Miten kouluissanne on evoluutiota teille opetettu?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kertokaa kokemuksianne. Minä kerron omani, pikapuoliin. Kukaan ei mätsää minun kokemuksiini, takaan sen. Te voitte kirjoittaa nimimerkin suojasta, minä olen kuitenkin tunnettu ja tunnistettu.

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Erikoista, ei ole minullakaan minkäänlaista mielikuvaa evoluution opetuksesta. Koulut on hyvinkin ilmeisesti käyty Pacanuksen kanssa samoihin aikoihin. Kai minä nyt jotain muistaisin, jos se olisi opetussuunnitelmaan kuulunut.

Arvelen että on ohitettu jonkinlaisena kuriositeettina, Darwinin nimen muistan mainitun, samoin teoriansa.

Jo pikkupoikana lainasin kirjastosta muistikuvani mukaan jo silloin vanhoja kirjoja, katselin dinosaurusten piirrettyjä kuvia, luin maapallon eri aikakausista, kehityksestä ja fossileista jne. Myöhemmin kiinnostuin antropologiasta. Eli olin kyllä asiasta tietoinen. Mutta koulussa, ei mitään minkä vielä muistaisin. Toisaalta vielä, jos olisi tullut esiin jokin ristiriita aiemmin lukemani kanssa, sen luultavimmin kyllä muistaisin.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Kehityksestä kyllä paljon puhuttiin, mutta ei oikein osattu kylliksi korostaa, että kyse on sopeutumisesta. Tokkopa opettajat aina itsekään oikein ymmärsivät. Lukion biologian Mendelöinnit avasivat kyllä silti omat silmäni ymmärtämään, ettei kyse ole mistään yliluonnollisesta ilmiöstä.

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
Pinky&Brain
Kerrottiin että Darwin ja Mengele kokeili kaikenlaista hassua Kotkanpesässä.

Suurinpiirtein jotain tollasta se oli lukiossa ja yläasteella... Toisaalta...
Pelkäänpä, että olin hyvin, hyvin juovuksissa ja ganjoissa tms. tuolloin.

Yliopistossa ekologian ja evoluutiobiologian luennoilla evoluutiosta yllättäen kyllä jotain melko asiallistakin sitten muistaakseni jo puhuttiinkin. Saatan kyllä muistaa väärin.

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Vierailija

Joku häiskä kävi purjehtimassa ja keräili kuolleita lintuja. Ja kiviä. Elukat siellä saarella näytti hienoilta. Kaikki linnut näytti samoilta.(kuvassa) Sitten se tunki taskut täyteen kiviä. (Varmaankin sitä varten, jos laiva uppoaa niin ei jää haiden ruoaksi)

Ja ihminen on tullut apinasta tai jotain, mutta kesti tosi kauan.

asdf
Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005

Peruskoulusta muistan jonkun kirahviesimerkin, joka selitettiin niin, että kun puiden alaoksilla ei ollut enää tarpeeksi ruokaa, kirahvien kaulat alkoivat seuraavilla sukupolvilla kasvaa. Lukiossa oli vastaava esimerkki, mutta sieltä sentään kerrottiin, että pitkäkaulaisimmat jäivät henkiin muita paremmin. Mutaatioista, niiden yleisyydestä ja niiden merkityksestä pitkillä ajanjaksoilla ei juuri puhuttu. Samaten kehitys vesieläimestä maaeläimeksi käsiteltiin yhden oppitunnin aikana.

Peruskoulun oppien jälkeen evoluutio vaikutti lähinnä taikuudelta, mutta lukioaikana sen ymmärsin ihan mahdolliseksi, vaikkei luonnon lakeja rikottaisikaan. Se koko opetuksesta jäi mieleen, kuten oikeastaan koko peruskoulusta ja pääosin lukiostakin, että kaikki opeteltiin puoliulkoa ja seuraavia kokeita ajatellen, ei niinkään siksi, että ymmärrettäisiin, mistä on kyse.

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
asdf
Peruskoulusta muistan jonkun kirahviesimerkin, joka selitettiin niin, että kun puiden alaoksilla ei ollut enää tarpeeksi ruokaa, kirahvien kaulat alkoivat seuraavilla sukupolvilla kasvaa. Lukiossa oli vastaava esimerkki, mutta sieltä sentään kerrottiin, että pitkäkaulaisimmat jäivät henkiin muita paremmin. Mutaatioista, niiden yleisyydestä ja niiden merkityksestä pitkillä ajanjaksoilla ei juuri puhuttu. Samaten kehitys vesieläimestä maaeläimeksi käsiteltiin yhden oppitunnin aikana.

Se hyvä puoli tuollaisesssa pintapuolisessa ja suorastaan täysin väärän kuvan koko ilmiöstä nimeltä evoluutio antavassa "opetuksessa" on, että jää enemmän aikaa opiskella ruotsia.

Valintapaine, sopivimman, ei vahvimman, selviytyminen, ajanjaksojen käsittämätön pituus ja mutaatiot. Ja etenkin se, että prosessi on koko ajan käynnissä ja se on päämäärätön. Kyseessä ei siis ole jokin menneisyydessä vallinnut mystinen tapahtumaketju, joka on päämäärähakuisesti johtanut ihmiseen. Siinä joitain asoita, joita pitäisi opettaa ja painottaa.

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Vierailija
asdf
Se koko opetuksesta jäi mieleen, kuten oikeastaan koko peruskoulusta ja pääosin lukiostakin, että kaikki opeteltiin puoliulkoa ja seuraavia kokeita ajatellen, ei niinkään siksi, että ymmärrettäisiin, mistä on kyse.

Et ole ainoa tuolla tuntemuksella. Matematiikan opiskelukin jäi aikoinaan hieman vajaaksi, koska soveltamisesta ei annettu opetusta. Minkä helvetin takia ei, sehän tekee mielekkyyden ja on kaikkein vaikeinta koko jutussa?

Tosin siellä perus... eikun minä kävin oppikoulun, oli hyvä matematiikanopettaja, vielä pidettykin. Siinä pyrittiin asioiden sisäistämiseen. Muistan hyvin hänen erittäin monta kertaa sanoneen: "X", kerropa taas miksi noin ei voi tehdä? Ja minä, "X", pomppasin pystyyn ja kerroin, että summasta ei supisteta. Mutta siinäkin kerrottiin vain ettei noin sovi tehdä, eikä sitä miksei voi. Tai kyllä sekin taisi tulla ilmi. Ehkä sekin olisi pitänyt kerrata aina uudelleen, että se ymmärrys olisi sisäistynyt, niille vähemmän omaksuneillekin.

Ja tästä sääntöjen omaksumisesta on vielä todella pitkä matka soveltamisen osaamiseen. Sitäkin on sittemmin tullut juuri omiksi tarpeiksi, mutta miksi se on jätetty niin vähälle huomiolle? Koulunkäynti olisi varmasti monelle teini-ikäiselle huomattavasti helpompaa, jos tiedolle voitaisiin osoittaa käyttötarkoitus jo sen opettamisen yhteydessä. Eihän se ole aina ja joka hetki opiskelussa mahdollista, mutta moni koulunsa päättänyt ei vieläkään osaa soveltaa tietämystään juuri lainkaan.

Reaven
Seuraa 
Viestejä38
Liittynyt17.11.2010

Ei kyllä peruskoulusta ole kovinkaan paljoa muistikuvia evoluutiosta myöskään tällä suunnalla. Edellämainittu kirahvi-esimerkki soitti jonkin verran kelloa, mutta enemmän muistikuvia allekirjoittaneella on Raamatun luomiskertomukseta. Tosin en kyllä muista koskaan pitäneeni sitä varsinaisesti totena... Jonkintapainen evoluutio/kehittyminen on siis ilmeisesti jossain vaiheessa opetettu ns. oikeaksi syntyhistoriaksi. Mikä sinänsä on melko yllättävää, kun ottaa huomioon kuinka vanhoillisiksi nykyisin tiedän monet ala- ja yläasteen opettajat.

Enemmän muistikuvia kehityksestä ja evoluutiosta on oikeastaan vapaa-ajalta. Olin nuorena kova dinosaurusfani ja sitä myöten tuli monien lajien kehitykset ja aikakaudet tutuiksi.

Nopeasti kun aiemmat kommentit lukaisi, niin tuli pakostakin se kuva, että suurella osalla on ensikosketus ja -oppiminen evoluutioon tapahtunut vapaa-ajalla ja oman kiinnostuksen kautta...

People are about as happy as they make up their mind to be.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Itsellä on peruskoulusta kymmenisisen vuotta. Omana aikanani ala-asteella ei puhuttu oikeastaan mitään. Ylä-asteella taisi biologia opettajan jotain selittäneen, että joskus luultiin kirahvien venyneen kun ne kurkottivat oksiin, joka oli mieletön väite. Evoluutiosta ei oikea puhuttu siis missään vaiheessa, korkeintaan saatettiin mainita. Ala-asteella uskonto kyllä riittii, aamuisin laulettiin "herran kädellä" ja opiskeltiin raamattua. Ylä-asteella uskonto oli melko vähäistä, enemmänkin jotain elämänkatsomusta. Jotain siellä sitten homoden normaaliudesta höpistiin ja vastaavaa.

Näin myöhemmin kun miettii, niin tajuaa koulun olleen melkoinen aivopesulaitos. Monilla opettajila oli halu levittää omaa ajatusmaailmaanasa ja iso osa oli välinpitämättömiä lapsien tulevaisuudesta. Osa opettajista taisi myös osallistua oppilaisen alistamiseen ja nöyryyttämiseen, vaikka ei se tietenkään mitään erityisen näkyvää ollut. Tiettyjä oppilaita myöskin suosittiin, heitä kannustettiin ja tuettiin erityisen paljon. Osa opettajista myöskin muuttui aivan erilaiseksi kun he toimivat opettajina, muuten mukavalta vaikuttava ihminen saattoi olla täysin mielipuolinen mielipiteiltään. Eräskin opettajan kanssa tuli riittaa, kun ei hyväksnyt esimerkiksi sitä, että minun mielestäni eläimet osaavat ajatella. Nykyään olen tajunnut, että niitä sellaisia ihmisiä kutsutaan humanisteiksi. Kaikenlaista sakkia se yliopistokin puskee sisältään muutamassa sukupolvessa tulleet laitoksissa jo sisäsiittoisiksi. Kuvittelin joskus pitäväni opettajia ihan normaaleina, mutta nykyään ne tuntuvat olleen melko epämääräistä sakkia suurin osa. Itsekin olin matemaattisesti jo taitavampi kuin ala-asteen opettaja, niin se kertoo loogisen älykkyyden tasosta.

Vierailija

Eipä tosiaankaan ole kovin kummoista mielikuvaa aiheesta. Koulun biologiassa keskityttiin enemmänkin nykyisen luonnon eliöihin ja toimintaan. Vasta lukiossa käsiteltiin geenejä, perimää ja luonnonvalintaa, mutta evoluutioon ei perehdytty tavattoman syvällisesti. Darwin toki mainittiin. Luonnollisesti evoluutio oli minulle selviö, dinosaurukset kun ovat kiinnostaneet niin kauan kun mitään muistan.

Vierailija
Kampasimpukka
Joku häiskä kävi purjehtimassa ja keräili kuolleita lintuja. Ja kiviä. Elukat siellä saarella näytti hienoilta. Kaikki linnut näytti samoilta.(kuvassa) Sitten se tunki taskut täyteen kiviä. (Varmaankin sitä varten, jos laiva uppoaa niin ei jää haiden ruoaksi)

Hikari

Vierailija
Pinky&Brain
Kampasimpukka

Hikari

Elähä ny. Sain minä kerran bioloogiasta ysinkin.

Kun tämä immeinen opetti bioloogiaa ja maantietoa ja minulla aina maantieto huiteli yli yhdeksikön. No sitten yksi päivä tupsahti sieltä bioloogian kokeesta se kutonen ni esitteli sitä koko luokan edessä. Ja vielä kertoili, että parempi numero pitää saada, kun tuo maantietokin menee niin hyvin. Karmeet traumat jäi.

Siittä sitten sisuuntuneena sainkin seuraavassa bioloogian kokeessa yhdeksikön. (ja maantiedosta kuutosen)

Suuttu vietävästi pirulauta.

On se kumma vaik tekee mitä pyydetään ni ei kelpaa.

(Ai niin tais jotain mumista, että antaa olla)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat