Hiilikuituvapa

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

No peijjooni pakkohan se oli tästäkin ruveta oiken viestiketjua pystyttämään.
Tossa joitain aikoja sitten testailin omatekosia lapoja pikkuhelikopteriin ja niitä muotoillakseni tarttin pyöreää muotoa. Se oli sitten eräs naisen veli jaakko joka mulle antoi vanhan kalojentappotyökalunsa joka oikeastaan ei ollut meikän toimiin kovin sopiva.

Mutta.

Nyt mulla on vajaan sentin läpimittaista hiilikuituputkea. Kertokaa heti kun keksitte sille käyttöä.

Kommentit (7)

Vierailija

Viritä siitä huilu. Shakuhachin tyyppinen voisi toimia. Vaatii vain että reikäset osuvat kohdalleen, netistä löytyy tarkkoja mittoja kun et tuon tarkemmin määritellyt läpimittaa ja pituutta. Teleskooppivapa soi ihan hyvin ja on kevyt kantaakin.

49

P.S. että porakone käyntiin siitä, hus!

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Tein taannoin parikin parikin huilua sähköputkesta, ihan hienosti soi. Mulla on siitä mitoituskuvakin, mutta sitä ei ole mitoitettu mihinkään erityiseen sävelkorkeuteen, lähinnä sen mukaan minkä pituinen putkenpätkä sattui olemaan käsillä.

Vierailija

Shakuhachia soitetaan kuten nokkahuilua, mutta siinä ei ole suukappaletta vaan putken pää on viistottu. Ilmavirta jakautuu kahtia, vähän kuin pulloon puhaltaessa. Omassa liki antiikkisessa puhaltimessani on neljä reikää ylä- ja yksi alapuolella.

Molemmista päistä avoimen huilun sijasta voit rakentaa poikkihuilun: toinen pää umpeen ja puhallat putken kylkeen tehtyyn reikään samalla tekniikalla.

Netistä löytyy kyllä em. hakusanoilla ohjeita. Jopa HKO:n käytössä on muuten hiilikuituisia poikkihuiluja.

49

P.S. poikkihuilun läppärakenne onkin sitten omatekemäksi hieman haastavampaa.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Minä tein poikkihuilumallisen. Laskin reikien paikat netistä löytämälläni kaavalla, merkkasin paikat putkeen ja tein reiät puukolla. Yllättävän hyvin soi nuotilleen ainakin korvakuulolta.

Tässä pdf-kuva huilun mitoituksesta (ei viritetty millekään perussävelelle, huilun pituus on ravistettu hihasta).

Jos käytössä on SolidWorks (2012), tässä on parametrinen 3D-malli jolla voi tehdä helposti haluamansa pituisen huilun (muuta mittaa Pituus@Mitoitus).

Vierailija
Heksu
Minä tein poikkihuilumallisen. Laskin reikien paikat netistä löytämälläni kaavalla, merkkasin paikat putkeen ja tein reiät puukolla. Yllättävän hyvin soi nuotilleen ainakin korvakuulolta.

Tässä pdf-kuva huilun mitoituksesta (ei viritetty millekään perussävelelle, huilun pituus on ravistettu hihasta).

Jos käytössä on SolidWorks (2012), tässä on parametrinen 3D-malli jolla voi tehdä helposti haluamansa pituisen huilun (muuta mittaa Pituus@Mitoitus).

Oivallista! Harrastaja (kuten mie) ei tarvitsekaan ihan vimpan päälle viritettyä instrumenttia. Ja lisäksi: ei poikkihuilukaan välttämättä mitään läppä-ähistelmiä tarvitse soidakseen.

49

P.S. jos tuttavapiiriin kuuluu kitaristi tai koton soittaja, niin on hyvä muistaa että kielisoittimia voi aina virittää helpommin kuin huilua

(EDIT) edesmennyt David Carradine oli loistelias ollessaan soittavinaan. "Hiljainen huilu", "Kill Bill" ja 60-luvun sarjassa - jonka suomalaista nimeä en muista - Kwai Chang Cainea.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Lienee syytä mainita, että huilun toinen pää pitää tukkia; pitääpä varmuuden vuoksi päivittää kuva.

(Edit: kuvaan lisätty piirustusmerkintä for dummies)

Uusimmat

Suosituimmat