman kiiltäviä? Olen miettinyt seuraavanlaista tsydeemiä: ensin hioo mekaanisesti maalipinnan pois, ja sen jälkeen hapottaa liuoksessa ruosteet ja muut paskat pois. Pinnasta tulee kuitenkin tällöin syöpynyt ja muhkurainen, joten se pitäisi vielä kiillottaa jollakin. Mietin, että elektrolyysi olisi ehkä yksi keino, jolla on lukemani mukaan saatu peilikiiltäviä pintoja aikaan.

Tietysti metalli pitää pinnoittaa käsittelyn jälkeen, muutoinhan se ruostuu nopeasti takaisin. Tähän sopisi varmasti joko lakka tai sitten passivointi joko fosfatoinnilla, sinistyksellä tai vastaavalla menetelmällä.

Kommentit (7)

Vierailija

Hommaa rälläkkään sandislaikkoja eri karkeuksia ja jos kiilto ei riitä niin nauhahiomakoneella loput. Sitä miten kiiltäväksi teet rajoittaa vain oma into. Loppu on vain sähkökemiaa, jos rauta ei riitä. Vain neidit kromaa puntteja.

Vierailija

Helpoimmalla kyllä pääsee kun ei tee mitään, menee ne tuollaisinakin, tuleehan niitä paiskottua lattialle että sen suhteen niiden *llunkiiltäväksi hinkkaaminen on aika turhaa puuhaa, mutta näin ajankuluksi tuumin.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007
pkinnune
Lasikuula puhallus on mun mielestä huono kiilloituksen korvike,ainakin ne pinnat mitä minä olen nähnyt on ihan kelvottomia,kunnon pohjatyöt oikeine välivaiheineen,tuskaa säästämättä,ja sitten vaikka amoilaan koromattavaksi
http://www.timohapponen.net/hiontajakiillotus/
happonen osaa hyvin neuvoa

Juuh, tarkemmin ajateltuna näin on. Mutta ihan ensinnä pohjat kannattaa kyllä tehdä sorvilla, jos kerran on polttoleikatut puntit.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija
JuurikinNiin
pkinnune
Lasikuula puhallus on mun mielestä huono kiilloituksen korvike,ainakin ne pinnat mitä minä olen nähnyt on ihan kelvottomia,kunnon pohjatyöt oikeine välivaiheineen,tuskaa säästämättä,ja sitten vaikka amoilaan koromattavaksi
http://www.timohapponen.net/hiontajakiillotus/
happonen osaa hyvin neuvoa

Juuh, tarkemmin ajateltuna näin on. Mutta ihan ensinnä pohjat kannattaa kyllä tehdä sorvilla, jos kerran on polttoleikatut puntit.

Noin tekisin minäkin,jos ois ihan pakko,jostain biltema/honkkari akselilta varmaan löytyy valmiiks hikoiltujan osia "romis hinnoin"?

Vierailija

Sorvausta ajattelin joo, mutta ei ole sorvia nyt käytettävissä joten sorviaika maksaa luultavasti maltaita, ellen sitten saa metallityön opettajaa puhuttua ympäri. Sorvaamisessa on myös haitta, että vaikka pinnasta ottaa vain kymmenesosamillin niin siinä poistuu aina materiaalia, ja polttoleikkausjälki on sen verran karua kuitenkin että lastun syvyyden pitäisi olla vähintään milli, että voitaisiin puhua tasalaatuisesta jäljestä.

Joo, ei tällä lähtisi kuin joku parikytä grammaa painosta pois toisaalta, että taidankin kysyä opelta. Kiekkoja on tosin useita kymmeniä, joten niiden sorvaamisessa menee yksi opiskelupäivä. Toisaalta, jos tekemisen taso on samaa kuin viimeksi, eli "sorvatkaa jotain että opitte" niin idea olisi varmasti oikein mainio.

Uusimmat

Suosituimmat