Yksi-, kaksi- vai moniteholasit - muovi vai teräs?

Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Olen aikeissa hankkia visuaalisen elämyskokemusmaailman katselemisen helpottamiseksi silmälasit joissa kevyen likinäköisyyteni (noin-1,5) korjaamisen ja lievän sylinterikorjauksen (karsastus=) lisäksi olisi myös aikuisuuden mukanaan tuoman ikänäön (noin+1) korjaavaa vaikutusta.

Olen aikaisemmin tullut silmälasiasioissa suuresti juksutetuksi mm. linssien kovapinnoitteella naarmuntumisen estämiseksi, auringossa tummuvilla sekä heijastusta estävillä linsseillä. Kaikki ovat olleet joko haitallisia tai hyödyttömiä ominaisuuksia.

Lisäksi suuri osa tähtitietelliseen hintaisista kehyksistä on osoittautunut täysin susiksi jatkuvasti irtoilevine pikkuruuveineen (M0,8?) ja väärissä paikoissa sijaitsevine talloineen sekä korvantakanapysymättömine sankoineen.
Terässankaiset ovat jatkuvasti viturallaan koska eivät kestä solmiutumatta edes iltapäivätorkkuja chesterfield-sohvassa ja muoviset murtuvat hetikoht.

Siksipä kysynkin neuvoja tiedekansalta, mikä olisi optimaaliratkaisu hintaluokassa 25-500€? Näkökyvyn lisäksi olisi kehyksissä hyvä olla kohtuullinen määrä miehekästä tyylikkyyttä ja helppokäyttöisyyttä paikallaan - ei silti mitään pokauslaseja tarvita.

taustatietoa http://www.tyonako.fi/?optiikkaa

tässä ehkä eniten minun näköiseni kaveri http://www.google.fi/imgres?q=komea+mie ... gBg&zoom=1

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Kommentit (15)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
ROOSTER

Siksipä kysynkin neuvoja tiedekansalta, mikä olisi optimaaliratkaisu hintaluokassa 25-500€? Näkökyvyn lisäksi olisi kehyksissä hyvä olla kohtuullinen määrä miehekästä tyylikkyyttä ja helppokäyttöisyyttä paikallaan - ei silti mitään pokauslaseja tarvita.

Jos todella olet sitä mieltä, että et halua vaikkapa heijastuksenestoa tai korkean taitekertoimen linssejä (joiden hyöty korostuu suuremmilla taittovoimakkuuksilla), niin osta suosiolla parit halpikset ja vaihda aina kun hajoavat. Sankojen kestävyyteen ei hinnalla ole vaikutusta, ne ovat rimpuloita kaikki. Ruuvilukitteella voi estää ruuvien aukeamisen.

Vierailija

Eiköhän tuossa se ratkaiseva asia ole se, haluatko vaihdella laseja tilanteen mukaan vai pystyä toimimaan vain yksillä laseilla. Mitä useampaan tarkoitukseen yksien linssien on määrä olla toimivat, sitä pienemmällä alueella se kulloinkin sopiva "läpikatselukohta" sijaitsee. Monitehojakin on useammanlaisia. Myös sellaisia, joissa esim. kunnon kauas katsominen ei toimi, mutta sekä lukuetäisyys että vaikkapa pöydän toisella puolella istuvan näkeminen onnistuu.

Itse sain ns. toimistomonitehoista aluksi mojovan pääänsäryn, kunnes totuin.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32778
Liittynyt6.12.2009
emp
Eiköhän tuossa se ratkaiseva asia ole se, haluatko vaihdella laseja tilanteen mukaan vai pystyä toimimaan vain yksillä laseilla. Mitä useampaan tarkoitukseen yksien linssien on määrä olla toimivat, sitä pienemmällä alueella se kulloinkin sopiva "läpikatselukohta" sijaitsee. Monitehojakin on useammanlaisia. Myös sellaisia, joissa esim. kunnon kauas katsominen ei toimi, mutta sekä lukuetäisyys että vaikkapa pöydän toisella puolella istuvan näkeminen onnistuu.

Olen pyrkinyt pitämään lähinäon erilaisilla antoksidanteilla kunnossa, tähän mennessä olen onnistunut, saa nähdä kuinka kauan toimii. Hämäränäko kyllä havaittavasti huonontunut

Vierailija
jussipussi

Olen pyrkinyt pitämään lähinäon erilaisilla antoksidanteilla kunnossa, tähän mennessä olen onnistunut, saa nähdä kuinka kauan toimii. Hämäränäko kyllä havaittavasti huonontunut

Juuri se on lopun alkua. Odotahan vain...

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
Neutroni
ROOSTER

Jos todella olet sitä mieltä, että et halua vaikkapa heijastuksenestoa tai korkean taitekertoimen linssejä (joiden hyöty korostuu suuremmilla taittovoimakkuuksilla), niin osta suosiolla parit halpikset ja vaihda aina kun hajoavat. Sankojen kestävyyteen ei hinnalla ole vaikutusta, ne ovat rimpuloita kaikki. Ruuvilukitteella voi estää ruuvien aukeamisen.

Olen tosiaan kallistumassa halpisten suuntaan vaikka en olekaan kertakäyttökulttuurin ystävä. Kahdet tai kolmet lasit saa tarjouksena muutamalla kympillä jos ei nirsoile liikaa kehysten kanssa. Monitehot toki hieman kalliimmat. Pitää vaan ostaa locktitea iso pullo.

Silmälasihuollossa kellosepän ruuvarisarja ja ultraäänipesuri ovat ylivetokaluja.Nekin pitää vielä hankkia, ja ehkä juotosvehkeet hopealle. Kalliiksi tulee silmälasienkin käyttö.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
emp

Nämä monitehojen käyttö- ja sopeutumisongelmat kiinnostavat, kaikenlaista juttua liikkuu - kuulisin mielelläni tarinaa niistä enemmänkin koska moisia olen hankkimassa, ehkä.

Kauanko päätä särki ennenkuin helpotti?

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
jussipussi
emp

Useilla kymmenenkin vuotta minua nuoremmilla tuttavilla on jo lukulasit, joten tyytyväinen voi olla kun vasta nyt alkaa ongelmia tulla. Hämäränäköheikkenemä ja häikäisyalttius tulivat jo pari-kolme vuotta sitten. Voita olen syönyt aina reilusti, eikä siitä siis ainakaan haittaa ole ollut. Vanha kansa kyllä tietää.

Vierailija
ROOSTER

Nämä monitehojen käyttö- ja sopeutumisongelmat kiinnostavat, kaikenlaista juttua liikkuu - kuulisin mielelläni tarinaa niistä enemmänkin koska moisia olen hankkimassa, ehkä.

Kauanko päätä särki ennenkuin helpotti?

Muutamia päiviä - ehkä viikon. Sellaista pientä, mutta ärsyttävää jatkuvaa särkyä, joka säilyi samanlaisena myös yön yli ja tervehti heti herätessä. Mutta toisaalta olen taipuvainen päänsärkyyn muutenkin, joten olin varmaan erityisen herkkä saamaan juuri tällaisia sopeutumiseen liittyviä ongelmia.

Mieheni siirtyi monitehoihin ilman vastaavia kokemuksia. Mutta hänellä on toisaalta sellaiset lasit, joita pidetään jatkuvasti. Itselläni on ns. toimistomonitehot, joita pidän vain tarvittaessa ja joilla ei kunnolla näe esim. ajaa autoa. Minulla on myös yhden diopterin eri silmien välillä, joka monesti on se rasittava ja vaikkapa päänsärkyä aiheuttava piirre. Aikanaan ensimmäisissä lukulaseissani (jotka sain jo 14 v.) oli toinen linssi plussaa ja toinen miinusta. Ne tarvittiin juuri päänsäryn ja silmien väsymisen takia, vaikka tekstin näin ihan hyvin ilmankin.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3139
Liittynyt30.5.2010

Optikkofirmojen rahastusta.

Ihmissilmä on sopeutuva. Kun vuosia on 45, saattaa tarvita neljän euron lukulasit.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

SamBody
Seuraa 
Viestejä5788
Liittynyt3.5.2008
ROOSTER
Terässankaiset ovat jatkuvasti viturallaan koska eivät kestä solmiutumatta edes iltapäivätorkkuja chesterfield-sohvassa ja muoviset murtuvat hetikoht.

Jos kerran joka tapauksessa rikot lasit helposti niin kovapinnoitteisiin on turha investoida. Myös "hengettömät" eli kehyksettömät ovat turhan herkkiä sinulle, samoin ohennukset. Mitä suuremmat saranat, sitä kestävämmät sangat.

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Vierailija
Reifengas
Optikkofirmojen rahastusta.

Ihmissilmä on sopeutuva. Kun vuosia on 45, saattaa tarvita neljän euron lukulasit.

Jaa. Mistä saa sellaisia laseja neljällä eurolla, joissa toinen linssi on yhden diopterin verran heikompitehoinen kuin toinen?

Vierailija

Juu eipä noita ns. halpislaseja taida saada kuin + merkkisenä. Jotain +1 - +4.5 välillä omien havaitojeni mukaan. Ei siis miinus laseja saatavana. Lasien linsitkin molemmat aina saman verran suurentavia. Toisaalta jos ostaa useammat eri vahvuiset lasit samoilla sangoilla saattaa noista näppärä väsätä samoihin sankoihin eripariset linssit kiinni.
Itsellä molemmat silmät suunnilleen samaa paria. Kauvas kotsoessa käy n.+2 lasit lähelle katsoessa n. +3.5 . Toisinsanoen toiset lasit päässä ja toiset paidan taskussa. Näitä sitten vuorotellaan tilanteen mukaan.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
VPeltonen
Toisinsanoen toiset lasit päässä ja toiset paidan taskussa. Näitä sitten vuorotellaan tilanteen mukaan.

Tämä on juuri se ongelma minkä vuoksi olen harkinnut moniteholaseja. Useat lasit, kuten myös lompakko, kännykkä, kalenteri, lääkkeet +epälukuinen määrä muuta tarve- ja taikakalua pitäisi olla aina mukana. Kaikki millä tätä tavaramäärää saa pienennettyä on eduksi. Muuten voi tarvita tämmöisen:

Uusimmat

Suosituimmat