Tutkijat kehittivät ajossa latautuvan sähköauton?!??

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

"Arvovaltaisen Stanfordin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet auton, joka kuulostaa ikiliikkujalta.

Tutkijoiden mukaan uusi kulkuneuvo on sähköauto, joka lataa itseään ajon aikana. Innovaatio perustuu magneettikenttiin, jotka saadaan aikaisiksi teiden varsille asennettavilla kuparikeloilla.
"
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 805&ref=il

Totanoin.. missäköhän kunnossa on läppäri jos vaikka täältä jyväskylästä päräyttäisin magneetilla helssinkii? Toisaalta onhan japanissakin niitä magneettijunia..

Voisiko tuollaisesta olla haittaa linnuille yms. jotka käyttää maapallon magneettia suunnistamisessa?

Kommentit (15)

xork
Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt6.11.2010

Vaan eipäs se mitenkään ilmaiseksi lataudu. Keloihin joutuisi tuomaan jännitteen, joka aiheuttaa magneetikentän, jonka kautta keloista energia siirtyy auton järjestelmään. Eli sähköinen järjestelmä kuin sähköjohto, mutta sähkön siirto tapahtuu langattomasti huonohkolla hyötysuhteella, ainakin verrattuna pistorasiasta lataamiseen. Jos keloja laittaa maantien varrelle ilman että niihin tuodaan jännite ja tällaisella autolla ajaa siitä läpi, kelat hidastavat autoa aiheuttaen keloihin sähkövirran.

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008

Tuo ei ole ikiliikkuja vaan langaton latauslaite kuten esimerkiksi sähköhammasharjassa.

Tutkijat ovat myös kehittäneet muita etäältä toimivia langattomia sähkönsiirtomenetelmiä. Vikana niissä on se, että energian siirtoon käytettävien antennien tuottama sähkömagneettinen kenttä ylittää ihmisille sallitut raja-arvot ja aiheuttaa ongelmia samassa tilassa oleville muille elektroniikkalaitteille.

http://www.google.com/#q=evanescent+wav ... y+transfer

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
artsi
Totanoin.. missäköhän kunnossa on läppäri jos vaikka täältä jyväskylästä päräyttäisin magneetilla helssinkii? Toisaalta onhan japanissakin niitä magneettijunia..



Enemmän olisin huolissani kuskista, joka tahkoaa 30 vuotta työmatkojaan magneettikentässä. Magneettijunan nostomagneettien kenttä voi olla avaruudellisesti hyvin rajoittunut, nosto- ja ratamagneettien välittömään läheisyyteen, mutta auto voi haahuilla tiellä miten tahansa ja sen lataminen vaatii paljon laaja-alaisemman magneettikentän.

Voisiko tuollaisesta olla haittaa linnuille yms. jotka käyttää maapallon magneettia suunnistamisessa?



Paikallisesti varmasti. Mutta tuollainen magneettikentää vaimenee etäisyyden kasvaessa hyvin nopeasti. Kokonaishaittaa en osaa arvioida, se voi olla paikallisesta luonteesta huolimatta suuri, jos vaikka se ohjaa lintuja lentämään magnetisoidun tien suuntaisesti väärään suuntaan.

Vierailija
xork
Vaan eipäs se mitenkään ilmaiseksi lataudu. Keloihin joutuisi tuomaan jännitteen, joka aiheuttaa magneetikentän, jonka kautta keloista energia siirtyy auton järjestelmään. Eli sähköinen järjestelmä kuin sähköjohto, mutta sähkön siirto tapahtuu langattomasti huonohkolla hyötysuhteella, ainakin verrattuna pistorasiasta lataamiseen. Jos keloja laittaa maantien varrelle ilman että niihin tuodaan jännite ja tällaisella autolla ajaa siitä läpi, kelat hidastavat autoa aiheuttaen keloihin sähkövirran.



Jep, sitä itsekkin mietin että aivan järjetöntä touhua. Jos sinne ruvetaan työstämään keloja ja vetämään kaapelia niin miksei samantien tehdä kiskoja joilla auto kulkee itsestään niin ei tarvise kun nukkua. Ainii mut junahan on jo keksitty..

Vierailija
Neutroni
Paikallisesti varmasti. Mutta tuollainen magneettikentää vaimenee etäisyyden kasvaessa hyvin nopeasti. Kokonaishaittaa en osaa arvioida, se voi olla paikallisesta luonteesta huolimatta suuri, jos vaikka se ohjaa lintuja lentämään magnetisoidun tien suuntaisesti väärään suuntaan.



Niin paikallinen pätkähän nyt ei varmasti meinaa mitään, mutta jos ajatellaan täysin absurdi mielikuva, jossa 95% maailman asfalttipätkistä olisi magnetisoitu, niin olisikohan sillä jos sitten monimuotoisempiakin vaikutuksia..

Emotion Science
Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008
artsi
Neutroni
Paikallisesti varmasti. Mutta tuollainen magneettikentää vaimenee etäisyyden kasvaessa hyvin nopeasti. Kokonaishaittaa en osaa arvioida, se voi olla paikallisesta luonteesta huolimatta suuri, jos vaikka se ohjaa lintuja lentämään magnetisoidun tien suuntaisesti väärään suuntaan.



Niin paikallinen pätkähän nyt ei varmasti meinaa mitään, mutta jos ajatellaan täysin absurdi mielikuva, jossa 95% maailman asfalttipätkistä olisi magnetisoitu, niin olisikohan sillä jos sitten monimuotoisempiakin vaikutuksia..

Magneettejahan myydään terveystuotteina parantamaan erilaisia sairauksia ja parantamaan myös urheilijoiden suorituskykyä. Rannekkeita ja muita magneetteja on paljon saatavissa.

Magnetotrooppiset bakteerit voivat olla tulevaisuudessa ongelma.

Vierailija

Kuparin ja muuntajaraudan tuottajien housuun kusi tirahtelisi kun päätös yhdestäkin tiestä tulisi. Muille tarpeille kävisi köpelösti.

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008
tietää
Kuparin ja muuntajaraudan tuottajien housuun kusi tirahtelisi kun päätös yhdestäkin tiestä tulisi. Muille tarpeille kävisi köpelösti.



Eipä tule päätöksiä, sillä tämä on scifiä. Avoimeen tilaan pääsevään magneettikenttään perustuvat tehonsiirtoratkaisut ovat aika kaukana siinä vaiheessa, kun useita kertaluokkia pienempiä magneettikenttiä tuottavia voimajohtoja karsastetaan nimenomaan tuon magneettikentän vuoksi.

Suomen laki magneettikentille altistumisesta:

"Sosiaali- ja terveysministeriön asetus ionisoimattoman säteilyn väestölle aiheuttaman altistumisen rajoittamisesta"
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020294

Numeroarvot altistusrajoille
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/4354.pdf

Liitteen perusteella 3 ... 100 KHz:lle magneettivuon tiheyden tehollisarvon pitäisi olla alle 6.5 µT. Sitä suuremmille taajuuksille on annettu SAR ja Local SAR rajat, jotka käytännössä estävät kaikki sellaiset watti- ja kilowattiluokan tehonsiirtoratkaisut, joissa ihmisiä olisi tehonsiirtoon käytettävien antennien lähiympäristössä.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Vierailija

Kyseinen innovaatio on pelkästään Stanfording poikien laskennallinen arvio siitä, että on mahdollista rakentaa 10...20 kW teholla toimiva siirtojärjestelmä jonka hyötysuhde on 97%.

Siinä ei oteta kantaa siihen, että kun otetaan moottoritie täyteen autoja ja lykätään virtaa piuhaan, niin sinne uppoaa tehoa gigawatteja. Nelikaistaisella tiellä voi arvioida että suurinpiirtein megawatti per maili ruuhka-aikaan, ja kulutuskäyrä on erittäin epäedullinen säädön kannalta.

Otetaan esimerkiksi Yhdysvaltain autokanta, päälle 200 miljoonaa autoa joista 100 miljoonaa on arvioitu olevan aktiivisessa käytössä. Kuvitellaan että siitä 10% ajaa 20 kW teholla virroitettua moottoritietä pitkin. Lopputulos on 200 GW sähköä, eli noin 125 kappaletta Olkiluodon uusimpia.

Vierailija

Kova hinta tulee maanjäristyksessä sellaiselle tuhoutuneelle tieosuudelle jonka alla lepää tuollainen kelaläjä.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Minä olen keksinyt ajossa latautuvan junan. Sekin kuulostaa ikiliikkujalta, paitsi näin pakkasilla tai lumisateilla. Se lataa itseään ajon aikana, sekä myös keittää ravintolavaunussa kahvit.

Vierailija
Moses Leone
Kumma,ettei tätä ole kukaan keksinyt täyteen mittakaavaan tuoda:

http://scalextric.hornby.com/

Moottoriteille, missä jalankulku on muutenkin kielletty, tuollainen voisi jopa olla toimiva ratkaisu (vertaa sähköjunat).




Sähköjunissa on se etu, että ne kulkevat raiteilla yhtenä pötkönä. Ei mene niin tolkuttomasti energiaa siihen touhuun.

Mr Bauglir
Seuraa 
Viestejä1672
Liittynyt10.4.2005

Helevetin hyvä keksintö nimenomaan nuo kuparikelat kun samaan aikaan uutisoidaan jatkuvista kuparivarkauksista ympäri Eurooppaa.

Oikeiston ja vasemmiston erohan on nykyisin taantumuksellisuus ja uudistusten halu.-Puuhevonen-
Verkkomedia ja Venäjän ääni ovat asiallisia ja antavat oikeata tietoa. -pinklin1-
Huumekauppaa ei säätele mikään lainsäädäntö -:)lauri

Uusimmat

Suosituimmat