Auton moottorijarrutus ja bensan säästö

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sähköyhtiöltäni saapui männä viikolta asiakastiedoite, jossa mm. kerrottiin erilaisista toimenpiteistä joilla voi (-t) säästää energiaa. Muuan kohta pisti silmiini, jäi vaivaamaan mieltäni.

Ts. Energiänsäästö kohta nro "X" infosi, että käytä mahdollisimman vähän jarrupoljinta ja käytä sen sijaan moottorijarrutusta, joilloin auto ei kuluta gasoa, löpöä, tms ainetta polttoainetta YHTÄÄN!

Kysymys, voiko tuo olla TOTTA vai toimittajan asiantuntemattomutta, ymmärrättömyyttä henkilöltä (DI) jota haastatteli?

Lupaan palata ao. asiaan, sekä nimeltä mainitsemani sähköyhtiön tiedotteeseen myöhemmin JOS täältä saisi "aikuisten oikeaa" ja asiantuntevaa vastausta po. artikkeliin. Ja miksi en (emme) saisi, kun tällä foorumilla varmaankin po. asian tuntevia (moottorijarrutus) asiantuntijoita löytyy! -Sir Jeti

Sivut

Kommentit (104)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
SirJeti

Kysymys, voiko tuo olla TOTTA vai toimittajan asiantuntemattomutta, ymmärrättömyyttä henkilöltä (DI) jota haastatteli?

Vastaus: Voi olla TOTTA. Moottorin polttoaineensyöttö katkaistaan kokonaan moottorijarrutuksen aikana, jolloin ei tietenkään polttoainetta kulu lainkaan. Koskee lähinnä ruiskutusjärjestelmällä varustettuja autoja (vastaava viritys kaasarissa ei liene enää hengissä).

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Pitää se paikkansa nykyaikaisilla autoilla, jotka tunnistavat moottorijarrutuksen ja katkaisevat polttoaineen syötön. Kaikissa autoissa ei ainakaa ennen tämmöistä toimintoa ollut, mutta uskoisin, että nykyisten co2-pelkojen valossa kaikilla on.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Heksu
Onko moisia virityksiä kaasarikoneissa ollutkaan?

Hyvä huomio. Kirjoittamani koski vain ruiskumoottoreita, jäi epähuomiossa mainitsematta.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Heksu
Onko moisia virityksiä kaasarikoneissa ollutkaan?

Sikäli, kun oikein muistan, viimeisimmissä kaasarikoneissa oli erityinen solenoidi polttoaineen syötön katkaisemiseksi. Itse olen ajellut suihkukoneilla jo reilusti yli 20 vuotta, joten omakohtaista kokemusta asiasta ei ole.

Vanha jäärä

Vierailija

En minäkään tiedä kaasarikoneissa moista viritystä olleen, mutta eihän se nyt viimeisissä aivan mahdotonta ole. Eikös ne kaasarikoneiset ole nykyään enimmäkseen museoajoneuvoja jo?

Ruiskussa 0-kulutus moottorijarrutuksessa onkin sitten täyttä totta.

Vierailija

Autokoulunopettajani sanoin: Älä vaiha vapaalle, kun lähestyt risteystä. Vaan vanhat mummot ajaa vapaalla. Mootorijarrutus on paljon komeempaa, sitten kun sen saa toimimaan.

Niin, eikä säästö kohdistu vain polttoaineeseen vaan myös jarrupaloihin. Pitkät risteyksenlähestymiset on kätevä toteuttaa juuri moottorijarrutuksella: nollakulutuksella (ks. ajotietokoneesta hetkellinen kulutus) pääsee kevyessä alamäessä useita satoja metrejä.

---
Seuraa 
Viestejä3395
Liittynyt6.9.2006
sakvaka

Niin, eikä säästö kohdistu vain polttoaineeseen vaan myös jarrupaloihin. Pitkät risteyksenlähestymiset on kätevä toteuttaa juuri moottorijarrutuksella: nollakulutuksella (ks. ajotietokoneesta hetkellinen kulutus) pääsee kevyessä alamäessä useita satoja metrejä.

No kasarikoneissa se kait on juuri jarrupalojen säästämistä, sitä varten se pakokaasujarru kait isommissakin vehkeissä on?

Vierailija
Jäärä
sakvaka

No kasarikoneissa se kait on juuri jarrupalojen säästämistä, sitä varten se pakokaasujarru kait isommissakin vehkeissä on?

Kyllähän se jarrujen säästämiseksi raskaassa kalustossa on, mutta ei niinkään kustannussyistä, vaan siksi että isoissa alamäissä raskaalla kuormalla vältettäisiin jarrujen palaminen.

Vierailija
Ertsu
Ajan automaattilaatikolla varustettua autoa siten, että hellään kaasun jo puoli kilometria ennen liikennevaloja. Säästän energiaa.

Tästä päätellen ajan perässäsi joka päivä. Jonkun säästäjän perässä kuitenkin.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Täysperävaunut pitäisi kieltää lailla. Niitä ei kukaan pysty hallitsemaan talvikelillä. Rekkoja kaatuu joka päivä talviaikana. Kuskeja aina syytetään, mutta kukahan se sillä Konginkankaalla oli se syyllinen? Se oli täysperävaunu.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Electric shadow
Ertsu
Ajan automaattilaatikolla varustettua autoa siten, että hellään kaasun jo puoli kilometria ennen liikennevaloja. Säästän energiaa.

Se menee kyllä valitettavasta niinpäin, että minä ajan sun perässäsi. Tyydyn sun nössönopeuteesi ja ajan perässäsi. Noi teidän pakettiautot voisi kieltää lailla. Et ainakaan mun perässä oo ajellu, koska mulla on peilit käytössä. Teillä henkilöautoherroilla on varmaan peruutuspeilit henkilöautossa.

Vierailija
Ertsu
Täysperävaunut pitäisi kieltää lailla. Niitä ei kukaan pysty hallitsemaan talvikelillä. Rekkoja kaatuu joka päivä talviaikana. Kuskeja aina syytetään, mutta kukahan se sillä Konginkankaalla oli se syyllinen? Se oli täysperävaunu.

Perusta kirkko. Avaa kansalaisaddressi. Sytytä edes kynttilä.

Vierailija
Ertsu
Electric shadow
Ertsu

Se menee kyllä valitettavasta niinpäin, että minä ajan sun perässäsi. Tyydyn sun nössönopeuteesi ja ajan perässäsi. Noi teidän pakettiautot voisi kieltää lailla. Et ainakaan mun perässä oo ajellu, koska mulla on peilit käytössä. Teillä henkilöautoherroilla on varmaan peruutuspeilit henkilöautossa.

Ajanko minä nyt mielestäsi henkilö- vai pakettiautolla?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat