Seuraa 
Viestejä1887

Niin, kummin lähtee auto paremmin liukkaassa risteyksessä vaikkapa pieneen ylämäkeen, luistonesto päällä vai pois. Kun autoni välitykset on aika pitkät[size=85:189x4hqy] (satasen vauhdissa vähän vajaa 2000 rpm, ja kierrosvälillä 1000-1300 ei tahdo oikein olla voimaa)[/size:189x4hqy] niin ilman luistonestoa auto jää sutimaan helposti, kun tulee jo liikaakin voimaa ja kerran kun rengas pyörähtää sutia kiekan, niin siihenhän se jää. Auto on siis -97 mallinen Vectra mallia cd sport. jostain muistan lukeneeni, että luistoneston kanssa on vähän sama kuin ABS-jarrujen -siis talvikelillä- että ilman kyseistä toimintoa auton saisi helpommin liikkeelle tai jarrujen kyseessä ollessa pysäytetyksi. Noh ABS:iähän ei voi pois päältä kytkeäkään.

Kun tuosta kotiliittymästä lähtee, niin siinä alkaa olla ongelmia luistoneston kanssa, kun risteys on kiillottunut, eivätkä perhanat sitä hiekoita. Renkaatkaan ei tosin ole kuin sellaiset, että tämä on niiden viimeinen talvi, elikäs jokunen nasta puuttuu, kulutuspintaa keskimäärin ehkä 5mm ja ovat vielä aikasta kovettuneetkin.

Niin pitääkö mun nyt opetella oikealla tavalla luistattamaan kytkintä, että saan autoni tuosta liikkeelle ilman huimapäisiä vauhdinottoja.

Ja onko se tosi, että taitava kuljettaja saa auton liukkaalla paremmin liikkeelle ilman tuota luistonestoa. Sen ainakin tiedän, että hyvällä pinnalla -asfaltti- auto pysähtyy hieman paremmin ilman abs-jarruja, kuin niiden kanssa. Ainakin tuon ikäluokan autoissa. Tätä on valmistettu vuosina 96-02.

Kun ei nyt jaksaisi lähteä yleisen tien risteystä hiekoittamaan, josta näkee kyllä otettavan aika riskialttiin näköisiä "vauhtilähtöjä". Ja renkaat on vielä tarpeeksi pitävät, muutoin kuin juuri tuossa kirotussa, kiillottuneessa ylämäkeen menevässä risteyksessä.

Eli menenkö kiillottamaan risteystä lisää, eli harjoittelemaan vai hiekoitanko sen, vai odotanko seuraavaa lumisadetta ja lumen polkeutumista vai mikä pahinta joudunko ostamaan uudet renkaat. Kesärenkaatkin pitää nimittäin ostaa uudet, sitten joskus maalis-huhtikuulla[size=85:189x4hqy] (rahatilanteesta riippuen tietysti. Suunnitelmissa on kylläkin repiä nastat pois ensin. Mutta aika turhaa ajaa 15" 65 profiilisilla renkailla autoa, jossa on sporttialusta jo uutenakin ja siihen vielä edellinen omistaja vaihtanut 600€ kisajouset ja uudet iskarit+joitain puslia) [/size:189x4hqy]eikä ne ole 17" vannekoolle kovin halpoja, (talvikumit on toki 15") siis hyvänmerkkiset renkaat, ei mitään päällystettyjä Eko-Turboja, joista jää kulutuspinta tiehen yli 120pin vauhdissa, [size=85:189x4hqy](tutulleni kävi niin, että yhdestä renkaasta irtosi kerralla koko kulutuspinta, onneksi sai auton pidettyä tiellä).[/size:189x4hqy]
Nyt on taloudellinen tilanne sellainen, että mielellään ostaisi ne talvirenkaat vaikkapa ensi elokuussa, jolloin voi saada vielä hyviäkin tarjouksia. Kun auto on vasta ostettu ja palkkani ei päätä huimaa...

Niin, tällainen aloitus, nyt vain trollivapaata keskustelua aiheesta.

Btw. toimiiko luistonesto muuten tehoa rajoittamalla, ilmeisesti?

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (59)

Hyvä ajaja korvaa kaikki muut automaattijärjestelmät paitsi lähtö-luistoneston. Sillä pääsee mahdottomista paikoista liikkeelle ellei ole kaivanut kuoppia. Ne toimii joko tehoa rajottaen tai jarrutaen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jurpula
Seuraa 
Viestejä725

Mulla on talvella lähes aina luistonesto pois, se on Saabissa vähän turhan karkeatoiminen ja jarruttaa menoa aivan helvetisti jos pyörät yrittää sutia.

You just made the list, buddy.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887

Tässä luistonesto antaa liikkeelle lähtiessä pyörien sutia ihan vähän, mutta se ei "tapa" menoa. Vaan esim. lumisella tiellä mennään kokoajan maksimipidon rajoilla, ja siitä olen varma että kukaan ei ole niin taitava kaasunkäyttäjä, että yhtä hyvin auto kiihtyisi.

Mutta tuossa liikkeellelähdössä tuntuu kuin luistonesto olisi jotenkin karkeatoiminen, varmaan johtunee siitä, että se todellakin antaa pyörän pyörähtää sutia ennen kuin rajoittaa tehoa.

Käsittääkseni tuo kuitenkin toimii tehoa rajoittamalla.

Mitenhän se tehoa muuten btw. rajoittaa, koska seoksia nyt ei voi paljon rukata, sytytystä toki voi myöhäistää jonkin verran, kaasuläppä on vaijeritoiminen.

Ja todella liukkaalla pinnalla tehoahan joudutaan rajoittamaan todella paljon, elikäs kun kiihdyttää, niin se keltanen valo vilkkuu aivan jatkuvasti, mutta ei kai se pyörää jarruttamallakaan voi sitä tehdä, vai voiko? Ei tuntuisi kovin loogiselta, tai no, en minä tiedä.

Ohjekirjassa mainitaan vain, että tietokone mittaa kaikkien pyörien pyörimisnopeutta, ja tasaa pyörimisnopeudet. Muuta siinä ei tainnut olla. En muista sanatarkasti, mutta jotenkin noin.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Hanki kunnon renkaat.

Ei se luistonesto oikeen pääse toimimaan kunnolla edes aivan pienillä nopeuksilla, kun se mittaa pyörien keskinäistä nopeutta.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Volitans
Hanki kunnon renkaat.

Ei se luistonesto oikeen pääse toimimaan kunnolla edes aivan pienillä nopeuksilla, kun se mittaa pyörien keskinäistä nopeutta.




Renkaat sinällään on aivan kelvolliset, kunhan malttaa ajaa siististi, mutta tällä kelillä tuo ylämäki on kuin jäädytetty ja kaikki joutuu ottamaan ns. vauhtilähtöjä.

Sen kyllä olen huomannut, että l-esto toimii kunnolla vasta auton liikkuessa, sen jälkeen ei todellakaan paraskaan rattimies pysty yhtä hyvään kiihdytykseen vähänkään liukkaammalla.

Mutta nyt rupesi kiinnostamaan myös mosen laitteen toimintaperiaate. Jos ajatellaan, että autossa on 170hv tehoa ja liukkaaseen tienpintaan sitä voi päästää vaikkapa 10hv, niin ei kai tehoa voi jarruttaa noin paljon moottorinohjausyksikön toiminnoilla. Vaan periaatteessa ainut vaihtoehto on jarru, mutta onko moisessa mitään järkeä, siinähän menisi yhden talven ajan kolmet levyt ja palat...

Vai voiko moottorinohjausyksikkö säätää tehonmuutosta noin paljon, varsinkin kun kaasuläppä on mekaanisella vaijerilla.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija

Tasauspyörästön takia juuri se herkimmin sutiva pyörä alkaa sutimaan ja pitävämpi pyörä lopettaa vetämisen. Tällöin varmaan luistonestojärjestelmä jarruttaa hiukan sutivaa pyörää, jolloin vetoa siirtyy kummallekin vetävälle renkaalle, eikä vain toiselle. Manuaalisesti tuota voi yrittää tehdä takavetoisella autolla käsijärrulla, tai jarrulla etupyörille etuvetoisessa – voi joskus auttaa.

Vierailija
JuurikinNiin
Volitans
Hanki kunnon renkaat.

Ei se luistonesto oikeen pääse toimimaan kunnolla edes aivan pienillä nopeuksilla, kun se mittaa pyörien keskinäistä nopeutta.




Renkaat sinällään on aivan kelvolliset, kunhan malttaa ajaa siististi, mutta tällä kelillä tuo ylämäki on kuin jäädytetty ja kaikki joutuu ottamaan ns. vauhtilähtöjä.

Sen kyllä olen huomannut, että l-esto toimii kunnolla vasta auton liikkuessa, sen jälkeen ei todellakaan paraskaan rattimies pysty yhtä hyvään kiihdytykseen vähänkään liukkaammalla.

Mutta nyt rupesi kiinnostamaan myös mosen laitteen toimintaperiaate. Jos ajatellaan, että autossa on 170hv tehoa ja liukkaaseen tienpintaan sitä voi päästää vaikkapa 10hv, niin ei kai tehoa voi jarruttaa noin paljon moottorinohjausyksikön toiminnoilla. Vaan periaatteessa ainut vaihtoehto on jarru, mutta onko moisessa mitään järkeä, siinähän menisi yhden talven ajan kolmet levyt ja palat...

Vai voiko moottorinohjausyksikkö säätää tehonmuutosta noin paljon, varsinkin kun kaasuläppä on mekaanisella vaijerilla.




Kyllä jarru on ainut vaihtoehto. Luistonestoissa ja ajonvakautuksisa säädellään nimen omaan pyöräkohtaisesti vetoa/jarrua. Moottorijarru vaikuttaa miten milloinkin riippuen kitkasta. huom. se tasaupyörästö.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7656

Miksei nykyajan henkilöautoihin asenneta tasauspyörästölukkoja? Auttaisi 10 kertaa paremmin liikkeellelähdössä, kuin nuo luistonestot. Lukkoperä on niin vanha keksintö, ettei sen pitäisi mikään ylivoimainen olla. Se on paljon yksinkertaisempi kuin nuo kaiken maailman luistonestolaitteet.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
pkinnune
luistonesto vai sutimisenesto?



Jaa, traction control.

Kun traction on pito, niin en tiedä. Eikö pyörän luisto ja sutiminen ole kutakuinkin sama asia?

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

kuinka näitä mitä ihmeellisimpiä lisälaitteita ilman ollaankaan tultu toimeen?

jos sutii on liikaa tehoa...osta 1200L larvatsalo gogo

toisen polven pilkkuvirhe

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
sinnipirtti
kuinka näitä mitä ihmeellisimpiä lisälaitteita ilman ollaankaan tultu toimeen?

jos sutii on liikaa tehoa...osta 1200L larvatsalo gogo




Ja minähän lopetin aloitukseni näin:

Niin, tällainen aloitus, nyt vain trollivapaata keskustelua aiheesta.

Eli peukalot perseeseen ja kevattä odottelemaan!

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Alex
Seuraa 
Viestejä486

Hyvä luistonesto on riittävä korvike lukkoperälle.

Kannattaa muistaa, että luistonestojakin on erilaisia, on hyviä, huonoja ja siltä väliltä. Yleensä parhaat luistonestot löytyvät takavetoisista, joissa sitä on pisimpään kehitetty ja joissa siitä on eniten hyötyä.

Luistonestolla varustettu takavetoinen auto lähtee mäestä ilman ongelmia. Järjestelmä jarruttaa sitä pyörää, joka pyrkisi sutimaan. Kuluttaa jarruja, mutta toimii moitteetta.

JuurikinNiin
pkinnune
luistonesto vai sutimisenesto?



Jaa, traction control.

Kun traction on pito, niin en tiedä. Eikö pyörän luisto ja sutiminen ole kutakuinkin sama asia?


Eikö sutiminen ole vain sutiminen,mutta luistaminen vaikka sivuttain tapahtuvaa..mun ooppelissa on vaan se TC nappi mut ei se tietty kylki edellä menemistä estä,mut ajonvakautus taas eri asia?

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1578

Ajelin tässä mökille joulun maissa ja tiellä oli alun toistakymmentä senttiä lunta. Kytkin ajovakauden hallinnan ennakoiden pois päältä ja ajelin lumi komeasti pölisten perille. Auton ohjaamiseen joutui kyllä tekemään huomattavasti tavallista enemmän töitä, kun auto veteli sinne tänne.

Kokeilin sitten vastaavassa tilanteessa ajovakauden hallinta päällä, ja siihen hyytyi, sillä järjestelmä nollasi vetotehot. Olen miettinyt, että liukkailla ja lumikeleillä Suomessa tarvittaisiin vain tasauspyörästön lukon korviketta, joka varmistaisi, että molempien pyörien veto säilyisi. Vedon määrää voi kuljettaja säätää sitten kaasupolkimella.

Vanha jäärä

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7656
Alex
Hyvä luistonesto on riittävä korvike lukkoperälle.

Kannattaa muistaa, että luistonestojakin on erilaisia, on hyviä, huonoja ja siltä väliltä. Yleensä parhaat luistonestot löytyvät takavetoisista, joissa sitä on pisimpään kehitetty ja joissa siitä on eniten hyötyä.

Luistonestolla varustettu takavetoinen auto lähtee mäestä ilman ongelmia. Järjestelmä jarruttaa sitä pyörää, joka pyrkisi sutimaan. Kuluttaa jarruja, mutta toimii moitteetta.


En suoraansanoen ymmärrä noita nykyajan värkkejä. Miksi pitää laittaa henkilöautoihin tuollaisia monimutkaisia ja kalliita luistonestoja, kun wanha ja yksinkertainen lukkoperä on teknisesti parempi? "Riittävä korvike"? Millä tavalla riittävä? Miksi pitää korvata teknisesti toimiva laite jollain "riittävällä korvikkeella", kun lukkoperä on kuitenkin se paras mahdollinen.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7656
Vanha jäärä

Olen miettinyt, että liukkailla ja lumikeleillä Suomessa tarvittaisiin vain tasauspyörästön lukon korviketta, joka varmistaisi, että molempien pyörien veto säilyisi. Vedon määrää voi kuljettaja säätää sitten kaasupolkimella.

Miksi vain "korviketta" tarvitaan? Eikö oikea päälle/pois kytkettävä lukkoperä olisi paras kaikista?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat