Hyviä kalsiumin ja proteiinin lähteitä?

Seuraa 
Viestejä9748
Liittynyt12.7.2010

Jos ei jostain syystä pysty juomaan maitoa niin silloin jää yksi ruoka-aine pois jossa on kalsium ja proteiini helosti saaatavassa muodossa.
Litra maitoa sisältää noin gramman kalsiumia ja 35-40g proteiinia.

Millähän tuota vajetta voisi korvata?
Jätetään lisäravinteet pois laskuista ja haetaan korvaavia normaaleista ruoka-aineista.

Itsellä lähinnä tulee mieleen purkki sardiinit joka on hyvä kalsiumin ja proteiinin lähde. Extra lihaa ei kuitenkaan voi määrättömästi vetää.

Entäs rustot?
Vaikkapa kanan koivissa ja siipipalojen nivelissä olevat pallorustot tai porsaan grillikyljessä olevat pehmoisimmat rustokkaat kylkiluut?
Eikös noissa pitäis olla kalsiumia pilvin pimein?
Jopa yli tarpeen.

Entäs proteiini sitten?
40g vajetta on kohtalaisen vaikea korjata.
Siihen saa vetää jo soijajauhoakin pilvin pimein ja soijamaitoa tiki tuplamärän.

Ehdotuksia, ideoita ja linkkejä taulukoihin joista tieto löytyy.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Manteli, auringonkukansiemen, seesaminsiemen, vihreälinssi, pavut ym. Katso finellistä miten paljon sisältävät. Mantelissa on ainakin 276mg kalsiumia!

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Kalsiumia taitaa saada todella aivan liikakin ja helposti esim. pellavansiemenissäkin!

Ymmärtääkseni munuaiskivet johtuu pääasiassa liiallisesta kalsiumista korjatkaa jos olen väärässä?

Proteiniä esim tonnikalasta, kananmunista ja soijasta

Don't give up!

miheikki
Seuraa 
Viestejä13
Liittynyt30.5.2010

"Kananmunan kuori on muodostunut pääasiassa kalsiumista, magnesiumista ja fosforista.

Eläinkokeissa kananmunan kuoren on havaittu imeytyvän yhtä hyvin kuin puhtaan kalsiumkarbonaatin, jota kalkkipillerit yleensä ovat. Kalsiumvalmisteissa sisältö ilmoitetaan usein seuraavasti: 1250-1300 mg kalsiumkarbonaattia eli 500 mg kalsiumia tai 630 mg kalsiumkarbonaattia eli 250 mg kalsiumia. Eli 300 mg kalsiumia olisi silloin 750 mg kalsiumkarbonaattia eli noin 750 mg jauhettua kananmunan kuorta.

Kananmunan kuori painaa noin 7 grammaa. Yhdestä munasta saa siis runsaan viikon annokset. Toisin sanoen riittää jos syö vajaan "maustemitallisen" (=yksi gramma) päivässä.

Munankuorta käytettäessä kuoret tulee keittää ja kuivata ennen jauhamista tai sitten käyttää keitetyn kananmunan kuoria. Kananmunan kuori on aivan käypää kalsiumia myös ihmiselle.

Munankuoressa oleva leima on vaaratonta elintarvikeväriä. "

Lähde: http://keskustelu.suomi24.fi/node/1645082 , Helsingin Sanomain Kysy Kirstiltä -palstalla 20.3.2005.

Vahvistaako kukaan?

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Kananmunankuoren koostumuksesta oli jotain hajua mutten ajatellutkaan että voisi käyttää ravintona, pitääkin tutkailla. Kovat tyypit tietenkin rouskis ne rankan musiikin tahdissa sellaisenaan... jonka jälkeen kirurgin vastaanotolle.

SamikoKu

Itsellä lähinnä tulee mieleen purkki sardiinit joka on hyvä kalsiumin ja proteiinin lähde

Tämäpä hyvä huomio, näyttäisi olevan tosiaan reippaasti kalsiumia. Olis kyllä hyvä jos niitä sais vedessä. En itse ainaan vielä löytänyt, mutta menee se oliiviöljyssäkin. Jos nopean setin tarvii niin kulhoon ne sardiinit muutamien kurkkusiivujen kera ja maistuupi. Kunnon salaatti olis tietenkin parempi.

SamikoKu

Entäs proteiini sitten?

Kalaa, broileria, lisää broileria. Väsää vaikka quinoasta eli kvinoasta eli kinoasta lisuketta, ainoita kasvikunnan tuotteita minkä amonihappoprofiilissa kaikki välttämättömät.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Jos saa riittävästi D-vitamiinia, niin kalkin otto tehostuu, jolloin ei tarvita niin runsaasti kalkkia. Kasviksista ja pähkinöistä (yllä lueteltu) tulee riittävästi kalkkia.

Eikös se näin ollut?

Raspu
Seuraa 
Viestejä9748
Liittynyt12.7.2010

Kukaan ei ilmeisesti tiedä onko niissä rustoissa kalsiumia.
Ne on meikäläisen suurta herkkua ja yksikään kanankoipi ei mee ilman nivelien rousketta.

Raspu
Seuraa 
Viestejä9748
Liittynyt12.7.2010
skOh
Oli oikeesti niin tuskaa lukee tota kirjotusta jotta taisin sairastua syöpään.

Google.




Lohduks voi aina vetää vaikka käteen.

Himuli
Seuraa 
Viestejä1441
Liittynyt10.3.2016

Outoa, että ihminen selvisi koko evoluutionsa ajan ilman maitoa, mutta nyt yhtäkkiä olemme alkaneet tarvitsemaan kalsiumia niin paljon, että tarvittavan määrän voi saada vain imemällä lehmän tissiä. Mistä on kyse? 

Himuli
Seuraa 
Viestejä1441
Liittynyt10.3.2016

Tosiaan eikö asia vaikutakin ilmiselvästi maitoteollisuuden propagandalta. Siis ne kalsiumsuositukset. Jos niihin yltää käytännössä ainoastaan maitotuotteilla. Itse ajattelen joskus asioita ja mielestäni tuo on ilmeinen huijaus. Sen on oltava. Sitä tukee myös tutkimukset joiden perusteella luunmurtumat ja osteoporoosi eivät korreloi kalsiumsaannin kanssa sillä tavalla kuin uskotellaan. Maissa joissa nautitaan hyvin vähän kalsiumia (n 300mg) esiintyy huomattavasti vähemmän osteoporoosia kuin länsimaissa joissa saanti on suurinta. Veikkaanpa että kalsiumin ylimääräinen saanti ei suojaa oikein yhtään millään tavalla. Todennäköisemmin siitä voi olla jopa haittaa. Mutta juokaa nyt litra maitoa päivässä maitoteollisuuden iloksi. No onhan siinä hyviä proteiineja ja rasvojakin, jos ruohoruokittua. 

Kurkö
Seuraa 
Viestejä176
Liittynyt16.10.2013

Voitko syödä juustoa? Itse en pidä maidon mausta, saati voi juoda sitä juuri missään, koska laktoosi. Juustoa tosin syön aina silloin tällöin. Sinihomejuusto, nam. 

''Mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarmaa.''

Kurkö
Seuraa 
Viestejä176
Liittynyt16.10.2013

Kurkö kirjoitti:
Voitko syödä juustoa? Itse en pidä maidon mausta, saati voi juoda sitä juuri missään, koska laktoosi. Juustoa tosin syön aina silloin tällöin. Sinihomejuusto, nam. 

Nyt vasta huomasin kuinka vanha aihe on. Hah.

''Mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarmaa.''

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Poistunut kirjoitti:
Jos ei jostain syystä pysty juomaan maitoa niin silloin jää yksi ruoka-aine pois jossa on kalsium ja proteiini helosti saaatavassa muodossa.
Litra maitoa sisältää noin gramman kalsiumia ja 35-40g proteiinia.

Millähän tuota vajetta voisi korvata?

Jos en ihan väärin muista, niin jo gramman päiväannoksella kalsiumia (en muista oliko kokonaismäärä, vaiko lisäravinteesta), kasvavat sydänriskit ja kokonaiskuolleisuus huomattavasti.  Litra maitoa kuulostaa liian paljolta, kun wikin mukaan:

- "Lehmänmaidossa sekä kalsiumrikastetuissa kasvimaidoissa ja mehuissa on kalsiumia yleensä 120 mg/100 g. Kolme lasillista tällaista juomaa vastaa aikuisen ihmisen päivittäistä saantisuositusta.[11]."

- "Harvardin Yliopiston sivuilla suositellaan tämän hetken tutkimustiedon pohjalta, että yksi lasi maitoa päivässä (n. 1.75 litraa viikossa) riittänee luuston kannalta. Suuremmat määrät on yhdistetty kohonneisiin syöpäriskeihin, joten kolmea lasia päivässä (n. 5,25 litraa viikossa) ei suositella"

(italoinnit minun) Tosin mainitut riskit voivat liittyä nimenomaan lehmänmaitoon, ei niinkään kalsiumiin (tai hapatettuihin maitotuotteisiin).

Fineli.fi-sovelluksesta löydät parhaat kalsiumin lähteet. Voi tosin olla, että hyvinkin saat muusta ruoasta kaiken tarvitsemasi kalsiumin. Päivätarve on aikuiselle noin 800 mg/vrk em wikin mukaan.

Himuli
Seuraa 
Viestejä1441
Liittynyt10.3.2016

BCK kirjoitti:
Poistunut kirjoitti:
Jos ei jostain syystä pysty juomaan maitoa niin silloin jää yksi ruoka-aine pois jossa on kalsium ja proteiini helosti saaatavassa muodossa.
Litra maitoa sisältää noin gramman kalsiumia ja 35-40g proteiinia.

Millähän tuota vajetta voisi korvata?

Jos en ihan väärin muista, niin jo gramman päiväannoksella kalsiumia (en muista oliko kokonaismäärä, vaiko lisäravinteesta), kasvavat sydänriskit ja kokonaiskuolleisuus huomattavasti.  Litra maitoa kuulostaa liian paljolta, kun wikin mukaan:

- "Lehmänmaidossa sekä kalsiumrikastetuissa kasvimaidoissa ja mehuissa on kalsiumia yleensä 120 mg/100 g. Kolme lasillista tällaista juomaa vastaa aikuisen ihmisen päivittäistä saantisuositusta.[11]."

- "Harvardin Yliopiston sivuilla suositellaan tämän hetken tutkimustiedon pohjalta, että yksi lasi maitoa päivässä (n. 1.75 litraa viikossa) riittänee luuston kannalta. Suuremmat määrät on yhdistetty kohonneisiin syöpäriskeihin, joten kolmea lasia päivässä (n. 5,25 litraa viikossa) ei suositella"

(italoinnit minun) Tosin mainitut riskit voivat liittyä nimenomaan lehmänmaitoon, ei niinkään kalsiumiin (tai hapatettuihin maitotuotteisiin).

Fineli.fi-sovelluksesta löydät parhaat kalsiumin lähteet. Voi tosin olla, että hyvinkin saat muusta ruoasta kaiken tarvitsemasi kalsiumin. Päivätarve on aikuiselle noin 800 mg/vrk em wikin mukaan.

Päivätarve on maitoteollisuuden keksimä. Ihminen pärjää hyvin paljon vähemmälläkin. Maissa joissa saanti on luokkaa 300mg, osteoporoosi ja murtumat ovat paljon harvemmassa. Jokin muu aiheuttaa täällä luukadon kuin kalsiumin puute.Ymmärsin kyllä ettet esittänyt asioita omana mielipiteenäsi mutta haluan silti huomauttaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat