Sananlaskuja

Seuraa 
Viestejä15
Liittynyt2.12.2007

Pohdintaani jäi sananlasku/parsi jonka käsittämiseen en omin avuin pääse.

Mitä sananlasku voisi merkitä jollekkin, kokeneelle?

"Elämänohje, jota voi kutsua "Pandoran säännöksi". Älä koskaan avaa laatikkoa, jota et ole itse sulkenut."

Sivut

Kommentit (16)

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008
BluFF0

"Elämänohje, jota voi kutsua "Pandoran säännöksi". Älä koskaan avaa laatikkoa, jota et ole itse sulkenut."

Jaah, niinku. Tarkoittaisiko, että ei kannata tyrkyttäytyä konsultiksi esim. naapuripariskunnan avio-ongelmiin - tms.

Jos maksetaan hyvin niin sitten tietysti eri asia.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
BluFF0

Parempi siemen syöksyssä kuin kymmenen pussissa.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

ID10T
Seuraa 
Viestejä1676
Liittynyt3.10.2007
BluFF0

Eihän tuossa sananlaskussa ole päätä eikä häntää

Kirjaimellisesti tulkittuna se vielä toimii, mutta jos lavennetaan ajatusta (niinkuin sanalaskujen yhteydessä on tapana tehdä), niin saadaan jotain sen kaltaista kuin "älä koskaan yritä tulkita tai ymmärtää sellaista ilmiötä, jonka syntyyn et itse ole vaikuttanut" tai "älä koskaan ota vastuullesi muiden tekosia". Jälkimmäinen on ehkä järkevämpi tulkinta, mutta elämänohjeena se poissulkee uhrautumisen ja empatian, joten aika nihilistiseltä touhulta vaikuttaa.

Japetus
Seuraa 
Viestejä9009
Liittynyt20.6.2009
ID10T
Eihän tuossa sananlaskussa ole päätä eikä häntää

Kirjaimellisesti tulkittuna se vielä toimii, mutta jos lavennetaan ajatusta (niinkuin sanalaskujen yhteydessä on tapana tehdä), niin saadaan jotain sen kaltaista kuin "älä koskaan yritä tulkita tai ymmärtää sellaista ilmiötä, jonka syntyyn et itse ole vaikuttanut" tai "älä koskaan ota vastuullesi muiden tekosia". Jälkimmäinen on ehkä järkevämpi tulkinta, mutta elämänohjeena se poissulkee uhrautumisen ja empatian, joten aika nihilistiseltä touhulta vaikuttaa.

Kai tuo ennemminkin neuvoo olemaan sekaantumatta asioihin, joista ei mitään tiedä.

Jos sitten käänteinen ongelma: Olen aina kohdatessani ihmetellyt, mitä sanonnan "älä nuolaise ennen kuin tipahtaa" kirjaimellinen merkitys on. Mikä tipahtaa ja mitä mahdollista haittaa ennenaikaisesta nuolaisusta oikein voi olla?

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

ID10T
Seuraa 
Viestejä1676
Liittynyt3.10.2007
Japetus
Kai tuo ennemminkin neuvoo olemaan sekaantumatta asioihin, joista ei mitään tiedä.

Käytännössä melko sama kuin "älä koskaan yritä tulkita tai ymmärtää sellaista ilmiötä, jonka syntyyn et itse ole vaikuttanut"

Japetus
Jos sitten käänteinen ongelma: Olen aina kohdatessani ihmetellyt, mitä sanonnan "älä nuolaise ennen kuin tipahtaa" kirjaimellinen merkitys on. Mikä tipahtaa ja mitä mahdollista haittaa ennenaikaisesta nuolaisusta oikein voi olla?

Ei pidä juhlia voittoa etukäteen?

Japetus
Seuraa 
Viestejä9009
Liittynyt20.6.2009
ID10T
Käytännössä melko sama kuin "älä koskaan yritä tulkita tai ymmärtää sellaista ilmiötä, jonka syntyyn et itse ole vaikuttanut"

Hieman sama kyllä.

Tuo on sen metaforinen merkitys, joka toki on aivan selvä. Hainkin edellä sanonnan kirjaimellista merkitystä.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

penni
Seuraa 
Viestejä4544
Liittynyt15.4.2011

"Oma maa mansikka, muu maa mustikka".

Alun alkaen tuo sanonta tulee ajoilta jolloin kuka hyvänsä sai kaskea metsää ja näin ottaa maan omistukseen. Jos maa kasvaa ahomansikkaa, on sen joku itselleen kaskennut. Jos se kasvaa mustikkaa on se ollut vähintään 3 vuotta koskematta ja niinollen vapaata.

make58
Seuraa 
Viestejä60
Liittynyt8.8.2008
Japetus
ID10T

Hieman sama kyllä.

Tuo on sen metaforinen merkitys, joka toki on aivan selvä. Hainkin edellä sanonnan kirjaimellista merkitystä.

Jostain on putoamassa tippa jotain hyvää. Esimerkiksi jäätelötötterön pohjasta, niin ei pidä nuolaista, ennen kuin tipahtaa!

Make

Japetus
Seuraa 
Viestejä9009
Liittynyt20.6.2009
make58
Jostain on putoamassa tippa jotain hyvää. Esimerkiksi jäätelötötterön pohjasta, niin ei pidä nuolaista, ennen kuin tipahtaa!

Miksei? Kyllä valuvaa jäätelöä on minusta helpompi nuolaista ennen kuin se alkaa tippua.

make58
Seuraa 
Viestejä60
Liittynyt8.8.2008
Japetus
make58

Miksei? Kyllä valuvaa jäätelöä on minusta helpompi nuolaista ennen kuin se alkaa tippua.

Jos on sellainen erikoistapaus, että tulossa on vain yksi tippa ja nuolaiset liian aikaisin, niin tipahtaa leualle....

Make

Japetus
Seuraa 
Viestejä9009
Liittynyt20.6.2009
make58
Jos on sellainen erikoistapaus, että tulossa on vain yksi tippa ja nuolaiset liian aikaisin, niin tipahtaa leualle....

Kaihan sitä voi suu aukikin nuolaista. Jotain kummallista tässä on vanha kansa kyllä harrastanut.

Vierailija

"Koirat tulevat kutsuttaessa, kissat kuuntelevat viestin ja palaavat asiaan."
~tuntematon~

"Minä pidän sioista. Koirat katsovat meitä ylöspäin, kissat puolestaan alaspäin. Siat pitävät meitä samanarvoisina."
~ Winston Churchill ~

Tuhansia vuosia sitten kissoja palvottiin jumalina, eivätkä he ole unohtaneet sitä vieläkään...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat