Eläke-Varma tekee oharin.

Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Miten on mahdollista, että KELA myöntää minulle kansaneläkkeen, mutta Eläke-Varma katsoo minut niin terveeksi, että sen ei tarvitse maksaa minulle työeläkettä? Voiko Varma tehdä tuollaisen oharin kenelle sattuu? 33 vuoden työurasta ei ollut mitään hyötyä. Ikävuosiakin mulla on 60 mittarissa. KELAn virkailija kertoi puhelimessa, että kun on 60 lasissa, niin sitten eläkkeen saanti helpottuu. Toisin kävi.

Kommentit (6)

Vierailija

Kyllä se vaan voi.

Tuttavapiirissäni on nainen, joka on 51 vuotias, mutta jolla on kaikenmaailman sairaudet, syvä masennus, nivelreuma, astma, fibromyalgia ja tules. Kela kuntouttaa ja maksaa pientä kuntoustukea, mutta eläkevakuutusyhtiö ei maksa mitään.

Yli vuosi sitten hän sai kolme kuukautta väliaikaista sairaus/kuntoutuseläkettä vakuutusyhtiöstä. Eläkkeen jatkohakemus tehtiin saman erikoislääkärin saman lausunnon perusteella kuin jo myönnetty kolmen kuukauden jaksokin oli tehty. Lisäksi mukana oli muiden erikoislääkäreiden lausuntoja. Nyt alkoi vakuutusyhtiön maalitolppien siirtelý. Alkuperäinen sairaus ei enää riittänytkään perusteeksi, ja lisäksi todettiin, että muutkaan sairaudet eivät ylittäneet sairaus/kuntouseläkkeeseen vaadittavaa 33% invalideettia. Päätös tuli siis hylkynä takaisin.

Asiasta valitettiin vakuutusyhtiöön, josta tuli uusi kielteinen päätös. Uusi valitus vakuutusoikeuteen, josta tuli 2-1 äänin kielteinen päätös, josta nyt juuri on uusi valitus menossa. Prosessi on kestänyt tähän mennessä15 kuukautta, eikä loppua tunnu näkyvän.

Nyt Kela kuntoututtaa ja jokaiselta (5) erikoislääkäriltä on hankittu lisäselvityksiä, mutta vakuutusyhtiö ei korvaansa ole lotkauttanut. Kelan mielestä ja kaikkien Kelan asiantuntijalääkäreiden lausuntojen perusteella hän on ehdottomasti kuntoutustuen ja eläkkeen veroisesti työkyvytön, vakuutusyhtiön mukaan ei.

Kyllä ne vaan voi.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Eihän toi 15 kk:n valitusrumba mitään ole. Mun valitusrumbani on kestänyt jo 9 vuotta. Näinhän se jotenkin menee, että ensin laadit 2 hakemusta. KELAan ja Varmaan, joista saat vuoden kuluttua hylkypäätöksen. Seuraava valitusaste on muutoksenhakulautakunta. Siellä jälleen 1 vuosi. Sen jälkeen vakuutusoikeus, jossa kupataan 3. vuosi. Se on siis 3 vuotta/kierros.

Vierailija
Ertsu
Miten on mahdollista, että KELA myöntää minulle kansaneläkkeen, mutta Eläke-Varma katsoo minut niin terveeksi, että sen ei tarvitse maksaa minulle työeläkettä? Voiko Varma tehdä tuollaisen oharin kenelle sattuu? 33 vuoden työurasta ei ollut mitään hyötyä. Ikävuosiakin mulla on 60 mittarissa. KELAn virkailija kertoi puhelimessa, että kun on 60 lasissa, niin sitten eläkkeen saanti helpottuu. Toisin kävi.

Kyllä sinä työeläkkeen saat, kun tulet eläkeikään. Onko se sinulla 62-63-65v ?

Työkyvyttömyyseläke onkin sitten jo paljon visaisempi. Pitää käydä kuntoutustutkimuksessa-> kuntoutuksessa-> työkykyarviossa. Työkykyarvio on kaikkein painavin. Kun se on tehty Kelan hyväksymässä laitoksessa ( mm Orton - jos tuki. ja liikuntaelinsairaudet, Malminkartano - esimj. depressio )
Jos kuntoutuslausunnossa katsotaan työkyvyttömäksi ja B-lausunnon kirjoittaa työterveyslääkäri tai oma lääkäri, joka tuntee hakijan työlot ja työkyvyn, ei hylkäyspäätöksiä yleensä tule, sikäli kun tarvittavat faktat täyttyvät. Ne täytyy lääkärin tietää, mitkä ovat ns. vaatimukset, ettei lähdetä soitelleen sotaan.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
wertti
Ertsu

Kyllä sinä työeläkkeen saat, kun tulet eläkeikään. Onko se sinulla 62-63-65v ?

Työkyvyttömyyseläke onkin sitten jo paljon visaisempi. Pitää käydä kuntoutustutkimuksessa-> kuntoutuksessa-> työkykyarviossa. Työkykyarvio on kaikkein painavin. Kun se on tehty Kelan hyväksymässä laitoksessa ( mm Orton - jos tuki. ja liikuntaelinsairaudet, Malminkartano - esimj. depressio )
Jos kuntoutuslausunnossa katsotaan työkyvyttömäksi ja B-lausunnon kirjoittaa työterveyslääkäri tai oma lääkäri, joka tuntee hakijan työlot ja työkyvyn, ei hylkäyspäätöksiä yleensä tule, sikäli kun tarvittavat faktat täyttyvät. Ne täytyy lääkärin tietää, mitkä ovat ns. vaatimukset, ettei lähdetä soitelleen sotaan.

Ei pidä paikkaansa, että hylkypäätöksiä ei tule. Kyllä tulee. Oon niitä B-lausuntoja toimittanut varmaan kymmeniä, mutta mikään ei auta. Vai kuvitteletko, että oon yrittänyt hakea ilman B-lausuntoja? Kaikki ne lääkärit, joilta oon B-lausuntoja saanut, ovat suositelleet minulle eläkettä. Oon käynyt läpi kaiken maailman työkyvynarvioinnit. Siinä oli m.m. endospirometria, jonka mukaan suorituskykyni on n. 30% normaalista j.n.e.

Vierailija

Ei riesa tuohon lopu.

Vaikka B lausunnossa todetaan, että henkilö on kyvytön kaikkeen työhön, ei eläkettä myönnetä ilman tuota edellä kuvattuaa vuosien rumbaa. On hyvä huomata ajan kulu.

Siitä, kun hain eläkettä, kului 3 vuotta sen saamiseen. Tuona kolmen vuoden työkyvyttömyysaikan olin sairaslomalle vuoden, sen jälkeen ilman mitään korvauksia 2 vuotta.

Kun Varma vihdoin eläkkeen myönsi, alkoi se vasta 3 vuotta haettua aikaa myöhemmin. Näin he laskivat eläkettä, sillä 3 vuotta ilman pallkkatuloja tiputti eläkettäni noin 15% laskettua pienemmäksi.

Miten on mahdollista, että eläke ei ala takautuvasti juoksemaan siitä lähtien kuin henkilö on siihen oikeutettu - vaan se alkaa juosta siitä lahtien kun vakuutusyhtiö tekee myönteisen päätöksen? Johon valitusrumban kanssa kulee helposti 3 vuotta.

Uusimmat

Suosituimmat