Seuraa 
Viestejä77

Mistähän syystä kaksitahtimoottoreita ei nykyisin kehitetä esim. autoihin? Teoriassa moottorista saataisiin tehoa 2 x nelitahtiseen verrattuna. Bensiinimoottoreissa on ongelmana tietysti päästöt. Mutta entä diesel? Ja henkilöautoissakin on nykyisin dieseleissä usein turbot. Laitetaan vielä perään sähkömoottori akuineen eliminoimaan käyntinopeuden vaihtelun ja mahdollisesti liiallisen nopeuden.

Isoissa laivoissa käytetään 2td ja niiden kehutaan olevan hyvin energiatehokkaita.

Mutta onko tämä suuruus(=painava) se mutta?

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (21)

Ne on turbo tai kompressorikoneita ja isoissa saadaan hyötysuhde suureksi pitkällä iskupituudella, jotka lisää moottorin mittoja, joten pienkäyttö ei ole hyvä. Pakoääntenkin vaimennus on haasteellisempaa.

Usein myös pelkät mieltymykset määräävät valintaa.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
0-0
Mistähän syystä kaksitahtimoottoreita ei nykyisin kehitetä esim. autoihin? Teoriassa moottorista saataisiin tehoa 2 x nelitahtiseen verrattuna. Bensiinimoottoreissa on ongelmana tietysti päästöt. Mutta entä diesel? Ja henkilöautoissakin on nykyisin dieseleissä usein turbot. Laitetaan vielä perään sähkömoottori akuineen eliminoimaan käyntinopeuden vaihtelun ja mahdollisesti liiallisen nopeuden.

Isoissa laivoissa käytetään 2td ja niiden kehutaan olevan hyvin energiatehokkaita.

Mutta onko tämä suuruus(=painava) se mutta?




USA:ssa monissa rekoissa (GMC?) käytetään ahdettuja kaksitahtidieseleitä.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
0-0
Mistähän syystä kaksitahtimoottoreita ei nykyisin kehitetä esim. autoihin? Teoriassa moottorista saataisiin tehoa 2 x nelitahtiseen verrattuna. Bensiinimoottoreissa on ongelmana tietysti päästöt. Mutta entä diesel? Ja henkilöautoissakin on nykyisin dieseleissä usein turbot. Laitetaan vielä perään sähkömoottori akuineen eliminoimaan käyntinopeuden vaihtelun ja mahdollisesti liiallisen nopeuden.

Isoissa laivoissa käytetään 2td ja niiden kehutaan olevan hyvin energiatehokkaita.

Mutta onko tämä suuruus(=painava) se mutta?




Ongelma taitaa olla seuraava: jos 2t-moottorista tehdään autoon/mp:ään sopiva, sen kierrosluku on melko korkea, eli huuhtelussa syntyy välttämättä häviöitä (suurempi kulutus ja päästöt). Hidaskäyntisissä laivanmoottoreissa homma toimii, eivätkä saasteetkaan haittaa. Itämerenristeilijä saa huoleti laskea ilmaan rikkiä enemmän kuin Tampereen kaupunki.
Turbo taas ei noista huuhteluteknisistä syistä istu kovin hyvin 2t-koneisiin.

Tollasella hyvin mitoitetulla sarjahybridiratkaisulla auton, bussin tai rekan polttoineen kulutus puolittuisi ihan helposti. Siinä voidaan mitoittaa ja rakentaa polttomoottori toimimaan mahdollisimman taloudellisesti, koska mitään kompromisseja ajettavuuden puolesta ei tarvitse tehdä. Lisäksi moottorin ei tarvitse olla kovin suuri, koska henkilöautossa riittäisi joku 15-25kW:n jatkuva teho, joka olisi samalla moottorin suurin antoteho. Ajaminen hoituu kokonaan sähköllä. Pieni akku tasaa kätevästi energiapiikit kiihdytyksissä, ylämäissä jne...

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
JAN1
Tollasella hyvin mitoitetulla sarjahybridiratkaisulla auton, bussin tai rekan polttoineen kulutus puolittuisi ihan helposti. Siinä voidaan mitoittaa ja rakentaa polttomoottori toimimaan mahdollisimman taloudellisesti, koska mitään kompromisseja ajettavuuden puolesta ei tarvitse tehdä. Lisäksi moottorin ei tarvitse olla kovin suuri, koska henkilöautossa riittäisi joku 15-25kW:n jatkuva teho, joka olisi samalla moottorin suurin antoteho. Ajaminen hoituu kokonaan sähköllä. Pieni akku tasaa kätevästi energiapiikit kiihdytyksissä, ylämäissä jne...

No jos rekan tai linja-auton kulutuksen puolittaminen helposti onnistuu, niin se kannattaa ehdottomasti tehdä. Henkilöautopuolella ei ilmeisesti ole ihan niin helppoa, koska hybridit kuluttavat yhtä paljon tai enemmän, kuin pikkuruokaiset tavalliset autot.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

rekassa se ei ole enää mikään "pikku akku" tosin akun tuoma hyötykuorman vähennys ei haittaa ellei se syö sitten saatyja säästöjä.

toisen polven pilkkuvirhe

Rekassa (puoliperävaunu) voisi olla siirtomatkoja varten perävaunu jossa akut ja sähkömoottori sekä tilaa kuormallekin. Ajaisi sen minkä akku sallisi ja loput dieselillä. Erityisesti kaupunkitaajamissa akuilla saasteita vähentäen.

Denzil Dexter

No jos rekan tai linja-auton kulutuksen puolittaminen helposti onnistuu, niin se kannattaa ehdottomasti tehdä. Henkilöautopuolella ei ilmeisesti ole ihan niin helppoa, koska hybridit kuluttavat yhtä paljon tai enemmän, kuin pikkuruokaiset tavalliset autot.



Lisäksi taitaa päteä vieläkin paremmin matka-ajossa hybrideihin tuo kovempi kulutus. Käsittääkseni kaupungissa pärjäävät kokoluokassaan hyvin. Virheen tekee matka-ajoon moisen ostava, mielestäni.

0-0
Seuraa 
Viestejä77

2-tahtidieselin pitää siis olla pitkäiskunen(=iso) ja melko hidaskäyntinen tehokkaan huuhtelun varmistamiseksi. Turbo taitaa kyllä auttaa pakokaasujen poistamisessa. Mikä muu vaikeuttaa?

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
0-0
2-tahtidieselin pitää siis olla pitkäiskunen(=iso) ja melko hidaskäyntinen tehokkaan huuhtelun varmistamiseksi. Turbo taitaa kyllä auttaa pakokaasujen poistamisessa. Mikä muu vaikeuttaa?



Turbon voi laittaa 2t-koneeseen, mutta se ei toimi siinä niin hyvin kuin 4-tahtisessa. Suurin ongelma on venttiilien puuttuminen: 2t-koneen ilma-bensaseos voi melko helposti lähteä peruuttamaan koneessa. Lisäksi joudut paineistamaan myös kampikammion, mikä on omiaan heikentämään hyötysuhdetta ja lisäämään kampikammion virtausvastusta. Eräs tekijä on myös se, että imutahdin sylinteriä jäähdyttävä vaikutus puuttuu.

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Denzil Dexter

Turbon voi laittaa 2t-koneeseen, mutta se ei toimi siinä niin hyvin kuin 4-tahtisessa. Suurin ongelma on venttiilien puuttuminen: 2t-koneen ilma-bensaseos voi melko helposti lähteä peruuttamaan koneessa. Lisäksi joudut paineistamaan myös kampikammion, mikä on omiaan heikentämään hyötysuhdetta ja lisäämään kampikammion virtausvastusta. Eräs tekijä on myös se, että imutahdin sylinteriä jäähdyttävä vaikutus puuttuu.



Koneissa, joihin viittaat, on venttiiliohjattu kaasunvaihto imupuolella.
Pienissä 2-tahti(otto)moottoreissa imuilmaa ohjaa imukanavassa oleva 1-tieventtiili, kampiakselilla oleva luistiventtiili tai mäntä.
Mitä tarkoittaa polttoaine-ilmaseoksen peruuttaminen?

---

Denzil Dexter
Henkilöautopuolella ei ilmeisesti ole ihan niin helppoa, koska hybridit kuluttavat yhtä paljon tai enemmän, kuin pikkuruokaiset tavalliset autot.



Tämän hetkiset hybridiautot on tehty vähän nurin perin. Niissä on iso polttomoottori ja pieni sähkömoottori. Pitäisi olla juuri päinvastoin, koska sähkömoottorilla on hyvä hyötysuhde ja polttomoottorilla ei ole. Se ylimitoitettu polttomoottori tappaa energiatehokkuuden. Jos siinä on kerran kiihdytyksiä ja lyhytaikaista suurempaa kuormaa varten sähkömoottori apuna, ei polttomoottorin tarvitse kuin jaksaa ylläpitää nopeutta ja tällöin polttomoottori voi olla ehkä 3 kertaa pienempi.

Nyt markkinoille on tulossa Opel Ampera joka on sarjahybridi. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä milalisia kulutuslukemia tällä autolla saavutetaan.
Käsittääkseni tässäkään ei ole vielä nimenomaan generaattorikäyttöön optimoitua polttomoottoria vaan jokin ns. normi auton moottori...

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
0-0
Mistähän syystä kaksitahtimoottoreita ei nykyisin kehitetä esim. autoihin? Teoriassa moottorista saataisiin tehoa 2 x nelitahtiseen verrattuna. Bensiinimoottoreissa on ongelmana tietysti päästöt. Mutta entä diesel? Ja henkilöautoissakin on nykyisin dieseleissä usein turbot. Laitetaan vielä perään sähkömoottori akuineen eliminoimaan käyntinopeuden vaihtelun ja mahdollisesti liiallisen nopeuden.

Isoissa laivoissa käytetään 2td ja niiden kehutaan olevan hyvin energiatehokkaita.

Mutta onko tämä suuruus(=painava) se mutta?





2TD on hyvä kapealla kierrosalueella. Se ei oikein sovellu korkeakierrosdieseliksi. Yleensä niitä ajetaan vakiokierroksilla jolloin saadaan edut esiin parhaiten.

Itselläni on ollut joskus paatissa 2-tahtidiesel. Hyvin meluisa kapine. Se oli teollisuusmoottori joita olen nähnyt mm. generaattoria pyörittämässä. Merkkiä en muista. Osui vahingossa väärä potkuri kerran siirtoajoon ja se painoi tuplaten pyörittää sen mitä oikea. Tuo 2T diesel pyöritti sitä vakionopeudella, mutta mustaa savua oli koko maailma täynnä. Koko vene piti pestä kahdesta paikkaa n. 20 km siirtoajon jälkeen. Sisältä ja ulkoa. Puskutraktoreissa ja jenkkirekoissa olivat muinoin yleisehköjä. Enpä ole aikoihin törmännyt Suomessa.

- Ubi bene, ibi patria -

mika 69
Seuraa 
Viestejä136
Denzil Dexter
0-0
2-tahtidieselin pitää siis olla pitkäiskunen(=iso) ja melko hidaskäyntinen tehokkaan huuhtelun varmistamiseksi. Turbo taitaa kyllä auttaa pakokaasujen poistamisessa. Mikä muu vaikeuttaa?



Turbon voi laittaa 2t-koneeseen, mutta se ei toimi siinä niin hyvin kuin 4-tahtisessa. Suurin ongelma on venttiilien puuttuminen: 2t-koneen ilma-bensaseos voi melko helposti lähteä peruuttamaan koneessa. Lisäksi joudut paineistamaan myös kampikammion, mikä on omiaan heikentämään hyötysuhdetta ja lisäämään kampikammion virtausvastusta. Eräs tekijä on myös se, että imutahdin sylinteriä jäähdyttävä vaikutus puuttuu.



Denzil Dexterillä menee ilmeisesti bensiini ja diesel 2T sekaisin. Dieselissä on pakoventtiilit kannessa. Ja aina ahdin.

http://auto.howstuffworks.com/diesel-two-stroke1.htm

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
mika 69
Denzil Dexter
0-0
2-tahtidieselin pitää siis olla pitkäiskunen(=iso) ja melko hidaskäyntinen tehokkaan huuhtelun varmistamiseksi. Turbo taitaa kyllä auttaa pakokaasujen poistamisessa. Mikä muu vaikeuttaa?



Turbon voi laittaa 2t-koneeseen, mutta se ei toimi siinä niin hyvin kuin 4-tahtisessa. Suurin ongelma on venttiilien puuttuminen: 2t-koneen ilma-bensaseos voi melko helposti lähteä peruuttamaan koneessa. Lisäksi joudut paineistamaan myös kampikammion, mikä on omiaan heikentämään hyötysuhdetta ja lisäämään kampikammion virtausvastusta. Eräs tekijä on myös se, että imutahdin sylinteriä jäähdyttävä vaikutus puuttuu.



Denzil Dexterillä menee ilmeisesti bensiini ja diesel 2T sekaisin. Dieselissä on pakoventtiilit kannessa. Ja aina ahdin.

http://auto.howstuffworks.com/diesel-two-stroke1.htm[/quote]


Näin pääsi käymään. 2t-käryillä on huumaava vaikutus, mutta tuoksu on niin vastustamaton, että pakko impata.

Chrysler ainakin suunnitteli 90-luvulla 2-tahtisten paluuta henkilöautoihin.

http://www.allpar.com/neon/stroke.html

Eli kunhan on joku väline millä saadaan ilmaa siirrettyä koneeseen ja polttoaine suihkutetaan suoraan sylinteriin, saadaan 2-tahtinenkin toteutettua perinteisen nelitahtisen tapaan ilman öljyjä polttoaineen seassa.

Detroit Diesel oli tämä jenkkien 2-tahtidieselkone, jota käytettiin paljon aikoinaan raskaassa kalustossa. Youtubesta löytyy lisää näistä vaikka millä mitalla:
http://www.youtube.com/watch?v=lcBiCyX9lnk

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
mushler

Detroit Diesel oli tämä jenkkien 2-tahtidieselkone, jota käytettiin paljon aikoinaan raskaassa kalustossa. Youtubesta löytyy lisää näistä vaikka millä mitalla:
http://www.youtube.com/watch?v=lcBiCyX9lnk




Niiinhän se olikin! Muistelin väärin, että olisi ollut GMC.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat