Tuulitunneli

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Tuossa muuttopuuhissa huomasin että olin kaapin perälle jemmaillu vanhoja tiatsikoiden tuulettimia. Ajattelin että pitäis keksiä niille jotain käyttöä. Jos rakentelis pienen tuulitunnelin. Onko kannattavaa? Löytyiskö sille käyttöä?

Kommentit (12)

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
CE-hyväksytty
Tuossa muuttopuuhissa huomasin että olin kaapin perälle jemmaillu vanhoja tiatsikoiden tuulettimia. Ajattelin että pitäis keksiä niille jotain käyttöä. Jos rakentelis pienen tuulitunnelin. Onko kannattavaa? Löytyiskö sille käyttöä?

Sen kun rakennat. Mitäköhän sillä "tuulitunnelilla" sitten vois tehdä onkin asia eri. Ei noissa tietsikoiden tuulettimissa ole mitään tehoja oleelliseen ilman liikutteluun. Kerro kuitenkin mihin päädyit ja mitä ihmettä sillä tunnelilla testailit?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija

Olen joskus ajatellut rakentaa vastaavanlaisen. Niitä tuulettimia voisi sijoittaa patterin rinnakkain ja päällekäin. Virtauksesta saisi laminaarisen jollain hunajakennorakenteella, jonka läpi ilma kulkee. Ja putki pleksistä perään. Siellä voisi sitten mittailla vaikka potkureiden tms. ilmanvastusta. En ole saanut aikaiseksi.

Vierailija
Astronomy
Sen kun rakennat. Mitäköhän sillä "tuulitunnelilla" sitten vois tehdä onkin asia eri. Ei noissa tietsikoiden tuulettimissa ole mitään tehoja oleelliseen ilman liikutteluun. Kerro kuitenkin mihin päädyit ja mitä ihmettä sillä tunnelilla testailit?

Näppärä sällihän voisi laittaa useamman peräkkäin ja modifioida siipien lapakulmat jyrkemmiksi jälkimmäisissä...

No rajansa kaikella, mutta tuulta se on hiljaisempikin.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Electric shadow
Astronomy

Näppärä sällihän voisi laittaa useamman peräkkäin ja modifioida siipien lapakulmat jyrkemmiksi jälkimmäisissä...

No rajansa kaikella, mutta tuulta se on hiljaisempikin.

Samaa hieman jo ajattelinkin, aloin vaan miettimään että jos tollasen vekottimen rakentaa niin lähteekö koko vekotin ulkoseinän läpi jossain lapakulmavaiheessa.?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija
CE-hyväksytty
Mä mietin pikkulentskareita ihmetellä.
CE-hyväksytty
Mä mietin pikkulentskareita ihmetellä.

Juu nokastaa langalla kiinni niin siellähän leijuu tunnelissa.

Vierailija

Tarpeeksi vaan kierroksia niin hyvä tulee. Kytkee voimavirran hyrriin niin ottavat äkkiä 10k kierrosta ennen kuin kärähtävät..

Vierailija

Pienessä mittakaavassa vesitunneli lienee se parempi vaihtoehto. Mahtaakohan tietokoneen propellista saada soveliasta kalua mylläämään vettä?

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008
barbababa
Pienessä mittakaavassa vesitunneli lienee se parempi vaihtoehto. Mahtaakohan tietokoneen propellista saada soveliasta kalua mylläämään vettä?

Tai ruokaöljy. Voi upottaa sen tuulettimen moottoreineen sinne öljyyn. Tiedä sitten onko virtaukset samanlaiset, kai ne on, ja moottorin vääntö ei taida riittää.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Vesi ja muut litkut ovat pois suljetut. Nyt puhutaan tuulitunnelista ei imatran pienoismallista.

Tosiaan jos laittais neljä ropellia puhaltamaan putkiinsa ja sitten yhdistäis ne putket (jotenkin?) sillain että huiku olis tasainen. Just joku kennoreikäsysteemi minkä Electric shadow mainitsikin.

Onko ideoita miten sitä ilman virtausta saisi tarkasteltua? Jotain väriainetta ilmoille?

Jos tulitikuista askartelemani hävittäjä sakkaa on tuulitunnelissa vika.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Tuli itsekin tuulitunnelin rotisko askarreltua (tai siis runko on jo kasassa) ja virtauksen havainnointi itseäkin askarruttaa. Pölynimuritoiminen ilmatunneli on kyseessä, juomapilliseinämällä olisi tarkoitus saada virtaus laminarisoitua. Mietin, että UV-ledit ja fluoresoiva savu/suihke olisivat kova sana, mutta minulla ei ole mitään käsitystä, mistä fluoresoivia savuja/suihkeita saisi hankittua. Osaisiko joku heittää, mistä voisin löytää jotakin vastaavaa? Plan B lienee jonkin sortin savuttavat suitsuketikut.

Uusimmat

Suosituimmat