Mikä tekninen toimivuus ihmetyttää eniten?

Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Koska olen musiikki-miehiä, olen pohtinut äänen nauhoittamista ja tallentamista ja muuta asiaan liittyvää. On mielestäni ihmeellistä että ääntä voi nauhoittaa ja tallentaa ja muokata ja tuottaa niin monella eri tavalla/teknologialla. Sähköllä toistettava ääni esim. vinyyliltä tai kasetilta tai CD'tä on outoa. Et niinku miten se ääni niissä pysyy ja on soitettavissa. Keksijät on kyl ihme äijiä ollu, haha!

Mikä sinua ihmetyttää teknologiassa?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Sivut

Kommentit (84)

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5283
Liittynyt9.1.2011

Mielikuvitukseni on aika tylsä, mutta korkean lämpötilan (nestetypellä jäähdytettävät) suprajohteet ovat monella tavalla hämmästyttäviä.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
deep'n'dark
Koska olen musiikki-miehiä, olen pohtinut äänen nauhoittamista ja tallentamista ja muuta asiaan liittyvää. On mielestäni ihmeellistä että ääntä voi nauhoittaa ja tallentaa ja muokata ja tuottaa niin monella eri tavalla/teknologialla. Sähköllä toistettava ääni esim. vinyyliltä tai kasetilta tai CD'tä on outoa. Et niinku miten se ääni niissä pysyy ja on soitettavissa. Keksijät on kyl ihme äijiä ollu, haha!

Ihmetyttää vain se, kun mikään ei varsinaisesti enää ihmetytä. Uskomattomimmat havainnot liittyvät nanoteknologiaan, mutta onneksi en ymmärrä niistä yhtään mitään. Otan tutkimustulokset ja -havainnot "annettuna", eli näin se vaan taitaa olla... Olen tyhmä.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008

Itse aikoinaan jonkin verran maakulkuneuvojen tekniikkaan perehtyneenä ja vieläkin asiaa hiukan seuraavana joudun hämmästelemään autoa.

Se, että autoja varsinkin kovilla pakkasilla hyytyy, ei minusta ole uutinen. Se, että ne kuitenkin enimmäkseen toimivat, ihastuttaa minua.

Kelatkaa, niinkuin nykyään sanotaan: Nehän kestävät huollettuina toimintakunnossa satoja tuhansia kilometrejä/vuosikymmeniä ja jopa täysin laiminlyötyinäkin vuosia/kymmeniä tuhansia ajokilometrejä.

---

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008

Yksi tulee mieleen ja ihastuttaa aina vaan uudelleen. Tasauspyörästö. Klassista mekaniikkaa, yksinkertainen rakenne ja monimutkainen vaikutus, mikä on täydellinen ja skaalautuva.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Massamuistiteknologia meni hieman överiksi, kun tulivat USB-tikut. 20 M kiintolevyä aikoinaan kunnioittaneelle tuntuu varsin oudolta noitten tikkujen tulo. Sitäpaitsi se itse muisti on siellä rungon sisällä aivan mitätön hiutale.

Leditekniikassa kävi hieman samalla tavalla. Ensimmäisen polven ledit nähneenä nämä teholedit ovat melkoinen juttu.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

syytinki
Seuraa 
Viestejä8909
Liittynyt18.8.2008

Aina olen ihastellut kovalevyä.

Pienehkö umpipaketti, jonka sisällä pyörii huimasti magnetoituva levy. Lukupää taitaa olla siitä alle karvan etäisyydellä. Tiedostot on lisäksi vinksin vonksin siellä täällä ja silti lukupää toimii. Vau.

On massatuotteena mielestäni melkoinen suoritus, jos vertaa esim. hyväkuntoiseen Ladaan.

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
Astronomy
deep'n'dark

Ihmetyttää vain se, kun mikään ei varsinaisesti enää ihmetytä. Uskomattomimmat havainnot liittyvät nanoteknologiaan, mutta onneksi en ymmärrä niistä yhtään mitään. Otan tutkimustulokset ja -havainnot "annettuna", eli näin se vaan taitaa olla... Olen tyhmä.

Ihmetyttää, että pystyn vain himassa näppäimiä painelemalla tiedottamaan JUURI SINULLE yhtyväni täysin Astronomyn lausuntoon.

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

kurremus
Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt28.8.2011

Joo, internet... Ottaen huomioon, että miten paljon IP osoitteita on, ja sen että yhdessä osassa internettiä ei tiedetä välttämättä mitä reittiä täytyy kulkuea että pääsee toiseen osaan, niin silti viestit menevät perille asti salamannopeasti, ympäri maailmaa.

Goswell
Seuraa 
Viestejä10349
Liittynyt8.3.2010

Kyllä se on tämä tietotekniikka, internet kokonaisuutena. Ympäri maailmaa pelataan samaa peliä, siis samaa peliä toisten kanssa yhtäaikaa yhdessä, voi jopa puhua pelaajien kesken, hyvin hyvin mystistä minusta. Muistan nimittäin ajan, kun ei ollut mitään tuon kaltasista, edes kuvitelmissa.

Minun mielestä noin.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Ompelukone ja paalauskone.

Tietotekniikka on loogista ja vain monimutkaista, mutta ompelukoneen mysteeri ei vain aukene, vaikka tuijottelin sitä animaatiota toisessa ketjussa melkoisen tovin. Sama koskee paalauskonetta. Pyörivä osa ei voi sitoa solmuja

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat