Glutamiini

Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Kuulemma sopii hyvin
- lihaksien ja
- vatsan "korjauksiin"
- stressin hoitoon
- ?

MUTTA sopiiko myös jos on
- sokeriherkkyyttä "insuliiniresistenssiä" (korkee kortisoli) ideana jos vaikka
siksi maksan mahdollisen alhaisen glykogeenivaraston täydentämiseen ja siten unta antamaan?

http://en.wikipedia.org/wiki/Glutamine

Kokemuksia, kommenttia, kiitos!

Don't give up!

Kommentit (8)

MLT
Seuraa 
Viestejä571
Liittynyt18.9.2009

Aika monet urheilun "palautus" tuotteet sisältävät glutamiinia, itsekin olen sellaisenaan kokeillut ja ei se ainakaan haittaa, hyötyä on hivenen vaikea todentaa. Vatsan (tai jos oikein muistan niin ohutsuolen) palautumista se kyllä edistää esim. sekamelskan jäljiltä.

Stressistä ei tietoa.

Vierailija

Lähtökohtana voidaan pitää, että ilman puutostiloja kaikki aineet jotka eivät löydy lääkeaine- tai huimausainelistalta, eivät anna havaittavia vaikutuksia. Glutamiinia saa muiden aminohappojen ohella lähes kaikista proteiinivalmisteista.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Glutamiini aiheutti mulle muutama vuosi sitten lyhyeksi aikaa jotain kummallisia hormonaalisia muutoksia, ja tiettyjä muutoksia näkyy kasvoissa vieläkin. Olokin muuttui kummalliseksi, joka tosin tapahtui kun vaihdoin eräästä merkistä toiseen, joten ehkä myös mahdollista että kyse oli jostain kontaminaateista. Muutokset viittaavat kuitenkin johonkin kasvuhormonin (minkä toimintaan glutamiinin sanotaan vaikuttavan) toimintahäiriöön.
Tajusin koko jutun paremmin vasta jälkikäteen, hyvän aikaa kun olin jo lopettanut käytön omituisen olon takia.

Kokemukseen perustuva suositukseni kaikille: Harkitkaa pitkään ennenkö alatte käyttämään

Pyytäisin myös kertomaan omista kokemuksista, jos kukaan on kokenut mitään vähänkään samankaltaista.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
μOR
Glutamiini aiheutti mulle muutama vuosi sitten lyhyeksi aikaa jotain kummallisia hormonaalisia muutoksia, ja tiettyjä muutoksia näkyy kasvoissa vieläkin. Olokin muuttui kummalliseksi, joka tosin tapahtui kun vaihdoin eräästä merkistä toiseen, joten ehkä myös mahdollista että kyse oli jostain kontaminaateista. Muutokset viittaavat kuitenkin johonkin kasvuhormonin (minkä toimintaan glutamiinin sanotaan vaikuttavan) toimintahäiriöön.
Tajusin koko jutun paremmin vasta jälkikäteen, hyvän aikaa kun olin jo lopettanut käytön omituisen olon takia.

Kokemukseen perustuva suositukseni kaikille: Harkitkaa pitkään ennenkö alatte käyttämään

Pyytäisin myös kertomaan omista kokemuksista, jos kukaan on kokenut mitään vähänkään samankaltaista.

Hyvä, itsekkään en sitä aloittanut kun ois vaan "korvike" mun tilanteessani "insuliiniresistenssissä" ja epäilyssäni kasvuhormonin vajeelle ja tästä odotan aikaa endokrinologin juttusille.

Toisissa olosuhteissa oisin ehkä vatsan limakalvojen vahvistukseen kokeillut?

Don't give up!

Vierailija

Glutamiini on yksi olennaisista aminohapoista. Jos syö jotakin proteiinipitoista, ei sen saannilta voi todennäköisesti välttyä.

deezee
Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt6.6.2011
Bushmaster
Glutamiini on yksi olennaisista aminohapoista. Jos syö jotakin proteiinipitoista, ei sen saannilta voi todennäköisesti välttyä.

Imeytymishäiriöiden ja ruokavaliorajoitteiden tapauksessa ja tietyissä erityistilanteissa joitakin ravintoaineita saattaa silti olla hyödyllistä ottaa normaalin ravinnon ohella.

Aminohapot joutuvat kilpailemaan toisten aminohappojen kanssa kyytiavusta päästäkseen aivoveriesteen läpi. Jos syö tasapuolisesti ja "oikein", jotkut tärkeät aminohapot voivat jäädä silloin alakynteen. Tryptofaani on yksi näistä häviäjistä. Glutamiinikin näyttää tehoavan parhaiten stressinhallintaan ja muihin GABA-pohjaisiin mielialan säätelyihin silloin, kun siitä on hetkellisesti ylitarjontaa.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Muistaakseni joku Pakkiksessa mainitsi että jos treenaa rankasti, lihakset ryöväävät tarvitsemaansa glutamiinia suolistoepiteeleistä, ja tämä johtaa joskus kovaa treenaavilla pierutautiin ja flunssakierteeseen kun suoliston suojamuurit pettävät. Glutamiinilisä kait auttaa ehkäisemään tätä ilmiötä.

Uusimmat

Suosituimmat