Kerbal Space Program, kiertoradat ja raketit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://kerbalspaceprogram.com/

Kerbal Space Program, loistava avaruusohjelma peli joka on vielä hyvin aikaisessa vaiheessa mutta jossa on jo kaikki tarvittava omaan avaruusohjelmaan kunhan käyttää hiukan mielikuvitusta Pelin aurinkokunta sisältää toistaiseksi auringon ja planeetan jolla on oma kuu.

Itsellä on vierähtänyt pari päivää saikulla rommitotin kyydittämänä avaruutta valloittaen, avaruudessa käyminen, vakaalle kiertoradalle pääsy, satelliitin asettaminen kieroradalle, kuun kiertoradalla käynti josta sinkoutuu avaruuden syövereihin.. Ja kyllä, tässä voi rakentaa aluksen jolla voi laskeutua kuuhun ja selvitä takaisin ehjinnahoin.

Sitten itse asiaan, kieroradat ja niille pääseminen fiksusti. Ongelmaksi alkaa muodostua omien rakettien aivan tolkutun paino, polttoainetta pitää nostaa avaruuteen mielettömiä määriä kun oma rata suunnittelu ja radan vaihdot tehdään voimalla eikä järjellä.. Wikipediasta löytyy kyllä matemaattista kaavaa vaikka millaisille siirtoradoille mutta huonosti selvitystä mitkä on erilaisten siirtoratojen hyvät ja huonot puolet (kuluva aika / siirtoon tarvittava polttoaine).

Löytyykö mahdollisesti jostain animaatiota Apollo-alusten käyttämistä radoista? Jos alkaisi toteuttamaan Apollo-ohjelmaa Apollo 7 lennosta aina 11 asti. Wikipedian kuvaus lentoradoista ei ole millään lailla sovellettavissa koska Kerbalin planeetta ja kuu eroavat jonkinverran maan vastaavista.

Niille ketkä innostuvat omasta avaruusohjelmasta, youtubesta löytämäni 10min video oppaaksi miten rakennetaan alus jolla pääsee kiertoradalle ja miten se ajetaan sinne. Samalla henkilöllä on muutama muu video aiheesta, myös opas kuulaskeutumiseen mutta sehän on huijausta.

http://www.youtube.com/watch?v=yoCOgJn5O_A

Sivut

Kommentit (351)

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Toisessa ketjussa manasin vaikeutta, mutta opin sitten lopulta.

Yksi hämäävä asia oli se, että ilmeisesti lentofysiikka ei ole vielä valmis ja siksi tästä aiheutuu muutamia kummallisuuksia. Peliä kuitenkin hiotaan jatkuvasti ja kyllä se siitä.

Minun suurin virhe oli alussa luulla, että rakettiin pitää panna ohjaussiivekkeet. Ei tartte, ne vaan tekee homman mahdottomaksi. Ainakin demossa pystyy ohjaamaan ihan ilman mitään ohjainlaitteita. Äläkä katso rakettia, kun ohjaat Sitä pyörivää mollukkaa pitää silmä kovana seurata. Punainen tolppa, kun pysyy pystyssä, niin homma sujuu. Kivempi on yrittää itse, kuin luntata netistä.

Vielä ei voi ainakaan demossa rakentaa laskeutujia. Modejahan siellä on, mutta niitä ei lasketa. Kiertoradalle voi yrittää kyllä, mutta se on aika vaikeaa. Minulla sinkoaa koko hökötys aurinkoa kiertämään tai sitten tulee vain jyrkkä pomppu. Vielä ei ole telakointeja tai avaruuskävelyjä laitettu peliin. Apollo-ohjemia on turha kuvitella tässä vaiheessa, mutta pikkuhiljaa kun peli valmistuu, niin siihen tulee vaikka mitä kivaa.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

"Laskeutuja" rakennettuna vain normaali osista ilman yhtään modia. Kestää ehjänä kuhan vauhti on alle 5m/s suoraan alas, vinossa vähemmän. Kuussa kestää ehkä hiukan enemmän vauhtia pienemmän painovoiman ansiosta. Jos tuon saan kuuhun, laskeudun kuun pinnalle ja pääsen ehjänä maahan niin on se onnistunut Apollo 11 silloin.

Apollo-ojelma olisi pitänyt laittaa lainausmerkkeihin. Ei telakointeja tai muuta mutta hiukan mielikuvitusta niin onnistuu. Esim Apollo 8 lasken onnistuneeksi jos pääsen vakaalle kuun kiertoradalle ja ehjänä takaisin maahan.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Joo nyt hoksasin, mitä tarkoitit.

Mutta miten saat tuon lentämään suoraan, kun nuo siivet aiheuttavat sen, että raketti sinkoaa mihin sattuu?

Kurkkasin tuon videon ja siitä pisti pahasti silmään sellainen asia, että kaveri vain antaa raketin seilata koskematta ohjaukseen. Minun raketteja pitää ohjata jatkuvasti minimaalisen pienin näpäytyksin tai muuten se karkaa täysin käsistä. Muutenkin näyttää menevän sellaiseen suuntaan, mikä tarkoittaa varmaa tuhoa. Jos punaiselta tolpalta liukuu siutti, niin se on menoa sitten. Ainakin minulla on sellainen tuntuma ollut.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

Tuo kuvassa oleva on tulevan Kerpollo (Kerbin Apollo-ohjelma) aluksen viimeinen vaihe joka ei lennä kuin kuusta maahan. Alapuolelle tulee muutama vaihe. Valtava ensimmäinen joka nostaa paketin maan kiertoradalle, toinen keskikokoinen kiertoradalta kuuhun ja tuo kuvassa oleva viimeinen joka vain laskeutuu ja lentää takaisin. Toivottavasti yksi neste tankki riittää...

Raketin ohjaamisesta, ainakin viimeisessä versiossa 0.13 on Advanced S.A.S Module. Sen kun laitat rakettiin ja kytket vakautuksen päälle ( T jos et ole vaihtanut kontrolleja) niin menee hienosti suoraan. Mutta rakettia pitää kyllä ohjata kokoajan tai se karkaa käsistä. Navipallossa oleva punainen täppä on suunta lähtöalustaan. Keltainen rinkula on suunta mihin olet menossa, rakettia kun kallistaa vain pikkuriikkisen että suunta on keltaisen rinkulan sisällä tai ihan vieressä niin ei pitäisi karata käsistä. Ja toisiaan korkeutta pitää olla tarpeeksi ettei ilmakehä haittaa ohjailua.

Mutta on se hienoa kun saa raketin vakaalle kiertoradalle ilmakehän yläpuolella. Ne kymmenen katastrofaalista epäonnistumista oli tämän arvoista

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Ihmettelinkin tuota, kun tuo S.A.S moduli ei tee mitään. Jätin sen sitten pois kokonaan. Jaa se pitää laittaa päällekkin Luonnollisesti suljin tutorialin lukematta kiinni. Mokoma häirikkö

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

Pyytäisin hieman apuja ratamekaniikan probleemaan.

Hakusessa mahdollisimman pienellä delta-v:llä tehtävä siirto matalta kiertoradalta sellaiselle radalle jonka apogeum olisi pelin kuun kanssa samalla korkeudella. Matala kiertorata on kevyesti ellipsin mallinen noin 80 000m korkeudessa ja pitäisi päästä 11 400 000m asti. Jos on nokka menosuuntaan ja raketti täysille niin radan apogeumin saa tuonne asti mutta se vaatii kovan delta-v:n. (80 000m korkeudessa olevalla ympyräradalla nopeus n. 2250 m/s). Ellipsi radalla jonka apogeum on kuun korkeudella on nopeus perigeumissa noin 3200 m/s. Jotenkin mutu sanoo ettei yhdestä pisteestä tehtävä kiihdytyspoltto ole polttoainetaloudellisin tapa päästä korkealle, nopein ehkä.

Pelin planeetta ei ole samanlainen maan kanssa mutta ratafysiikan pitäisi toimia melkolailla oikein. Hieman on oikaistu siinä että omaan alukseen vaikuttaa vain yhden planeetan tai kuun painovoima kerrallaan eli kuun vetovoimaa ei voi käyttää apogeumin nostossa.

Tiivistettynä, apogeumin nosto 80 000 -> 11 400 000 mahdollisimman pienellä polttoaineen kulutuksella radan muodosta välittämättä.

Pahoittelut jos tekstissä on toistoa, turhaa/liian vähän tietoa. Ei nämä asiat ole tuttuja ennestään mutta kiinnostus on kyllä herännyt myös oikeaan ratafysiikkaan ja avaruudessa lentämiseen yleensä tämän pelin myötä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26832
Liittynyt16.3.2005

Hurahdin viikonloppuna tähän riippuvuutta aiheuttavan peliin. Demoversiolla saavutin kuun kiertoradan, joka onnistuu yllättävän pienellä 3-vaiheisella raketilla. Ostin myös sen täysversion, jossa voi tehdä laskeutujia ja lentää toisille planeetoille, mutta en ehtinyt vielä kokeilemaan.

Hauskaa on myös yrittää koota mahdollisimman suuri raketti. Jossain vaiheessa se romahtaa oman painonsa alle lähtötelineellä (ja hauskaa on, varsinkin lapsilla).

Apolloja ei voi suoraan matkia, koska tuon kuvitteellisen systeemin massat ja mittakaava on erilainen, mutta yleiset periaatteet toimivat täydellisesti. Jos tuntee Apollon suoritustavan ja hieman ratamekaniikkaa, tuolla on helppo tehdä kuumatkoja samalla kaavalla, ensin matalalle kiertoradalle, sitten apoapsiksen nosto Kuun radalle noin 60-70 astetta Kuun sijainnista edelle ja lopulta jarrutus ja radan pyöristys ympyräksi. Sääli vain, että ratalaskenta huomioi vain yhden kappaleen vaikutuksen kerrallaan. Muuten voisi yritää free return-rataa, jossa alus koukkaa kuun takaa ja palaa ilmakehään ilman lisäpolttoja.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26832
Liittynyt16.3.2005
Lusicca
Raketin ohjaamisesta, ainakin viimeisessä versiossa 0.13 on Advanced S.A.S Module. Sen kun laitat rakettiin ja kytket vakautuksen päälle ( T jos et ole vaihtanut kontrolleja) niin menee hienosti suoraan.



Se hienous riippu raketista. Advanced SAS vaatii jotain ohjauslaitteita. Siivekkeitä (toimivat vain alailmakehässä), suunnattavia moottoreita tai RCS-ohjauslaitteiston (toimii vain avaruudessa). Se tavallinen SAS tuottaa kai itse vääntömomentin, mutta Advanced on tehokkaampi kunnon varusteiden kanssa. Sillä on mekritystä, kun päästää suuruudenhulluutensa valloilleen. 18 kiinteää apurakettia tempoilee aika lailla (ja ylikuumenee, mutta se on toinen ongelma).

Navipallossa oleva punainen täppä on suunta lähtöalustaan. Keltainen rinkula on suunta mihin olet menossa, rakettia kun kallistaa vain pikkuriikkisen että suunta on keltaisen rinkulan sisällä tai ihan vieressä niin ei pitäisi karata käsistä. Ja toisiaan korkeutta pitää olla tarpeeksi ettei ilmakehä haittaa ohjailua.



Kyllä siinä 15 kilometrin kohdalla pitää alkaa kerätä ratanopeutta ja toivoa sopii, että kun SASin kytkee pois alus on tarpeeksi vakaa. Rollaaminen on paha juttu. Tuolla on väliä erityisesti silloin, kun haluaa kiertoradan tietylle tasolle (kuumatkoilla).

Mutta on se hienoa kun saa raketin vakaalle kiertoradalle ilmakehän yläpuolella. Ne kymmenen katastrofaalista epäonnistumista oli tämän arvoista



Niinpä. Peli on sopivan vaikea, jotta hommat eivät onnistu ilman kokeita ja kerbaleiden uhraamista. Se keskimmäinen niistä demoversion astronauteista, jolla on pitkä J:llä alkana nimi, on kyllä kovahermoinen kaveri. Sen hymy ei hevillä hyydy.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Voi veljet, tämähän on aivan loistava softa! Aika kauan joutui taistelemaan, ennenkuin sai alukseen sellaisen konfiguraation, millä pääsee kiertoradalle asti. Sitten olikin suurta juhlan tuntua ilmassa, kun periapsis viimein nousi ilmakehän yläpuolella. Parin kierroksen ja ratatason vaihdon jälkeen olikin sitten vuorossa deorbit burn, turhat kilkkeet pois ja... sssaatana! Se helevetin laskuvarjo unohtui laittaa. No, koelentäjän ura on ammatinvalintakysymys...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26832
Liittynyt16.3.2005

Minä yritin tehdä miehittämätöntä kuulaskeutujaa, joka ei vielä päässyt Kuuhun asti. Kerran kyllä Kuun radalle, mutta olin arvioinut Kuun liikkeen väärin ja se oli radallaan noin 20 astetta jäljessä. Testailin muutamia jättiraketteja miehitettyjä lentoja ajatellen, mutta Mainsail osoittautui aika konstikkaaksi koneeksi, jota ei voi vain jättää täydelle teholle ja lähteä tarkastelemaan rataa. Se ylikuumenee täydellä teholla tai sitten kiihdyttää niin rajusti, että polttoaineen vähetessä aluksen ylemmät vaiheet hajoavat kiihdytykseen, ellei tehoa pienennä asteittain.

Testasin laskeutujaa Kerbinillä ja sen ohjaaminen on todella vaikeaa. Ohjelma ei näytä pinnan suuntaista nopeusvektoria lainkaan ja pinnan suuntaisen nopeuden tappaminen on liki mahdotonta. Mutta tuohon saa ilmeisesti joystickin ohjaamaan. Pitää varmaan laittaa RC-helikopterin ohjain kiinni tietokoneeseen paremman ohjaustuntuman saamiseksi.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Hirmuisesti tuli uusia osia päivityksessä. Ei kuitenkaan isompia renkaita, mitä olin toivonut. Lentokoneiden rakentaminen on hauskaa ja niillä on hauska lentää. Aika kauan sai säätää, ennenkuin oivalsin, minkälainen lentokone lentää parhaiten, tai yleensäkään pääsee ehjänä ilmaan. Yllätys yllätys, se näyttää samalta, kuin lentokoneet oikeastikkin Kaikille hyteille ei ole vielä tehty mittaristoa ja ikkunoita, mutta muutamille on. Lopulta onnistuin tekemään lentokoneen, jolla voi laskeutua ehjänä ja kaikenlisäksi hytistä ohjaamalla. Sitten värkkäsin pienen suihkupommittajan. Kahdesta bensatankista pommit ja pommitin lentokenttää. Ammuttavia rakettejakin voisi yrittää apuraketeista. No se oli vain sellainen leikkimielinen haaste. Oikeastihan tuohon ei tule koskaan minkäänlaisia aseita. Sen ne ovat foorumilla sanoneet. Tämä on rauhanomainen avaruuspeli.

Tulisi vain ne isommat renkaat. Raskas lentokone tarvii tukevammat laskutelineet.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat