Volvo Amazonin kevennys.

Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Niin, sain hyvän tarjouksen Volvo Amazonista, jonka ajattelin ostaakin.

Eli pidetään opel ajoautona ja tehdään Amazonista harrasteauto.

Minulla on ollut joskus noin 10v. sitten 240:nen turbo-volvo.

Olen sen verran ottanut asioista selvää, että tuo b21 menee kohtuu helpolla amazoniin.

Nyt oon katsellut jarru ja alustan -osien hintoja, niin kohtuu halpojahan nuo ovat.

Vakiona amazon painaa sen 1100kg. Tavoitteena olisi ottaa jotain +100kg painosta pois.

Elikäs konepelti ja takaluukku+puskurit ajattelin lasikuidusta laminoida. Luukut kiinnitetään semmoisillä tapeilla. Auto on kaksiovinen, sivulasit ajattelin tehdä kevyemmästä materiaalista. Äänieristeet riisua pois ja korvata "röpelömassalla" eristeet.

Ovipahvit ja sisäverhoilut ajattelin tehdä 0.75mm alulevystä. Etupenkit saavat vaihtua esim Peugeot 205gti:n penkkeihin, jokkan on jonkun kilon kevyemmät + paljon paremman tuen antavat.

Takapenkit kilkkeineen heitän hemmettiin myöskin.

Toki autoon tulee kaikki tarvittavat alustanosat uusiksi. Mutta eikös, jos auto kevenee vaikkapa 15%, niin alustasta tulee 15% jäykempi, jarruista samanverran tehokkaammat jne. Eiköstä vain.

Tosiaan tuo kaksiovinen painaa sen 1100kg, Niin jos saisi omamassasta vaikkapa 150kg pois, mikä on sinällään realistista, koska ajomukavuudella ei ole niin väliä. Niin jo 175-200hv:llä auto liikahtaisi aika mallikkaasti. Lisäksi kevyempänä kaikki voimansiirron osat yms. pääsee paljon vähemmällä rasituksella.

Sinällään auton huippunopeudella ei ole väliä, tärkeintä tulee olemaan ajettavuus, ohituskiihtyyvyys, kiihtyvyys jne. Noh, kyllä sen nyt sen pari markkaa pitänee kulkea.

Mulla on tosiaan moottori jo valmiina, täysin remontoitu, custom -männät yms. Kansi täytyy hommata ja rakentaa. Kerkesin edellisen myydä. Pakopuolen virtaushan on turbo-moottorissa erittäin tärkeä. ahtimeksi on jo katsottuna audi a3:sen kkk:n ahdin, joka reagoi alhaalta, joka on pelkkää plussaa. Puristus on muist. 7.5, koska polttoaineen syöttö tapahtuu kaasarilla, niin varmuuden vuoksi sopivan pieni puristus, koska seoksen säätöä ei voi kovin tarkasti muokata. Mutta seosmittari tulee, jolloin ahdot maximissa saadaan seokset sopiviksi. Tavoitteena on hakea suuri käyttökierrosalue, näin alkuun. Elikäs hyvin virtaava pakopuoli ja uudehko alhaalta reagoiva ahdin. Varmaankin jostain 2200rpm:stä eteenpäin lienee max -ahdot. Nokalla haetaan sitten veto sinne 6000rpm:n asti. Eli sopiva kompromissihan täytyy hakea.

Nälän kasvaessa voin myöhemmin asentaa t04:sen ahtimeksi, alakerta on tehty sillain, että se sen 350hv:tä kestää.

Mutta aluksi haetaan tiuhalla välityksellä se kiihtyvyys, jolloin ajettavuuskin säilyy hyvänä. Vaihtamistarveesta tulee luultavasti erittäin vähäinen, johtuen laajasta käyttökierrosalueesta.

Ulkoasusta tulee niin sleeper -henkinen, kuin mahdollista.

Valitettavasti näillä palkoilla ei juuri osia kromautella, jotenka kromit tullaan korvaamaan korinvärisellä maalilla.

Näppään kuvan projektista, kunhan käyn miehellä kylässä, jolta sen ostan.

Peltiosat on Amazoniin nykyään tod. kalliita. Esim. yksi etulokasuoja maksaa sen 150€. Joten kunhan olen tehnyt niistä muotit kuituisille, menevät ne myyntiin jne. joten ajatuksena on tehdä mahdollisimman paljon itse ja rahaa säästäen, mutta silti hyvin.

Ts. ne hommat, jotka pitää teettää koneistamolla, niin myös teetetään. Elikäs esim: tasapainotukset yms.

Itse olen värkännyt autojen kanssa varmaan kolmisenkymmentä vuotta, tehnyt koneremppoja, maalannut autoja yms. eli peukalo ei ole keskellä kämmentä.

Onko ideoita mahdollisimman hyvän ajettavuuden aikaansaamiseksi?

Esim. painopisteen laskeminen kuituosilla jne. vaikuttaa.

Lisäksi koria tullaan tukemaan alumiinisilla "apurungoilla" ja yhdysputkilla, nämä saavat painaa max jotain 20kg. Mutta oikein sijoitettuna ne jäykistävät koria huomattavasti. Varsinkin pyörien kiinnityspisteitä suhteessa toisiinsa yms. järkevää.

Lisäksi pellistä prässätyt tuennat korissa korvataan aluprofiilista tehdyillä, jolloin saavutettaneen noin 50% kevyempi konstruktio ja 50% parempi jäykkyys.

Tosiaan, jos jollain on ideoita, linkkejä, teoriaa, lisää teoriaa yms. Niin ei muutakuin keskustelua kehiin.

Auton ei ole tarkoituskaan toimia käyttöautona, periaatteessa riittää että se toimii hyvin kaasu pohjassa. pyrin myös 50/50 etu/takapainoisuuteen.

Kevyeen autoon riittänee 20-40% kitkalukko.

Itse auto maksaa 500€, moottori on turboa ja kantta vaille olemassa, kansi + ahdin, käytettyinä yhteishinta kilkkeineen lienee 3-400€.

Kevennykset, korityöt ja maalaus (olen maalannut itse kymmeniä autoja ja on tilat myöskin) kustantanee jotain 500€.

Alusta ja jarrut kustantanee myöskin sen 500€, ehkäpä jopa kolmellakin sadalla saattaa selvitä, kun ottaa huomioon auton kevyemmän painon, jolloin alustalta ei vaadita niin mahdottomia.

Eli noin 1500€ budjetilla mennään. Tuohon ei sisälly siis itse autoa. Tuolla summalla auto on tarkoitus saada ajettavaksi ja säätöihin. Lisää voinee varata vielä sen 500€ ja projektin kestoksi noin 2 vuotta. Ensi syksynä, vielä kun asfaltissa on pitoa, on tarkoitus päästä tekemään ensimmäisiä säätöjä, korin viimeistelyn yms. ollessa ehkäpä vielä raakileena.

Väriksi olen suunnitellut jotain tällaista:

http://www.kotikone.fi/petri.makinen/Pics/IsoAma3.jpg

Ideoita.

Sen verran vielä, että vanha koulukaverini omistaa autokorjaamon, josta auton hankinkin, sekä yhdellä tutullani on dyno, hän ajaa sm-sarjassa rallisprinttiä, elikäs säädöt voidaan tehdä dynölla suht halvalla.

Itse en kansitöitä (siis porttaustöitä) kovinkaan hyvin osaa, joten ne varmaan teetän. Toki venttiilien läppäämiset ja monikulmahionnat yms sujuu.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Kaiva netistä sheet metal shaping ohjeita ja unohda nuo lasikuidut. Niissä muottien teko on niin helvetin työlästä ja turhauttavaa yksittäiskappaleisiin. Alulevyn muotoon paukuttelu ei ole niin mahdotonta ettei sitä oppisi ja joku voi tilata niitä jolla kattaa omaa harrastustaan.

Sen voi tehdä betonimuottiin räjäyttämällä, Tosin hiekkasäkkiä vasten hakkailu on se tavallisin tapa. Englanninpyörä on helppo teettää ja sillä saa pallopintaa helposti, jota vulvassa on paljon.

Mikset samantien tee putkirunkoa ja muotopanelit päälle. Helpompaa kuin vanhan peltikopan muokkaus ja paino alenee ja turvallisuus kasvaa.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Amazonilla on ajettu rallia todella paljon. Kannattanee kaivaa jostain historiikista käyttäjäkokemuksia ja vinkkejä. Ehkä volvoclubin sivuilla pääsisi alkuun.
Mitään kiirettähän tuollaisen projektin kanssa ei kannata pitää.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Juu, kyllä mä lasikuidulla etenen, olen jonkun kuitupellin yms. tehnyt, eikä se niin työläs urakka ole.

Ensin, valmiestellaan esim konepelti samoin, kuin maalauksessa. Sen jälkeen päälle ladotaan foliota, folion ja valmistellun pellin väliin kannattaa laittaa saippuaa. Tämän jälkeen päälle tuuman kerros uretaania, erinäisiä ristikkäistuentoja ja näin edetään kunnes uretaanin kerros on noin 15cm.

Kuidutettaessa valmistetaan ensin noin 2mm paksu kuidutus, jonka sisään laminoidaan kohdasta riippuen 4*4mm, 6*6mm ja 8*8mm aluprofiileja. Tuloksena on tarpeeksi jäykkä ja erittäin kevyt konstruktio.

Tai työläshän se nimenomaan on, mutta en ole ennen alumiinia muotoillut ja amazonissa varsinkin konepelti on erittäin monimutkaisen muotoinen.

Sitäpaitsi hyvin tehdyt muotit voi myydä eteenpäin, samoin kuin peltiset lokasuojatkin, joista lokareiden muotit tehdään.

Aivan pienempiä kilkkeitä ei ole hyötyä lähteä kuidusta edes tekemään. Muotokuitujen kiinnitykset tehdään alumiinista kantattuihin suoriin kiinnittimiin.

Itseäni rupesi kiinnostamaan taka-akselin tuennasta myös nelilinkki, jota tuttuni käyttää ajaessaan rallicrossia. Ko. systeemin voi tehdä kaikkinensa aluputkesta, jolloin siitä tulee kevyt. Jos tämä vaatii katsastukseen erityislupia tms. niin kuin se luultavasti vaatiikin, niin en lähde moista toteuttamaan.

Sen sijaan yritän sovittaa mahdollisuuksien mukaan esim. kallistuksenvakaajat 240-sarjasta, ovat noin puolta paksumpaa tavaraa. Myös tuplavakaajat on ihan hyvä idea. Sinälläänhän alusta jäykistyy kun kori kevenee.

Tavoitteena on kuitenkin, että auton pitää imeä mutkaan kiinni. Joten rengaskokokin on aika tärkeässä asemassa. Kuitenkin mitään mahdottoman kokoista kumia ei alle voi sovittaa, mutta onneksi autosta tulee kevyt, joten 15" vanne kokoluokkaa 205/55 renkailla lienee riittävä.

Ostamassani autossa on kaikki sisustanosat tallella, taidan katsastaakin auton takaverhoiluineen kaikkineen. Tämän jälkeen korvaan sisustusta alumiinilla ja riisumalla ylimääräisen painon. Esim takakylkien ja hattuhyllyn, kontin yms, metallista puristetut jäykisteet (noin 1.5mm peltiä) on helppokorvata alumiinisilla tangoilla, ja kunnon kiinnikkeillä. Lopputulos on varmasti jäykempi.

On erittäin tärkeää, että jousitus tapahtuu siellä missä pitääkin. Joten joutunen sorvauttamaan muutaman puslan metallista ja nylonista. Itse en ole moisia tehnyt, mutta tuttuni, joka myös teki koneeseeni kiertokanget ja männät on tehnyt moisia. Luotan tässä hänen ammattitaitoonsa.

Mutta loppujen loopuksi tulos tulee olemaan aina parempi, mitä enemmän ja mitä korkeammalta autoa painoa saa vähennettyä.

On paljon helpompaa keventää autoa 15%, kuin korvata kaikki ajettavuuteen ja suorituskykyyn vaikuttavat palikat 15% "paremmilla". Pitänee etsiä auton painonjakautuma ja laskea/punnita mihin se asettuu kevennyksien js tuentojen jälkeen.

Sinälläänhän 50/50 on se optimaalisin, mutta loppujen lopuksi painonjakauman muuttaminen on aika hankalaa, toki esim akun, bensapumput yms. sijoituksilla jakaumaa voi muuttaa. En kuitenkaan ala lisäämään painoja mihinkään.

Onko ihmisillä tietoa, paljonko polykarbonaattipleksi painaa suhteessa lasiin.
Ovistakin suurin painonkevennys tullee, ikkunoiden mekenismien poistoista. Samoin, etu ja takaluukkujen saranamekanismit on näissä aika painavat.

sivulaseista (tuuletusluukkuja lukuunottamatta), sekä luukuista lähtevä paino lähtee selvästi painopisteen yläpuolelta, joka on äärimmäisen hyvä.

Tarkoituksena ei kuitenkaan ole tehdä mitään Hc-putkirunkoautoa, mutta onko ihmisillä vinkkejä, miten saisi vähennettyä jousittamattoa massaa? Toinen erityisen tärkeä on pyörivät massat. Minulla ei kuitenkaan ole resursseja tehdä esim porattuja vetoakseleita yms. oikeastaan pyörivistä otetaan sieltä mistä helpoiten saadaan, eli vauhtipyörästä.

Mietin, olisiko kardaania mahdollista teettää alumiiniputkesta, sillä saisi helposti 5kg:n kevennyksen, vanhan kultaisen säännön mukaanhan 1kg pyörivää massaa vastaa 10kg:tä kuollutta massaa.

Autossa on nyt paikoillaan m40 -laatikko, joka on valurautakuorinen, siihen sopisi myös m47, joka on 5-vaihteinen ja lisäksi 2-30kg kevyempi. Tämä alukuorinen loota ei ole tunnettu kestävyydestään esmes 700-sarjan volvoissa, jotka kyllä on 500kg painavampia, joten veikkaisin, että moinen kevyemmässä autossa kestäisi.

Perävälitykseksi tullee tiuha 4.11, mitä mieltä olette ja ennenkaikkea onnistuisiko tuon m47 -laatikon ykkösvaihdetta jatkaa vaikkapa 20% muiden jäädessä ennalleen. Nimittäinkin jo tuossa muinoin omistamassani 240 volvossa, ykkönen oli sekunnissa ohi ja aina meni rajoittimelle, pitemmällä ykkösellä 0-100km/h -kiihtyvyys olisi nopeutunut varmaan puoli sekuntia. Tuokin meni kuivalla asfaltilla kakkosen loppuun sutien.

Tässä projektissa olisi erittäin hyvä, jos sutiminen saataisiin minimiin. Ja jos tulee valinta kitkalukon tai välitetyn laatikon välillä, mahd. rahavarojen loppuessa kitkalukko on selvästi sijalla yksi, mutta molemmat kun saisi, siten, että ykkönen yltäisi johonkin 75km/h kierroksien ollessa noin 6000, välitys olisi kohdallaan. Huipputeho asettunee johonkin 5500 rp/m:n pintaan suunnittelemallani ahtimella, vaikkakin koneesta tulee kierrosherkkä kevyiden pyörivien massojen takia, elikkäs teho ei leikkaudu kuin veitsellä leikaten vaan moottori tuottaisi luultavasti voimaa tuonne kuuteenkin tonniin asti. Isommalla ahtimella ja jyrkemmällä profiilillahan kierrosalueen saisi tällä alakerralla suurinpirtein alueelle 3500-7000rpm, tehohuipun ollessa jotain 350hv.

Mutta kevyenä autona luulen ajamisen olevan miellyttävämpää tehoalueen ollessa 2000+ rpm - 5700-6000 rpm. max tehon riippuessa ahtopaineista, noista audeista on otettu vähän päälle kilon ahdoilla jotain 220hv:tä helposti, koneen ollessa 1.8litrainen. Luulen 2.1litraisella koneella tuon 220hv saavutettavan tasan kilon ahdoilla, jolloin ahtolämpö ei käy liian suureksi. Vaikkakin, minulla on katseltuna 900-volvon Ic, joka tosin koonsa puolesta vaatii jonkun verran sovittelua, mutta onhan noita moisiin laiteltu.

Sinällään kuitenkin sekä imu, että pakosarja kannattaa tehdä itse uusiksi, ei ole pakko, mutta kannattaa, koska "vinokone" asennetaan pystyyn, ei kaasari toimi oikein, kohokammion ollessa vinossa. Kaasuttimiksi tulee siis 1-2kpl täyskorjattuja strömbergin r-sport -turbo kaasuttimia, jotka on kyllä huonossa maineessa, mutta tuo edellisestä volvosta säästämäni tuotti tehoa hyvin, lähti käymään hyvin, oli sulavakäytöksinen ja kulutus oli 90pin nopeudessa alle 8litraa sataselle.

Luulempa, että yhdellä tullaan toimeen tehojen roikkuessa siinä 220hv:n pinnassa, imusarja ja painekotelo täytyy vaan suunnitella huolella.

Jotkut ovat tehneet k-jetin imusarjasta tuolle sopivan satsin, siinä on kuitenkin plenumi tuplakokoa, mitä vakiossa imusarjassa. lisäksi itse hitsailtuna kohokammion saa helposti suoraan.

Tässä on kuva k-jetin ja vakion kaasuttimen sarjoista:

Toisaalta, noiden strömbereiden halpuuden takia, voisi suunnitella jo tuplia moisia, vaikka aluksi ajetaankin pienemmällä ahtimella, tällöin sarja näytttäisi suurinpirtein tältä.

Ainut hankaluus kahdella ströbällä olisi saada ne synkkaan. Mutta toisaalta isolla plenumilla ongelma ei olisi niin suuri, kuin kuvan kaltaisessa plenumittomassa sarjassa.

Esim. moisesta k-jetin sarjasta saisi aika helposti kahdelle kaasuttimelle sarjan. Plenumin kokoa on vara kasvattaa pystysuunnassa vaikka kuinka.

Bensanpaineensäädin maksaa uutena jotain 5-60€ turbopokoneeseen. 3-4barin paineilla pumppaavan pumpunn saa esim. uudehkosta nissanista tai vastaavasta ihan parilla kympillä. moisia voi kytkeä vaikkapa kaksi rinnan. Nämä kytkettäisiin päälle yksinkertaisesti keskikonsoliin asennetusta alulevystä, johon tulisi muutama lisämittari ja päävirtakytkin, seosmittari, sekä käynnistysnappi.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Nykyään voi tehdä nelilinkin.

Ajattelin tehdä ehkä tällaisen half-triangle tyyppisen. Tai sitten tavallisen ja tuplat säädettävät panhard tangot.

Tällainen half-triangle, jossa panhard-tankona toimii tuommoinen mikä näkyy kuvassa.

Täys-trianglessa tulee kaksi tankoa, jotka on akselissa kiinni keskellä ja rungossa ovat kiinni samoissa kohdin kuin alemmat, suorat tangot.

Pitänee hitsauttaa alumiinista nuo tuennat, paitsi tietenkin ne osat jotka runkoon tulee kiinni, ajattelin jotain 4-6mm teräslevyä, josta ne teen.

Noh, tässä kuva tuommoisesta half-triangle -tyyppisestä nelilinkistä. Tämä on oikeastaan kolmilinkki...

Tällainen, säätöjä on tarpeeksi. Jouset ja iskarit voi tehdä myös säädettäviksi.

Ajattelin käyttää 240-volvon 4:11 välityksellä. Ja 1030-tyypipnen riittää. Samalla saa myös taakse levyt.

Eteen sovitan myös 240 -Volvon levyt, saa jäähdytetyt ja isot levyt. Samalla tulee vanteiden jako samaksi, eli 5 pulttinen 5*108. Näihin löytyy helposti halpoja ja keveitä vanteita.

Ajattelin ihan 15" peltivannetta, joihin saa semmoiset pillerikapselit.
Eli tällaiset.

Tietenkin vanteet on erilaiset, eli semmoiset pyöreäreikäiset, 15 -tuumaiset. katotaanpas, jos löydän kuvan.

Vanteet korin värisiksi ja ne "pillerikapselit" on krominväriset.

Ja noihin voi sovittaa vaikkapa 215/50 15" taakse, ja eteen 195/50 15".
Tuolla rengaskoolla ja hyvällä alustalla tuhatkiloinen pysyy kyllä tiessä.

SAAKO VIELÄ VINKKEJÄ, ESIM. TUENNASTA JA MOOTTORISTA YMS.

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007

Amazonista ei ole kokemusta, mut mietin vaan, että kun kevennät sitä vielä 100 kiloa ja laitat turbon siihen, niin mahtaako pysyä lapasessa talvella? Takavedot on melkoisia viihdeautoja talvella muutenkin, vähemilläkin tehoilla. Laitat ehkä hiekkasäkkiä takakonttiin?

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
JuurikinNiin

Tarkoituksena ei kuitenkaan ole tehdä mitään Hc-putkirunkoautoa, mutta onko ihmisillä vinkkejä, miten saisi vähennettyä jousittamattoa massaa? Toinen erityisen tärkeä on pyörivät massat. Minulla ei kuitenkaan ole resursseja tehdä esim porattuja vetoakseleita yms. oikeastaan pyörivistä otetaan sieltä mistä helpoiten saadaan, eli vauhtipyörästä.

Mietin, olisiko kardaania mahdollista teettää alumiiniputkesta, sillä saisi helposti 5kg:n kevennyksen, vanhan kultaisen säännön mukaanhan 1kg pyörivää massaa vastaa 10kg:tä kuollutta massaa.

Puutun pieneen yksityiskohtaan, eli tuohon "kultaiseen sääntöön". Jos pyörivä massa olisi täysin rengasmaisesti jakautunut ulkokehälle ja ulkokehä liikkuisi samaa nopeutta kuin auto, vastaisi 1 kg pyörivää massaa kahta kiloa kiinteää. Tämä on siis absoluuttimen maksimi esimerkiksi renkaita kevennettäessä. Toki bonuksena tulee pienentynyt jousittamaton massa.
Kardaanin pintanopeus lienee pienempi kuin renkaan, mutta vauhtipyörä voi mennä ohi. "Tehonlisäystä" tulee lähinnä kierrosherkkyyden muodossa, eli kiihtyvyys pienillä vaihteilla voi parantua. Asian voi kyllä laskea tarkastikin, jos tietää, millä nopeudella kierrokset nousevat kullakin vaihteella kiihdytettäessä.
Jonkin verran aitoa tehoa saat myös luopumalla mekaanisesta flektistä ja jopa vesipumpusta.
Jos et ajele kovilla pakkasilla, pärjäät varsin kevyellä litiumakulla. Sen paino on luokkaa 1/5 - 1/4 lyijyakun painosta. En tiedä, onko noita helposti ja halvalla saatavissa autoihin, mutta moottoripyöriin ne ovat ihan hyllytavaraa johonkin 10 Ah asti.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007
tiäremiäs
Miksi pitää raiskata vanha auto, tee ennenmin Amazonista museo auto.

Katselin vanhoja 30-luvun fordeja nettiauto sivulta, niin kaikki oli raiskattu harrasteautoksi.

Oikea auto on auto, ostakaa niitä sellasia autoja kaupasta jos haluatte ajaa nillä pillurallia.

http://www.nettiauto.com/ford/a-model/4520954

Hyvä esimerkki auton tuhoamisesta.

Ei sitä raiskata!

Talvella sillä ei ajeta. Minulla on kyllä talviauto/käyttöauto.

Tämmöinen, 2.5v6 koneella.

Tässä on kanget, niistä on otettu vain ylimääräiset valupurseet pois ja painotettu.

Uploaded with ImageShack.us

Tällainen on Turbo-strömbä:

Tällaiset on tehty männistä. Jos epäilevät tuomaat sanoo, ettei kestä, niin voin jo etukäteen sanoa, että tommosilla on otettu alkuperäisillä alakerran osilla 400hv. Toki paremmalla moottorinohjauksella. Tommosella ströbällä uskaltaa näillä puristuksilla ottaa tehoa jotain 350hv. Mutta taidan ensin kokeilla pärjätä jollain 220hv:lla, nimittäin silloin kierroslukualue on paljon laajempi, turbopotku pienempi ja vääntöä alkaa tulla parista tonnista.

Niin, männät.

Yleinen "sääntö" on, että tehopainosuhde vastaa suurinpirtein 0-100 kiihtyvyyttä.
Varsinkin takavetoinen, joka irtoaa viivalta paremmin.

tuhatkiloisella autolla, tulisi parillasadalla hepalla tehopainosuhteeksi 5kg per hv.

Vierailija

Kun sen painojakauma on se mikä on ja heikkenee kevennettäessä, on kaikki mikä ei vaadi olla edessä, pitää siirtää taakse ja akku on näistä raskaimpia ja vaikuttaa jonkin verran. Moottoriakin voi siirtää taaksepäin, mutta voi vaatia uuden tunnelin teon.

Rasse
Seuraa 
Viestejä52
Liittynyt7.12.2009

Tuo lasikuidun laminoiminen kuulosti vähän kummalliselta. Miksi folioa yms kikkoja?
Itse olen tehnyt aina valmiista palasta muotin vahaamalla pinnan MoldRelease vahalla. Päälle vaan Gelcoar kakku ja siitä hartsia ja kuitua muutamaan kertaan. Muottiin hyvät vahvistukset ja irti alkuperäsestä palasta. Sama temppu sit lopulliselle osalle kun tehdään muotista, mutta siten että jäykkärit on sisäpuolelta nätimmän näköiset.
Kuidusta tekisin juuri nuo etulokasuojat, konepellin ja takaluukun. Eikö noista ainakin 30-50 kg pitäisi tulla kevennystä? Pelleistäkin voi tietysti ottaa palasta pois, mutta sen hyöty jää 10 kg alapuolelle. Turhat ripustukset nyt ainakin pois, jos siel on esim vararankaan kiinnityskoteloa yms joutavaa.

Pölykarboje painoja joskus kyselin. Olisko ollut et mun projektin vakio takasivulasit paino jotain 8 kg kappale ja pölykarbolla tais olla puolet kevyemmät.

Ite unohtaisin nuo paineistetut Strömberin kaasuttimet ja käyttäisin mielummin vaikka megasquirttia. Itsekkin aluksi pelkäsin etten saa ikinä kytkettyä, mutta ei se loppupeleissä niin hankala ollutkaan.
Bensapumpuksi Jetronicin korkeapainepumppu, mitä on esim vanhoissa saabeissa ja volvoissa. Noissa on enemmän potkua ku jossain tuning tehopumpuissa.

Nelilinkit unohtaisin tässä vaiheessa. Rakenna auto ensin suunnilleen valmiiksi ja tee nelilinkit vaikka ens talvena. Muuten ottaa päästä, jos kesän ajot jää noiden ripustusten takia.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Onhan se aika inhaa kun turmellaan wanha klassikko, mutta kyllä kai noita vielä piisaa siihen hommaan. Kartanomallit onkin hiukan toinen juttu. Itse jos Volvoa, niin Duett olisi nostalginen peli.

- Ubi bene, ibi patria -

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Juu, tuossa on ideaa, että tekee nelilinkit myöhemmin.
Aluksi voisi ajatella ihan vain uusia iskareita, parempia jousia ja strategisiin paikkoihin kovempia puslia.

Mutta just sen takia aion ajaa eka kesän kaasarilla, ja tuommosella 2-250hv:n tehoilla.

Soitin tänään tutulle, joka porttaa kannesta pakopuolen, lisäksi kävin tutulla korjaamonpitäjällä/virittelijällä kattelemassa ic:tä, turboja yms. Niin hällä oli pakosarjan laippoja ylimääräisiä halvalla 4kpl. ihan 8mm terästä ja marteliukselta hankitut.

Aluksi laittaa koneen kiinni, ja ahtimen väliaikaisilla kiinnityksillä lopulliseen paikkaansa, sitten tekee valmiista käyrista migillä heftiin hitsaten pakosarjan. Tämän jälkeen hitsautan sen loppuun kaasulla. Pakosarja näet lämpenee aika tavalla ja jos sarjan hitsaa migillä, sinne tulee melkeen väkisin langanpätkiä, jotka irrotessaan kulkeutuu ahtimen turbiiniin ja sen jälkeen se menee rikki.

Mehiläisvahalla voi voidella esmes just konepellin ja muut osat, mitkä tehään kuidusta. Ensin pohjatyöt vain pitää tehdä erittäin hyvin, samalla tavalla kuin maalatessakin. Sitten vetää siihen halvan xyleeniohenteisen alkydivärin, jonka olen hyväksi todennut. Kuivuu nopeasti, on lujaa ja helppo vetää ruiskulla pinta. Näin kun tekee, niin kuituosat on lähes valmiita maalattaviksi, koska pinnasta tulee erittäin hyvä.

Lisäksi esim ikkunoiden mekanismit voi poistaa, luukkujen saranat tottakai veke.

Niin, yhdellä tutulla on dyno, yhdellä korjaamo ja yhdellä virtauspenkki.

Tämä jolla on virtauspenkki ajaa sm-rallicrossia, kuten myös tämä jolla on dyno.
Ei kuulemma tule hirveän kalliiksi portata pelkkää pakopuolta. imupuolen osaan portata itsekkin.
Itse en ala muotoilemaan kanavaa lainkaan, teen vaan perushommat, eli monikulmavenatyöt yms. Antaa pakopuolen mennä virtauspenkissä. Hyvällä pakosarjalla, ja hyvällä pakopuolella ahdin reagoi nopeammin ja ahtolämmöt ei nouse niin kovaksi. Lisäksi ahdin säilyy parempana. Se on btw. vesijäähdytteinen ja tänään kokeilin ahdinta, ja radiaali ja aksiaalivälystä ei ollut lainkaan. Ahtimen a/r on jotain .48, joten se herää alhaalta, lisäksi se ahtaa hyvällä kansityöllä ja pakosarjalla tarpeeksi pitkälle puutumatta. Toki DPipe pitää tehdä jouhevaksi, ja 3" kokoisena alusta loppuun.

Kolmella äänenvaimentimella, äänistä tulee tod. miedot, varsinkin kun ahdinkin vaimentaa ääntä.

Moottoripuolesta ja kaiken "roinan" sinne tunkemisesta, suurimman ongelman aiheuttaa jäähdyttimille johtava ilmavirta. Onneksi maskista menee reilusti ilmaa läpi syylarille ja välijäähdyttimelle, mutta oljynjäähdyttimelle ja ahtimen ilmanotolle täytyy vetää puskurin alta tarpeeksi suuret ilmanottokanavat. Mutta samoista paikoista pitää vetää myös jarruille, ehkä, kylmää ilmaa. Ei toki välttämättä, riippuen minkälaiset levyt, palat, yms roippeet sinne laitan. Toki 240:sen jarrut, jotka jäähdytettyinä kierrättää ilmaa tehokkaasti, lisäksi auto painaa paljon enemmän, jolloin jarrut kestää paremmin kevyemmässä autossa.

En tiedä amazonin tehopainosuhdetta, mutta etulokareiden ja konepellin tekeminen kuidusta siirtää painoa taakse, sekä alemmas, mikä on hyvä asia.

Tuo kevyempi akku olisi hyvä juttu.

Näköjään edessä on 53% painosta, jos etulokarit ja konepellin tekee kuidusta, ja takaluukunkin kuidusta, niin varmaan aika lähelle mennään 50/50 painosuhdetta.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Näyttää rumalta. Mutta siinä on kaikki osat kiinni paitsi moottori, joka tuleekin parikymmentä vuotta uudemmasta autosta.

Tässä sisustaa, itse auto ja vähän erilainen isolohkoprojektiauto, joka tehdään/kaveri tekee ihan näyttelykuntoiseksi.
Sitten on isolohko ranchero. Ja tottakai kuvia volvosta. Lamput yms. osat ovat tallessa.

siinä jokunen foto

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat