Potkukelkkaan polkimet

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Potkukelkka kulkee varsin energiatehokkaasti. Siinähän voisi olla kehittämisen paikka. Nimittäin polkimet. Ei potkiminen ole mikään kovin ergonominen juttu. Onhan tuo yksinkertainen, mutta ei poljinsysteemikään paljon polkupyörää monimutkaisempi olisi.

Sen verran tuli pohdittua, että ajotapahtuma olisi kuten polkupyörässä. Eli satula ja polkimet. Jalakset siinä sivuilla jokseenkin kuten ovat nykyäänkin. Polkeminen jompaan kumpaan suuntaan laskisi vetopyörän alas tai jopa jonkinlaisen telavedon. Jompaan kumpaan suuntaan? Jarruttamisen takia tietenkin.

Voisi olla mukava vaihtoehto retkiluistelulle viilettää polkukelkalla peilijäällä. Siinä menisi rahtiakin mukavasti.

Heräsi kyllä ajatus ettei tämä ole tuore oivallus. Millä hakusanoilla mahtaisi onnistua?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Hyvä idea!

Ja jos jalakset korvaisi pyörillä niin kulkisi myös hiekoitetulla jalkakäytävällä.

Jos pyöriä on enemmän kuin kaksi ja ne eivät kaikki ole samassa linjassa niin liukkaus ei haittaa niin paljon. Tai sitten ne pistää peräkkäin ja käyttää nastarenkaita.

Sellaisella pelillä olisi hyvä kiitää pitkin jäälakeuksia. Pääsee jopa kotiovelle saakka.

miilu
Seuraa 
Viestejä571
Liittynyt25.1.2011
Paul M
Potkukelkka kulkee varsin energiatehokkaasti. Siinähän voisi olla kehittämisen paikka. Nimittäin polkimet. Ei potkiminen ole mikään kovin ergonominen juttu.

Pelkästään ketjuveto vie 10-15% tehosta. Ergonomiasta en uskalla sanoa mitään.

Vierailija

Yksi tuttava meni vähän pitemmälle, ja asensi moposkootterin motin, takapotku taisi siitä tulla.
Stepperbiken tekniikka voisi olla ihan käyttökelpoinen potkurissa, siinä kun mennään seisaaltaan. Voisi siinä kuitenkin olla jonkinlainen satula tai noja alamäkiä varten(sikäli kun niitä jäälakeuksilla esiintyy), cool.

Vierailija

joskus piirsin kelkan, jossa jalasten mutkittelulla vietiin kelkkaa eteenpäin. Idea matkittu luonnosta (käärme, kalat) ja luistelusta. Mutkittelu on siinä mielessä hyvä, että siinä on portaaton "vaihteisto" samalla. Ei tullut vaan koskaan tehtyä.

Kokeilla voi ihan normaalilla kelkalla: levittää jaloilla jalakset haralleen. Takaisin pyrkiessään ne vie kelkkaa eteenpäin. aivan peilijäällä homma ei toimi, mutta ei siinä tahdo pitää kenkäkään, ellei ole karpposia.

Vierailija

Kävin tuossa Prismassa, ja näin kun joku osti hienon suomalaisen potkukelkan, pinkin.
Meidän vanha räikkä on talin ylisillä, olkoonkin, että on hyvässä maalissa, käyttämättömänä.
Kehitystä toki tapahtuu, kaupunki ei raaski hiekoittaa(sepeliä) kuin risteysalueet.
Eli tarve on yhdistetysta potkukelkasta ja rollaattorista, niin hyvin etenee. Polkimilla tai potkittelemalla.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
miilu
Paul M
Potkukelkka kulkee varsin energiatehokkaasti. Siinähän voisi olla kehittämisen paikka. Nimittäin polkimet. Ei potkiminen ole mikään kovin ergonominen juttu.

Pelkästään ketjuveto vie 10-15% tehosta. Ergonomiasta en uskalla sanoa mitään.



Ensimmäiset versiot pyörillä kulkemiseksi toimivat niin että jaloin potkittiin vauhtia. On outoa, että noinkin isosta energianhukasta riippumatta on ketjuveto nyt vallitseva.

Huikeasti energiatehokkaampi potkupyörä kuvassa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008

Tai ehkä kelkkaan sopisi paremmin hiihtimet kuin polkimet? Kaksi "jalkalautaa" joilla seisotaan ja potkitaan hiihtotekniikalla vauhtia. Voimaa saisi potkuun hyvin kun koko vartalo ottaa ohjaustangosta tukea. Veto voisi tapahtua suoraan jalkalaudasta, jalkalaudan alla olisi metaliset kitkahampaat. Jalkalaudat olisi akseloitu niin, että lauta olisi taaksepotkun ajan matalammalla kuin eteenpäin tuleva lauta. Ongelma tässä olisi se että lauta ei ottaisi maahan kiinni kuin tasaisella alustalla. Tämän voi mahdollisesti ratkaista jalaksien älykkäännä erilisjousituksella. Mahdollisesti parempi ratkaisu voisi olla kuitenkin jalaksien vieressä edestakaisin kulkevat "vetojalakset".

simson
Seuraa 
Viestejä124
Liittynyt22.3.2008
miilu

Pelkästään ketjuveto vie 10-15% tehosta. Ergonomiasta en uskalla sanoa mitään.



Ei ole ketjuvedon hyötysuhde noin huono! Tarkistin asiaa eri lähteistä
ja parhaimmillaan häviö on 2% ja huonoillakin ketjuilla 5% paikkeilla.

Hyötysuhdetta huonontaa jos rattaassa on vähän hampaita 12-14

syytinki
Seuraa 
Viestejä8917
Liittynyt18.8.2008
Norppa
Hyvä idea!

Ja jos jalakset korvaisi pyörillä niin kulkisi myös hiekoitetulla jalkakäytävällä.

Jos pyöriä on enemmän kuin kaksi ja ne eivät kaikki ole samassa linjassa niin liukkaus ei haittaa niin paljon. Tai sitten ne pistää peräkkäin ja käyttää nastarenkaita.

Sellaisella pelillä olisi hyvä kiitää pitkin jäälakeuksia. Pääsee jopa kotiovelle saakka.


Jos ostaapi, järjestän kaupan yhdestä mallista tuollaisia.

Tiedän melkein käyttämättömän, aikuisten potkukelkan ja siihen asennettavan pyöräsatsin. En ihan vielä itse tarvitse, että annan tarjoan muiilekin mahikset.

En ole tutkaillut saako pyörät käännettyä käytöstä erikseen vai pitääkö ne irrottaa, jos haluaa jalakset käyttöön.

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt26.4.2009
Paul M
Potkukelkka kulkee varsin energiatehokkaasti. Siinähän voisi olla kehittämisen paikka. Nimittäin polkimet. Ei potkiminen ole mikään kovin ergonominen juttu. Onhan tuo yksinkertainen, mutta ei poljinsysteemikään paljon polkupyörää monimutkaisempi olisi.

Sen verran tuli pohdittua, että ajotapahtuma olisi kuten polkupyörässä. Eli satula ja polkimet. Jalakset siinä sivuilla jokseenkin kuten ovat nykyäänkin. Polkeminen jompaan kumpaan suuntaan laskisi vetopyörän alas tai jopa jonkinlaisen telavedon. Jompaan kumpaan suuntaan? Jarruttamisen takia tietenkin.

Voisi olla mukava vaihtoehto retkiluistelulle viilettää polkukelkalla peilijäällä. Siinä menisi rahtiakin mukavasti.

Heräsi kyllä ajatus ettei tämä ole tuore oivallus. Millä hakusanoilla mahtaisi onnistua?


Muistanpa lukeneeni Ankkalinnassa pidetystä keksintökilpailusta, jossa yhden keksijän polkukelkan piti ehdottomasti syrjäyttää potkukelkka. Jonkinlainen poljettava ratas siinäkin oli. En kyllä jaksa uskoa moisen viritelmän tehokkuuteen ja hinta/hyötysuhteeseen. Ehkä olisi järkevämpää kehittää polkupyörään talvikäyttöä varten apujalas/jalakset.

Eikös tosin potkukelkassa ollut muinoin tehonlisääjänä erityinen potkukenkä? Jonkinlaisilla piikeillä varustettu lisäpitoa ja -tehoa antava jalkine.

Niin muuten, sen Ankkalinnan kisan taisi voittaa veljenpoikien (oikeastaan pitäisi kyllä puhua sisarenpojista) arvostelutuomaritkkaat

Riso abundat in ore stultorum

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Paul M
Potkukelkka kulkee varsin energiatehokkaasti. Siinähän voisi olla kehittämisen paikka. Nimittäin polkimet. Ei potkiminen ole mikään kovin ergonominen juttu. Onhan tuo yksinkertainen, mutta ei poljinsysteemikään paljon polkupyörää monimutkaisempi olisi.

Sen verran tuli pohdittua, että ajotapahtuma olisi kuten polkupyörässä. Eli satula ja polkimet. Jalakset siinä sivuilla jokseenkin kuten ovat nykyäänkin. Polkeminen jompaan kumpaan suuntaan laskisi vetopyörän alas tai jopa jonkinlaisen telavedon. Jompaan kumpaan suuntaan? Jarruttamisen takia tietenkin.

Voisi olla mukava vaihtoehto retkiluistelulle viilettää polkukelkalla peilijäällä. Siinä menisi rahtiakin mukavasti.

Heräsi kyllä ajatus ettei tämä ole tuore oivallus. Millä hakusanoilla mahtaisi onnistua?


Tee prototyyppi ja lähetä kuva ja speksit. Me patentoidaan (saat provikat..).

Pedalsled?

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Polkukelkka.. miksei vaan samantien polkupyörä apupyörillä tai ilman. Ja se liukuminen lunta tai jäätä pitkin niillä metallijutuilla ei varmasti ole kyllä energiatehokkainta liikkumista. Se kelkkahan pysähtyy suht nopeasti jos lopettaa potkimisen. Polkupyörä jatkaa paljon pidemmälle.

くそっ!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat