ESBL tartunta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei Tiedefoorumi!
Löysin yleisesti hyvin vähän tietoa aiheesta joten kyselisin teidän tietämystänne ESBL-tartunnasta. Sain tänään kuulla lääkärltäni että tälläinen löydös on verikokeistani tehty. Sairaalaan jouduin alunperin rajun munuaistulehduksen takia. Minulla on aikaisemmin ollut munuaistulehduksia muttei koskaan näin rajua ( Olin alle 12 tunnissa ensioireiden ilmennyttyä sairaalassa verivirtsaisuuden ja kovan kuumen takia) Verikokeiden ottamista ennen en ole ollut sairaalassa. Minua on hoidettu seuraavilla antibiooteilla: Ensimmäiseksi sain Kefexin 750mg jonka ei todettu tehoavan, nyt olen syöny neljä päivää Nitrofur-c 75mg.

Oma lääkäri ei osannut kertoa tartunnasta enempää. Millainen tartuttavuus minulla tällä hetkellä todennäköisesti on? Onko puolisollani syytä epäillä tartuntaa? Jos nykyset antibiottini eivät ole toimineet onko munuaistulehdukseni edelleen vaarassa pahentua? Mihin antibioottin bakteeri ei ole kehittänyt resistanttia? Onko teillä ollut tartuntaa ja miten sitä on hoidettu? Työskentelen lasten parissa joten onko minulla tartuttamis vaara ja jos on kuinkapitkään? Toimiiko bakteeri "aktiivisena" ja "epäaktiivisena" kuten esimerkiksi Herpes?

Lääkäri ihmetteli suuresti tartuntaani koska en ole ollut sairaana, enkä oleillut sairaaloissa, hammaslääkäriä lukuunottamatta. Minulla ei ole lähipiirissäni hoitohenkilökuntaa tai vastaavaa jota olisi syytä epäillä tartuttajaksi. Kuinka yleistä on että ESBL-löytöjä tehdään avohoitopotilailta?
Minua pyydettin antamaan uusi näyte n. kolmen päivän päästä siitä kun antibioottikuurini on ohi. Onko järkevää odottaa siihen asti? Tuleeko minun ilmoittaa etukäteen sairaalaan että täältä on tulossa mahdollinen kemiallinen ase ?

Aion ottaa huomenna yhteyttä lääkäriini uudelleen jos hänellä olisi jotain uutta tietoa itsellään aiheesta. Siihen asti en malta odottaa ja toivonkin täältä tietoa mielipiteitä.

Kommentit (3)

Vierailija

ESBL on siis E.Coli-kanta joka on resistentti melkeinpä kaikille antibiooteille, yleensä lukunottamatta karbapeneemejä ja joskus aminoglykosideja (molemmat laajakirjoisia suonensisäisesti annettavia troppeja).

Käytännössä tartunta tarkoittaa kohdallasi sitä että jos saat uudelleen ylempien virtsateiden tulehduksen (pyelonefriitin, 'munuaistulehduksen'), hoidetaan se herkästi noilla em. tykkiantibiooteilla.

Tavallisia virtsarakontulehduksia ei yleensä ole tarvetta hoitaa vahvoilla tropeilla vaikka esbl olisi aiheuttajana, sillä esim nitrofurantoiini usein siihen tehoaa, mutta se on sen verran heikko ab että soveltuu vain simppelien rakkotulehdusten hoitoon, puelonefriitissä tms vakavammassa ei tehot riitä.

Herkästi olet nyt kannan ikuinen kantaja, se asustelee suolessasi muiden suolistonakteerien joukossa. Pöpö on siis ab-resistenssiä lukuunottamatta muuten aivan tavallinen E.Coli joita ihmisen suolisto on luonnostaan pullollaan... Suolistosta virtsateihin (yleensä naisilla) päästessään aiheuttavat siellä tulehduksia, E.Coli itseasiassa yleisin vti aiheuttaja.

Normielämässä tartuttamisesta turha huolehtia, esbl:n merkitys korostuu sairaalaolosuhteissa missä antibioottien käytön yleisyys suosii esbl-kannan tarttumista muihin potilaisiin jotka sairauksiensa vuoksi ovat alttiimpia saamaan kannan aiheuttamia vakavia infektioita kuten sepsiksiä ('verenmyrkytyksiä'), jotka ovat sitten vaikeahoitoisempia kun ab-valikoima on niin paljon suppeampi kuin tavallisten e.colien aiheuttamissa vastaavissa infektioissa.

Siksi jos vastaisuudessa sairaalaan joudut pyritään sinut eristämään muista potilaista.

Mutta turha asiasta liikaa ressata, sairaalan ulkopuoliseen elämään esbl kantajuus ei vaikuta käytännössä lainkaan.

Voit pitää itseäsi edelläkävijänä, todnäk viimeistään muutaman kymmenen vuoden kuluttua Suomessakin lähes kaikki e.colit ovat esbl-kantaa, mikä tietty hankaloittaa infektioiden hoitoa aika lailla. Onhan niitä jo näitä superresistenttejä e.coleja maailmalla mihin mitkään tunnetut tropit eivät tehoa. Sitten kun sellaisen omistaa ja sattuu saamaan esim pyelonefriitin on se herkästi sitten menoa

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010

ESBL-virtsassa on oma ominaishajunsa. Usein häätöhoitoihin ei ryhdytä vaan potilas jää kantajaksi ja bakteeri aiheuttaa sitten säännöllisen epäsäännöllisesti niitä pissitulehduksia.

Uusimmat

Suosituimmat