Minkälainen F1-auto olisi ilman rajoituksia?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen useamman kerran miettinyt minkälaiseksi F1-tallit rakentaisivat autonsa jos nykyisenlaisia rajoituksia ei olisi.

Jos lähdettäisiin siitä, että auton maksimi pituus, leveys ja korkeus olisivat määritelty. Lisäksi esimerkiksi paino. Jotta kyse olisi kilpa-ajosta voitaisiin ajatella, että kuljettaja olisi pakollinen.

Minulla ei ole nyky F1-auton tarkkoja mittoja, mutta ratoja ajatellen, oletetaan, että päämitat olisivat nykyisten autojen mukaiset. Maksimi paino esim. 1000kg (joka on tosin aika paljon..).

Minkälaisia tekniikoita ja innovaatioita autoihin tulisi? Kirjoita ideasi ketjuun.

Sivut

Kommentit (35)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Aika hyvän käsityksen saat kun luet F1-historian läpi ja katsot, mitä on vuosien mittaan kielletty. Suuri osa kielloista liittyy erilaisten aerodynaamisten laitteiden käyttöön, esimerkiksi "syylärin flekti" joka imee alipaineen auton alle. Onpa mukana ollut 6-renkaisiakin autoja (parempi pito ja pienempi ilmanvastus)

Vierailija

Jos joku saisi paalupaikan, auto muuttuisi niin leveäksi ettei siitä pääsisi ohi. Se vuotaisi öljyä kuin seula jotta muut liukastelisivat ja siinä olisi heittoistuin että kuski pääsisi karkuun turpaanvedolta.

Vierailija

Muistan tosiaan nähneeni joskus kuvia 6-renkaisista F1-autoista. Nyt ilmeisesti renkaiden määrä on rajoitettu neljään.

Yksi mikä tulisi varmaan mukaan, on auton ajonaikainen säätäminen varkiolta käsin.

Kuitenkin mitä teiltä tähän kaipaisin, olisi hieman hurjempia ajatuksia. Käytännössä mitään uutta ei tarvitse keksiä, vaan käyttää olemassa olevia keksintöjä.

Moottori, alusta, aerodynamiikka, tietokoneet, yms. mitkä vaikuttavat auton nopeuteen. Miten niitä voisi parantaa. Onko jotain esimerkkejä menneiltä kausilta, innovaatioista tai suunnittelusta, jotka tällaiseen autoon tuotuna toisivat lisää kiihtyvyyttä, suoranopeutta tai kaarrenopeutta.

En kaipaa "Death Race" ideoita mutta sana on vapaa siltäkin osin

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
HandyMan
Muistan tosiaan nähneeni joskus kuvia 6-renkaisista F1-autoista. Nyt ilmeisesti renkaiden määrä on rajoitettu neljään.

Yksi mikä tulisi varmaan mukaan, on auton ajonaikainen säätäminen varkiolta käsin.

Kuitenkin mitä teiltä tähän kaipaisin, olisi hieman hurjempia ajatuksia. Käytännössä mitään uutta ei tarvitse keksiä, vaan käyttää olemassa olevia keksintöjä.

Moottori, alusta, aerodynamiikka, tietokoneet, yms. mitkä vaikuttavat auton nopeuteen. Miten niitä voisi parantaa. Onko jotain esimerkkejä menneiltä kausilta, innovaatioista tai suunnittelusta, jotka tällaiseen autoon tuotuna toisivat lisää kiihtyvyyttä, suoranopeutta tai kaarrenopeutta.

En kaipaa "Death Race" ideoita mutta sana on vapaa siltäkin osin




No lyhyesti sanottuna sääntöjen vapautus johtaisi parissa tunnissa siihen, että autoon muodostuu huomattavasti paljon suurempia kiihtyvyyksiä, kuin mitä ihminen kestäisi ja nopeudet kasvaisivat huomattavasti suuremmiksi, kuin mistä ihmisen aivot mutkaisella tiellä selviävät.
Katso esimerkkinä vaikka Chaparral 2J vuodelta 1969...

Vierailija

- vapaasti ajon aikana muunneltava aerodynamiikka (liikkuvat siivet)
- turbot, joissa vapaa ahtopaine
- maaefekti
- aktiivijousitus

Jos näitä ominaisuuksia ei olisi kielletty ja niitä olisi keksimisestään alkaen aktiivisesti kehitetty, olisi F1 auto takuuvarmasti >15% nopeampi kierroksella kuin nykyään.

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Liittynyt22.7.2005

Kuski olisi ainakin G-voimien takia kovaa penkissä kiinni. Ja ajopuku hävittäjä lentäjän painepuku. Autot imuroisi pitkin rataa kovilla down force voimilla. Mutkat ajetaan läpi nopeudella missä kuski pysyy suht koht tajuissaan. Ajoautomatiikkaakin olisi että auto pysyy radalla vaikka kuski välillä nuokahtaisikin tajuttomaksi.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Vierailija

Muuttuvasiipisillä saisi suoranopeutta pudottamalla siipien tehoa suoralla ja päässä jarrutukseen täysi teho. Se voisi muuttua kaarteen mukaan, lisäohjaten autoa.

Vierailija
HandyMan
Olen useamman kerran miettinyt minkälaiseksi F1-tallit rakentaisivat autonsa jos nykyisenlaisia rajoituksia ei olisi.

Down forcen teko siivillä tuottaa vastusta, joten siitä luovuttaisiin.
Sivuvoiman tuottaminen siivillä kaarteissa tuottaa vastusta, joten siitä luovuttaisiin.
Renkaiden pidon käyttäminen yhtään mihinkään (kiihdyttäminen, jarruttaminen, kaarrepito ) tuottaa vastusta, joten siitä luovuttaisiin.

Kaikki tarvittavat voimat tuotettaisiin lentokoneen suihkumoottorilla, mikä olisi joko käännettävissä kokonaan tarvittavaan suuntaan, tai sitten thrust vectoring ohjaimet perässä. Luultavimmin molemmat. Toimisi siis radalla lähinnä kuten ilmatyynyaluksetkin, paitsi että teho/paino suhde olisi ihan toista luokkaa, ja renkaat alla vain jos sääntö ne pakollisiksi määrää ja minimi mitoilla. Ne tehtäisiin kestämään mahdollisimman suuria nopeuksia hajoamatta, ja koko rata kierrettäisiin tällä maksiminopeudella siis sekä suorat että kaarteet.
Kuskiksi valitaan joku sopiva hemmo ruumishuoneelta, niin ei tartte elvyttää kisan jälkeen.
Sehän on joka tapauksessa kuollut maalissa, kun kiihtyvyydet olisi niin valtavia jatkuvasti.
Jälkipoltin olisi oiva väline kilpailijoiden ajokaluston haittaamiseen ohitusten estämiseksi.
Tarkoitan siis että liika kuumuus kilpailijoiden kaluston ilmanottoaukoissa saisi ne hajoamaan jos tulevat liian lähelle.
Koko tekniikan kontrollointi ja säätö kokonaan mukana olevan tietokoneen ja varikkodatan yhteistyönä. Ratakierrosajat tippuisivat alle 5 sekunnin nykyradoilla.

Ei tuossa ole kuin yksi "pieni" käytännön ongelma, nimittäin polttoaineen kulutus. Tai voishan sen hoitaa kuten lentokoneiden tankkaukset ilmassa. Paitsi että letku koko ajan kiinni tankkaus laitteessa. Sitten ei tartte edes isoa polttoaine lastia kyytiin.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
tietää
Muuttuvasiipisillä saisi suoranopeutta pudottamalla siipien tehoa suoralla ja päässä jarrutukseen täysi teho. Se voisi muuttua kaarteen mukaan, lisäohjaten autoa.



Chaparral 2C, vuosi oli 1965. Kiellettiin...

Vierailija

Kaikki kiva ykkösissa onkin kielletty,muka säästöjen nimissä,lajissa mikä maksaa maltaita,vanhat DTM autot-94-96 jotain oli teknisesti hienompia kun ykköset tänä päivänäkään,oli nelivedot,aktiivi jousitukset,aerodynamiikkaa ohjattiin ajon aikana,huhuttiin mersun korjaavan painopistettä ajon aikana,ainut mikä oli hanuristä että ne oli tehottomia.....
mut sellanen neliveto,nelipyörä ohjaus,aktiivijousitus,tehoja 1500hp,kulkee 500kmh ois makee nähdä..ottasivat jenkkien U-1 veneistä mallia,taitaa säännöt taitaa olla niin yksinkertaiset että veneen tulee liikkua potkurin voimalla,siis voima veteen..

Vierailija
kuukle
HandyMan
Olen useamman kerran miettinyt minkälaiseksi F1-tallit rakentaisivat autonsa jos nykyisenlaisia rajoituksia ei olisi.

Down forcen teko siivillä tuottaa vastusta, joten siitä luovuttaisiin.
Sivuvoiman tuottaminen siivillä kaarteissa tuottaa vastusta, joten siitä luovuttaisiin.
Renkaiden pidon käyttäminen yhtään mihinkään (kiihdyttäminen, jarruttaminen, kaarrepito ) tuottaa vastusta, joten siitä luovuttaisiin.

Kaikki tarvittavat voimat tuotettaisiin lentokoneen suihkumoottorilla, mikä olisi joko käännettävissä kokonaan tarvittavaan suuntaan, tai sitten thrust vectoring ohjaimet perässä. Luultavimmin molemmat. Toimisi siis radalla lähinnä kuten ilmatyynyaluksetkin, paitsi että teho/paino suhde olisi ihan toista luokkaa, ja renkaat alla vain jos sääntö ne pakollisiksi määrää ja minimi mitoilla. Ne tehtäisiin kestämään mahdollisimman suuria nopeuksia hajoamatta, ja koko rata kierrettäisiin tällä maksiminopeudella siis sekä suorat että kaarteet.
Kuskiksi valitaan joku sopiva hemmo ruumishuoneelta, niin ei tartte elvyttää kisan jälkeen.
Sehän on joka tapauksessa kuollut maalissa, kun kiihtyvyydet olisi niin valtavia jatkuvasti.
Jälkipoltin olisi oiva väline kilpailijoiden ajokaluston haittaamiseen ohitusten estämiseksi.
Tarkoitan siis että liika kuumuus kilpailijoiden kaluston ilmanottoaukoissa saisi ne hajoamaan jos tulevat liian lähelle.
Koko tekniikan kontrollointi ja säätö kokonaan mukana olevan tietokoneen ja varikkodatan yhteistyönä. Ratakierrosajat tippuisivat alle 5 sekunnin nykyradoilla.

Ei tuossa ole kuin yksi "pieni" käytännön ongelma, nimittäin polttoaineen kulutus. Tai voishan sen hoitaa kuten lentokoneiden tankkaukset ilmassa. Paitsi että letku koko ajan kiinni tankkaus laitteessa. Sitten ei tartte edes isoa polttoaine lastia kyytiin.




Kyse oli kuitennii F1-kärrystä. Sillä käydään porukassa kilipaa ja kiemuraista rataa.

Ohannoit rajotuksii turvallisuus-, säästö- ja kilpailusyistä mut jos ihan vapaat käet sais puhuttas aika roimista parannuksista kierrosaikoihi ja huippunopeuksii.

Ittee vähä korpes se ku se Lotuksen vakaussysteemi kiellettiin pelkästää tasotuksen vuoks. Se oli aika komee näyte insinöörityöstä.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006
kuukle
HandyMan
Olen useamman kerran miettinyt minkälaiseksi F1-tallit rakentaisivat autonsa jos nykyisenlaisia rajoituksia ei olisi.

Down forcen teko siivillä tuottaa vastusta, joten siitä luovuttaisiin.
Sivuvoiman tuottaminen siivillä kaarteissa tuottaa vastusta, joten siitä luovuttaisiin.
Renkaiden pidon käyttäminen yhtään mihinkään (kiihdyttäminen, jarruttaminen, kaarrepito ) tuottaa vastusta, joten siitä luovuttaisiin.

Kaikki tarvittavat voimat tuotettaisiin lentokoneen suihkumoottorilla, mikä olisi joko käännettävissä kokonaan tarvittavaan suuntaan, tai sitten thrust vectoring ohjaimet perässä. Luultavimmin molemmat. Toimisi siis radalla lähinnä kuten ilmatyynyaluksetkin, paitsi että teho/paino suhde olisi ihan toista luokkaa, ja renkaat alla vain jos sääntö ne pakollisiksi määrää ja minimi mitoilla. Ne tehtäisiin kestämään mahdollisimman suuria nopeuksia hajoamatta, ja koko rata kierrettäisiin tällä maksiminopeudella siis sekä suorat että kaarteet.
Kuskiksi valitaan joku sopiva hemmo ruumishuoneelta, niin ei tartte elvyttää kisan jälkeen.
Sehän on joka tapauksessa kuollut maalissa, kun kiihtyvyydet olisi niin valtavia jatkuvasti.
Jälkipoltin olisi oiva väline kilpailijoiden ajokaluston haittaamiseen ohitusten estämiseksi.
Tarkoitan siis että liika kuumuus kilpailijoiden kaluston ilmanottoaukoissa saisi ne hajoamaan jos tulevat liian lähelle.
Koko tekniikan kontrollointi ja säätö kokonaan mukana olevan tietokoneen ja varikkodatan yhteistyönä. Ratakierrosajat tippuisivat alle 5 sekunnin nykyradoilla.

Ei tuossa ole kuin yksi "pieni" käytännön ongelma, nimittäin polttoaineen kulutus. Tai voishan sen hoitaa kuten lentokoneiden tankkaukset ilmassa. Paitsi että letku koko ajan kiinni tankkaus laitteessa. Sitten ei tartte edes isoa polttoaine lastia kyytiin.




Tuossa olis oikeesti jo hyötyä olla paalulla kun miettii mitä tapahtuu takana oleville kun jälkipolttimet hörähtää henkiin...

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Äemänkäki
Seuraa 
Viestejä1161
Liittynyt20.11.2006

Adrian Newey promosi uutta GT5 peliä. Suunnittelemalla siihen f1-auton ilman rajoituksia. Tässäpä hänen näkemys.
http://www.youtube.com/watch?v=gpkIQENR ... re=related

Mielestäni aika avuton rävellys (tämähän on lähes lemans auto), mutta kivahan tuo olisi radalla nähdä joskus?

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Jos ei nyt ufoin innovaatioista, niin ehkäpä pähein oli BMW:n 1.5 litranen nelonen 1.5K hepoilla, eli vaivaset tuhat heppaa per litra.

As the BMW M12, the engine is also one of the most successful engines in racing.[citation needed] Starting with the European Touring Car Championship, it was also used in Formula Two and in the Deutsche Rennsport Meisterschaft, where it was turbocharged by Paul Rosche according to FIA Group 5 rules.
The M12 went on to Formula One, winning the 1983 championship for Nelson Piquet and Brabham — something which very few 20-year-old road car engine designs accomplish. The same applies for the rise in power: twentyfold from 75 hp (56 kW) to about 1,500 hp (1,100 kW).
The BMW S14 engine for the first BMW M3 was based upon the M10 block. In the M3, the M10 block design is still winning races today.

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M10

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat