Vanhoja ranskalaisia sanomalehtiä netissä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei.

Onkohan jossain netissä saatavilla vanhoja numeroita 1930-luvulta lehdistä La Dépêche, La France, Le Matin, L'Intransigeant, L'Humanité tai Le Journal. Yritin etsiä, mutta en ainakaan suoraan löytänyt. Pitää katsella vielä lisää, mutta tietäisikö joku täällä onko olemassa jotain arkistoa tms.?

Kommentit (2)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

No sitähän ei global internetistä löydy, vaan ranskalaisten omasta Minitel-järjestelmästä. Ranskalainen kun voi vahingossa törmätä englanninkieliseen sanaan, mikäli hänet päästetään internettiin.

Vierailija
Denzil Dexter
No sitähän ei global internetistä löydy, vaan ranskalaisten omasta Minitel-järjestelmästä. Ranskalainen kun voi vahingossa törmätä englanninkieliseen sanaan, mikäli hänet päästetään internettiin.

Minitel lopetetaan ensi kesänä. Minitel on tekstipohjainen videotex-järjestelmä, joten tuskin sen kautta olisi vanhoja sanomalehtiä saatavilla. Netissä olevat vanhat sanomalehdet on yleensä skannattu sinne eikä Minitel tue grafiikkaa (lukuunottamatta joitain esikoodattuja yksinkertaisia kuvioita).

Apina2:lle tässä ihan Wikin kautta löydetty kokoelma muutamista nettiin skannatuista
ranskalaislehdistä, joiden useiden vuosikerrat kattavat myös halutun vuosikymmenen (30-luku).
Luulen, että tuo lista on myös sikäli kattava, että sen ulkopuolelta lienee turha etsiä skannattuja lehtiä.

Olen itse käynyt silloin tällöin lueskelemassa vanhoja eri puolella maailmaa julkaistuja lehtiä, kun tuon Wiki-sivun sattumalta löysin. Mutta tässä se linkki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... ves#France

Edit, tuossa ovat siis vain maksuttomat versiot. Jos haluaa maksaa, niin luultavasti löytyy lisää.

Uusimmat

Suosituimmat