S -ClteAb ja leukosyytit

Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Onko ihan normaalia että leukosyytit on kerta toisensa minimissään kympissä (10-13)
ja tetanus 13, kun sen pitäisi olla yli yhden? Piikin sain joskus yli viisi vuotta sitten intissä.

Muuten mun veri onkin sitten aikamoista siirappia. Noi nyt vähän mietityttää.

(Tilasin potilaskertomukset ja huhhuh mitä settiä. "Visvasyylä kädessä" Joopajoo.)

Kommentit (5)

Vierailija

ISLAB:n tutkimusohjekirja:
https://ekstra1.kuh.fi/csp/islabohje/la ... into=LISTA
Tutkimukset saattaa olla muualla maassa hieman eri nimisiä, mutta löytyy kyllä hakemalla. Viitearvorajoissa tms. ei tietenkään ole eroa.

Eihän tuo leukosytoosi viiterajojen mukaan normaalia ole, vaikka voihan se sun kehosi kohdalla toisaalta ollakin. Yleisesti ottaen kannattanee kertoa asiasta jollekin joka voi tehdä asialle jotain, kuten vaikkapa niille joilta nuo tulokset sait! Aika paljon selviää täydellisestä verenkuvasta, jossa eritellään mikä valkosolulinja aiheuttaa tuon leukosytoosisi. Yleisimpiä patologisia syitä pitkittyneeseen leukosytoosiin on mm. erilaiset tulehdukselliset pitkäaikaissairaudet (reuma, vaikeat allergiat, nivelrikot, suolistosairaudet yms.), krooniset infektiot, monet lääkkeet, intravenöösi päihteily yms.

Miksi sulta on tetanusvasta-aineet mitattu ja miksei niitä vastauksia oo tulkittu sulle? Tuon tutkimusohjekirjan mukaan ylärajaa ei ole, mutta ilmiselvästi kohtuuttoman korkeat pitoisuudet alkaa jossain vaiheessa olla patologisia mm. aiheuttajansa ja munuaisiin kertymisen vuoksi. En ole tetanusvasta-aineiden pitoisuuksiin erityisemmin perehtynyt, mutta tuo 13 SPU/ml lienee kuitenkin ihan normaali. Oppikirjatietoa ei löytynyt, mutta PubMedistä löytyi yksi tutkimus (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19596410), jonka mukaan suomalaisilla 30-40v miehillä tetanusvasta-ainepitoisuus on keskimäärin n. 4,5-6 IU/ml (keskimäärin vastaa SPU/ml). Suurin osa tuosta porukasta lienee saanut viimeisimmän piikkinsä intissä parikymppisenä ja kun pitoisuus saman tutkimuksen mukaan laskee n. 10% vuodessa, ei tuo 13 SPU/ml liene millään tavalla epätavanomainen tai ainakaan patologinen - päin vastoin. Sua tuskin tarvitsee hetkeen rokottaa uudelleen. Toisen tutkimuksen (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... ool=pubmed) mukaan pitoisuus portugalilaisilla naisilla on 50-100vrk rokottamisen jälkeen ollut keskimäärin n. 11 IU/ml ja korkeimmillaan yli 50 eli no problem. Joku infektiolääkäri voisi ehkä antaa varmempaa tietoa - tai ainakin itsevarmempaa.

Yleisesti se, että potilas saa nähdä oman potilaskertomuksensa on monella tapaa itsestäänselvä oikeus, mutta käytännössä myös aika ongelmallista. Ne tekstit kirjoitetaan lääkäriltä lääkärille ja suurin osa potilaista ei saa niistä juuri mitään irti ilman tulkitsijaa. Väittäisin jopa, että niiden antamisesta sellaisenaan on enemmän haittaa luulosairauksien ja kaikenlaisen, suurelta osin turhan, lääkärin ammattitaitoon kohdistuvan epäilyn ja hyödyttömän katkeruuden muodossa kuin mitä niistä on hyötyä esim. todellisten hoitovirheiden havaitsemisessa tai ihmisten sivistämisessä oman kehonsa toimintojen suhteen. Olisi hyvä, jos lääkärillä olisi kunnolla aikaa potilaan kanssa keskusteluun ja tarvittaessa vaikka aikaisempien potilaskertomusmerkintöjen läpikäymiseen. Yleisesti kannatan kaikenlaista ihmisten valistamista omaan lihalliseen ilmentymiseensä liittyvistä ilmiöistä, mutta tämänhetkisessä, juuri ja juuri välttämättömät asiat hoitamaan mitoitetussa terveyden- ja sairaanhoitojärjestelmässä aikaa ihmisten kanssa keskusteluun ei valitettavasti todellakaan ole.

Vierailija

Netti on sitä varten, että tutkitaan eri asioita ja niiden syitä ja seurauksia ja vaikutuksia muihin asioihin. Lääkärissä on hyvä käydä vain mittauttamassa arvot, esimerkiksi verikokeista ei saa mitään irti terveyskeskuksesta, koska heille esimerkiksi mikä tahansa maksaan liittyvä veriarvo on vain "maksa-arvo" ja vaikkapa kilpirauhaseen "kilpirauhasarvo". Vasta sen jälkeen kun tietää kysyä erikseen niin ne käyvät erittelemään niitä. Tietysti, eihän joku ASAT, Glutamyylitransferaasi tai muu vastaava kerro normaalille sukankuluttajalle yhtään mitään, että turha niitä on ruveta erittelemään.

Leukosyyttien koholla olo tarkoittaa useimissa tapauksissa tavanomaista tulehduksellista tilaa. Tetanus-arvon 13-kertaistuminen taas voi viitata jäykkäkouristukseen. Rokotus antaa erinomaisen mutta ei täydellistä suojaa. Jäykkis on kuitenkin erittäin harvinainen moderneissa maissa, ja jos ei ole ilmennyt mitään haavoja tai infektioita joista tetanusvirus olisi voinut tarttua, on se hyvin epätodennäköinen.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Korpi
Yleisesti ottaen kannattanee kertoa asiasta jollekin joka voi tehdä asialle jotain, kuten vaikkapa niille joilta nuo tulokset sait!

Been there done that.

Aika paljon selviää täydellisestä verenkuvasta, jossa eritellään mikä valkosolulinja aiheuttaa tuon leukosytoosisi. Yleisimpiä patologisia syitä pitkittyneeseen leukosytoosiin on mm. erilaiset tulehdukselliset pitkäaikaissairaudet (reuma, vaikeat allergiat, nivelrikot, suolistosairaudet yms.), krooniset infektiot, monet lääkkeet, intravenöösi päihteily yms.

Miksi sulta on tetanusvasta-aineet mitattu ja miksei niitä vastauksia oo tulkittu sulle?

Itse pyysin, mutta multa on otettu vähän kaikenlaisia arvoja minulle informoimatta. Sen takia noi paperit pyysinkin.

Joku infektiolääkäri voisi ehkä antaa varmempaa tietoa - tai ainakin itsevarmempaa.
Se ei ole optio.

Yleisesti se, että potilas saa nähdä oman potilaskertomuksensa on monella tapaa itsestäänselvä oikeus, mutta käytännössä myös aika ongelmallista. Ne tekstit kirjoitetaan lääkäriltä lääkärille ja suurin osa potilaista ei saa niistä juuri mitään irti ilman tulkitsijaa. Väittäisin jopa, että niiden antamisesta sellaisenaan on enemmän haittaa luulosairauksien ja kaikenlaisen, suurelta osin turhan, lääkärin ammattitaitoon kohdistuvan epäilyn ja hyödyttömän katkeruuden muodossa kuin mitä niistä on hyötyä esim. todellisten hoitovirheiden havaitsemisessa tai ihmisten sivistämisessä oman kehonsa toimintojen suhteen. Olisi hyvä, jos lääkärillä olisi kunnolla aikaa potilaan kanssa keskusteluun ja tarvittaessa vaikka aikaisempien potilaskertomusmerkintöjen läpikäymiseen. Yleisesti kannatan kaikenlaista ihmisten valistamista omaan lihalliseen ilmentymiseensä liittyvistä ilmiöistä, mutta tämänhetkisessä, juuri ja juuri välttämättömät asiat hoitamaan mitoitetussa terveyden- ja sairaanhoitojärjestelmässä aikaa ihmisten kanssa keskusteluun ei valitettavasti todellakaan ole.

Mitenköhän mun nyt pitäisi tulkita tätä?

Noissa lapuissa kummeksuttaa eniten kyllä lääkäreiden puolustuspuheenvuorot kun en ole ollut samaa mieltä hoidoista. Samoin lähes joka kerta sanojani ollaan yhdistelty omituisesti niin, että noista välittyy kuva hysteriasta, joka ei varmasti motivoi seuraavaa - omalääkäri-systeemi kun on ajettu alas - tutkimaan asiaa.
Löytyypä noista vieläpä kuvauksia oireista joista en varmasti ole maininnut mitään ja osa on sijoitettu kummiin kehon osiin.

Olen nyt tässä vuoden systemaattisesti valittanut tulehduskipua, mutta bakteeriviljelyä ei suostuta tekemään. Sen sijaan gastroskopiaan pistettiin, jonka sitten kuitenkin peruin, kun en pidä sitä tarpeellisena ainakaan ennen viljelyä. Siihen reagoitiin lyömällä luuri korvaan.
On perin tragikoomista että olen jo sattumalta saanut toimivan lääkityksenkin (metronidatsoli)
josta olen sanonutkin jo useita kertoja, mutta sitä ei noteerata. Omasta mielestäni pitäisikin nyt sitten rajata tubi ja uusia lääkitys kliinisen kuvan perusteella (tosin heidän kuvansa eroaa omastani radikaalisti)

Ärsyttää miten sokeasti lääkärit luottavat toisiinsa.
Tässä on nyt mennyt jo niin kauan etten enää oikeen kykene olemaan asiallinen ja vaivasta on tullutkin "mt-ongelma"

E: Ja ei toi yli kympin arvo ole kyllä mulle normaali. Ennen vaivoja (halusin referenssiä) se oli n. kuutta.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

..Tosin voihan se "apu" olla neutropeniaa ja oireet leukemiaa, mutten millään jaksaisi ajatella niin pitkälle kun nielusta kuitenkin irtoaa sitkeää valkoista peitettä ajoittain ja kipu on kurkussa, nielussa ja keuhkoissa. Itse veikkaan jotain tippurin ja kurkkumädän väliltä.
Tosin ruokaaineherkkyydetkin katosi Trikozolilla, mutta nekin alkaa nyt palata takaisin.

Sitä paitsi asiasta mainittuani turvauduttiin virtsanäytteisiin.

..Täytyy kyllä myöntää että ennen toimivaa lääkettä olin aika hukassa ja pohdin kaikenlaista.
Nyt kun itse on alkanut saamaan jotain punaista lankaa oireiden välille, niin terkkarilla on on redusoitu mt-ongelmiksi. Kyllä tässä psyyke onkin kovilla, mutta se on enemmänkin itsensä toteuttava ennustus.

Uusimmat

Suosituimmat