Oliko psykoterapiasta hyötyä?

Seuraa 
Viestejä1641
Liittynyt16.11.2005

Jossain on muistaakseni väitetty, että psykoterapiatkin ovat suunnilleen yhtä toimivia kuin plasebo. Paljon ihmisiä niissä kuitenkin käy joten mikäs on kävijöiden arvio?

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Sivut

Kommentit (56)

Japetus
Seuraa 
Viestejä9008
Liittynyt20.6.2009

Riippuu vaivasta, mutta melko olemattomaksi hyöty jää, ellei jo etukäteen usko siihen. Hoidot, joissa potilas pakotetaan terapiaan, eivät tuota kuin hallaa.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Psykoterapia ja terapia yleensä on itsensä kusettamista.

Ja itsensä kusettamisen on havaittu olevan positiivisia vaikutuksia siinä kehyksessä jolla ihminen haluaa asioita tutkailtavan.

Todellisuudessahan joku elämä, kuolema, ilo ja suru ovat täysin merkityksettömiä tiloja.

Ei millään ole oikeasti mitään merkitystä. Kyse ei ole edes mistään angstista, vaan objektiivisuudesta jota ihminen haluaa kutsua sairaudeksi.

Ei Nirvanakaan ole mitään. Ei yhtään mitään. Kokonainen uskonto _ei minkään_ päällä.
Päälle ripaus mystiikkaa jotta ihminen jaksaisi jahdata _ei mitään_

Simplex
Seuraa 
Viestejä2709
Liittynyt26.1.2010

Psykoterapiasta saattaa olla paljonkin hyötyä - Jos lähtökohdaksi otetaan se, että ajatuksilla ja mielikuvilla on merkittävä vaikutus elämäämme, kokemuksiimme ja terveyteen, ja siihen millaisia merkityksiä annamme tapahtuville ja tapahtuneille asioille.

Onko psykoterapia plaseboa vai ei. Psykoterapialla on mahdollista vaikuttaa henkilön ajatusmaailmaan niin, että jokin traumaattinen tapahtuma saa toisenlaisen, vähemmän traumaattisen merkityksen "Ei ole koskaan liian myöhäistä saada onnellista lapsuutta". Samoin psykoterapialla on mahdollista vaikuttaa siihen, kuinka henkilö toimii tietyissä tilanteissa ja millaisen merkityksen henkilö antaa tapahtumille.

Jos psykoterapian tarpeen takana on jokin lievä ongelma, siihen ei välttämättä tarvita terapiaa. Jo asiasta keskusteleminen ja uusien näkökantojen etsiminen asiaan saattaa auttaa. Hankalissa tapauksissa asiantuntijan kanssa keskusteleminen ja virallinen terapia saattaa olla tarpeen. Molemmissa tapauksissa kuitenkin kyse on siitä, että henkilö itse muuttaa omia ajatuksiaan ja maailmankuvaansa.

Lisäys:

eskimo
Aiheeseen liittyen kannattaa lukea tämä:
http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/11889 ... itti-pelon

Erittäin mielenkiintoinen juttu.

Tässä eräs hyvä esimerkki plasebo-vaikutuksesta: Jos sinua alkaa tehdä pahaa katsoessasi videota, plasebo-vaikutus toimii

Eric Mead: The magic of the placebo:
http://www.youtube.com/watch?v=Cb_6PPBJJB8

Tässä pari mielenkiintoista videota plasebo-ilmiöstä ja sen sovelluksesta lääketieteessä:

The Strange Powers of the Placebo Effect:
http://www.youtube.com/watch?v=yfRVCaA5o18

Stuff They Don't Want You to Know - The Placebo Effect and Pharmaceutical Companies:
http://www.youtube.com/watch?v=v_feOG94IAs

Vierailija
jees

Aika tiukka kanta, kun terapialla on sairauden tai vamman parantamiseksi annettavaa hoitoa. Oletko yleensäkin sairaudenhoidon vastainen?

Vierailija
jees
Niin. Herättää kysymyksen; onko akuutissa tilanteessa soveliasta edes lääkitä, (masennuslääkkein) vai voidaanko negatiivisia oppimisprosesseja jopa vahvistaa?

Määrittele "akuutti tilanne".

Masennuslääkkeethän vaikuttavat vasta (viikkojen) viiveellä.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
emp
jees

Aika tiukka kanta, kun terapialla on sairauden tai vamman parantamiseksi annettavaa hoitoa. Oletko yleensäkin sairaudenhoidon vastainen?

Ai olenko itsensä kusettamista vastaan? Moniulotteinen kysymys johon en voi antaa yksiselitteistä vastausta.

Jos nyt lähdet fysiologisiin vammoihin, niin minä en.

Vierailija
jees

Jos nyt lähdet fysiologisiin vammoihin, niin minä en.

No niidenkin hoitamista vain satutaan kutsumaan terapiaksi (esim. fysioterapia, geeniterapia). On myös vaikkapa puheterapiaa, toimintaterapiaa, ravitsemusterapiaa...

Vierailija
jees
Carloz
jees
Niin. Herättää kysymyksen; onko akuutissa tilanteessa soveliasta edes lääkitä, (masennuslääkkein) vai voidaanko negatiivisia oppimisprosesseja jopa vahvistaa?

Määrittele "akuutti tilanne".

Masennuslääkkeethän vaikuttavat vasta (viikkojen) viiveellä.

En voi uskoa että kysyt tuollaisia.

Eli sinulla ei ole tietoa. No, maallikkohan minäkin olen.

Vaimoni kertoo joskus hauskoja ja toisinaan taas vähemmän hauskoja esimerkkejä tapaamistaan potilaista (potilassalaisuuden tietenkin säilyttäen). Kuulemma yksi yleisimmistä väärinkäsityksistä, joita potilailla on masennuslääkitystä koskien, on se, että sen pitäisi vaikuttaa heti "sormia napsauttamalla". Pettyneitä ollaan, kun vaikutus ei olekaan välitön.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Carloz
Eli sinulla ei ole tietoa. No, maallikkohan minäkin olen.

Vaimoni kertoo joskus hauskoja ja toisinaan taas vähemmän hauskoja esimerkkejä tapaamistaan potilaista (potilassalaisuuden tietenkin säilyttäen). Kuulemma yksi yleisimmistä väärinkäsityksistä, joita potilailla on masennuslääkitystä koskien, on se, että sen pitäisi vaikuttaa heti "sormia napsauttamalla". Pettyneitä ollaan, kun vaikutus ei olekaan välitön.

Jaahas. Täällä taas kaksi vaatii tarkempia termejä.

Sovitaanko että jos tilanne on päällä. Akuutti tai krooninen. Ehkä pitäisi vielä kattaa idiopaattinen, muttei nyt millään jaksaisi.

Mutta mä en nyt jaksa taaskaan sun olkinukkeiluasi.

Vierailija
jees

Mutta mä en nyt jaksa taaskaan sun olkinukkeiluasi.

Olkinukkekortti on kuin natsikortti - niin helppo vetää, kun argumentit loppuvat kesken. Mutta tosiaan, en minäkään sinun trollailuasi jaksa tämän enempää tänään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat