Kysy LL / HLO -opiskelijalta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei, olen tippaa vaille valmis HLL ja paria vuotta vaille LL, joka tykkää kovasti selailla tätä foorumia, joten päätin rekisteröityä.
Joskus selaillessani kuitenkin tulee vastaan selkeästi väärää tietoa, jota toistetaan oikeana, että väitteitä, jotka ovat epäterveellisiä tai väärinkäsityksiä lääketieteestä.
Haluaisinkin tarjota teille mahdollisuuden kysellä minulta kysymyksiä lääketieteen opiskelusta, toiminnasta, liikunnasta ja ravinnosta. En ole kuitenkaan vielä valmistunut, mutta opiskelu ja ravinto ovat tulleet varsin tutuiksi vuosien saatossa, ja jos jostain en tiedä pyrin ottamaan asiasta selvää.

Mitään kirjoittamaani ei tule ottaa lääkärin määräyksenä, enkä ota mitä vastuuta neuvoistani tai siitä, jos joku alkaa niillä torspoilemaan. Kerron vain omat mielipiteeni asiasta yksityishenkilönä ja parhaan ymmärrykseni mukaan, mutta vastuuta vinkkieni soveltamisesta tai muusta en ota.
Homma toimii ns. Oman vastuun periaatteella.

Toivoisin paljon kysymyksiä, ja sivistynyttä väittelyä. Uskon, että itse opin tästä enemmän kuin moni muu, sillä palstalla on paljon asiansa osaavia henkilöitä.

Sivut

Kommentit (97)

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Tässäpä kyssäri

Kilpparin vajista ollut muutaman vuoden ja Thyroxin lääkitys. Yleensäkin palelen herkästi eritoten aamuisin alilämpöä eli alle 36 C vaikka syön 0,15 Thyroxia joten onko lääke tehoton vai pitäskö mun nostaa annosta ja jos niin minne asti?

Don't give up!

Vierailija
tootired
Tässäpä kyssäri

Kilpparin vajista ollut muutaman vuoden ja Thyroxin lääkitys. Yleensäkin palelen herkästi eritoten aamuisin alilämpöä eli alle 36 C vaikka syön 0,15 Thyroxia joten onko lääke tehoton vai pitäskö mun nostaa annosta ja jos niin minne asti?

Oletan, että seuranta-arvot on otettu useampaankin kertaan? Väsyttääkö päivällä, nouseeko paino herkästi vaikka katsois tarkkaan mitä syö? Vetämättömyyttä?
Kyllähän thyroxin ihan pätevä lääke on, riippuen vajiksen syntyperästä. Jos ainoa oire on "alilämpö" aamuisin ja herkkä palelu (mikä kyllä viittaa annostuksen riittämättömyyteen, mutta voi johtua monesta muustakin asiasta, kuten tupakoinnista, huonosta ääreisverenkierrosta, rasvaprosentista yms)
Kropan lämpötilahan vaihtelee suuresti vuorokauden aikaan, alimmillaan aamuyöstä ja aamusta, milloin 36c kainalosta mitattuna ei välttämättä ole mitään ihmeellistä. Usein sekoitetaankin core temperature esimerkiksi suusta tai kainalosta mitattuun, mitkä ovat paljon matalampia.
Suosittelisin käymään mittauttamassa arvot uudelleen ja etenemään niiden ja muiden oireiden pohjalta lääkärin hoito-ohjeiden mukaan. Jos lääkäri ei suostu mitään tekemään, suosittelen hakemaan toista mielipidettä. Itse en kuitenkaan hirveästi koskisi lääkitykseen jos hoitotasapaino on kunnossa, arvot ja olo ovat hyviä. Annostukseen ja sen muuttamiseen en rupea kommentoimaan

Vierailija
Bushmaster

1. Oletan, että oireet vielä jatkuvat, mutteivat ole pahentuneet? Tuskin siis ainakaan ihan heti se noutaja tulee Auttaako saunominen kipuun? Suosittelen myös kokeilemaan venyttelyä roikkumalla leuanvetotankosta ja pitämään huolta lihashuollosta. Kuulostaa ainakin omaan korvaan enemmän lihaspinteeltä, jotka vittumaisimmillaan ovat syvältä.
Jos oireet jatkuvat eikä venyttelyllä saa mitään helpotusta asiaan suosittelen kipaisemaan lääkärillä, missä ainakin ensimmäinen askel voisi olla ihan perusultra, jolla voisi hieman tsekkailla kivien yms mahdollisuuksia. Jos oireet pahenee ja paikasta tulee kosketusherkkä ja kipu nousee infernaaliseksi niin suoraan lanssilla sairaalaan, sappitientulehduksen kanssa ei kannata leikkiä. Voit kokeilla myös lisätä kuidun ja vihannesten määrää ravinnossa ja jättää pariksi viikkoa liha kokonaan pois. Tällä nyt saisi hieman selvyyttä mahdollisesti suolistopuolen oireisiin, mutta käsittääkseni harrastat salilla käyntiä, eli kiinnostusta kokeiluun tuskin on. Sappikiviin tai muihin en kuitenkaan usko, sillä yleensä se tuntuu eri puolella. Pienestä kivusta en kuitenkaan hirveästi huolestuisi sillä se voi olla kaikkea jänteistä, rustosta ja lihaksista lähtöisin olevaa.

2. Leuk ovat OK, vaihtelevat nimittäin melkoisen paljon vuorokauden aikana ja jos CRP yms inflammatoriset markkerit eivät ole koholla, niin arvossa ei ole mitään huolestuttavaa. Varsinkin, koska oireita ei ainakaan kaveri kirjoittanut ?

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Insuliiniresistanssi?

Olen koko ikäni ollut liiallisen hiilarin kuluttaja (en enää) ja nyt viimeisen
puoli vuotta stressiä, unettomuutta ja siksi kaiketi aamukortisolit yli 800.
Ravintona oli pitkään vain protskut ja öljyt ja varovasti hitaita hiilareita.

Oireilen siis ikäänkuin kuin olisi insuliiniresistenssiä ts kroppa ois yliherkistynyt jos syön sokeria. Kävin glukoosin rasitustestissä (4 h) ja tulos ok. Vielä vuosi sitten olin ylipainoinen ja rasva-arvot pielessä vaan ei enää kun laihdutin 20 kg.

Jos pistelen ison annoksen esim marjoja niin kohta iskee karmee väsy, uninen olo.

Onko syynä siis vain korkea kortisoli joka estää insuliinin toiminnan?
Vai voiko diabetes alkaa pikkuhiljaa näin muhimaan?
Vai vain terveelllinen "geneettinen" taipumus ylireakoida sokeriin, ns sokerihumala?

Don't give up!

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Dr. Pili
2. Leuk ovat OK, vaihtelevat nimittäin melkoisen paljon vuorokauden aikana ja jos CRP yms inflammatoriset markkerit eivät ole koholla, niin arvossa ei ole mitään huolestuttavaa. Varsinkin, koska oireita ei ainakaan kaveri kirjoittanut ?

Itse asiassa nyt kun sanoit, niin eipä niitä ole ollut katottu. En edes tajunnut katsoa kun soittaessani kysyäkseni tuloksia CRP:n sanottiin olevan normaali.

Noissa lapuissa ei ole kuin pyyntö, mutta tossa onkin 14 testiä jätetty ottamatta. Osa vuoden takaa ja sen jälkeen on tullut muutama kymmenen putkea imettyä.

Nyt en kyllä sitten ihmettele noita vitamiini, hivenaine tai kolesteroli-tutkimuksia.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Olisi erittäin mielenkiintoinen käänne, jos Dr. Pili ilmoittaisi tässä samassa ketjussa vaikka noin vuoden päästä, ettei olekaan opiskellut, mitään ikinä, vaan käynyt netistä lukemassa nopeasti tietoja kysymyksiin liittyen ja vääristellut tahallaan sellaisia pieniä yksityiskohtia jotka eivät herätä huomiota mutta aiheuttaa mahdollisimman paljon haittaa.
Huom. en sano tätä millään tapaa yrittääkseni häiriköidä tai enkä todellakaan väitä että Pili näin tekisit. Ihan vaan tupsahti mieleen, miten helposti jonkun netissä mainitsemat asiat jää monesti mieleen ainakin puolitotuutena, etenkin sillon kun asiaa ei jää sen kummemmin miettimään tai tutkimaan. Tosin aivan samoinhan sitä voi käydä naamatusten keskustellessakin. Ja luulisi että netissä veloituksetta valelääkärin aseman ottavalla tarvisi olla vieläkin kierompi meininki kun oikeaan virkaan pyrkivällä vedättäjällä.

Ei ehkä ollut paras tapa aloittaa viestiäni koska olisi kyllä kysymyskin, aika vaikea ilmeisesti kun ei lääkärit osaa sanoa mitään kun verenpaine on normaali eikä sydänfilmeissä näy mitään. En millään usko että verenkiertojärjestelmä on täysin kunnossa vaikka niin kaikki väittää.
Eli onko joku tietty tila missä alla olevat tekijät aiehuttaa usein nopeasti kipuja ja voimakkuudeltaan häritsevää paineentunnetta suonistoon päästä jalkoihin, ja sydämen vasemman alaosan paikkeille pistävää kipua rinnan alueella:
-kovat rasvat (tukkoisen tuntuisen verenkierron kipuineen)
-kylmäpuristettu oliiviöljy (lusikallinen voi aiheuttaa hetkessä rintaan lyhyitä tuikkaavia kipuja ja mielenkiintosesti se ei tuntuis aiheuttavan painetuntemuksia)
-jalkojen nostaminen vyötärötason yläpuolelle (paineentunne siis niin voimakas että vaihdettava asentoa)
-pitkät istumissessiot
-suurien hiilarimäärien syöminen kerralla

Tärkeinä pointteina, oireet tuntuu voimakkaana usein vain istuessa tai maatessa (herään niihin monesti yölläkin), ja etenkin painetuntemuksia pystyy helpottamaan perus triglyseridikalaöljyllä ja liikunnalla.
Kun otan kaiken huomioon niin tulee väkisin mieleen että elimistö/veri ei käsittelisi rasvoja ihan normaalisti. Tai sitten kaikki heijastuu pumpun kautta?

Vierailija
kabus
Mitä tarkoittaa HLO ja LL?

Hammaslääketieteen opiskelija ja lääketieteenlisensiaatti. Ajattelin, että olivat selvempiä, kuin kandin arvot mikä ei vielä oikeasti tarkoita mitään. En siis ole vielä kummastakaan valmistunut.

tootired
Insuliiniresistanssi?

Olen koko ikäni ollut liiallisen hiilarin kuluttaja (en enää) ja nyt viimeisen
puoli vuotta stressiä, unettomuutta ja siksi kaiketi aamukortisolit yli 800.
Ravintona oli pitkään vain protskut ja öljyt ja varovasti hitaita hiilareita.

Oireilen siis ikäänkuin kuin olisi insuliiniresistenssiä ts kroppa ois yliherkistynyt jos syön sokeria. Kävin glukoosin rasitustestissä (4 h) ja tulos ok. Vielä vuosi sitten olin ylipainoinen ja rasva-arvot pielessä vaan ei enää kun laihdutin 20 kg.

Jos pistelen ison annoksen esim marjoja niin kohta iskee karmee väsy, uninen olo.

Onko syynä siis vain korkea kortisoli joka estää insuliinin toiminnan?
Vai voiko diabetes alkaa pikkuhiljaa näin muhimaan?
Vai vain terveelllinen "geneettinen" taipumus ylireakoida sokeriin, ns sokerihumala?

Vähähiilihydraasen dieetin jälkeen saattaa sokerirasituskoe näyttää insuliiniresistanssia, veikkaisin jotain entsymaattista syytä. En tiedä miksi.
Minkälaista määrää hiilareita olet aiemmin syönyt? Itse en aivan nollalinjaa kys asiassa kannata, mutta ainakin pullamössöt ja turhat sokerit on hyvä jättää pois. Ison painonpudotuksen jälkeen ei ole mitenkään epätavallista, jos kroppa sekoilee varsinkin hiilareiden kera. Insuliiniresistanssi viittaisi kovasti MBO:hon, mutta ei pitäisi aiheuttaa käsittääkseni väsymystä yms oireita, reaktiivinen hypoglykemia taasen mikä on myös MBO:on harvinaisempia (ja täysin vaaraton oire, vaikkakin voi joidenkin tutkimusten mukaanl lisätä riskiä sairastua diabetekseen) kylläkin aiheuttaa. Itsellänikin rupeaa ramaisemaan aina sokerirasituskoetta tehtäessä, ja ei ole mitenkään harvinaista katsoa, kun potilas päättääkin kuorsata
Kortisoli tosiaan aiheuttaa tavallaan insuliiniresistanssia, ja myös reaktiivista hypoglykemiaa. 800 arvoa tuskin ollaan ihan µmol/l asteikolla mitattu? Joten sen suhteen en asiaa osaa kommentoida. Kovan laihdutuksen aikana lipidiarvot voi muuten näyttää järkyttävän pahalta verrattuna normaaliin tilanteeseen, mikä on aivan normaalia, mutta saattaa jäädä mainitsematta lääkärille kokeen aikana, silloin ei ole syytä huolestua vaan mitata arvot uudelleen painonpudotuksen päätyttyä.
Apteekista tosiaan saa glukoosimittarin ja liuskoja ostettua melko halvalla. Jos kiinnostaa niin suosittelen ostamaan ja seurailemaan omaa verensokeriasi.

dot4
Uskaltaako nuhaisena saunoa tai harrastaa hikiliikuntaa? Miten suuri on riski sydänlihaksen tulehdukselle jos näin tekee?

Uskaltaa, ihan oman voinnin mukaan olen mennyt. Kuumeessa nyt ei tietenkään kannata itseään rasittaa.

Vierailija
μOR
Olisi erittäin mielenkiintoinen käänne, jos Dr. Pili ilmoittaisi tässä samassa ketjussa vaikka noin vuoden päästä, ettei olekaan opiskellut, mitään ikinä, vaan käynyt netistä lukemassa nopeasti tietoja kysymyksiin liittyen ja vääristellut tahallaan sellaisia pieniä yksityiskohtia jotka eivät herätä huomiota mutta aiheuttaa mahdollisimman paljon haittaa.
Huom. en sano tätä millään tapaa yrittääkseni häiriköidä tai enkä todellakaan väitä että Pili näin tekisit. Ihan vaan tupsahti mieleen, miten helposti jonkun netissä mainitsemat asiat jää monesti mieleen ainakin puolitotuutena, etenkin sillon kun asiaa ei jää sen kummemmin miettimään tai tutkimaan. Tosin aivan samoinhan sitä voi käydä naamatusten keskustellessakin. Ja luulisi että netissä veloituksetta valelääkärin aseman ottavalla tarvisi olla vieläkin kierompi meininki kun oikeaan virkaan pyrkivällä vedättäjällä.

Ei ehkä ollut paras tapa aloittaa viestiäni koska olisi kyllä kysymyskin, aika vaikea ilmeisesti kun ei lääkärit osaa sanoa mitään kun verenpaine on normaali eikä sydänfilmeissä näy mitään. En millään usko että verenkiertojärjestelmä on täysin kunnossa vaikka niin kaikki väittää.
Eli onko joku tietty tila missä alla olevat tekijät aiehuttaa usein nopeasti kipuja ja voimakkuudeltaan häritsevää paineentunnetta suonistoon päästä jalkoihin, ja sydämen vasemman alaosan paikkeille pistävää kipua rinnan alueella:
-kovat rasvat (tukkoisen tuntuisen verenkierron kipuineen)
-kylmäpuristettu oliiviöljy (lusikallinen voi aiheuttaa hetkessä rintaan lyhyitä tuikkaavia kipuja ja mielenkiintosesti se ei tuntuis aiheuttavan painetuntemuksia)
-jalkojen nostaminen vyötärötason yläpuolelle (paineentunne siis niin voimakas että vaihdettava asentoa)
-pitkät istumissessiot
-suurien hiilarimäärien syöminen kerralla

Tärkeinä pointteina, oireet tuntuu voimakkaana usein vain istuessa tai maatessa (herään niihin monesti yölläkin), ja etenkin painetuntemuksia pystyy helpottamaan perus triglyseridikalaöljyllä ja liikunnalla.
Kun otan kaiken huomioon niin tulee väkisin mieleen että elimistö/veri ei käsittelisi rasvoja ihan normaalisti. Tai sitten kaikki heijastuu pumpun kautta?

Heh, olen tosiaankin vain opiskelija, enkä valmistunut. Ei näitä minun neuvoja kannata tosissaan ottaa. En edes "faktojani" tarkastele, vaan kirjoitan mitä muistan ja mitkä omat mielipiteeni ovat, joten asiaa on varmasti paljon väärinkin. Ei näitä horinoitani kannata eikä missään nimessä edes saakaan ottaa tosissaan. Kirjoitan yksityishenkilönä enkä edes pyri antamaan minkäänsortin lääketieteellistä neuvoa. Kerron vain mitä itse pidän oikeana ja mitä mieltä asioista olen. En siis ota minkäänsortin vastuuta mistään lukijoiden pöljyyksistä. Jos on jotain hätänä niin menkää ihmeessä sinne lääkäriin. Varsinkin ravintopuolen seikat ovat sen verran sekavia, että melkein kaikelle löytyy omat tukijansa.
Kysymykseesi en kyllä itse osaa valitettavasti vastata millään tavalla. En kyllä muista kuulleeni tuollaisia oireita. Ensiajatus oli asennon vaihtelun aiheuttamat heittelyt verenpaineessa, mutta ilmeisesti asennonvaihtelu ei oireita aiheuta? Rasvan osuudesta en valitettavasti osaa sanoa yhtään mitään. Viittaisin itse sinut kardiologille jos mahdollista. En kyllä osaisi varmaan itse edes tutkimuksien avulla selvittää. Jonkinsortin hormooniprofiili ja rasitusekg voisi ihan hyödyllinen olla. Kävisin sinuna kuitenkin ehdottomasti hommaamassa lähetteen kardiologille. Sydänoireet nyt eivät koskaan tunnu mukavilta ja hyvähän se on syy selvittää.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010
Dr. Pili
Jonkinsortin hormooniprofiili ja rasitusekg voisi ihan hyödyllinen olla. Kävisin sinuna kuitenkin ehdottomasti hommaamassa lähetteen kardiologille. Sydänoireet nyt eivät koskaan tunnu mukavilta ja hyvähän se on syy selvittää.

Jees. Kiinnostaisi kuulla ajatuksia miten ja minkätyylisten hormonien toiminta voisi mahdollisesti olla liitoksissa tähän?
Lähetettä kardiologille en omalääkäriltä saa, enkä saanut edes tiettyjä hormonimittauksia kysyttyäni jokin aika sitten. Jätti muuten myös lääkkeellisen hoidon pois toiminta-alueestaan, eli ei uusinut lääkereseptiä tilanteessa jossa mahdollisuus oli päästä vastaanotolle joskus kuukauden päästä. Rasituskoe meni hyvin eikä ultraäänellä löytynyt pumpusta mitään sellaista mikä voisi erikoislääkärin mielestä aiheuttaa oireita.

Vierailija
μOR

Jees. Kiinnostaisi kuulla ajatuksia miten ja minkätyylisten hormonien toiminta voisi mahdollisesti olla liitoksissa tähän?
Lähetettä kardiologille en omalääkäriltä saa, enkä saanut edes tiettyjä hormonimittauksia kysyttyäni jokin aika sitten. Rasituskoe meni hyvin eikä ultraäänellä löytynyt pumpusta mitään sellaista mikä voisi erikoislääkärin mielestä aiheuttaa oireita.

Vaikea kysymys jo varmasti erikoistuneelle lääkärillekin. Itselleni tulee lähinnä mieleen sympatikotonukseen liittyvät fight or flight hormonit, kuten adrenaliini, kortisoli yms. En kyllä hirveästi keksi tarkkoja mekanismeja millä kyseiset oireet voisivat syntyä. Hermostolliset seikat, kuten vagushermostimulaatio, jollakin ihmemekanismilla voisi myös tulla kyseeseen. Kumma kyllä, kun lähetettä ei löydy. Itse olen tottunut siihen, että jos itse ei pystytä tilaa diagnosoimaan ja se aiheuttaa ongelmia on aika siirtää potilas erikoissairaanhoitoon. Kai ne säästöt iskee kaikkialle :/
Edit: Sydänpeptidit yms muut laajaa vasokonstriktiota aiheuttavat aineet kai voisivat olla syynä myös. Valitettavasti ei kyllä ole itselläni mitään hajua.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Dr. Pili
Itse olen tottunut siihen, että jos itse ei pystytä tilaa diagnosoimaan ja se aiheuttaa ongelmia on aika siirtää potilas erikoissairaanhoitoon. Kai ne säästöt iskee kaikkialle :/

Mulle sanottiin ettei voi siirtää erikoissairaanhoitoon, kun ei tiedetä mikä vaivaa.

..Kyllä mä siinä vähän päätäni raavin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat