Kiinavillitys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minuun on iskenyt Kiinavillitys jo jokunen vuosi sitten. Saatan istua tunti tolkulla ja selata kuvia Kiinasta tai lukea kaiken mitä käsiini saan koskien Kiinaa. Kaikki alkoi olympialaisten aikoihin. Ennen olympialaisia näytettiin aivan mahtavia dokumentteja Kiinasta Ruotsin tv:ssä.

Kamala hinku olisi päästä käymään Kiinassa ja kiertää ympäriinsä. Iso maahan se on ja pitkällä. Ikääkin minulla on jo ja terveyskin alkaa olla kehno joten melko mahdotonta on lähteä niin pitkälle. Rahaakin se kysyy. Ehkäpä olisi tyydyttävä Hongkongiin.

Aivan mahtavan upea maa jossa ikivanha kulttuuri elää rinta rinnan modernin kanssa.

Onko joku käynyt Kiinassa. Kertokaa ihmeessä kokemuksistanne. Onko teillä jokin maa johon teillä olisi kova halu päästä käymään. Kertokaa.

Täällä käyn selaamassa kuvia:
http://www.fotocommunity.com/pc/pc/cat/207
http://www.pbase.com/world/china

Kommentit (11)

Vierailija

Kiinan vanha kulttuuri ja näennäinen modernisoituminen hämäävät helposti. Kiina tänään on kuitenkin viime kädessä kommunistipuolueen hallitsema totalitaarinen diktatuuri, jossa sananvapaus on olematon, toisinajattelijoita kidutetaan ja vähemmistöjä vainotaan siekailematta. Kiinan talouskasvukin perustuu käytännössä orjatyövoimaan, ja voi olla varma siitä, että kaikki vähänkin merkittävät yritykset ovat tiukasti puolueen kontrollissa.

Delivers
Seuraa 
Viestejä449
Liittynyt8.4.2008

Pekingissä vierailin muutaman viikon vuonna 2007. Tuolloin käynnissä oli olympiarakennusbuumi joka näkyi katukuvassa lähes kaikkialla. Muutoin vierailu oli oikein antoisa. Kielletty kaupunki, taivaallisen rauhan aukio, monet temppelit, valtaisat basaarit ja torit sekä tietysti se pakollinen vierailu Kiinan muurilla jäivät päällimmäisinä mieleen. Sekä tietysti pilvenpiirtäjien ja ostoskeskusten välissä piilevät slummit, jotka on aidattu turistien silmistä korkealla, umpinaisella, harmaalla aidalla. En heti keksi mitään, mitä tästä kaupungista ei löytyisi. Miinusta loppukesän saasteisesta ja seisovasta ilmasta, joka ei kyllä houkutellut pitkiin keskipäivän vaelluksiin kaupungilla. Ilmastoidut taksit onneksi kuljettivat paikoin pitkiäkin välimatkoja kohtuuhintaan.

Hintataso pääkaupungissa oli reilusti alhaisempi kuin Suomessa, joskin korkeampi kuin kaakkois-Aasiassa matkustaneille totunnainen. Hieno paikka tehdä käsityölöytöjä toreilla ja pikkuputiikeissa. Hong Kongissa haluaisin itse joskus käydä.

Arbeit macht frei

Vierailija
Fëanor
jossa sananvapaus on olematon, toisinajattelijoita kidutetaan ja vähemmistöjä vainotaan siekailematta.

Elävänä tuolta on kaikki turistit ovat päässeet kotiinsa. Sananvapaushan minulla on Kiinassakin, kun puhun mitä osaan. Kiinalaiset eivät ymmärrä minua kuitenkaan Kiinaa en osaa sanaakaan. Kunhan puhun mitä puhun, sama kai tuo.

Minun ajatuksistakaan eivät saa selvää millään ja päälle eivät uskalla kuitenkaan ajaa tankilla.

Pitää opetella joitakin sanoja ja sanontoja kiinaksi ja kirjoittaa ne lapulle.

厕所 tämä on vessa.
我不能没有中国 tässä lukee että minä en osaa kiinaa.

Tästä se alkaa ja tästä se lähtee.
Syksyyn on vielä aikaa.

PSYbuse
Seuraa 
Viestejä1355
Liittynyt10.8.2010
Donna
Onko teillä jokin maa johon teillä olisi kova halu päästä käymään. Kertokaa.

Matkailuhan aina avartaa, minulle se unelmien täyttymys/ elämäni suurin seikkailu olisi Pan-American Highwayn kulkeminen päästä päähän. Mielellään vähän sivureittejä kierrellen. Matka alkaisi Alaskasta ja päättyisi Etelä-Amerikan eteläkärkeen. Pituutta valtatiellä ~48000 kilometriä. Matkan aikana näkisi niin jenkkien suuret rikkaudet kuin Väli-Amerikan äärimmäisen köyhyydenkin. Ja kaiken siltä väliltä.. Aikaa tuo vaan veisi varmastikin muutaman vuoden, jos haluaisi myös paikallisiin kulttuureihin tutustua. Rahaa tuskin ihan mielettömiä saisi kulumaan, kunhan on Pohjois-Amerikasta siirtynyt eteen päin Meksikon puolelle.. Mutta nykytuloilla ja elämäntilanteessa taitaa jäädä reissu tekemättä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pan-American_Highway

Muoks: Reitistähän saa halutessaan myös todellisen extremematkailijan kohteen, kun ottaa asiakseen mennä omin avuin läpi myös siitä ainoasta kohdasta, joka käytännössä katkaisee valtatien: Darien Gap

Mielipiteeni voi muuttua, muttei se tosiasia, että olen oikeassa.
http://www.youtube.com/watch?v=1orMXD_Ijbs

Vierailija

Ikimuistettava ja kokemusrikas matka sekin tulisi olemaan kieltämättä.

Alunperin noin reilut kymmenen vuotta sitten suunnittelin matkustaa transsiberian rautatietä Mongolian kautta Pekingiin. Tai Peking ei oikeastaan ollut suunnitelmissa mukana ihan alusta alkaen.

Jätin tuon haaveen monestakin syytsä. Kiina alkoi kiinnostamaan enempi kuin Venäjä ja Mongolia. Nykyään on lentäminen niin halpaa ettei kannata tuhlata aikaa eikä rahaakaan katsellessa venäläistä metsää junan ikkunasta päivästä toiseen. Tarvitsisin kolmeen maahan viisumin. Transsiberian junaan on matkaliput kalliita jos ne ostaa täältä käsin. Moskovassa liput ovat paljon halvempia mutta siellä voi joutua jonottamaan ties kuinka kauan lippuluukulla.

Vierailija
PSYbuse

Matkailuhan aina avartaa, minulle se unelmien täyttymys/ elämäni suurin seikkailu olisi Pan-American Highwayn kulkeminen päästä päähän. Mielellään vähän sivureittejä kierrellen. Matka alkaisi Alaskasta ja päättyisi Etelä-Amerikan eteläkärkeen.

Muuten ihan kiva, mutta matka katkeaa Panamaan. Tai sitten Kolumbiaan, riippuen kumpaan suuntaan on menossa. Panama on kyllä ihan kiva once in a lifetime -kokemus, suosittelen.

P.S.: ai niin, sinähän toivoit minulle taannoin pahaa, joten minä voin vastavuoroisesti toivottaa sinut seikkailemaan huumejengien maille Panaman ja Kolumbian väliseen viidakkoon. Tervemenoa.

Uusimmat

Suosituimmat