Tislaus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tislauksesta aiheeseen liittyen .joskus ennen vanhaan äijät teki juotavaa sillain että ne istu sillan alla nuotiolla kehässä ja niillä oli saponilakkaa pullo johon sekotettiin suolaa ,ensimmäinen ravisti pulloo ja laulo , rakastaako jeesus meitä, ja anto pullon seuraavalle joka siihen jatko rakastaapa tiietenkin, näin jatkettiin kehää ympäri kunnes lakkaaine oli sitoutunu suolaan ja menny klimpille jäljelle jäävä nestemäinen liemi oli kuulemani mukaan juomiskelpoista (en kyllä itte uskaltais maistaa).t.Kaipe

Kommentit (8)

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Tuo menetelmä on kai nimeltään ulossuolaus, ei tislaus.
Teollisuusbensiiniä ja butanolia.... Ei todellakaan kannata juoda.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008
CE-hyväksytty
Aslak

Eikö koko puliukko termi ole tullut alkuihans tuosta pulituurilakan vispauksesta ?

Kyllä on.

Se mitään vispausta. Hyssytystä se oli ja miksei vieläkin - äkkitarpeessa.

Vierailija

kiitti vaan tulikin hyvää tietoo tosta lakan "jalostamisesta"kuten ulossuolaus , pulin vispaus ja hyssytys. Tossa kerran entinen työkaveri jutteli kun ne oli ollu suomessa joskus 50 tai 60 luvulla satamassa töissä ne oli juonu jotain kivihiilipirtua sano että muuten ihan ok mutta aamulla kun heräs niin näkö ei ollu ihan täysin kunnossa mutta päivän kuluessa palautu ihan normaaliks,en tiedä mistä toi kivihiilipirtu on saanu nimensä ja kuinka se on valmistettu T . Kaipe .

Vierailija
CE-hyväksytty
Aslak

Eikö koko puliukko termi ole tullut alkuihans tuosta pulituurilakan vispauksesta ?

Kyllä on.

Hienoa. Taas sai oppia jotain uutta.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32689
Liittynyt6.12.2009
4142
Tislauksesta aiheeseen liittyen .joskus ennen vanhaan äijät teki juotavaa sillain että ne istu sillan alla nuotiolla kehässä ja niillä oli saponilakkaa pullo johon sekotettiin suolaa ,ensimmäinen ravisti pulloo ja laulo , rakastaako jeesus meitä, ja anto pullon seuraavalle joka siihen jatko rakastaapa tiietenkin, näin jatkettiin kehää ympäri kunnes lakkaaine oli sitoutunu suolaan ja menny klimpille jäljelle jäävä nestemäinen liemi oli kuulemani mukaan juomiskelpoista (en kyllä itte uskaltais maistaa).t.Kaipe

http://www.sweetslyrics.com/806152.Juha ... l%3Bn.html

Kun mä rupesin ryyppäämään,
niin lestissä luki että Alko.
Minä lopetin tykkänään,
kun pullossa luki että lakkaa.

Hienosti Junnu laittanut tuohon lakkaa sanaan "kaksoismerkityksen".

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32689
Liittynyt6.12.2009
syytinki
CE-hyväksytty
Aslak

Kyllä on.

Se mitään vispausta. Hyssytystä se oli ja miksei vieläkin - äkkitarpeessa.

Sana puliukko tulee ruotsin sanasta polityrgubbe ja viittaa rappioalkoholistien tapaan etsiä päihtymistä kaikista saatavilla olevista tuotteista, kuten huonekalukiillotusaineesta ("pulituuri" tai "puli"), jossa kiilloittavat aineet olivat spriihin liuotettuja.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi

Uusimmat

Suosituimmat