Yksikkölasku

Seuraa 
Viestejä20
Liittynyt12.9.2011

Jaahas, neuvokaas viisaammat kun ei muistu mieleen nämä vielä.

Yhtälössä s=at^2 + bt + c , s=matka ja t=aika. Määritä kertoimien a, b ja c yksiköt.

Eli mitenkä mä lähen selvittää noita? s=matka eli sen yksikkötunnus on m ja t=aika sen yksikkö tunnus s. Varmaankin ne tulee noiden "s" ja "t" tilalle? Yritin silleen laskee mutta en osannu oikeen erotella että mikä se a , b ja c on sitten Hjälp me to remember!

Kommentit (7)

Vierailija

Yksiköistäkin voi kirjoittaa yhtälön jos tuosta ei nyt suoraan näe ratkaisua.

[s] = [a]*[t²] => m = [a]*s² => [a] = m/s² jne.

tr3me
Seuraa 
Viestejä20
Liittynyt12.9.2011

Just sitä yhtälöä hainki, eli jokainen tuossa lasketaan erikseen esim.

m = [a]*s^2 , m= *s ja m= [c] ?

Ja m sijoitetaan a , b ja c tilalle vain?

mutta miksi vastaus ei ole m = [a]*s^2 = ms^2 ? mistä se m/s^2 tulee? huoh oon pihalla.

Opettaja
Seuraa 
Viestejä1983
Liittynyt22.7.2011

Jos kyseessä on oikea fysiikan tehtävä eikä joku abstrakti drillaus, niin kyllähän nuo yksiköt tiedetään, sillä tuossa matkan (paikan) kaavassa a on kiihtyvyys, b alkunopeus ja c lähtöpaikka.

Vierailija
tr3me
Jaahas, neuvokaas viisaammat kun ei muistu mieleen nämä vielä.

Yhtälössä s=at^2 + bt + c , s=matka ja t=aika. Määritä kertoimien a, b ja c yksiköt.

Eli mitenkä mä lähen selvittää noita? s=matka eli sen yksikkötunnus on m ja t=aika sen yksikkö tunnus s. Varmaankin ne tulee noiden "s" ja "t" tilalle? Yritin silleen laskee mutta en osannu oikeen erotella että mikä se a , b ja c on sitten Hjälp me to remember!

Opettaja sen jo sanoi, mutta vielä tarkemmin:

[a]= m/s^2
=m/s
[c]=m

Vierailija
Opettaja
tuossa matkan (paikan) kaavassa a on kiihtyvyys, b alkunopeus ja c lähtöpaikka.
Paitsi että a ei ole kiihtyvyys vaan sen puolisko. Sitäpaitsi yksiköt piti määrittää yhtälöstä eikä ulkomuistista.

Uusimmat

Suosituimmat