Unirytmi

Seuraa 
Viestejä1355
Liittynyt10.8.2010

Milloinkas arvoisat palstalaiset vetelevät sikeitä? Itse tunnun olevan täysin yöeläjä. Ennen kahta on turha edes yrittää käydä maate, yleensä tulee valvottua jonnekin neljän-kuuden hujakoille. unta riittää sitten jonnekin puolille päivin. Joskus aikoinaan tuli tehtyä aamuvuoroa puoli vuotta putkeen, kuudelta töihin eli viideltä herätys. Ei kääntynyt rytmi silloinkaan, vaikka olin nukkumatta päiväunia. Aamuvuoroa tehdessä väsytti armottomasti jonnekin neljään-viiteen saakka päivällä, sitten iltaa kohden sitä aina piristyi ja nukkumaanmeno oli yhtä tyhjän kanssa ennen klo kahta. Oikeastaan aika rasittava rytmi muun elämän kannalta. Olenkin koettanut mm. liikuntaa, ruokaa, melatoniinia, gabaa sekä jopa mirtatsapiinia lyhyitä kuureja. Kyllähän niiden avulla rytmin sai muokattua, mutta se alkaa aina automaagisesti kääntymään kohti yörytmiä. Hyviä ideoita otetaan vastaan.
Hupsis, tänään menikin sitten vähän pitkäksi, kello on jo seiska. Täytynee jättää yöunet tältä päivältä väliin niin päässee ensi yönä jo puolilta öin nukkumaan..

Muoks: Jos sattuu käymään niin, että tukevan aterian jälkeen tulee uni esim klo yhdeksältä illalla, sitä herää joskus kahden aikaan yöllä täysin pirteänä.. Ei ole helppoa Tästä voi ainakin sen päätellä, etten tarvitse enempää unta kuin sen noin viisi tuntia vuorokaudessa. Jos satun nukkumaan yli seitsemän tuntia putkeen, en oikein enää herää koko päivänä, vaan päivä menee horroksessa.

Mielipiteeni voi muuttua, muttei se tosiasia, että olen oikeassa.
http://www.youtube.com/watch?v=1orMXD_Ijbs

Kommentit (8)

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Illan virkku, aamu torkku, mutta nykyään on valitettavasti kääntynyt vielä
"kynttilän polttamiseksi" molemmista päistä eli herään liian aikaisinkin!

Don't give up!

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

aamuvuorot vuorotöitä tehdessä on ongelma.Muuten pärjää vähällä unella,mutta tuo 3.00-5.00 lienee ihmiselle tärkeää uniaikaa.
Samoja kokemuksia muutenkin kuin aloittajalla...voihan sitä nukahtaa,mutta herää vaikka yöllä 2.00 kun pitäis nukkua sinne aamuvuoron herätykseen asti.
Kaikki keinot tullut kokeiltua.Ei armeijassakaan illan virkkuus poistunut.Mutta siellä nyt ei vähästä unesta kärsinytkään kun sai nukkua aamu viiden yli.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Vastausvaihtoehdoissa on nyt minusta aamuvirkut unohdettu kokonaan, jos varhaisin heräämisvaihtoehto on "ennen yhdeksää"!

Muutenkin vastausvaihtoehdot on vähän epämääräisesti määritelty. Kun kaksi muuttujaa (nukkumaanmenoaika ja heräämisaika) on yhdistetty samaan, lienee vaihtoehtoja mahdoton saada kaikenkattaviksi. Tavallista pidempiä tai lyhyempiä unia nukkuvat ainakin joutuvat vaikeuksiin vaihtoehtojen kanssa.

Yksiselitteinen kysymys voisi olla, että milloin on yöunesi puoliväli, ja vaihtoehdot tyyliin: 22-00, 00-02, 02-04...

Tässä vaan tämmöinen insinöörin lähestymistapa...

Itse menen nukkumaan 22-23 ja herään 06-07. Ehkä pari kertaa kuussa yllättäen nukuttaa enemmän ja herään 07-08:30. Minulla on aina ollut vahva unirytmi, ja puoleen yöhön valvominen on aina tehnyt tiukkaa.

Vierailija

Nukun kun väsyttää.
"Yöihmisenä" voin ottaa torkut iltapäivälla työn jälkeen ja valvoa esim. kello kahteen.
En suosittele tätä kenellekään.
Jokaisella on oma kellonsa.
Itse olen vain tässäkin suhteessa "erilainen".
Jokaisen pitäisi tehdä, niinkuin "hyvältä tuntuu".
Lisäksi pitäisi ottaa huomioon perheensä, jolla on oma elämänrytminsä.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5282
Liittynyt9.1.2011

Nukun noin reilu 25 tunnin vuorokausirytmillä. 9½ tuntia unta ja 16 tuntia valvomista. On aika tyypillinen. Elimistö sitten kalibroi sen tarkasti ja vaikka yksittäisen päivän nukkuminen on varsin epäsäännöllinen, niin kuukauden aikana sisäinen kello heittää vain ehkä vain jonkun 15 minuuttia.

Kiinnostavaa on huomata, että sisäinen kello on niin hillittömän tarkka, eikä sen tahdistus riipu valaistuksesta ja sietää paljon väkisin heräämistä herätyskellon kanssa.

kiinnostaisi tietää, että onko kukaan muu kokeillut joskus nukkumista siten, ettei tahdista vuorokausirytmiään herätyskellolla, vaan nukkuu silloin kun nukuttaa. Veikkaisin että aika harva pysyy 24 tunnissa. Iisakka, varmaan pysyy ehkä allekin 24 tunnissa, joten tässä lienee aika paljon yksilökohtaista hajontaa.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

thxgg
Seuraa 
Viestejä581
Liittynyt14.12.2011
Puuhevonen

Kiinnostavaa on huomata, että sisäinen kello on niin hillittömän tarkka, eikä sen tahdistus riipu valaistuksesta ja sietää paljon väkisin heräämistä herätyskellon kanssa.

kiinnostaisi tietää, että onko kukaan muu kokeillut joskus nukkumista siten, ettei tahdista vuorokausirytmiään herätyskellolla, vaan nukkuu silloin kun nukuttaa. Veikkaisin että aika harva pysyy 24 tunnissa. Iisakka, varmaan pysyy ehkä allekin 24 tunnissa, joten tässä lienee aika paljon yksilökohtaista hajontaa.

Minulla ei ole ollut säännöllistä rytmiä 17 vuoteen (eli siitä asti kun pystyin sen valinnan tekemään). "Vuorokaudet" ovat 20-30h pitkiä, nuorempana ne olivat pitempiä, ehkä 24-40h. Asiaa selittää osin melatoniinin tuotannosta puuttuva vuorokausirytmi, eli siis sillä millon on valoisaa ei ole mitään merkitystä. Ja en missään nimessä ole uneton tai muuten huonouninen, silloin kun saan itse valita nukkumisajat nukun oikein hyvin ja herään virkeänä joka kerta.

Uusimmat

Suosituimmat