Uniapnea ja GERD

Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Mulla todettu lievä (keskivaikea?) uniapnea (jo 15 v sitten?) eli joitain hengityskatkoksia tunnissa tms mutta joskus huomaan ihan itsekin että jopa 5 min välein herään "johonkin" ja se toinen jokin lienee GERD (gastroesophageal reflux disease)?

CPAP -ylipaine hengityslaitteita kokeiltu mutta en osannut nukkua niillä.

Nyt muutaman viikon ajan olen nostanut sängyn PÄÄ-päädyn 15 cm korkeammalle, mutta äskenkin heräsin (ruokanokosilla) johonkin "hengityskatkokseen" ja kuvittelen se olevan juuri GERD?

Luulen nukkuvani parhaiten vasemmalla kyljellä kun unitutkimuskin kertoi eli
silloin tulee vähemmän hengistyskatkoksia.

Olen myös laihduttanut 20 kg.

Pyrin välttään ennen nukkumaan menoa "raskaista, mausteisia" aterioita.

Olen kokeillut myös happosalpaajia ettei tulisi GERDia.. (ehkä liikaakin happosalpaajia?). 90-luvulla ruokatorvi/vatsalaukku tähystetty 2 x ja ruokatorven venttiiliä ei silloin todettu "väljäksi" mutta nyt tilanne voi olla jo toinen kun refluksia esiintyy liiankin kanssa..?

Jos podet näitä oireita niin kerro mistä olet saanut apua ja miksi?

Don't give up!

Kommentit (12)

Vierailija

http://areena.yle.fi/audio/1327397569509

Tiedetuokio: Painonpudotus tehoaa uniapneaan
Uniapnean merkittävin riskitekijä on ylipaino. Laihduttaminen on ylipainoisilla tärkeä ja tehokas uniapnean hoitomuoto, todetaan LL Johanna Sahlmanin väitöstutkimuksessa. Hoito auttaa hillitsemään niin uniapneaa kuin lihavuuden liitännäissairauksiakin. – Ylipaino on paitsi uniapnean riskitekijä, mutta uniapnea myös lisää lihomisen riskiä, Sahlman kuvailee ylipainon ja uniapnean muodostamaa noidankehää. Toimittajana Kimmo Salvén.
tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
tietää
http://areena.yle.fi/audio/1327397569509
Tiedetuokio: Painonpudotus tehoaa uniapneaan
Uniapnean merkittävin riskitekijä on ylipaino. Laihduttaminen on ylipainoisilla tärkeä ja tehokas uniapnean hoitomuoto, todetaan LL Johanna Sahlmanin väitöstutkimuksessa. Hoito auttaa hillitsemään niin uniapneaa kuin lihavuuden liitännäissairauksiakin. – Ylipaino on paitsi uniapnean riskitekijä, mutta uniapnea myös lisää lihomisen riskiä, Sahlman kuvailee ylipainon ja uniapnean muodostamaa noidankehää. Toimittajana Kimmo Salvén.

Niin ne väittää mutta jospa pääsyy onkin nielun/leuan rakenteessa tai reluksissa niin tartteis tehdä muutakin kuin CPAP?

Don't give up!

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Minulla on apnea ja käytän CPAP-laitetta. Oionta on käynnissä, ja kesällä olen menossa ala- ja yläleuansiirtoleikkaukseen, jossa purentaani tuodaan noin 1 cm eteenpäin ja samalla käännetään hieman ylöspäin (nk. clockwise-operaatio), jotta nenänielu ja nenäontelo avartuvat. Väliin jäävään rakoon laitetaan biomateriaalia joka muuttuu ajan saatossa luuksi.

Käytin aiemmin purentakiskoa, mutta se meni liian usein rikki, ja totesin sen ajan mittaan pahentavan purentaani entisestään. Leikkauksella pitäisi päästä näistä kaikista vipstaakeista pysyvästi eroon.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
PeterH
Minulla on apnea ja käytän CPAP-laitetta. Oionta on käynnissä, ja kesällä olen menossa ala- ja yläleuansiirtoleikkaukseen, jossa purentaani tuodaan noin 1 cm eteenpäin ja samalla käännetään hieman ylöspäin (nk. clockwise-operaatio), jotta nenänielu ja nenäontelo avartuvat. Väliin jäävään rakoon laitetaan biomateriaalia joka muuttuu ajan saatossa luuksi.

Käytin aiemmin purentakiskoa, mutta se meni liian usein rikki, ja totesin sen ajan mittaan pahentavan purentaani entisestään. Leikkauksella pitäisi päästä näistä kaikista vipstaakeista pysyvästi eroon.

Kiitos PeterH vastauksestasi! Yritän päästä taas testiin ja vaikka kokeileen CPAP-laitettakin kun toi Diapam antaa nyt unta 8-9 h jopa niin jospa kestäisn laitteen suhinat ja vinkunat!

Heti kun itse vakuunnut että mulla on rakenteellinen vika niin yritän myös päästä "leuanveto" -leikkaukseen eli mulla alaleuka on lyhyt eli se voi "painaa" nielua tiedä sitten?

Paljonko maksoi hammaskisko jolla jos oikein ymmärsin niin kaiketi alaleukaa saatiin yöksi eteenpäin 0,5 tai 1 cm? Olen itse enempi suulla hengittäjä joten pystyykö hammaskiskonen avulla hengittään myös suun kautta?

Mites GERD eli refluksin vaikutus sulla nukkumiseen?

Don't give up!

Vierailija
tootired
Mulla todettu lievä (keskivaikea?) uniapnea (jo 15 v sitten?) eli joitain hengityskatkoksia tunnissa tms mutta joskus huomaan ihan itsekin että jopa 5 min välein herään "johonkin" ja se toinen jokin lienee GERD (gastroesophageal reflux disease)?

CPAP -ylipaine hengityslaitteita kokeiltu mutta en osannut nukkua niillä.

Nyt muutaman viikon ajan olen nostanut sängyn PÄÄ-päädyn 15 cm korkeammalle, mutta äskenkin heräsin (ruokanokosilla) johonkin "hengityskatkokseen" ja kuvittelen se olevan juuri GERD?

Luulen nukkuvani parhaiten vasemmalla kyljellä kun unitutkimuskin kertoi eli
silloin tulee vähemmän hengistyskatkoksia.

Olen myös laihduttanut 20 kg.

Pyrin välttään ennen nukkumaan menoa "raskaista, mausteisia" aterioita.

Olen kokeillut myös happosalpaajia ettei tulisi GERDia.. (ehkä liikaakin happosalpaajia?). 90-luvulla ruokatorvi/vatsalaukku tähystetty 2 x ja ruokatorven venttiiliä ei silloin todettu "väljäksi" mutta nyt tilanne voi olla jo toinen kun refluksia esiintyy liiankin kanssa..?

Jos podet näitä oireita niin kerro mistä olet saanut apua ja miksi?

Sulla Helikobakteeri?

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Hei,

Anteeksi että vastaukseni viipyi. Olin missannut tämän viestin.

tootired
Kiitos PeterH vastauksestasi! Yritän päästä taas testiin ja vaikka kokeileen CPAP-laitettakin kun toi Diapam antaa nyt unta 8-9 h jopa niin jospa kestäisn laitteen suhinat ja vinkunat!

Minäkään en erityisemmin pidä CPAP-laitteen kanssa nukkumisesta (varsinkin kun se joskus pumppaa ilmaa ruokatorveen, töttöröö & röyh) - mutta viime kädessä se on parempi kuin herätä aamulla päänsäryssä ja väsyneenä apneakohtausten takia.

Heti kun itse vakuunnut että mulla on rakenteellinen vika niin yritän myös päästä "leuanveto" -leikkaukseen eli mulla alaleuka on lyhyt eli se voi "painaa" nielua tiedä sitten?

Asia täytyy tietenkin tutkia ja röntgenit ottaa. Itse sain asiaa ajettua eteenpäin menemällä yksityiselle. Kunnallinen mieluummin lakaisee ongelman maton alle edullisemmalla ratkaisulla, kuten hammaskisko tai CPAP.

Toisaalta leikkauskin on kyllä paitsi kallis myös vaativa, eikä täysin ongelmaton operaatio. Hampaisiin jää ainakin minulla leikkauksen jälkeen pysyvät retentiokiskot (sisäpuolille tosin joten eivät näy ulospäin). Ala- ja yläleuan irtipoikki sahaaminen siirtoa varten ei ole mikään triviaali juttu, ja riskinä on tuntoaistin katoaminen alaleuasta mahdollisen hermovaurion vuoksi.

Alaleuan siirto eteenpäin animaationa:
http://www.youtube.com/watch?v=RvMM3rAOGiU

Yläleuan siirto eteenpäin:
http://www.youtube.com/watch?v=FbP9DaSgINU

Molempien tekeminen saman leikkauksen aikana on vaativa operaatio.

Paljonko maksoi hammaskisko jolla jos oikein ymmärsin niin kaiketi alaleukaa saatiin yöksi eteenpäin 0,5 tai 1 cm? Olen itse enempi suulla hengittäjä joten pystyykö hammaskiskonen avulla hengittään myös suun kautta?

Hammaskisko (nk. Herbst-koje) maksanee muutamia satoja euroja, sillä se tehdään mittatilaustyönä. Omani korvasi kuitenkin KELA joten en maksanut siitä kuin tavallisen terveydenhoitomaksun.

Herbst-kojeessa on nivel ja tukivarret joten suun saa myös auki ja se pitää silti leukaa edessä. Sen kanssa voi siis hengittää myös suun kautta ja vaikka juoda vettä.

Omaksi ongelmakseni koitui se että purin kiskot ajoittain rikki. Korjaus on kallista ja hidasta. Lisäksi Herbst vääntää pikkuhiljaa hampaita pahempaan suuntaan, ainakin minulla leukani olisi purennan vääntymisen vuoksi vetäytynyt vieläkin taaemmas ja pahentanut ongelmaa pitkällä tähtäimellä.

-

Apteekista saa noin viidellä kympillä SnoreMate -hammaskiskoja jotka itse muotoillaan omaan suuhun sopivaksi upottamalla kisko 6 sekunniksi kiehuvaan veteen, sitten laittamalla kiskot suuhun, puremalla hampaat niihin leuka niin edessä kuin sopivalta tuntuu, ja imemällä alipainetta suuhun jotta kiskot muotoutuvat hampaisiin; ja lopuksi dippaamalla kiskot kylmään veteen. Helposti ja nopeasti saatava ratkaisu siis. Sain sen itse toimimaan jopa hammasrautojeni kanssa (muotoutui niiden ympärille takertumatta).

SnoreMate kuitenkin lukitsee hampaat yhteen, joten suun kautta hengittäminen ja juominen eivät onnistu. Tukkoisen nenän kanssa mahdoton käyttää.

Käytän SnoreMatea itse matkakäytössä, kun en jaksa raahata CPAPpia mukana. Siksi siis, että Herbstini on taas purtu rikki, ja minulla on sitäpaitsi nyt hammasraudat joten ne eivät sopisi vaikka ne korjattaisiinkin.

Olen karppaaja, mulla ei oo refluksia.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
PeterH

Hammaskisko (nk. Herbst-koje) maksanee muutamia satoja euroja, sillä se tehdään mittatilaustyönä. Omani korvasi kuitenkin KELA joten en maksanut siitä kuin tavallisen terveydenhoitomaksun.

Herbst-kojeessa on nivel ja tukivarret joten suun saa myös auki ja se pitää silti leukaa edessä. Sen kanssa voi siis hengittää myös suun kautta ja vaikka juoda vettä.

Olen karppaaja, mulla ei oo refluksia.

Hienoa, pidetääs karppaus mielessä täälläkin

Mites usein sun hengityskatkoksen tulee? Mulla noin 30 min jos selällään nukun tai vaikka istualtaakin?! Kyljellään nukkuessa harvemmpin

Täytyy tilata "yhteiskunnan pikkiin" toi mittatilauskisko.

Don't give up!

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

En tiedä kuinka usein - voi olla puoli tuntia, voi olla useita tunteja. Tuntuu riippuvan todella paljon univelasta ja unen sikeydestä kuten myös sängystä ja asennosta.

Hieman vaikeaa käytännössä tuota mitata.

Herbst-kojetta varten tarvitaan kipsivalos hampaista, mutta täytyy myös saada vahvistettua että apnea/kuorsaus johtuu nimenomaan purennasta, eikä esim. kitapurjeesta / nenänielun rakenteesta, ylipainosta tai muista syistä.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
PeterH
En tiedä kuinka usein - voi olla puoli tuntia, voi olla useita tunteja. Tuntuu riippuvan todella paljon univelasta ja unen sikeydestä kuten myös sängystä ja asennosta.

Hieman vaikeaa käytännössä tuota mitata.

Etkös käynyt unitutkimuksissa? Sieltä mulle sanottiin
määrät ja tiuhuus...Lisäksi olen itse huomannut usein kun olen
nukahtanut ja sitten herään" tukehtumisefektiin" niin juuri
puolituntia aika tarkkaan on mennyt ja kaiketi jaksot toistuu läpi yön
vaikkei herääkkään aina ...?

Don't give up!

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Kävin toki unitutkimuksessa, mutta ongelmani on se että apnean taso ja vakavuus vaihtelee kovasti öiden välillä, kun taas tutkimus tehdään vain yhdestä yöstä. Pitäisi olla minun tapauksessani useampia otantoja pidemmältä ajanjaksolta jotta saa paremman kuvan apnean vakavuudesta.

Vierailija

Hengityskatkoksia voi havainnoida nauhoittamalla unen aikana jollain ajastettavalla nauhurilla vartin pätkissä tallentaen hengitysäänen. Voi tehdä viikon sarjan eri aikoihin yöllä.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
tietää
Hengityskatkoksia voi havainnoida nauhoittamalla unen aikana jollain ajastettavalla nauhurilla vartin pätkissä tallentaen hengitysäänen. Voi tehdä viikon sarjan eri aikoihin yöllä.

Joo näin mäkin tein, kännykällä äänitin yön ja netistä sai ilmaisen softan joka esitti nauhoituksen tuloksen graafisestikin!

Don't give up!

Uusimmat

Suosituimmat