Oletko joutunut käyttämään unilääkkeitä, kokemuksia niistä.

Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Niin, laitoinpas tämmöisen topicin tyrkylle, koska nyky-yhteiskunnassa on lisääntynyt masennuslääkkeiden käyttö, ja niistä onkin ollut keskustelua täällä.

Sen sijaan unilääkkeistä/nukahtamislääkkeistä ei keskustelua juurikaan ole ollut.

Itse käytän säännöllisen epäsäännöllisesti tällä hetkellä unilääkkeitä. ehkä 2-3:na iltana vkossa. Tai nukahtamiseen minä niitä tarvin, kun unen päästä saan kiinni, niin sitten kyllä nukun.

Itselläni menee ketiapiinia 1-200mg muutamana päivänä viikossa. Olen käyttänyt myös mm. tenoxia ja stilnoctia. Nykyisin en noita käytä, koska ovat bentsoja ja en halua niihin toleranssia kasvattaa, näin saan pidettyä sairastamani paniikkihäiriölääkkeet toimivina.

Muutenkin "kentältä" kuuluisi semmoisia, että nykyään -varsinkin Suomessa- käytetään nukahtamis/unilääkkeinä erittäin paljon ns. psykoosilääkkeitä, joihin kuuluu myös käyttämäni ketiapiini.

Itse en oikein ymmärrä tätä nykyajan suuntausta, jossa nnukahtamiseen ei käytetä nukahtamislääkkeitä, joista uusimmat, ns. Z-drugsit ovat ilmeisesti aika turvallisia käyttää. Suurin ongelmahan noissa liittyy toleranssin nousuun.

Mutta kun lukee esim. ketiapiinin sivuvaikutusprofiilia, ei oikein voi olla äimistelemättä. Sen verran kirjavat on tuonkin lääkkeen sivuvaikutukset. Monet käyttävät vielä vanhempia valmisteita, joiden sivuvaikutukset on pöyristyttävää luettavaa.

Oikeastaan voi sanoa, että nämä psykoosilääkkeet, elikäs neuroleptit, joita Suomessa käytetään "tyhmentävät" ihmistä, eli muisti menee, varsinkin lähimuisti, sekä kognitiiviset kyvyt heikkenevät.

Itse en, suht nuorena vielä, ja opiaateilla jo aiemmin aivoni tuhonneena ole oikeastaan asiaa noteerannut, mutta eihän moista voi itse huomatakaan, lukuunottamatta muistinmenoa.

Minunlaisiani on varmasti paljon, jotka tarvii pillereitään vain parina päivänä viikossa, eli toisin sanoen voisivat aivan hyvin käyttää nukahtamiseen siihen suunniteltujakin lääkkeitä, näiden nykyisten paljon käytettyjen neuroleptien sijasta.

Keskustelua, asiallista, kiitos.
Uni ja nukahtamislääkkeistä sekä siitä käytättekö niitä.

Itse suosittelen käyttämään muut "luontaiset" konstit ensin, mutta jos ei nukahda ilman lääkettä, niin purkillehan se on mentävä. Muuten sekoaa kyllä hyvin nopeasti.

Liikunta oikeaan aikaan päivästä, ei liian myöhään, sekä mm. seksi, ruoka ja musiikki auttavat nukkumaan myöskin.

Ei muuta kuin asiaan sitten vain. Ihan mitä tahansa tuleekin mieleen aina omasta Imovanesta mummojen ylilääkintään.

Aika laajalti siis kannattaa kirjoitella.

Kiitos.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Sivut

Kommentit (34)

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Viime yön ihme kyllä nukuin "luomu-unta" 6 h , mutta yleensä illalla minimissään puolikas bentso (15 mg) (ja usein myös kipulääke?) ja sillä nukun 4-7 h ja valittettavasti olen kärsinyt unihäiriöistä jo 2 v ja nyt olen koukussa bentsoon käytettyäni jo 6 kk liki yhtjaksoisesti.

Mulle on tarjottu noin kymmenkunta mieliala - tai psykoosi- tai sedatiivilääkeittä mutta so far mennään näin.

Don't give up!

Vierailija

Hieman off topic, mutta melatoniinia taitaa saada nykyisin ilman reseptiä.

Onko kokemusta auttaako nukahtamiseen?

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007
Carloz
Hieman off topic, mutta melatoniinia taitaa saada nykyisin ilman reseptiä.

Onko kokemusta auttaako nukahtamiseen?

Ei saa ilman respaa, ja mulla ei ole auttanut, mutta tiedän monia, joita on.
Mutta kyllähän porukka noita tilailee esmes jenkkilästä, ilman sen suurempia haittoja.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
tootired
Viime yön ihme kyllä nukuin "luomu-unta" 6 h , mutta yleensä illalla minimissään puolikas bentso (15 mg) (ja usein myös kipulääke?) ja sillä nukun 4-7 h ja valittettavasti olen kärsinyt unihäiriöistä jo 2 v ja nyt olen koukussa bentsoon käytettyäni jo 6 kk liki yhtjaksoisesti.

Mulle on tarjottu noin kymmenkunta mieliala - tai psykoosi- tai sedatiivilääkeittä mutta so far mennään näin.

Ei perkele sun kanssas:
http://www.benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf

Useimmat kilinkalla olleet potilaat olivat käyttäneet bentsodiatsepiineja lääkäreiden kirjoittamilla resepteillä
useiden vuosien ajan, joskus jopa yli 20 vuotta. He halusivat lopettaa siksi, koska eivät enää tunteneet
oloaan hyväksi. He olivat huomanneet, että lääkitys huolimatta käytön alkuaikojen vaikutuksistaan, sai nyt
heidät tuntemaan olonsa sairaaksi. Heillä esiintyi monia sekä psyykkisiä että fyysisiä oireita. Toiset olivat
masentuneita ja/tai levottomia, osalla oli "ärtyneet sisäelimet" sydänperäisiä tai neurologisia vaivoja. Useat
potilaat olivat läpikäyneet sairaalassa useita suolisto-, mahalaukku-, sydän- ja hermostoseulontoja
(useimmiten negatiivisin tuloksin). Joillekin oli kerrottu vääränä diagnoosina, että heillä oli
multippeliskleroosi. Useat olivat menettäneet työpaikkansa alituisten sairaspoissaolojen vuoksi.
Näiden potilaiden kokemukset ovat sittemmin vahvistettu monissa tutkimuksissa, tuhansien IsoBritanniassa ja muualla Euroopassa vertaistukiryhmiin osallistuvien potilaiden sekä turhaan USAssa apua
etsineiden henkilöiden kautta.
On mielenkiintoista että potilaat huomasivat itse, ennen lääketieteen ammattilaisia, että
bensodiatsepiinien pitkäaikainen käyttö voi aiheuttaa ongelmia.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
jees
tootired

Ei perkele sun kanssas:
http://www.benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf

Useimmat kilinkalla olleet potilaat olivat käyttäneet bentsodiatsepiineja lääkäreiden kirjoittamilla resepteillä
useiden vuosien ajan, joskus jopa yli 20 vuotta. He halusivat lopettaa siksi, koska eivät enää tunteneet
oloaan hyväksi. He olivat huomanneet, että lääkitys huolimatta käytön alkuaikojen vaikutuksistaan, sai nyt
heidät tuntemaan olonsa sairaaksi. Heillä esiintyi monia sekä psyykkisiä että fyysisiä oireita. Toiset olivat
masentuneita ja/tai levottomia, osalla oli "ärtyneet sisäelimet" sydänperäisiä tai neurologisia vaivoja. Useat
potilaat olivat läpikäyneet sairaalassa useita suolisto-, mahalaukku-, sydän- ja hermostoseulontoja
(useimmiten negatiivisin tuloksin). Joillekin oli kerrottu vääränä diagnoosina, että heillä oli
multippeliskleroosi. Useat olivat menettäneet työpaikkansa alituisten sairaspoissaolojen vuoksi.
Näiden potilaiden kokemukset ovat sittemmin vahvistettu monissa tutkimuksissa, tuhansien IsoBritanniassa ja muualla Euroopassa vertaistukiryhmiin osallistuvien potilaiden sekä turhaan USAssa apua
etsineiden henkilöiden kautta.
On mielenkiintoista että potilaat huomasivat itse, ennen lääketieteen ammattilaisia, että
bensodiatsepiinien pitkäaikainen käyttö voi aiheuttaa ongelmia.

Siis tarkoitat että bentsoriippuvuus on syy moniin mun nykyongelmiin?
Oispa helpotus, mutta psykiatrini on eri mieltä ja itsekin, tosin luulen kyllä ettei riippuvuus ihan "ongelmatonta" enää ole mun elimistölle...

Mutta kiitos tiedosta, täytyy tutustua ko. dokuun!

Don't give up!

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
tootired
Siis tarkoitat että bentsoriippuvuus on syy moniin mun nykyongelmiin?
Oispa helpotus, mutta psykiatrini on eri mieltä ja itsekin, tosin luulen kyllä ettei riippuvuus ihan "ongelmatonta" enää ole mun elimistölle...

Mutta kiitos tiedosta, täytyy tutustua ko. dokuun!

Sun psykiatrisi on idiootti. Kerro terveisiä.

Vierailija

Olen syönyt Imovanea kohta kymmenen vuotta. Olen siis koukussa, mutta yritän olla sätkimättä. Yleensä nukun vain noin neljän tunnin jaksoja. Kun kuitenkin väsyy tarpeeksi, tulee aina silloin tällöin jopa kuuden tunnin unet. Pidän tätä ihan siedettävänä olotilana. Tietenkin kaikki lääkeriippuvuudet rajoittavat vapautta, jota onneksi ei kuitenkaan ole olemassakaan. Vanhetessa kotiapteekki alkaa muistuttaa Derridan ajattelua. Kemia jyrää kaikki.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Kyllähän se sivuvaikutuslista on pitkä kun siihen tarttee laittaa kaikki mahdollinen mitä joku joskus on vähän kärsiny. Jos sattuu että joku lääke ei käy niin aina sen voi kokeilla vaihtaa. Kyllä unilääkkeistä löytyy sopiva jokaiselle.
Sitä paitsi unettomuus on niin perseestä että vaihdan sen kyllä mieluusti johonkin punoittavaan ihoon tai suun kuivumiseen.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mää olen kärsinyt nukkumisongelmista esipuberteetistä asti. Tosin jo lapsena uni oli vähän niin ja näin, mutta reilu kymmenvuotiaana ongelmat alkoivat eskaloitua. En saa pidettyä unirytmiä ollenkaan, en vaikka "elän kellon mukaan." Tavanomaista on mennä töihin samoilla silmillä. Pisimmillään nukumattomuus on kestänyt 54 tuntia. 36 tuntia ei tunnu missään. Vaikka väsyttää niin nukahtaminen ei onnistu, siinä on jokin klikki. Soppaa hämmentää perussairauteni jonka myötä minulla on muutenkin ajoittaisia vauhtikausia jolloin unentarpeeni ylipäätään on pienempi. Vastaavasti alamäessä nukkuminen ei ahdistuksen vuoksi onnistu, olo on kuin viulunkielellä. Enemmän minulla on siis nukahtamisongelmaa kuin nukkumisongelmaa. Vain harvoin kärsin pätkittäisestä unesta ja ne kaudet ovat aina olleet sidottuja muutenkin rankkaan elämänvaiheeseen.

Nyt, kaksi vuotta säännöllisesti, joka yö nukkuneena, on kyllä sanottava, että en halua enää paluuta vanhaan. Ei yksi eikä kaksikaan yötä huonoilla unilla haittaa, mutta säännöllisenä elämänä sellainen että ei itsellä ole mitään sananvaltaa nukkumiseensa niin on kyllä todella rasittavaa. Enemmän se rassaa psyykkeä kuin fyysistä hyvinvointia. Iso tekijä on myös säännöllinen työ, jonne on myös joka aamu herättävä. Se auttaa haluamaan säilyttää säännöllinen unirytmi, joka on myös ensiarvoisen tärkeää perussairauteni kannalta.

Toistaiseksi avun on minulle tuoneet melatoniini, jota syön 6 mg/ilta. Tarvittaessa minulla on Stilnoctit, joita menee n. parikymmentä parissa, kolmessa kuukaudessa. Olen myös syönyt Mirtazapiinia, johon minulla nousi toleranssi noin kolmessa viikossa, eikä se vaikuttanut enää. Lisäksi minulla menee säännöllisesti 100 mg ketiaapinia illalla, jolla ei kyllä ole minkäänlaista väsyttävää vaikutusta. Olen aika ajoin testaillut että kuinka onnistuu nukahtaminen ilman melatoniinia ja oman kokemukseni mukaan se todella auttaa nukahtamiseen. Todella laajamittaista koetta en ole uskaltanut vielä tehdä koska jos vaikutus paljastuukin plaseboksi niin en halua sitä tietää ennen kuin työsuhteeni kesällä päättyy. Mutta kun lomani alkaa, aion todella testata melatoniinin vaikutuksen kehooni. Toisaalta, miksi mennä korjaamaan sellaista mikä ei ole rikki? Eli mitä väliä onko vaikutus "oikea" vai plasebo jos se kerta tuo avun? No sitä väliä että kiinnostaa! Pakko testata...

Hämmentää.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

melatoniinia saa halvalla esim. iherbistä. toimii ihan hyvin, mutta parempi luonnollisesti korjata unirytminsä, stressinsä, terveytensä, elämäntilanteensa jne.. siten, ettei tarvitse niitäkään. väli-aikaiseen käyttöön ihan ok.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
taucalm
melatoniinia saa halvalla esim. iherbistä. toimii ihan hyvin, mutta parempi luonnollisesti korjata unirytminsä, stressinsä, terveytensä, elämäntilanteensa jne.. siten, ettei tarvitse niitäkään. väli-aikaiseen käyttöön ihan ok.

Mitä epäluonnollista melatoniinissa mielestäsi on?

Hämmentää.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
Vatkain

Terve Vatkain ja onnittelut jo 2 v unirytmistä! Mikä oli se paras apu
nukkumiseen, siis kunnon vikistäviin uneen?

Itsekin olen kokeillut melatoniinia ja kyllä nukahti mutta mulle tuli liian eläviä unia?!

Don't give up!

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Vatkain
taucalm

sitä, että keho vähentää sen tuottamista, jos napsii pillereistä korvaavana pidemmän aikaa. sama, kun keho menee säästöliekille ja alkaa polttamaan lihaksia, jos vähentää liikaa kaloreita ruokavaliostaan laihduttaessaan.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat