Hiilidioksidi ja maapallon kylmimmät kelit

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Wikipedian mukaan hiilidioksidin kiehumispiste oli jotain -57 ja sulamispiste -78 astetta selssiusta. Tuli vaan joskus mieleen että mitenhän tuo mahtaa olla että kun maapallolla on paikkoja, joissa on 70 astettakin pakkasta. Ja ilmassa on hiilidioksidia jonkin verran. Sataako se maahan niin kylmässä? Tosin on pakkasilmassakin aina jonkin verran kosteutta eikä se siitä välttämättä mihinkään tiivisty. Hiilidioksidia on ilmassa vielä niin kamalan vähän. Tapahtuuko siis noin kylmissä paikoissa hiilidioksidille mitään erityistä? Voiko auton tuulilasista siellä "skrapata" hiilidioksidijäätä irti jos menee lämpötilat 80 pakkasasteeseen?

くそっ!

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Työnnäpäs pääsi hiilidioksidipyttyyn. Tapahtuu sellainen kiva reaktio, että silmäkalvoillesi muodostuu ammoniakkkia, aika epämielyttävä tunne.

Vierailija
kevät
Työnnäpäs pääsi hiilidioksidipyttyyn. Tapahtuu sellainen kiva reaktio, että silmäkalvoillesi muodostuu ammoniakkkia, aika epämielyttävä tunne.

Tungetko useinkin pääsi hiilidioksidipyttyyn? Miten niin ammoniakkia? Eikohän siinä silmän kyynelnesteeseen muodostu ainoastaan hiilihappoa ja -hapoketta.

lokki
Seuraa 
Viestejä4068
Liittynyt3.1.2010

spin0 tuossa asian kertoikin, mutta laitetaan tämä paineen vaikutus tähän vielä piirroksena, niin on helpompi hahmottaa, mistä on kysymys.

Vierailija
Electric shadow
kevät

Tungetko useinkin pääsi hiilidioksidipyttyyn? Miten niin ammoniakkia? Eikohän siinä silmän kyynelnesteeseen muodostu ainoastaan hiilihappoa ja -hapoketta.

Kokeile itse ja kysy sitten vaikka joltakin kemistiltä arvelujen sijaan. Minä en osaa auttaa, kun minulla tuo kemia oli valitettavan alhainen, kasi.

Vierailija
kevät
Electric shadow
kevät

Kokeile itse ja kysy sitten vaikka joltakin kemistiltä arvelujen sijaan. Minä en osaa auttaa, kun minulla tuo kemia oli valitettavan alhainen, kasi.

Miten niin auttaa, en minä apua tarvitse, en tässä ainakaan. Ajattelin vaan sen ammoniakin muodostumista, että mistähän niitä uusia alkuaineita siihen soppaan tulee ja mihin ne hiilidioksidin sisältämät menee, ja että mikähän tämän pakostikin tässä tapauksessa katalyyttisen prosessin saa aikaan. Kerro kasin kemialla näkemyksesi.

Vierailija

Kerroin jo: Työnnä pää pyttyyn. Ja etsi sitten se kemisti. 8888
Vedät kyllä sen pääsi sieltä ulos kyselemättä kemistiltä tai keneltäkään.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
kevät
Kerroin jo: Työnnä pää pyttyyn. Ja etsi sitten se kemisti. 8888
Vedät kyllä sen pääsi sieltä ulos kyselemättä kemistiltä tai keneltäkään.

Lienee ihan järkevääkin vetää koska hiilidioksidi ei tee hyvää ihmiselle suurina määrinä. Siihen voi tukehtua. Ammoniakilla ei kuitenkaan liene mitään tekemistä tässä. Taidat nyt vain muistaa asioita vähän väärin tai jotakin.

Niin tai nykyään kun on tätä trollismia liikkeellä yhä enenevissä määrin niin täytyy muistaa varautua. Ettei tule trollismin uhriksi, se on ikävä kohtalo. Trollismi kuulemma tarttuukin helposti. Yksinkertaisimpia tapoja suojautua trollitaudilta on pysyä kaukana internetistä, mutta jos nettiin on pakko mennä niin kannattaa silloin pysyä hyvin epäluuloisena ja kyseenalaistavana. Jos hiukankin alkaa epäilyttää niin on syytä olla uskomatta sanaakaan mitä toinen sanoo. Koska mahdollisesti se on pelkkää hevonpaskaa joka saastuttaa mielesi jos annat sille pikkusormen.

くそっ!

Vierailija

H2O, HN3, CO2, ai niin, mikä olikaan typen osuus vai onko sitä?
Je mehr kuche, desto schleter die suppe.
En nyt osannut laittaa tältä näppäimistöltä tuota umlauttia, mutta kokemus puhuu, Ronron.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
kevät
H2O, HN3, CO2, ai niin, mikä olikaan typen osuus vai onko sitä?
Je mehr kuche, desto schleter die suppe.
En nyt osannut laittaa tältä näppäimistöltä tuota umlauttia, mutta kokemus puhuu, Ronron.

HN3? Tarkoititko mahdollisesti ammoniakkia? Ja miten hiilidioksidi liittyy ammoniakin muodostumiseen silmässä? Hiilidioksidissa ei edes ole yhtään samaa alkuainetta kuin ammoniakissa. Ei se tietenkään ole edellytys reaktiolle, mutta.. hiukan nyt kuitenkin vaikuttaa paskapuheelta. Eipä ne hiilidioksidijääpalaset mitä laitettiin veteen, muodostaneet ammoniakkia ilman kanssa. Vai onko salaisuus ruumiinlämpö?

Ja mikä kokemus, oletko kemisti? Itse olen siinä tapauksessa Suomen kuningas ja määrään sinut karkotettavaksi.

くそっ!

Vierailija
lokki
spin0 tuossa asian kertoikin, mutta laitetaan tämä paineen vaikutus tähän vielä piirroksena, niin on helpompi hahmottaa, mistä on kysymys.

Miten ne hiilidioksidia sisältävät kylmäsuihkeet ovat mahdollisia, joissa co2 on nestemäisenä? Tuon mukaan paine pitäisi olla melkein 100 baria huoneenlämmössä.

jansetti
Seuraa 
Viestejä53
Liittynyt10.9.2011
kabus

Miten ne hiilidioksidia sisältävät kylmäsuihkeet ovat mahdollisia, joissa co2 on nestemäisenä? Tuon mukaan paine pitäisi olla melkein 100 baria huoneenlämmössä.

Kylmäsprayn kylmäaine on jotain muuta kuin hiilidioksidia. Hiilidioksidi on ponneaineena puhaltamassa sen tehoaineen ulos purkista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat