Kuinka varavoima-agregaatti "säilötään"?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hankin öljylämmitteiseen omakotitaloon varavoimaksi agregaatin, teho n.1kW, bensiinikäyttöisen. Kokemus on opettanut sen verran, että pitkään seisoessaan nämä pienkoneet eivät käynnisty enää muuten, kuin ammattimaisen huoltomiehen käsittelyn jälkeen. Ja sehän ei ole tilanteen päälle iskiessä enää mahdollista. Ei viitsisi repiä laitetta kuukauden-parin välein käyntiin pelkän kokeilun vuoksi. Jotain bensiinin lisäainetta on markkinoilla, mikä on hyvä aine ja kauanko sillä voi todella seisottaa näitä moottoreita?

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija
KenGuru
Hankin öljylämmitteiseen omakotitaloon varavoimaksi agregaatin, teho n.1kW, bensiinikäyttöisen. Kokemus on opettanut sen verran, että pitkään seisoessaan nämä pienkoneet eivät käynnisty enää muuten, kuin ammattimaisen huoltomiehen käsittelyn jälkeen. Ja sehän ei ole tilanteen päälle iskiessä enää mahdollista. Ei viitsisi repiä laitetta kuukauden-parin välein käyntiin pelkän kokeilun vuoksi. Jotain bensiinin lisäainetta on markkinoilla, mikä on hyvä aine ja kauanko sillä voi todella seisottaa näitä moottoreita?



Kerran vuodessa käynnistys on riittävän usein, mutta jos harvemmin haluat niin....

Kosteushan nuo tuhoaa, en lisäaineisiin luottaisi. Merlin lentokoneenmoottoreita säilöttiin aikoinaan suojakaasuun mikä voisi olla hyvä ratkoisu. Ei kosteutta eikä happea. Eli generaattori pussiin, silikaraepusseja mukaan ja jossain hitsausliikkeessä argonia pussi täyteen.

Vierailija

Varaa pienkonebensiiniä ja säilytä aggregaatti ilman bensaa. Bensan voi tuorestaa käyttämällä vanha autossa ja ostamalla uutta vuoden välein.

Ns. kotelonsuoja-aineella saa metallipinnat suojattua ja pussissa säilyttäen otsoni ei iske kumeihin jotka on hyvä voidella silikoniölyllä.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Moottoripyörä- ja veneliikkeissä myytävä bensan lisäaine, ns säilöntäaine, sekä täysi tankki ovat ihan käypänen ratkaisu polttoaineen vanhenemisen hidastamiseen.
Veikkaisin, että ensimmäisenä tulee tasalämpöisissä sisätiloissa vastaan juurikin tuo bensan osien haihtuminen ja bensan muuttuminen sitä kautta käyttökelvottomaksi. Jos laitetta säilytetään ulkona tai kylmissä tiloissa, voi ongelmia alkaa tulla myös kondenssivedestä ja sen aiheuttamasta ruostumisesta.

Vierailija

Tankki on todennäköisesti muovia joten korroosiovaaraa tuskin on. Muuta perustetta bensan säilyttämiseen siinä ei ole. Moottoreissa ei nykyisin ole osia jotka vaatisivat liota (korkkitiivisteet) bensiinissä. Käynnistykseen asia ei vaikuta mitenkään. Kaksitahtisessa on hyvä voidella sylinteriä suoraan tulpan reijästä pitkän seisonnan jälkeen, koska voitelu tulee myöhässä ylös saakka.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
tietää
Tankki on todennäköisesti muovia joten korroosiovaaraa tuskin on. Muuta perustetta bensan säilyttämiseen siinä ei ole. Moottoreissa ei nykyisin ole osia jotka vaatisivat liota (korkkitiivisteet) bensiinissä. Käynnistykseen asia ei vaikuta mitenkään. Kaksitahtisessa on hyvä voidella sylinteriä suoraan tulpan reijästä pitkän seisonnan jälkeen, koska voitelu tulee myöhässä ylös saakka.



Hyvä peruste täydelle tankille on se, että silloin tankin ilmatilavuus on pienin, eli bensan haihtumisesta ja mahdollisesta kondenssivedestä johtuvat ongelmat vähenevät. Jos tankki on vajaa, tai varsinkin tyhjä, hartsiintuu kaasarissa oleva bensa pilalle hyvin nopeasti.

Vierailija
tietää
Varaa pienkonebensiiniä ja säilytä aggregaatti ilman bensaa. Bensan voi tuorestaa käyttämällä vanha autossa ja ostamalla uutta vuoden välein.



Aika paha on poistaa bensa agregaatista. Nuo agregaatit olisivatkin OK, jos niissä olisi samanlainen kaasarin tyhjennysroppu kuin pienissä perämoottoreissa, mutta kun ei ole.
Kosteus?
Säilytan sitä lämpimässä varastossa, joten se kosteus on kai aika vähissä. Pienkonebensaa voisi kokeilla + lisäainetta. Miten pienkonebensiini poikkeaa tavallisesta 98 tai 95 E 10.stä?

syytinki
Seuraa 
Viestejä8910
Liittynyt18.8.2008
KenGuru
tietää
Varaa pienkonebensiiniä ja säilytä aggregaatti ilman bensaa. Bensan voi tuorestaa käyttämällä vanha autossa ja ostamalla uutta vuoden välein.



Aika paha on poistaa bensa agregaatista. Nuo agregaatit olisivatkin OK, jos niissä olisi samanlainen kaasarin tyhjennysroppu kuin pienissä perämoottoreissa, mutta kun ei ole.
Kosteus?
Säilytan sitä lämpimässä varastossa, joten se kosteus on kai aika vähissä. Pienkonebensaa voisi kokeilla + lisäainetta. Miten pienkonebensiini poikkeaa tavallisesta 98 tai 95 E 10.stä?

En ole huomannut ongelmia, vaikka on puolivuotta seisonutkin kylmässä ulkovarastossa.

Saattaa tietysti nyityttää kun kaasarin uimurikammio on tyhjä. Voi olla tulppakin ryyteessä.

Tietysti olisi oikeaoppisempaa tyhjentää tankki, mutta eipä ole tullut tehtyä. Bensaletku vain irti niin kyllä tuo tyhjenisi. Raivaussahan tankin kyllä tyhjensin, mutta se on ollutkin levossa jo 2 - 3 vuotta.

Puolivuotta seisonut moottorisaha (helkutin vanha) ei oikein tahdo nykimällä lähteä, mutta konsteilla kyllä. Ilmanputsari pois ja pieni (siis pieni) loraus bensiiniä imukanavan edessä olevaa lokeroon. Pari nykäisyä ja jo lähtee.

Luultavasti samantapainen kikka auttaisi geniskankin käynnistyksessä. Sen kaasutin ja ilmanpuhdistin ovat vain erilaisia kuin moottorisahassa.

Pienkonebensaa väittävät kestävämmäksi ja paremmaksi kuin tavallista. Eipä tuosta haittaakaan. Kun ei vain osta 2-t koneeseen öljytöntä pienkonebensiiniä.

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Entisaikojen lyijybensalla riitti, kun kaatoi voiteluöljyä sylinteriin. Nykyään jan aina tankin pienkoneesta kuivaksi parista syystä. Nämä lisäainecoctailit auttavat myös. Tiedän myös erään autonasentajan, joka "korjaa" autoja Bilteman ruiskunpuhdistusaineella. Nämä asiakkaat kannattavat kuulemma parhaiten, vaikka en usko, että kuittia saavat nämäkään.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Vierailija
syytinki

Tietysti olisi oikeaoppisempaa tyhjentää tankki, mutta eipä ole tullut tehtyä. Bensaletku vain irti niin kyllä tuo tyhjenisi. Raivaussahan tankin kyllä tyhjensin, mutta se on ollutkin levossa jo 2 - 3 vuotta.



Nuo suuremmat avonaiset genut ovat aika selkeitä pelejä. Nämä alle 1kW genut ovat kaikki salkku-malleja, eli paketoitu tiukasti kuoriin. Sen purkakaminen kaasarin ja letkujen esille saamiseksi on melkoinen homma. 600 Robinin olen riisunut ja oli melkoista kellosepän hommaa.
Näistä nykyisistä "Kiinan" peleistä ei tiedä saako niitä kokoon enää millään, jos niistä kuoret purkaa. Tiedä sitten, voiko niitä varavoimakoneiksi edes nimittää. Mutta on ne ainakin kerran uutena repäistävä käyntiin, että tietää toimiiko ne lainkaan.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Moottorin sammutataminen kaatamalla rauhallisesti öljyä imusarjaan on paras tapa säilöä moottori. Näin ne moottorin sammutetaan ainakin armeijassa. Käynnistäessä kannattaa käyttää vaikkapa etteriä, etenkin jo on käsikäynnisteinen kone kyseessä.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Näkkäri palaa kyllä kuumasti, mutta siitä jää kauheesti palamatonta ainetta. Kamiiina täytyy nopeesti ja lakkaa vetämästä. Ei oo hyvä juttu.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008

Pienkonebensa on siinä mielessä myöskin hyvä valinta, että sen pakokaasussa ei ole myrkytllisiä aineita – kun agregaatti hurraa pidemmän aikaa jossain "ikkunan alla". Pienkonebensiinikään ei ole luokiteltu myrkylliseksi aineeksi, niin kuin ormaali bensiini. Pienkonebensa on tietysti kalliimpaa ja mittarista sitä saa vain pääkaupunkiseudulla kahdesta paikkasta. Pienkonebensiinissä ei ole alkoholia, mikä saattaa pitkään säilytettäessä kovettaa kumitiivisteitä. Tavallisen bensiinin säilytys/stabilointiaine vaikuttaa etiketin tietojen mukaan aika myrkylliseltä aineelta. Ehkä ei kannata käyttää lastenhuoneen ikkunan alla. Tulpanreiästä voi ruiskasita myös ruokalusikallisen moottoriöljyä sylinteriin, itse varmaan pyöräyttäisin konetta tuon lisäksi varovasti, että öljy jakaantuisi tasaisesti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat