Luiden murtuminen / kätisyys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Alkoi vaan mietityttämään, kun minulla on ollut luunmurtuma oikeassa kädessä viimeisten 20v aikana kolmesti ja olen oikeakätinen, niin onko asioilla kenties jokin yhteys.
Kaksi murtumista olivat seurauksia kaatumisesta liukkaalla, ja kolmas työtapaturma.
Työtapaturman aiheuttama murtuma oli oikeassa kädessä kätisyydestäni johtuen, mutta mites ne kaatumiset?
Muilla samanlaisia kokemuksia, tai kertomuksia?
Mielipiteitä? Mutuilua?

Kommentit (5)

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011

Huono luusto?

Olen kaatunut/runnonut itseäni satoja kertoja, ja ainoa luunmurtuma minulla tuli tahallisesta nyrkin pamauttamisesta kovaan pintaan ja sekin oli hiusmurtuma.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Vierailija

Kyllähän tuosta on mahdollista vetää yhteys kätisyyteen sen osalta, että koska oikea kätesi on vahvempi käsi, otat todennäköisimmin asioista ja esineistä sillä mieluummin kiinni kuin vasemmalla, jolloin myös kaatuessa refleksinomaisesti se ainakin altistuu suuremmalle rasitukselle.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011

Nyt kun tarkastin, niin näyttää siltä että oikeassa kädessäni on noin 10% enemmän arpia. Itseasiassa tuntuu siltä että vasen käsi kärsisi enemmän, ainakin viimeisimmät tapaturmat olivat vasempaan molemmat, kun yleensä oikealla kädellä pitää puukkoa kädessä...

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Vierailija

En omia murtumiani ainakaan pistä huonon luuston piikkiin.
Kestääkö pikkusoren luusto n 50kg painoa? Ei ainakaan minun tapauksessani kestänyt.
Eikä muuten kestänyt kämmenselässä rystysen ja ranteen välillä kulkeva luu (myöspikkusormen) 70kg painoa.
Molemmat painot tulivat sitten kertaiskulla ja jäätynyttä maata vasten.
Työtapaturmassa sitten n 140hv diesel vei voitoin ranteen luustosta.

Uusimmat

Suosituimmat