Phosphatidylserine (PS)

Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Jokohan tätä on prosessoitu täällä ? (Mode siirtää sitten jos on),
mutta anyway tää näyttää hyvältä "lääke"ravinnolta: tonnikalaa ja kanamunia vaan syömään varsinkin me yli 50 v !
-mikä muu ravinto sisältää vai onko pilleri vielä parempi?

Muistelen että 90-luvulla kun kävin "kierroksilla" niin runsas tonnikalan syönti "rauhoitti" ja vältyin liialta laihtumiselta

"Phosphatidylserine (PS) is a nutrient that supports membrane proteins crucial for homeostasis, maintenance, and specialized cell functions. PS is found most concentrated in the brain, where its relative abundance reflects its involvement in specialized nerve cell functions such as chemical transmitter production and release.
The fundamental contributions of PS to the structure and function of individual nerve cells are expressed in the performance of the brain as a whole. More than 35 human studies conducted over a period of 30 years, together with numerous animal studies, indicate PS supports EEG integration, the HPAA (hypothalamic-pituitary-adrenal axis), and circadian rhythms of hormone release. Some sixteen clinical trials indicate that PS benefits measurable cognitive functions which tend to decline with age; these include memory, learning, vocabulary skills and concentration, as well as mood, alertness, and sociability.

PS is a phospholipid, ubiquitous in membranes and obligatory for all the cells of the body. Present in common foods in small amounts, PS may be a semi-essential nutrient. Although it can be synthesized in the body from precursors, its multistep biosynthesis is energetically costly. Until recently, supplemental PS was available only from bovine brain. Now PS is available as a soy lecithin-based concentrate. With its proven benefits against age-related mental decline, phosphatidylserine might represent a truly safe and effective means for improving the quality of life of the elderly. [Alt Med Rev 1996;1(2): pp.70-84]

PS has been the most studied nutrient for cognitive decline. Very substantial amounts of data are available on PS, and the findings indicate PS is safe to take and highly effective. Intakes in the trials ranged from 200-500mg daily; a reasonable supplementation strategy would be to take 200-300mg per day (in 2 or 3 divided doses, with meals) for the first month, then lower the intake to 100-200mg per day."

http://www.digitalnaturopath.com/treat/T70041.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Phosphatidylserine

Don't give up!

Kommentit (10)

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Testasin tätä kapseleina jossain vaiheessa. Kohotti mielialaa mutta aiheutti puristavaa tuntua suonistoon (tosin mulla aiheuttaa moni muukin tekijä, jotain häikkää sielä).

Tällä oli muistaakseni jossain tilanteissa kortisolin haittavaikutuksia blokkaavia (tai pitoisuuksia laskevia)
vaikutuksia. Jos joku tietäsi jotain muita ravintolisiä joilla tutkitusti tälläisiä ominaisuuksia, olisin kiinnostunut.

ps. ei mitään nälväilyä tai että siinä mitään väärää, vaan ihan mielenkiinnosta, onko sulla mania kun puskee alotuksia kun kukkia niitystä? Tai alkanu jotkut rohdot potkiin astetta paremmin?

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
μOR
Testasin tätä kapseleina jossain vaiheessa. Kohotti mielialaa mutta aiheutti puristavaa tuntua suonistoon (tosin mulla aiheuttaa moni muukin tekijä, jotain häikkää sielä).

Tällä oli muistaakseni jossain tilanteissa kortisolin haittavaikutuksia blokkaavia (tai pitoisuuksia laskevia)
vaikutuksia. Jos joku tietäsi jotain muita ravintolisiä joilla tutkitusti tälläisiä ominaisuuksia, olisin kiinnostunut.

ps. ei mitään nälväilyä tai että siinä mitään väärää, vaan ihan mielenkiinnosta, onko sulla mania kun puskee alotuksia kun kukkia niitystä? Tai alkanu jotkut rohdot potkiin astetta paremmin?




Kiitos μOR kommentistasi!

Mania? Joo oli, suorastaan paniikkia, sori vaan kun olen ihan maallikko ja surkea itseni hoitaja joten kaikki on pitänyt alkaa alusta ja opetella "tuhansia tunteja"...

Syynä siis tää mun HPA-akselin tms oireilut jotka vaan jatkui ja jatkui ja pelko että joudun kohta laitoshoitoon syömään kourakaupalla pillereitä, ja kun tätä on jo kestänyt yli puoli vuotta (unettomuutta jo 2 v) vaikka olen jatkuvasti yhteydessä lääkäreihin ja psykiatreihin (?!) niin oli pakko rutistaa tätäkin foorumia kaikesta mahdollisesta avusta, ja Luojan kiitos, nyt näyttää siltä että oikeesti HPA-akseli on saamassa apua eli kokonaisvaltaisesti tää ns "lisämunuaisten uupumus" alkaa rauhoittuun eli vointini on kohentunut. EI siis oikeesti mitään maniaa vaan kiihkeä ja sitkeä halua saada oikeat syyt selville miksi voin kuten voin ja toipua myös luomuna ilman että söisin "zombina isoa kasaa lääkefirmojen myrkkypillereitä".

Perussyynä on tietty sikana kaikenlaista stressiä mutta myös vuosikausia kestänyt kehon pahoinvointi, metaboliaongelmia, unettomuutta, refluksia jne ja tässä keinoja joilla palautuminen alkanut tapahtumaan
- lepo
- mineraalit mm merilevää
- C, B3, B5
- omega3, omega6 (eritoten extra virgin oliviiöljy?)
- vatsakataria, -haavaa
- kanamunia
- tonnikalaa
- ns välimeren dieetti (proteiineja, salaattia)
- EI leipää
- geneettisiä syitä varmaankin alhainen aldosterone arvo eli suolat
ja mineraalit pakkaa huuhtoutuun elimistöstä sekä nämä GI -metaboliaongelmat (vilja, sokeri tms) sekä
- uniapnea ja kilpirauhasen vajaatoiminta

Don't give up!

Vierailija

Jos fosforia kaipaa niin lesitiini eli fosfokoliini on myös hyvä tuote. Se poistaa multa ainakin sellaisen "kireyden" tunteen päästä. Sitä saa soijarakeina eli ei sisällä muita kemikaaleja.

Noista muista oirepaniikeista mainitisisin ihan omana havaintona että lisäaineiden haittavaikutukset voivat olla hyvin dramaattisia. Esim kaliumsorbaatti (E202) aiheutti minulla välittömästi ruokailun jälkeen rytmihäiriöitä. Varsinkin jos on elimistössä esim ripulin takia epätasapainossa suolot, voi tällainen kalium-lisä vaikuttaa äkisti.

Kun ruoka-aineissa siirryttiin "terveyssuolaan" tarkoitti se natriumin tilalle muita suoloja kuten juuri tuota kaliumia. Kaliumia jotkut syövät rytmihäiriöihin eli se on siis lääkekäytössä muutenkin. Siksi oletan sen vaikuttavan suolalisänä myös ravinnossa merkittävämmin kuin tavallisen suolan eli natriumkloridin. Lisäksi tästä tuli mieleeni että vesijohtovettä puhdistetaan klooratuilla amiineilla. Jos juo paljon vettä oletan ettei ole terveellistä tuo jatkuva kloorin saanti sen enempää kuin amiinitkaan. Tämä siis ajatuksena vatsavaivoista.

Kaikki oletukseni perustuu ajatukselle etteivät teollisesti tuotetut "luonnollisetkaan" molekyylit välttämättä ole kovin "luonnollisessa" muodossa.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
LuontoKuva
Jos fosforia kaipaa niin lesitiini eli fosfokoliini on myös hyvä tuote. Se poistaa multa ainakin sellaisen "kireyden" tunteen päästä. Sitä saa soijarakeina eli ei sisällä muita kemikaaleja.

Noista muista oirepaniikeista mainitisisin ihan omana havaintona että lisäaineiden haittavaikutukset voivat olla hyvin dramaattisia. Esim kaliumsorbaatti (E202) aiheutti minulla välittömästi ruokailun jälkeen rytmihäiriöitä. Varsinkin jos on elimistössä esim ripulin takia epätasapainossa suolot, voi tällainen kalium-lisä vaikuttaa äkisti.

Kun ruoka-aineissa siirryttiin "terveyssuolaan" tarkoitti se natriumin tilalle muita suoloja kuten juuri tuota kaliumia. Kaliumia jotkut syövät rytmihäiriöihin eli se on siis lääkekäytössä muutenkin. Siksi oletan sen vaikuttavan suolalisänä myös ravinnossa merkittävämmin kuin tavallisen suolan eli natriumkloridin. Lisäksi tästä tuli mieleeni että vesijohtovettä puhdistetaan klooratuilla amiineilla. Jos juo paljon vettä oletan ettei ole terveellistä tuo jatkuva kloorin saanti sen enempää kuin amiinitkaan. Tämä siis ajatuksena vatsavaivoista.

Kaikki oletukseni perustuu ajatukselle etteivät teollisesti tuotetut "luonnollisetkaan" molekyylit välttämättä ole kovin "luonnollisessa" muodossa.




Kiitos LuontoKuva kommentistasi!

Lesitiiniä selvästi elimistöni kaipaa ja siksi syön kananmunia, mutta pitääpä kokeilla soijarakeita vaihteeksi.

Luomuhoitoa haen itsekin ehdottomasti ja mineraalisuoloja olen syönyt ja kalium on mulla "tapissa" labra-arvojen suhteen. Nyt pikkasen pidän paussia "suoloista" kun munuaiskiviä pukkaa, tosin ne taitaa enempi johtua liiasta proteiinistä jota ahmin lisämunuaisten uupumiseen tms. Valmariinillä yritän pitää myös emäksisyyttä ylhäällä sekä sen sitraateilla myös kiviä liotetaan?

Don't give up!

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010
tootired
... halua saada oikeat syyt selville miksi voin kuten voin ja toipua myös luomuna ilman että söisin "zombina isoa kasaa lääkefirmojen myrkkypillereitä".

Juuri oikea meininki. Samanlailla toimisin varmasti itsekin. Tosin ei kaikkia lääkepillereitäkään voi saman haittamäärän alle niputtaa, mitä et käsittääkseni kyllä teekään kun kokeillut jotain jms.

Tuli tosta listasta sen verran mieleen vaikka ehkä olet itsekin törmännyt samoihin juttuihin, että merileviä syödessä kannattaa ilmeisesti aika tarkkaan tietää minkälaiset laadunvalvontakriteerit niitä purkittavilla lafkoilla on, etenkin raskasmetallien osalta.
Käsittääkseni oliiviöljyssä suurimman osan rasvahapoista muodostaa omega-9-rasvahapot. Taisi täälläkkin olla lisäksi keskustelua siitä ettei esim. kasviöljyjen alfalinoleenihappo kai nostaisi veren epa-tasoja hirveän tehokkaasti. En tiedä onko O-6 rasvoja mieltä hirveästi lisäillä erikseen ruokavalioon jos syö normaalisti vaikkapa lihaa, kananmunia ja maitotuotteita. Ehkä joku muu tietää tarkemmin. Joka mestassa vaan toitotetaan että syökää pähhkinöitä, syökää pähkinöitä, niin saatte ne hyviä rasvoja. Henk. koht. ne vaan jotenkin latistaa oloa, vaikka niitä kiva olisikin mutustaa. Kai sekin yksilöllistä.
Kolmosta tietenkin saa hyvin kapseleista ja rasvaisesta kalasta (tunasta tuskin tarpeeksi jos sillä pelkästään lähtee liikenteeseen), ja mutulla heittäisin että suurella joukolla japmppa perusjätkistä joilla se kalakaan ei ihan lempparia ole, on ne tasot aika kaukana hyvistä, etenkin suhteessa siihen 6:seen.

Tota vatsakataria et varmaan kuitenkaan meinannut tuonne parantumisideoihin =). Mietin myös että et taida tykkäillä liikunnasta hirveästi kun et listaillut nyt tai aiemminkaan. Ehkä parasta unettomuuteen, stressiin, mielialaongelmiin jne. jne. pitkä lista, mikä korvaa aika monta lääkettä. Vaikka vaikea se on sanoa miten jossain tietyissä hormoniepätasapainoissa elimistö reagoi rasitukseen. En tosin vielä semmoisesta kroonisesta tilasta tiedä missä kevyt liikunta olisi yksiselitteisesti haitallista (en myöskään ole lääkäri). No jotkut tulehdustilat erikseen... niin ja kotoviljaa välttäessähän kannattaa varmaan jostain muista ruuista ne magnesiumit ja sinkit koittaa särviä. Ainakin mulla toimii näin homma vielä paremmin.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
μOR
tootired
... halua saada oikeat syyt selville miksi voin kuten voin ja toipua myös luomuna ilman että söisin "zombina isoa kasaa lääkefirmojen myrkkypillereitä".

Juuri oikea meininki. Samanlailla toimisin varmasti itsekin. Tosin ei kaikkia lääkepillereitäkään voi saman haittamäärän alle niputtaa, mitä et käsittääkseni kyllä teekään kun kokeillut jotain jms.

Tuli tosta listasta sen verran mieleen vaikka ehkä olet itsekin törmännyt samoihin juttuihin, että merileviä syödessä kannattaa ilmeisesti aika tarkkaan tietää minkälaiset laadunvalvontakriteerit niitä purkittavilla lafkoilla on, etenkin raskasmetallien osalta.
Käsittääkseni oliiviöljyssä suurimman osan rasvahapoista muodostaa omega-9-rasvahapot. Taisi täälläkkin olla lisäksi keskustelua siitä ettei esim. kasviöljyjen alfalinoleenihappo kai nostaisi veren epa-tasoja hirveän tehokkaasti. En tiedä onko O-6 rasvoja mieltä hirveästi lisäillä erikseen ruokavalioon jos syö normaalisti vaikkapa lihaa, kananmunia ja maitotuotteita. Ehkä joku muu tietää tarkemmin. Joka mestassa vaan toitotetaan että syökää pähhkinöitä, syökää pähkinöitä, niin saatte ne hyviä rasvoja. Henk. koht. ne vaan jotenkin latistaa oloa, vaikka niitä kiva olisikin mutustaa. Kai sekin yksilöllistä.
Kolmosta tietenkin saa hyvin kapseleista ja rasvaisesta kalasta (tunasta tuskin tarpeeksi jos sillä pelkästään lähtee liikenteeseen), ja mutulla heittäisin että suurella joukolla japmppa perusjätkistä joilla se kalakaan ei ihan lempparia ole, on ne tasot aika kaukana hyvistä, etenkin suhteessa siihen 6:seen.

Tota vatsakataria et varmaan kuitenkaan meinannut tuonne parantumisideoihin =). Mietin myös että et taida tykkäillä liikunnasta hirveästi kun et listaillut nyt tai aiemminkaan. Ehkä parasta unettomuuteen, stressiin, mielialaongelmiin jne. jne. pitkä lista, mikä korvaa aika monta lääkettä. Vaikka vaikea se on sanoa miten jossain tietyissä hormoniepätasapainoissa elimistö reagoi rasitukseen. En tosin vielä semmoisesta kroonisesta tilasta tiedä missä kevyt liikunta olisi yksiselitteisesti haitallista (en myöskään ole lääkäri). No jotkut tulehdustilat erikseen... niin ja kotoviljaa välttäessä kannattaa varmaankin jostain muista ruuista ne magnesiumit ja sinkit koittaa särviä. Ainakin mulla toimii näin homma vielä paremmin.




Kiitos taas kommentistasi ja ideoistasi!

Ton merilevän oletan olevan laatulähde jodille ja tärkeille mineraaleille.
Syön myös omega3 että nyt ihka uutena oliviiöljyä. Pääruoka kuitenkin on proteiini eritoten aamuisin.

Liikunta olen harrastanut mutta viime kuukausina uupumus sitä luokkaa
että olen päätynyt vain käveleen aerobisti eli just se kevyt liikunta parasta kortisolin poistoa!

Mun ydinongelma lienee siis: liika kortisoli eritys (herkkyys) ja syynä stressi joka jäänyt päälle vuosikausia esim nukun uniapnean takia huonosti, mulla on refluksii vaivaa, vatsan limakavoissa haavaa yms jotka yöllä aiheuttaa kipua joka taas luo stressiä/kortisolia jne.

Uusin seurauspiirre että korkea kortisoli estää glukoosin menon soluihin eli syntynyt jonkinasteinen insuliini-resistenssi ja elimistö säikkyy kun syön sokeria, tulee uupumus, korkee verenpaine, väsy, histamiinit jne ihan kreisiä?!

Toipumista tapahtunut mutta nyt tää sokeriherkkyys ihmetyttää.

EDIT: Ton PS:n ymmärsin just olevan ikäihmisille hyvä apu poistaa stressin kortisolit alas!

Don't give up!

Vierailija

Sokeriherkkyys voi olla ns fruktoosiherkkyyttä. Itse saan veren sokerit aivan sekaisin jos syön jotain jugurttia missä on fruktoosia (sitä laitetaan nykyään joka paikkaan). Se kulkee myös nimellä siirappi, melassi, glukoosi-siirappi, glukoosi-fruktoosi-siirappi, saattaa olla myös nimellä "aromi". Siksi olen siirtynyt maustamattomiin jugurtteihin jotka itse maustan normaalilla sokerilla ja marjoilla.
Sokerien kanssa ongelmointi voi johtua myös Kromin puutteesta (saa purkista tai pähkinöistä).

Lisäksi tuohon refluksiin suosittelen Silica-tonikkia:

http://www.luontaisporssi.fi/shop/produ ... .php?p=726

auttoi minulla parissa päivässä, kunhan muistaa ettei kumartele tuntiin ruokailun päälle jotta ruoka pysyy mahassa eikä nouse ruokatorveen

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
LuontoKuva
Sokeriherkkyys voi olla ns fruktoosiherkkyyttä. Itse saan veren sokerit aivan sekaisin jos syön jotain jugurttia missä on fruktoosia (sitä laitetaan nykyään joka paikkaan). Se kulkee myös nimellä siirappi, melassi, glukoosi-siirappi, glukoosi-fruktoosi-siirappi, saattaa olla myös nimellä "aromi". Siksi olen siirtynyt maustamattomiin jugurtteihin jotka itse maustan normaalilla sokerilla ja marjoilla.
Sokerien kanssa ongelmointi voi johtua myös Kromin puutteesta (saa purkista tai pähkinöistä).

Lisäksi tuohon refluksiin suosittelen Silica-tonikkia:

http://www.luontaisporssi.fi/shop/produ ... .php?p=726

auttoi minulla parissa päivässä, kunhan muistaa ettei kumartele tuntiin ruokailun päälle jotta ruoka pysyy mahassa eikä nouse ruokatorveen




Kiitos taas! Oispa hienoa et ois vaan fruktoosiin liittyvää kun siis jo pelkäsin
insuliini-resistenssiä, mutta muutama viikko sitten kävin glukoosi testissä ja testi ok?! Siis voiko elimistö reakoida fruktoosiin näin rajusti?

Silica olen usein aatellut kokeilla ja nyt teen sen kun vahva epäily jopa parista haavasta: vatsa että pohjukkaissuoli.

Nostin sängyn päädyn 20 cm ylös ja aamuisin pellavasiemen liotettuna yön yli
sekä oliviiöljyä extra virgin oil.

Don't give up!

Vierailija

Kyllä mulle tulee ihan totaali hirveä olo fruktoosipitoisista ruuista, siis ainakaan en ole havainnut syöneeni mitään muuta erityista....... en harrasta makeisia ja kun erehdyn ostamaan esim jotain keksejä joissa on fruktoosia niin olo on tosi sekava.

Lisäksi jäi mainitsematta että leivässä saattaa olla mallasta joka ei myöskään sovi. Mallas ei kuulemma enää ole perinteistä ohrasta "kypsytettyä" vaan jotain teollisuustuotetta (siis keinotekoista) sekin .

Vierailija
tootired
μOR
Testasin tätä kapseleina jossain vaiheessa. Kohotti mielialaa mutta aiheutti puristavaa tuntua suonistoon (tosin mulla aiheuttaa moni muukin tekijä, jotain häikkää sielä).

Tällä oli muistaakseni jossain tilanteissa kortisolin haittavaikutuksia blokkaavia (tai pitoisuuksia laskevia)
vaikutuksia. Jos joku tietäsi jotain muita ravintolisiä joilla tutkitusti tälläisiä ominaisuuksia, olisin kiinnostunut.

ps. ei mitään nälväilyä tai että siinä mitään väärää, vaan ihan mielenkiinnosta, onko sulla mania kun puskee alotuksia kun kukkia niitystä? Tai alkanu jotkut rohdot potkiin astetta paremmin?




Kiitos μOR kommentistasi!

Mania? Joo oli, suorastaan paniikkia, sori vaan kun olen ihan maallikko ja surkea itseni hoitaja joten kaikki on pitänyt alkaa alusta ja opetella "tuhansia tunteja"...

Syynä siis tää mun HPA-akselin tms oireilut jotka vaan jatkui ja jatkui ja pelko että joudun kohta laitoshoitoon syömään kourakaupalla pillereitä, ja kun tätä on jo kestänyt yli puoli vuotta (unettomuutta jo 2 v) vaikka olen jatkuvasti yhteydessä lääkäreihin ja psykiatreihin (?!) niin oli pakko rutistaa tätäkin foorumia kaikesta mahdollisesta avusta, ja Luojan kiitos, nyt näyttää siltä että oikeesti HPA-akseli on saamassa apua eli kokonaisvaltaisesti tää ns "lisämunuaisten uupumus" alkaa rauhoittuun eli vointini on kohentunut. EI siis oikeesti mitään maniaa vaan kiihkeä ja sitkeä halua saada oikeat syyt selville miksi voin kuten voin ja toipua myös luomuna ilman että söisin "zombina isoa kasaa lääkefirmojen myrkkypillereitä".

Perussyynä on tietty sikana kaikenlaista stressiä mutta myös vuosikausia kestänyt kehon pahoinvointi, metaboliaongelmia, unettomuutta, refluksia jne ja tässä keinoja joilla palautuminen alkanut tapahtumaan
- lepo
- mineraalit mm merilevää
- C, B3, B5
- omega3, omega6 (eritoten extra virgin oliviiöljy?)
- vatsakataria, -haavaa
- kanamunia
- tonnikalaa
- ns välimeren dieetti (proteiineja, salaattia)
- EI leipää
- geneettisiä syitä varmaankin alhainen aldosterone arvo eli suolat
ja mineraalit pakkaa huuhtoutuun elimistöstä sekä nämä GI -metaboliaongelmat (vilja, sokeri tms) sekä
- uniapnea ja kilpirauhasen vajaatoiminta




Sitten suosittelen lukemaan sellaiset kirjat kuin Syö oikein oman tyyppisi mukaan ja Vaaralliset viljat. Veriryhmälle sopimaton ravinto aiheuttaa paljon terveysongelmia ja viljat puolestaan yllä mainitun kirjan mukaan kaikkea mahdollista alkoholin himosta atooppiseen ihoon. Ja sitten jos ne viljat eivät sovi, niin niitähän ei saisi saada grammaakaan päivässä. Suoliston kun hoitaa kuntoon niin moni vaiva lähtee. Siihen suosittelen spirulinaa tai clorellaa. Niillä saa ainakin unettomuus kyytiä.

Uusimmat

Suosituimmat