Rispedral Constan sivuvaikutukset

Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Olen taas saanut Rispedral Constaa injektiona kahden viikon välein joka on toiminut skitsofrenian oireiden poissa pitoon. Sivuvaikutuksena on voimakas "orpo" olo.
Tuntuu että kaikki innovatiivisuus päivittäisissä puuhissa on poissa - olen haluton tekemään lempiharrastustani musiikkia ja on sukulaiskaipuu.

Joten ehkä joku alan ihmisistä osaa kertoa että mistä moinen johtuu, tarkennettuna - vaikuttaako Rispedral johonkin hyvänolon hormooniin poistaen sitä?

Aion kertoa tästä omalle lääkärillekin ensi tapaamisessa.

Oisko joku lääke joka piristäis?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Kommentit (9)

Vierailija
deep'n'dark
Tuntuu että kaikki innovatiivisuus päivittäisissä puuhissa on poissa - olen haluton tekemään lempiharrastustani musiikkia ja on sukulaiskaipuu.



Eikö ne skitsofreniaan liittyvät hallusinaatiot pysy poissa, jos välttelet stressiä? Onko se lääkitys välttämättömyys?

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010
deep'n'dark
...vaikuttaako Rispedral johonkin hyvänolon hormooniin poistaen sitä?

Aion kertoa tästä omalle lääkärillekin ensi tapaamisessa.

Oisko joku lääke joka piristäis?


Luultavasti johtuu juurikin siitä sillä se mm. estää dopamiinin sitoutumista joihinkin reseptorityyppeihin. Antipsykoottien olennaisin ominaisuus taitaa juurikin olla liiallisen dopamiinitoiminnan estäminen. Piristävät lääkkeet taas usein vaikuttaa juurikin päinvastoin, joten ikävä kyllä niitä tuskin moni lähtisi sulle suosittelemaan.

En tiedä mutta voisikohan sitä kokeilla eri annoksilla, tai ehkä sivuvaikutukset ajan myötä vähenee? En tosiaan siis tiedä.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Jaa, ehkä tää ajan kanssa tasantuu.
Mulle nääs on tärkeää vähän energisempi tunnelatinki. Yleensä olen ollut aina positiivisesti aatteleva nuori mies, olen aina nauttinut myös yksinolosta ettei ole tapaistani tuntea halua mennä pois kotoa yksinäisyyttä karkuun.

Taiteelliset ihmiset ei voi sietää tätä tunnetta.

Kuvailisin oloani yksinäiseksi orvoksi lapseksi joka on jäänyt juna-asemalle odottamaan parempia aikoja, kivistynyt pää ja tyhjä, köyhähkö mieli. Taustalla pientä jaksamattomuutta. Silmät ei taho kans tuntua olevan virkeet.

Voi kakka.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
deep'n'dark
Olen taas saanut Rispedral Constaa injektiona kahden viikon välein joka on toiminut skitsofrenian oireiden poissa pitoon. Sivuvaikutuksena on voimakas "orpo" olo.
Tuntuu että kaikki innovatiivisuus päivittäisissä puuhissa on poissa - olen haluton tekemään lempiharrastustani musiikkia ja on sukulaiskaipuu.

Joten ehkä joku alan ihmisistä osaa kertoa että mistä moinen johtuu, tarkennettuna - vaikuttaako Rispedral johonkin hyvänolon hormooniin poistaen sitä?

Aion kertoa tästä omalle lääkärillekin ensi tapaamisessa.

Oisko joku lääke joka piristäis?




"Risperidonin vaikutusmekanismi lienee samanaikainen D2- ja 5-
HT2C-reseptorien salpaus kuten klotsapiinillakin. Risperidoni salpaa
myös a-adrenergisiä reseptoreita, mutta siltä puuttuvat mm. klotsapiinille
tyypilliset vaikutukset muskariini- ja histamiinireseptoreihin."

lähde: http://www.medicina.fi/fato/22.pdf

Näyttäis siis ainakin salpaavan dopamiini-2-reseptoria ja serotonergista-2C-reseptoria, sekä alfa-adrenergisia reseptoreita. Eli ihmisten kielellä estää serotoniinin ja dopamiinin vaikutuksia. Tuohon myös kuvaamasi oireet mielestäni sopivat.
Varsinaisia piristäviä lääkkeitä en lähtis tuohon päälle vetämään, kofeiini ja/tai nikotiini saattaa hieman helpottaa.

Sun kannattaa tosiaan punnita lääkärisi kanssa sivuvaikutukset vs. toivottu hoitovaste, ja sitten sen perusteella edetä.

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Occipitale
Seuraa 
Viestejä169
Liittynyt18.2.2010

Dopamini, tuo kaiken ilon ja itkun alkulähde

Heittona palstan asiantuntijoille, voisko Pirasetaamista olla tällaisessa tilanteessa apua? Tämä ei suoranaisesti ronklaa dopaminergista järjestelmää

Vastaukset on siellä mistä ne löytää

Vierailija

Deep'n'dark jos lääkityksestä puhutaan niin ensimmäisenä mieleen tulee tuon tämänhetkisen psykoosilääkkeesi annoksen pienentäminen tai lääkkeen vaihtaminen. Tuo orpo tyhjyys voi hyvinkin olla niistä pistoksista peräisin, eli kannattaa ehkä yrittää aikaistaa sitä lääkäriaikaa. Myös esim. masennuslääke psykoosilääkkeen rinnalla voi tehdä hyvää varsinkin jos psykoosilääkityksen vaihtoehdot on käyty läpi, joskaan näillä tiedoilla on ylipäätään aika vaikea sanoa tilastasi yhtään mitään. Vähemmän luovia ja masennuksentäyteisiä jaksoja lienee itse kullakin. Liikunta on yksi erinomainen keino tietoisesti voimistaa psyykkistä energiaa eikä siitä ainakaan ole mitään haittaa.

Occipitale
Heittona palstan asiantuntijoille, voisko Pirasetaamista olla tällaisessa tilanteessa apua? Tämä ei suoranaisesti ronklaa dopaminergista järjestelmää

Ehkä. Kokeilemalla selviää. Tuskin kukaan sulle tän tarkempaa vastausta voi antaa. Ei sen aineen ja ihmiskehon vuorovaikutusta tunneta tunneta niin hyvin, että voisi sanoa mitään ns. varmaa sen vaikutuksista. Henk. koht. väittäisin, että pirasetaamin vaikutukset eivät todennäköisesti kohdistu ketjun aloittajan ongelmiin, vaikka yleisesti vaikutuksiltaan varsin myönteinen aine onkin. Pub medistä löytyy itseasiassa näköjään muutama pirasetaamin käyttöä skitsofreniassa käsittelevä tutkimus 70-luvulta, joissa puhutaan yleisesti "kognitiivisten kykyjen" kohenemisesta. Muutamassa tutkimuksessa kyse on selvästi hyvin vaikeista sairaustapauksista ja yleisesti kognitiivisten kykyjen kohenemisella tarkoitetaan näissä tutkimuksissa muutaman yksinkertaisen muisti- yms. testin tuloksen kohenemista.

Vierailija

Dopamiinireseptorien herkkyys tuskin kasvaa, jos päättää alkaa vetämään kahvia tai tupakkaa. Pikemminkin voi olla niin, että noiden aineiden alottaminen ei skitsofreenikolla tunnu missään ja ainoa asia, mitä siitä saa, on mahdollisesti orastavia hallusinaatioita.

Kuten jo todettua, vaikutuksen pitäisi tulla jotakin muuta kautta kuin dopamiiinijärjestelmästä. Tuolle motivaatio-oireilulle ei välttämättä mahda yhtään mitään.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010
Occipitale
...voisko Pirasetaamista olla tällaisessa tilanteessa apua? Tämä ei suoranaisesti ronklaa dopaminergista järjestelmää

Käyttäjäkokemuksia on tullut luettua, ja kuten kaiken muunkin kohdalla niin tuntuisi että ainakin terveillä käyttäjillä yksilöllistä mihin suuntaan mieliala muuttuu, jos muuttuu. Mutta eikös se voimista jollain tapaa GABA-toimintaa, sillä sillonhan joillain alueilla dopamiinin vaikutukset vähenisi entisestään.
Itselläni se tuottaa ainakin niin tylsistyneen mielentilan että se on melkein jo itsessään mielenkiintoista.

Mitäs näitä kaikkia noradrenaliiniin vaikuttavia troppeja sitten onkaan, niistähän voisi jotain potkua saada ilman psykoosioireiden voimistumista? Sitten taas Mouhon lainaamista teksteistä näkyilisi että risperidoni salpaa myös alfa-adrenergisiä reseptoreita ja niihinhän norardrenaliini taisi juurikin vaikuttaa eniten.

Uusimmat

Suosituimmat